Kannattaako ottaa koiravakuutus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koira vauvan omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koira vauvan omistaja

Vieras
Jos kannattaa niin miksi? Mitä se korvaa ja kuinka korvaa?
Joo, voin soittaa vakuutusyhtiöön, mutta haluisin ensin tälläistä ruohonjuuritietoa. Kiitos.

mulla on tapiolassa ja mielestäni kannattaa ottaa. ainakin kun on kyseessä rotukoira. se korvaa jos koira kuolee, niin sen ostohinnan muistaakseni siihen saakka kun koira täyttää seitsemän votta. ja sitten se korvaa osan sairaanhoitokuluista. eli voi viedä yksityiselle kuten ihmisenkin saa äkkiä ja asiantuntevaa hoitoa. ja sit mä otin siihen myös sen vastuu vakuutuksen. koska kyseessä meillä suhtkoht isohko rotu. jos se esim. pukkaa naapurin emännän pyörällä ojaan ja siltä katkee jalkaa, niin se vakuutus korvaa sitten sen vastapuolen vahingot

No vakuutus on aina sellainen, ettei sen kannattavuudesta tiedä ennen, kuin vasta jälkikäteen. Jos koira ei ole elämänsä aikana päivääkään kipeä, niin ei kannata. Jos on usein, niin kannattaa :)

Jos kyseessä on rekisteröity koira joka vaikkapa harrastaa agilityä, niin ehdottomasti hankkisin moiselle koiralle vakuutuksen. Rekattu koira vakutetaan kuitenkin ihan kivasta hinnasta ja agility on lajina tapaturma-altis.

Sen sijaan sekarotuiselle kotikoiralle en vakuutusta ottaisi, koska vakuutus korvaa niin pieneen summaan saakka, eikä koiran elämässä ole mitään suuris "loukkaantumisriskejä" tms.

Ja riippuu myös omasta maksukyvystä...jos ison ell-laskun pystyy maksamaan ilman vakuutusta, niin sitä ei välttämättä tarvitse.

Meillä ei ole, eikä ole tähän asti tarvittukaan. Kerran on käyty "muuten vaan" lekurissa, kun anaalirauhaset piti tyhjentää, eikä se maksanut kuin muutamia kymppejä. Niillä rahoilla mitkä tähän mennessä olisi mennyt vakuutukseen, saisi kyllä jo jonkunmoisen leikkauksenkin maksettua..

Mutta sehän siinä on, että sitä tarvetta ei voi tietää ennalta. Osa on terveitä, osa on sairaita ja sitten kun käy joku tapaturma tai jotain, niin kalliiksihan se tulee ilman vakuutusta.

Eri vakuutusyhtiöt korvaavat erilaisia asioita. Vakuutuksista voidaan valita ns. ottaako laajan vai suppean vakuutuksen. Suppeissa vakuutuksissa yleensä korvataan vaan silloin esim. jos koirasi kuolee tai on ollut kadoksissa jo jonkin aikaa tms.

Laajaan usein voi sitten valita esimerkiksi eläinlääkärikuluvakuutuksen mikä on mielestäni se parhain. Itse kun en rahaa tarvitse, jos koirani kuolee.
Eläinlääkärivakuutuksessa saa itse valita omavastuu summan, esimerkiksi 30% hoidosta ja sitten loput maksaa vakuutusyhtiö. Eli jos on tiedossa eläinlääkärireissuja, on tämä vakuutusmuoto hyvä. Löytyy melkein jokaisesta vakuutusyhtiöstä.

Vakuutus ei kuitenkaan korvaa rokotuskäyntejä tai muita perusvisiittejä. Koiran hammaskiven poisto tms ei myöskään kuuluu koskaan korvauksen piiriin. Ainoastaan onnettomuudessa tapahtuneet hammasongelmat korvataan. Vakuutus ei korvaa myöskään vastaavanlaisia tilanteita kuten, jos toinen kiveksistä ei vaikkapa laske ja pitäisi leikata piilokives pois.

Suosittelen itse käymään erilaisten vakuutusyhtiöiden sivuilla ja lukemaan itse mikä olisi paras. Usein sivuilla on myös hintalaskuri, että voi sitten vertailla edullisinta ja kalleinta. :)
Iso osa koirien omistajista on suositellut Tapiolan AGRIA-koiravakuutusta. Siinä pystyy ottamaan pelkästään esim. ell-kuluvakuutuksen, mikä minusta on meidän koiralle fiksuin.

Vakuutuksen saa myös maksaa usein osissa :) Könttäsummana se kun on 200? molemmin puolin vuodessa.

Käy katsomassa IF, lähivakuutus ja tapiolan agria ainakin!

