Kännykän käytön seuraaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Puoliso on vähän taipuvainen mustasukkasuuteen, vaikka siihen ei todellisuudessa ole aihetta. Minullakin on silti yksityisasioita mitä en aina halua hänelle kertoa, esimerkiks kavereideni tilitykset millon mistäkin. Puoliso on hoitanu meidän koko perheen liittymäasiat. Viimeksi kun vaihdoin puhelinliittymän, mies teki kaiken muun valmiiksi ja minä tein lopuksi varsinaisen tilauksen (lähetin viestin tms.) Nyt aloin miettiä, että onko hänen mahollista jollain tavalla seurata mun puhelimen käyttöä etänä. Puhelutiedot ei haittaa eikä puhelimen sijaintitiedot, ei niissä ole mitään salattavaa, mutta pystyykö jotain viestiliikennettä seuraamaan toiselta laitteelta? Joku tällä palstalla joskus kertoi nähneensä vaimon Facebook-viestejä livenä perheen tabletilta samanaikasesti kun vaimo niitä omalla puhelimellaan kirjotti. Olen myös kuullu jonkun kertovan, että hänen puhelimeen tulee samat tekstiviestit kuin poikaystävän puhelimeen.

Eli, voiko tämmöstä oikeasti tapahtua ja jos voi, niin pystynkö jostain saamaan kyseisen tiedon ja estämään sen? Ärsyttää ajatus, että mulle tehtäis näin. Lukekoon mieluummin vaikka luvan kanssa mun viestejä, mutta tarpeetonta vakoilua en hyväksy.

Puoliso on vähän taipuvainen mustasukkasuuteen, vaikka siihen ei todellisuudessa ole aihetta. Minullakin on silti yksityisasioita mitä en aina halua hänelle kertoa, esimerkiks kavereideni tilitykset millon mistäkin. Puoliso on hoitanu meidän koko perheen liittymäasiat. Viimeksi kun vaihdoin puhelinliittymän, mies teki kaiken muun valmiiksi ja minä tein lopuksi varsinaisen tilauksen (lähetin viestin tms.) Nyt aloin miettiä, että onko hänen mahollista jollain tavalla seurata mun puhelimen käyttöä etänä. Puhelutiedot ei haittaa eikä puhelimen sijaintitiedot, ei niissä ole mitään salattavaa, mutta pystyykö jotain viestiliikennettä seuraamaan toiselta laitteelta? Joku tällä palstalla joskus kertoi nähneensä vaimon Facebook-viestejä livenä perheen tabletilta samanaikasesti kun vaimo niitä omalla puhelimellaan kirjotti. Olen myös kuullu jonkun kertovan, että hänen puhelimeen tulee samat tekstiviestit kuin poikaystävän puhelimeen.

Eli, voiko tämmöstä oikeasti tapahtua ja jos voi, niin pystynkö jostain saamaan kyseisen tiedon ja estämään sen? Ärsyttää ajatus, että mulle tehtäis näin. Lukekoon mieluummin vaikka luvan kanssa mun viestejä, mutta tarpeetonta vakoilua en hyväksy.
Ainakin aiemmin joillakin operaattoreilla oli ns multi-simpalvelu, joka tarkoittaa sitä, että numeroon lähetetyt viestit/soitetut puhelut tulevat kahteen simkorttiin. Jos sinulla on tällainen palvelu, se näkyy laskulla. Lähettämiäsi viestejä tuolla ei kuitenkaan käsittääkseni näe. Ellei sitten nykyisten älypuhelimien tekstiviestisovellukset poimi näkyviin sekä lähetetyt että saapuneet viestit ketjuksi myös siihen multisimpalvelun toiseen puhelimeen.

Jos näin olisi, varmaankin heität psyykkisesti sairaan stalkkerin ulos elämästäsi? Mulla ex väitti tehneensä näin ja pilasi samalla useita ihmissuhteita. Sairas ihminen tekee tuhoa sulle ja sun läheisille niin kauan kuin annat siihen luvan.

Jokaisella on oikeus yksityisyyteen.

