Kansalaisaloite - Yle-vero on lakkautettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyseinen kansalaisaloite on ensinäkin otsikoitu päin persettä.
Siinä kerjätään allekirjoituksia yle- veron lakkauttamiseksi, mutta aloite itsessään puhuu yleisradion lakkauttamisesta.

Tommoista jälkeä syntyy kun idiooteillakin on oikeus tehdä kansanaloite ja muilla idiooteilla on oikeus se allekirjoittaa.

Tuo on jokseenkin sama kuin kerjätä allekirjoituksia vaatimalla karkkiveron poistoa unohtamalla mainita, että tarkoitus on kieltää karamellit jolloin verokin tarpeettomana poistuu.

Autuaasti unholaan jää se, että pelkästään lähetysverkon käyttämisestä yle joutuu pulittamaan useamman kymmenen miljoonaa vuodessa. Sen lisäksi ihan pelkästään lakisääteisten urheilutapahtumien televisiointioikeudet tekevät kymmenien miljoonien loven budjettiin.

Joka tuumii, että ohjelmat ovat pelkkää paskaa voi lukea Neil Hardwickin kirjan ajalta jo kauan ennen yle- veroa, kun hänelle sanottiin, että ohjelmaideaasi ei ole rahaa mutta hae puvustamosta hassu hattu ja tekonenä ja koeta keksiä jotain hauskaa. Hardwickin seikkailut televisiossa päättyivät sinä päivänä.

Yle muuten lähettää nykyistä lempisarjaani "Game of Thrones". Ylellä ei olisi mitään mahdollisuutta tuota tehdä tai tuottaa, koska HBO ei totisesti ole säästellyt pennosia tuota tehdessään. Mutta yle lähettää sitä vissiin vuoden viipeellä koska ei pysty maksamaan online- lähetysoikeuksista maksukanavien hintaa.

Yle epäilemättä on poliittisesti värittynyt. Kas kun hallintoneuvosto vaihtuu jokaisten eduskuntavaalien jälkeen.
Vaalituloksella on vaikutusta Yleisradion hallintoneuvoston kokoonpanoon. Älyvapaalla nettiälämölöllä ei ole.
En pidä asiaa demokratiavajeena.

Olenko ainoa ketä naurattaa kohtien 3 & 5 ristiinpuhumiset? Ensin valitetaan että Ylen takia pikkumediat joutuu kamppailemaan selviytymisestäön kun Yle tarjoaa kaiken ilmaiseksi. Sitten valitetaan että ei Yleä tarvita koska kaiken saa muualtakin ilmaiseksi. :D Hahhhahha.

3) Ylen vuoksi kaupalliset maakunta- ja paikallismediat joutuvat kamppailemaan yhä kovemmin selviytymisestään. Monet maakuntamediat jo ilmaisseet huolensa Yleisradion huolestuttavasta asemasta. Näillä toimialoilla on jo muutenkin tarpeeksi haastavaa, joten Yleisradiolle on pakko laittaa jotain rajaa. Miksi tilata maksullista paikallislehteä, jos samat uutiset saa ”ilmaiseksi” Ylen nettisivuilta? Miksi maksaa digilehdestä, jos samat asiat voi kuunnella ”ilmaiseksi” Yleisradion maakuntaradiosta?

5) Verorahoilla ylläpidettävä Yleisradio on nykyaikana yksinkertaisesti tarpeeton, koska internet, tv ja radio tarjoavat valtavat määrät maksutonta ohjelmistoa ja palvelua. Suomalainen kulttuuri ei ole riippuvainen verorahoin ylläpidetystä Yleisradiosta.

Minä en pidä yleä tarpeettomana, ylen ohjelmistossa on paljon semmoista mitä tulee katsottua. Kyllä yle kanavia on tässä viimeaikoinan eniten katsottu. Esim. Yle Teema taitaa olla tällä hetkellä itselle se katsotuin TV-kanava, juuri klassikkoleffojen, musiikkidokkareiden ja muiden mielenkiintoisten dokkareiden takia. GoT ja Hercule Poirotit on tullut katsottua. Urheilua pitkälti myös tullut katseltua yleltä, sekä tietenkin muksut katsoo pikku kakkosen. Ja kyllä mua vituttaa noi kaupallisten kanavien mainokset ja niiden tarjonta on kohtalaisen paskaa huttua. Yle Puhettakin monesti autoillessa kuunneltu.

