kannattais kertoo niistä lasten allergioista paikoissa joissa lapsi vierailee

Eilen naapurin kolmivuotias juoksi meille, kun omamme istuivat puutarhassa syömässä jäätelöä. Pyysi saada myös ja annoin. Kohta hänen äitinsä tuli ja nappasi jäätelön lapselta ja sano että lapsi on maito allergikko. No hirvee huutohan siitä synty. Enhän mä tiennyt kun ei oltu kerrottu. Eikä äiti mua syytänyt. Harmitti vaan lapsen puolesta. Äiti joutu sit tekemään 20 kilsan ylimääräisen reissun, kun haki lapselle sopivAn jäätelön.
 
vierailija
Minäkin tarjoan vieraille lapsille herkkuja/syötävää vasta kun vanhemmalta on saatu lupa.

Useat eivät halua lastensa saavan herkkuja ruoka-ajan ulkopuolella tai edes koskaan.

Kurjaa silti, että noin kävi. :(
 
vierailija
Jeps. Laktoosi-intoleranssi ikävä, muttei vaarallinen.
On kuitenkin hengenvaarallisiakin allergioita.
"lapsi on maito allergikko" Maitoallergikko ei kestä ollenkaan maitoa.
Laktoosi-intoleranssi on eri. Tässä ollaan herkkiä, allergisia maidon sokerille eli laktoosille. Maitoallergia on PALJON pahempi! Maitoallergikko ei kestä maitoa missään sen muodossa.
 
vierailija
Jeps. Laktoosi-intoleranssi ikävä, muttei vaarallinen.
On kuitenkin hengenvaarallisiakin allergioita.
Toisaalta niissä tapauksissa ehkä vanhemmat tarkempia tiedottamisen kanssa?
Eivät ole. Monen monta kertaa olen kironnut mielessäni vanhempia, joilta saa lypsämällä lypsää, mitä heidän lapselleen ei saa syöttää. Aina lasten kaverisynttäreitä järjestäessä olen pyytänyt ilmoittamaan mahdolliset allergiat - on helppo hankkia tarjottavat, kun tietää mitä ei saa olla. Omalta lapselta kuulin, että yhdellä on paljonkin allergiota. Ei mitään viestiä tullut vanhemmilta, näin sitten äitinsä ja kyselin. Piti olla maidotonta, pähkinätöntä ja munatonta. Niitä näitä jutellessa sitten myöhemmin selvisi, että kyseinen lapsi voi saada analyfaktisen shokin kalasta - "mutta eihän varmaan kalaa ole tarjolla :) ?"
Olisi voinut olla, harkitsin tuota ennen suolaisia tarjottavia, joissa olisi ollut tonnikalaa. Ei kyllä itselle tulisi mieleen jättää tuollaista allergiaa kertomatta heti ensimmäiseksi ja painottaen, ettei sellaista vaan saa antaa.

Lähes poikkeuksetta noista allergioista ja vaivoista ei vaivauduta ilmoittelemaan. Kiva oli sekin kerta, kun kukaan ei mitään ilmoitellut ja tein kaiken normaalista maidosta ja kermasta, niin ensimmäinen lapsivieras sitten heti ilmoittaa tullessaan, että "mä oon hyla!"
 
Minun mielestäni ap menetteli tässä tilanteessa väärin.

No mulla on itsellä keliaakikko tytär, niin osaan sitten myös meillä kävijöiltä varmistaa, ettei ole yliherkkyyksiä tai allergioita, ennen kun isken syötävää pöytään
 
  • Tykkää
Reactions: Boobabe
vierailija
Kummallista, että 3-vuotias saa ominpäin juoksennella naapuriin.

Meillä lapsella paljon allergioita, ja olen aina huolehtinut siitä, että kyläpaikoissa yms. tiedetään allergioista. Onneksi lapsi on itsekin sen verran tarkka, ettei todellakaan söisi mitään ilman tutun aikuisen (siis äiti, isä, mummi...) lupaa. Ja lapsi siis just täyttänyt 4.
 