Ainakin aiemmin joillakin operaattoreilla oli ns multi-simpalvelu, joka tarkoittaa sitä, että numeroon lähetetyt viestit/soitetut puhelut tulevat kahteen simkorttiin.
Ei noita ole aikoihin saanut muut kuin yritykset. Joskus aikaa sitten niitä sai ja niistä on kannattanut pitää kiinni, että voi käyttää kahdessa puhelimessa samaa numeroa. Miehellä on töiden kautta tuollainen systeemi ja jos oikein muistan, niin tekstiviestit tulee vain toiseen, missä on pääpuhelimeksi määritetty sim kortti, puhelut soi molemmissa.

Ei noita ole aikoihin saanut muut kuin yritykset. Joskus aikaa sitten niitä sai ja niistä on kannattanut pitää kiinni, että voi käyttää kahdessa puhelimessa samaa numeroa. Miehellä on töiden kautta tuollainen systeemi ja jos oikein muistan, niin tekstiviestit tulee vain toiseen, missä on pääpuhelimeksi määritetty sim kortti, puhelut soi molemmissa.
Nykisin on ainakin älypuhelimiin saatavilla ohjelmistoja, joilla köyttöä voi seurata. En tiedä tekstareista, mutta nettisovelluksien viestejä ainakin.

Eli noin yleisluontoisena neuvona voisi sanoa, että jokaisen aikuisen ihmisen kannattaa sen verran paneutua asioihin, että osaa itse liittymän tilata ja puhelimensa asentaa, varsinkin jos luottamuspulaa sitä toista kohtaan.

Nykisin on ainakin älypuhelimiin saatavilla ohjelmistoja, joilla köyttöä voi seurata. En tiedä tekstareista, mutta nettisovelluksien viestejä ainakin.

Eli noin yleisluontoisena neuvona voisi sanoa, että jokaisen aikuisen ihmisen kannattaa sen verran paneutua asioihin, että osaa itse liittymän tilata ja puhelimensa asentaa, varsinkin jos luottamuspulaa sitä toista kohtaan.
Käsittääkseni tekstiviestit eivät voi olla minkään laillisen sovelluksen kautta nähtävissä muuten kuin puhelimessa johon vastaanottajan simkortti on laitettu. Tekstiviesti kuuluu viestisalaisuuden piirin, kuten esim. kirjeet, joten soitonsiirto matkapuhelinnumerosta toiseen ei saa välittää viestejä eteenpäin.

Esim. Skypeen sen sijaan pystyy kirjautumaan useammalla laitteella samalle tilille yhtäaikaa. Ja viestit tulevat jokaiseen laitteeseen yhtäaikaa.

Käsittääkseni tekstiviestit eivät voi olla minkään laillisen sovelluksen kautta nähtävissä muuten kuin puhelimessa johon vastaanottajan simkortti on laitettu. Tekstiviesti kuuluu viestisalaisuuden piirin, kuten esim. kirjeet, joten soitonsiirto matkapuhelinnumerosta toiseen ei saa välittää viestejä eteenpäin.

Esim. Skypeen sen sijaan pystyy kirjautumaan useammalla laitteella samalle tilille yhtäaikaa. Ja viestit tulevat jokaiseen laitteeseen yhtäaikaa.
F-Secure: Puhelimen seurantasovellus voi olla haitallinen
Perjantai 8.8.2014 klo 13.34

F-Securen tietoturva-asiantuntija Erkki Mustonen sanoo, että käyttäjien kannattaa suosia maksullisia sovelluksia välttääkseen ongelmat.

(INKA SOVERI)">
Seuraatko sinä jonkun liikkeitä? (INKA SOVERI)
LUE MYÖS
Miksi se ei vastaa? Uusi palvelu valvoo lapsen liikkeitä

Suomessa omaan puhelimeensa on mahdollista asentaa paikannusjärjestelmä ja sopia toisen osapuolen kanssa, että pystyy näkemään tämän liikkeet paikannuksen avulla. Muun muassa lapsiperheissä sovellus on käytännöllinen ominaisuus, koska vanhemmat näkevät, missä lapset liikkuvat.