Ehkä ainoa ylen ongelma on sen puolueellinen poliittinen kanta.

Ei mua yle vero haittaa niin en laita nimeä.

Viimeksi muokattu:
Minä en pidä yleä tarpeettomana...

En minäkään pidä mitään maksukanavaa tarpeettomana niin kauan kuin sillä on katsojia, jotka katsomisesta vapaaehtoisesti maksavat. Yle saa toki näyttäö mitä näyttää ja laittaa kanavansa maksulliseksi. Nyt vain kaikkien pitää maksaa. Ei olisi oikein pakottaa sinuakaan maksamaan maikkarin Maxista. Jos kiinnostaa katsoa, niin vasta silloin maksat.

En minäkään pidä mitään maksukanavaa tarpeettomana niin kauan kuin sillä on katsojia, jotka katsomisesta vapaaehtoisesti maksavat. Yle saa toki näyttäö mitä näyttää ja laittaa kanavansa maksulliseksi. Nyt vain kaikkien pitää maksaa. Ei olisi oikein pakottaa sinuakaan maksamaan maikkarin Maxista. Jos kiinnostaa katsoa, niin vasta silloin maksat.

Tää menee saman suuntaiseksi väittelyksi, kuin mitä esim. kirjastojen rahoituksen suhteen, jotkut vaan kauheesti marmattaa kun eivät käytä ja vero/rahoitus pitäisi sen takia poistaa. On minullakin monta kohdetta/etua mistä maksan veroa, mutta en koskaan käytä. Pitäiskö nekin poistaa?.

Toisaalta tää kansalaisaloite on just linjassa hallituksen ja sen valtiontoiminnan myymisen/yksityistämisen kanssa niin en yhtään ihmettele, että ihmiset on innoissaan tätä ajamassa. Siihenhän tämäkin aloite johtaisi.

siis miten vitussa tollanen maksu ees on tai ainahan sen tienny mut aina ihmettelen sitä et joku maksaa telkkarista maksuja muutakuin sen kun on ostanut sen.

mutta ninhän se menee kansalaiset maksaa mitä vaan politiikot keksii munkin mielestä jos on niin tiukkaa ni sitten maksukortin taakse yle ite sitten katselee nekin etukäteen jostain netti striimistä enenn kun se ohjelma tulee ylelle jos kiinnoostaa.

Yle veron vastustajien argumentit merkitsevät sitä, että samalla logiikalla kaikki yhteiskunnalliset palvelut, joita käyttää vain osa kansasta, voitaisiin lakkauttaa. Jos asiaan otetaan humaani näkökulma, niin julkinen koulutus ja terveydenhoito voitaisiin säilyttää, mutta kaikki julkisesti rahoitetut kulttuuri-, liikunta ja muut vapaa-ajan palvelut pitäisi lopettaa, koska "en halua maksaa muiden käyttämistä palveluista". Tämä merkitsisi julkisesti rahoitettujen tai tuettujen uimahallien, -rantojen, liikuntasalien ja muiden liikuntapalveluiden, kansanopistojen, lukemattomien harrastus- ja virkistystoimintaa ylläpitävien järjestöjen toiminnan tukemisen lopettamista ja siirtymistä käyttäjien itse kokonaan maksamiin palveluihin.

Tosiasia on, että kaikki julkiset palvelut ovat sellaisia, jotka tuotetaan kaikilta kerättävillä veroilla, vaikka niitä käyttää vain osa kansasta. On totta, että Yle on valtion ja yhteiskunnan äänitorvi, eikä näin ollen voi täysin estää sitäkään, ettei se toimisi jonkinasteisena mielipiteiden muokkaajana.

Toisaalta myös kaikki kaupalliset mediat ja ohjelmakanavat edistävät jonkin, vieläpä hyvin pienen tahon, omistajiensa ja rahoittajiensa intressejä. Nykypäivänä täytyy olla hyvin naiivi, jos luulee saavansa puolueetonta faktatietoa edes länsimaisten, kansainvälisten ja arvostettujen uutistoimistojen kautta, koska niiden omistus on yhä harvempien käsissä ja samoilla omistajilla on hallussaan myös merkittäviä sijoituksia ase-, lääke- ja muussa teollisuudessa sekä suuri vaikutus politiikkaan taloudellisen tuen kautta. Kyse ei ole mistään foliohattujutuista vaan faktoista, joiden jäljille valveutunut ihminen pääsee varsin helposti vielä kohtuullisen vapaan internetin vuoksi. Ihmisen täytyy kuitenkin nähdä vaivaa, olla media- ja lähdekriittinen sekä selvittää taustat ja kytkökset, voidakseen kaivaa esille totuuden mahdollisimman hyvin.