  • Tykkää
Reactions: Boobabe
ihanat naapurit
Asun taloyhtiössä, jossa kaikilla on pieniä lapsia. Myös itselläni. Aika vapaasti saavat juoksennella pihasta pihaan, ja meillä äideillä onkin sellainen kirjoittamaton sääntö, että pidetään silmällä muidenkin mukuloita. Jos omani lähtee ulos, tottakai kattelen ikkunasta vähän väliä, missä menee. Ja jos ei näy, lähden perään kattelemaan. Mutta en ikinä anna naapureiden lapsille mitään syötävää, ellen tiedä allergioista. Käyn ihan varta vasten kysymässä, saako antaa. Joidenkin äitien kans ollaan sovittu, että saa antaa, ja kerromme jos on allergioita. Eli pointtini on se, etten anna mitään syötävää, ellen ole satavarma, ettei ole allerginen. Eikä muuten kolmevuotias edes osaisi itse kertoa, saako syödä jotakin vai.
 
vierailija
Asun taloyhtiössä, jossa kaikilla on pieniä lapsia. Myös itselläni. Aika vapaasti saavat juoksennella pihasta pihaan, ja meillä äideillä onkin sellainen kirjoittamaton sääntö, että pidetään silmällä muidenkin mukuloita. Jos omani lähtee ulos, tottakai kattelen ikkunasta vähän väliä, missä menee. Ja jos ei näy, lähden perään kattelemaan. Mutta en ikinä anna naapureiden lapsille mitään syötävää, ellen tiedä allergioista. Käyn ihan varta vasten kysymässä, saako antaa. Joidenkin äitien kans ollaan sovittu, että saa antaa, ja kerromme jos on allergioita. Eli pointtini on se, etten anna mitään syötävää, ellen ole satavarma, ettei ole allerginen. Eikä muuten kolmevuotias edes osaisi itse kertoa, saako syödä jotakin vai.
Kyllä meillä osaa kertoa/varoa jo kolmivuotiaana. Pari kertaa pienempänä joutunut ambulanssilla sairaalaan vakavan allergiakohtauksen takia, joten jo 3-vuotiaana osaa kyllä olla tarpeeksi varovainen.
 
Minulla on allergisia yms. Lapsia joista olen katsonut tarpeelliseksi kertoa naapureille yms. Jossa lapset saattaneet yksinäänkin pipahtaa. Meidän ja tämän naapurin välillä matkaa noin 30 metriä. Äiti siis ihan lähellä ja huomas Asian. Joten muuta seuraamusta ei tullut kuin iso itku
 
Pin
kolmevuotiaan ei ylipäätään pitäisi ulkoilla yksinään.

eikä vieraille (pikku)lapsille pitäisi syöttää herkkuja ilman vanhempien lupaa muutenkaan.
Tätä mieltä minäkin, isommalta ehkä voi jo kysyä, mutta jos tähän säntäisi pihalta 3v lapsi niin tasan varmana en antaisi sille vaikka pähkinöitä tietämättä mahdollisista allergioista.
Pienempien lasten kohdalla muistan aina viimeistään ojennusvaiheessa kysyä, että "hei saako antaa tällaista?"

Meidän pikkuselle otetaan aina omat herkut mukaan kylään, koska se on vaan paljon helpompaa.
 
vierailija
kolmevuotiaan ei ylipäätään pitäisi ulkoilla yksinään.

eikä vieraille (pikku)lapsille pitäisi syöttää herkkuja ilman vanhempien lupaa muutenkaan.
No, ei kannata syöttää jos on allergia mahdollista, ettei siis tunne lapsen tilannetta. Muuten vahvasti eri mieltä. Voi voi, kuinkahan entisaikaan selvittiin hengissä ilman nykypäivän vanhempien hysteeristä vartiointia...
 
Yleisesti ottaen olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä, että aika vähän asioista mainitaan. Itse olen ihan oma-aloitteisesti ottanut asiakseni kysyä suurinpiirtein jokaiselta meilläpäinkin käyvältä lapselta / vanhemmalta allergioista,jottei käy väärin missään tilanteessa. 3.-vuotias tosin on senverran pieni että kysyisin muutenkin vanhemmalta, jos kerran lähistöllä oli, että sopiiko antaa.
 
viera.s
Oikeasti lapsellani ei ole allergioita, mutta ei kyllä tulisi mieleen että joku antaa 3-vuotiaalle minulta kysymättä yllättäen mitään syötävää, varsinkaan herkkuja. Minun ollessani vielä näköpiirissä. Eihän noin muutenkaan kaikki halua pikkulapsilleen annettavan herkkuja kuin harvoissa ja valituissa tilanteissa ja joku jätski ennen ruoka-aikaa voi viedä ruokahalunkin lapselta. Eli kyllä minusta pitää kysyä sopiiko jätskiä antaa, ihan vaikka tietäisi ettei lapsella ole allergioita.
 

Yhteistyössä