- Kyseiset sovellukset on hyviä siinä mielessä, että ketään ei voi seurata ilman suostumusta. Esimerkiksi näin koulujen alussa vanhemmille on tärkeää nähdä, missä lapset ovat, F-Securen tietoturva-asiantuntija Erkki Mustonen sanoo.

Hän sanoo, että paikkatietosovelluksissa on muun muassa se riski, että jos vieras henkilö tietää, että toinen henkilö ei ole kotona pitkään aikaan, rikolliset saattavat murtautuvat lomailijan asuntoon.

Ylimääräinen seuranta huono ilmiö

Erkki Mustosen mukaan sovelluksia, joissa toista henkilöä voi seurata ilman suostumusta vaikkapa puhelinnumeron avulla, on vaikea saada käyttöönsä.

Viestintäviraston tietoturva-asiantuntija Aleksi Tarhonen puolestaan muistuttaa, että seurantasovelluksen voi asentaa mobiililaitteeseen myös laitteen käyttäjän tietämättä, jolloin käyttäjä ei tiedä itseään seurattavan.

Mobiiliseurannan voi estää poistamalla sovelluksen tai kytkemällä sen pois päältä.

- Toisten liikkeiden vakoileminen ja ylimääräinen seuranta ovat huonoja ilmiöitä, Mustonen sanoo.

Toinen tapa estää ylimääräinen seuranta on ohjata mobiililaitteen verkkoliikenne suojatun verkon yli, jolloin seurantaevästeet poistuvat puhelimesta eli esimerkiksi henkilön verkkokäyttöä ei seurata.

Voidaan lukea testiviestejä

Aleksi Tarhonen sanoo, että joillakin seurantasovelluksilla voi myös lukea toisen henkilön tekstiviestejä, puhelutietoja ja sitä, millä sivuilla henkilö on vieraillut.

- Tällaisia sovelluksia markkinoidaan seurantatarkoitusta varten, eli kaikissa sovelluksissa ei ole tällaisia ominaisuuksia, Tarhonen sanoo.

Mustonen kuitenkin muistuttaa, että markkinoilla on paljon myös haitallisiksi muokattuja sovelluksia. Esimerkiksi Android-puhelinten paikannussovelluksista ei tiedetä, kuinka moni niistä on haitallinen ja etenkin ilmaisissa sovelluksissa on omat riskinsä.

- Ilmaisissa sovelluksissa on paljon mainoksia, joita klikkaamalla saattaa vahingossa asentaa puhelimeensa haittaohjelman tai tehdä sopimuksen maksullisten puhelinpalveluntarjoajien kanssa. Siksi käyttäjien kannattaa suosia maksullisia sovelluksia, joissa ei ole mainoksia, Mustonen neuvoo.

Tarhosen mukaan jotkin ilmaiset sovellukset keräävät puhelimesta tietoja, mitä henkilö on tehnyt ja käyttää niitä muun muassa markkinointitarkoitukseen.

Ok, eli on aika epätodennäköstä että ainakaan tekstiviestejä näkee muilla laitteilla. Entäs muut pikaviestit? Whatsapp ja messenger? Jos siis salasanat on vain omassa tiedossa ja kodin yhteisiä laitteita käyttäessä kirjautuu aina lopuksi ulos palvelusta.

Mies ei ole mikään ammattihakkeri, eli kyse on nyt lähinnä siitä että onnistuuko moinen suht helposti. Ja edelleen, puhelimen sijainnin seuraamisesta en ole sen kummemmin kiinnostunu.

Keinoja on, mutta aina voit testata sosiaalista verkostoasi kehittämällä testiväittämän. Sovi esimerkiksi kaverisi kanssa, että hän laittaa sinulle viestin malliin "olen hotellissa x valmiina, muistathan ostaa xxl kondomeita?" .... mikäli joku viestejä lukisi, tulisi se todennäköisesti jotain kautta ilmi ja sinä ja kaverisi tietäisitte, että jokin sosiaalisessa verkostossasi vuotaa.

Yhteistyössä