Itselleni Ylen ohjelmatarjonta on ylivoimaisesti paras ja kiinnostavin. Katson 90 % ohjelmista Ylen kanavilta tai Areenalta. Kyse on tietenkin makuasioista, mutta itselleni kaupallisten kanavien ohjelmatarjonta on luokattoman huonoa täyteohjelmaa mainosten välissä. Yle merkitsee minulle yhtä viihde- ja kulttuuripalvelua muiden yhteiskunnan tukemien joukossa. En näe sen vuoksi mitään väärää siinä, että se rahoitetaan julkisin verovaroin tavalla tai toisella siinä missä kaikki muutkin julkisin palveluin tuetut tai rahoitetut kulttuuri-, liikunta- ja viihdepalvelut, joista monista myös maksan verotuksen kautta vaikken käytä kuin osaa.

Jos Ylen pitäisi rahoittaa toimintansa samoin kuin kaupalliset kanavat, sen sisältö muuttuisi myös samanlaiseksi. Aivan samoin kuin jos uima- tai liikuntahallien pitäisi rahoittaa toimintansa itse, ne muuttuisivat kalliiksi kylpylöiksi ja liikuntapaikoiksi, sisällöllinen tarjonta kapenisi ja kaikilla ei olisi mahdollisuutta harrastaa. Samoin kävisi kansanopistojen ja erilaisten järjestöjen toiminnalle, ne kuivuisivat kokoon. Miettikääpä kenen etua loppujen lopuksi palvelee se, että kansalaiset käyvät milloin minkäkin yhteiskunnan tuottaman tai tukeman palvelun kimppuun, vaatien lakkauttamista tai käyttäjiä maksamaan itse kaikki kulut sillä perusteella, että "en käytä kyseistä palvelua". Sellaisenko yhteiskunnan haluatte, jossa verotus on minimoitu ja yhteiskunta tuottaa vain minimaalisen, heikkotasoisen perusterveydenhuollon ja koulutuksen sekä ylläpitää armeijaa ja poliisivoimia?

Jos olisin tyhmä, itsekäs tai molempia, voisin listata valtavan määrän yhteiskunnallisia tai yhteiskunnan tukemia palveluita, niin lapsille kuin aikuisille suunnattuja, kulttuurin, harrastusten, viihteen, liikunnan ym. parista, joita en käytä ja joiden rahoitusta voisin vaatia lopetettavaksi "maksakoon itse" periaatteella. Koko verotuksen ideahan on juuri se, että kerätään veroja kaikilta, enemmän tai vähemmän oikeudenmukaisesti ja tuotetaan palveluita, joiden katsotaan tuottavan hyvinvointia, sivistävän ja kehittävän ihmisiä tai tasaamaan tuloeroja. Kukaan ei käytä kaikkia palveluita.

Yhteiskunnallisesti tuetun liikunta-, kulttuuri- ja sivistystoiminnan kansanterveydellinen ja sosiaalinen merkitys aina yhteiskuntarauhaan asti on vaikeasti rahassa mitattava, mutta varmasti hyvin suuri, ylläpitäen kansamme sosiaalista hyvinvointia ja sivistystä, jotka tuovat sekä rauhaa, hyvinvointia että järjestystä.

Minä oon jo kouluni käynyt. Miksi mun pitää maksaa veroa jotta suomalaiset voi käydä ilmaiseksi koulua? Mulla ei ole lapsia, miksi mun pitää maksaa veroa jotta joku random mamma saa lapsestaan lapsilisää? Mä en oo eläkkeellä, miksi mun pitää maksaa veroa jotta eläkeläiset saa rahaa? Mä käytän vaan yksityisen lääkärin palveluita, miksi mun pitää maksaa veroa jotta muut voi käyttää kunnallisia terveyspalveluita? Mulla ei oo autoa ja kuljen kävellen, miksi mun pitää maksaa veroa jotta joku voi autolla kulkea teitä pitkin? Mä voin kulkea omia polkujani pitkin. En mä tarvii noita palveluita mihin mun maksamat verot käytetään! Lakkautetaan kaikki verot!!!

Ei vaan. En mäkään kaikkee tarvii, mutta en oo silti valittanut.

Yhteistyössä