Kiitos! Taidan kysyä Fenniasta kun meillä on siellä muutkin vakuutukset. Tämä tyttö on kyllä seropi, että ei varmaan kovin suuresta summasta voisi vakuuttaakaan, mutta ois kuitenkin jonkinlainen turva jos tulee vaikka kohtutulehdus tms leikkausta vaativaa. Tavalliset eläinlääkärissä käynnit ja lääkkeet voin kyllä maksaa itsekin ... Täytyy vielä miettiä asiaa.
Kuoleman varalle en tarvitse vakuutusta.

kerronpas oman tarinani. Koira täytti 6 vuotta toukokuussa. Vakuutusta ei ole ollut ikinä, koiraa käytetty rokotuksissa ja kerran kynnet leikattu eläinlääkärissä. Kävipä sitten niin yhtenä iltana et koira oli nielassu ison kumin palasen mahaan ja se jouduttiin leikkaamaan. Leikkaus maksoi 450e +lääkkeet 60e + launtai-iltana tehdyt röntgen 200e. Joten kaikkinensa leikkaukseen meni n. 710 e. Ja kun kyseltiin tutuilta paljonko heillä on koiravakuutus, n. 900 e vuodessa. Joten olimme iloisia kun emme ole ottaneet koiralle alun alkaen vakuutusta sillä olemme leikkauksesta huolimatta vielä plussalla ;)

Mutta tosiaan eihän sitä koskaan tiedä onko koiralla esim. sairauksia tai onko muuten tapaturma altis kaikelle... Joten itse en ottaisi vakuutusta koiralle jos ei tosiaan mikään yli kallis harrastuskoira ole!

Ja juu kyselin ifistä vakuutusta koirallemme leikkauksen jälkeen niin meidän koira oli liian vanha!!? Täytyy olla enintään vakuutuksenottohetkellä 5 vuotta.

No, selvisimme leikkauksesta rahallisesti sekä meillä on vielä pieni rakas koiramme :)

Rotu on muuten jackrusselinterrieri.

Riippuu tosissaan koirasta eikä koskaan voi tietää etukäteen. Edellisellä koiralla ei ollut vakuutusta ja eläinlääkärikäyntejä oli paljon, tuli todella kalliiksi se lysti ja tuolle koiralle siis vakuutus olisi ollut ehdoton.

Nykyiselle koiralle se sitten otetttiin heti pentuna. Ensimmäisenä vuotena oli eläinlääkärikäyntejä sen verran että laskeskeltiin lopputulokseksi +/- 0. Samalla rahalla olisi pärjätty ilman vakuutustakin. Toisena elinvuotena taas ei ollut mitään asiaa eläinlääkärille eli miinukselle meni, mutta vakuutusta meinataan silti jatkaa. Itse tykkään että mielummin maksan tuoon reilun 200? vuodessa vaikka ihan turhaan siitä ilosta että koira on terve. Jos taas jotain sattuu niin tietää pääsevänsä huomattavasti pienemmilla kuluilla mitä ilman vakuutusta pääsisi.

Meillä kannatti aivan ehdottomasti. Vaikka korvaussummat tuntuvat pieneltä niin vakuutus oli meille todella hyvä juttu. Kun koira jouduttiin sairauden vuoksi lopettamaan 3-vuotiaana ja vein hajamielisesti pinon papereita vakuutusyhtiöön ilmoittaakseni, että koira on kuollut. Virkailija pyysi täyttämään lomakkeet ja kuukauden kuluttua meille alkoi yht'äkkiä virrata rahaa tuhansia euroja tilille.

Eli ei oltu loppuaikoina jaksettu hakea korvauksia jatkuvasta sairastelusta ja oltiin unohdettu, että koira oli vakuutettu myös kauppahinnasta, eli saatiin kauppahinta takaisin.

Lohdutti siinä visalaskujen keskellä vähän.

Meillä oli tapiola.

Meillä ollut tähän päivään mennessä 5 koiraa. Niistä kahdella ollut vakuutus. Toisella se korvasin kerran tikkauksen ja kerran leikkauksen, eli vuosien saatossa miinukselle jäätiin. Toisen kohdalla se korvasi yhden antibioottikuurin. Joten siis senkin kohdalla miinukselle jäätiin.
Mutta taas kaverillani on 2 koiraa joista molemmilta leikattu jalkoja 2-3 krt/koira ja siihen kaikki tutkimuksen päälle, niin hän on reilusti jäänyt kuitenkin plussan puolelle tuossa.
Itse mietin joka kerta tarkkaan, mutta tällä hetkellä meillä ei yhtään koiraa ole vakuutettu. Tosin mulla on nyt kaveri eläinlääkärinä, joten kaveriapuna kaikki pikkujutut hoituu. :)
Isompia jos tulisi, menisin klinikalle hänen luokseen ja ne hoituisi siellä normaalin asiakkaan tavoin.

Niin juu, meidän vakuutukset oli molemmilla koirilla Tapiolassa. Suosittelen kyllä sitä koiravakuutuksiin. Fenniasta otin kerran tarjouksen, mutta Tapiola huomattavasti parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja minävainvierailen:
Laajaan usein voi sitten valita esimerkiksi eläinlääkärikuluvakuutuksen mikä on mielestäni se parhain. Itse kun en rahaa tarvitse, jos koirani kuolee.

Meillä on koirilla nykyään pelkät henkivakuutukset ja vastuuvakuutukset, hinta on alle 20 euroa vuosi / per koira/ tapiolasta. Itse ajattelen tarvitsevani rahaa myös kun koira kuolee - mitä luultavammin tuhkaus olisi se mikä maksaa, jonkin verran. Ja raadollisesti ajatellen, tulen hankkimaan uuden koiran kuitenkin. En heti mutta kuitenkin. Koirat ovat kalliita, joten miksen vakuuttaisi, kun on vakuutettu paljon turhempaakin, kuten vaikka ... tietokone.

Nojoo. Meillä eläinlääkärikuluvakuutus oli ekat vuodet koirilla, ja sanottiin sitten irti. Vakuutus maksoi jotain 350 vuodessa, ja koirat oli perusterveitä, joten... Koiran ekaksi vuodeksi ottaisin kyllä, sillä jos sillä jotain isoa vikaa vaikka luustossa on, se tulee ekan vuoden aikana esille...

Henkivakutuus on mielestäni ihan hyvä olemassa, ja tapaturmavakuutus jos ei kotivakuutus jo sitä kata - kalliiksi tulee mersun korjauttaminen, jos koira sen yhden kerran karkaa ja juoksee jonkun auton eteen. Samoin tuo mistä joku mainitsi, jos koira tekee vahinkoa muille. Eihän tarvi olla isokaan juttu, yhden tutun koira juoksi jonkun tyypin vierestä, ja tämän peukku vääntyi, lääkärireissu, jonka vakuutus korvasi.

Joku tuossa mietti sekarotuisen vakuuttamista - Tapiola vakuuttaa sekarotuisen maksimissaan noin 300 euron arvosta. Henkivakuutuksen korvaussumma on tuo, vaikka siitä olisi maksanut oikeasti enemmän.

Mikä Tapiolan vakuutuksessa on parempaa kun vaikka Fennian vakuutukessa?
Kyllä mä otan sen vakuutuksen (jostain). Saakohan sen puhelimitse tai sähköpostilla voimaan? Mitään näytettäviä papereitahan mulla ei koirasta ole, paits maksukuitti.

Tapiolan vakuutuksessa on se hyvä puoli, että joiltain klinikoilta saa korvaussumman hyvitettyä saman tien kun olet laskua maksamassa. Ei tarvi siis täytellä lippuja lappuja vakuutusyhtiöön. Maksat vain omavastuun.
En tosin tiedä onko muilla vakuutusyhtiöllä tätä suoraveloituspalvelua, itsellä on kokemusta vain tapiolasta.

Ja tosiaan, tapiolan vakuutus on pitkäkestoisin, moni muu yhtiö maksaa vain nuoresta koirasta.

Kannattaa, niin ei varmasti satu mitään. Meillä oli vakuutus 6 vuotta eikä kertaakaan tarvittu. Kun vakuutus lopetettiin, niin tuli eka eläinlääkärireissu jonka vakuutus olisi korvannut :)

Tuossa aiemmin joku kirjoitti, että koiran hoito oli leikkauksineen tullut maksamaan noin 700€ ja oli kysynyt tutuilta paljo niiden koiravakuutus on? Ja oli ollut 900!
Ei se nyt ihan näin mene. Mulla on metsästyskoira joka pärjännyt kokeissa ja näyttelyissä. Vakuutusarvo vähän alle 2000€ eli korvaa jos kuolema tulee tuon summan. Vuodessa korvaa eläinlääkärikuluja 1000€ ja omavastuu 40€ ja vakuutuksen vuosihinta 250€. Eli jos tällä kyseisellä henkilöllä olisi ollut kyseinen vakuutus olisi hän joutunut tuon 700€ sijaan maksamaan 40€..

Kyllä se vakuutus kannattaa ottaa mielestäni. Kotona vanhimmalla belgianpaimenkoiralla todettiin noin 1 vuosi sitten pannus oikeassa silmässä. Jo vuoden sisällä on mennyt jo 1500 euroa lääkityksen ja tutkimuksiin ja erinlaisiin kontroleihin.

Meillä on Tapiolassa henki-ja eläinlääkärikuluvakuutus. Korvauksia on tullut jonkin verran, mutta nyt kun koirallamme todettiin kuivasilmäisyys ja siihen tuli elinikäinen lääkitys, niin vakuutus korvaa osan lääkkestä. Juuri hain neljän kuukauden lääkkeet maksoin niistä vajaan 30 euroa, kun ilman vakuutusta hinta olisi ollut 120 euroa. Näin ollen eläinlääkärikuluvakuutus on kannattanut ainakin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;20825160:
mulla on tapiolassa ja mielestäni kannattaa ottaa. ainakin kun on kyseessä rotukoira. se korvaa jos koira kuolee, niin sen ostohinnan muistaakseni siihen saakka kun koira täyttää seitsemän votta. ja sitten se korvaa osan sairaanhoitokuluista. eli voi viedä yksityiselle kuten ihmisenkin saa äkkiä ja asiantuntevaa hoitoa. ja sit mä otin siihen myös sen vastuu vakuutuksen. koska kyseessä meillä suhtkoht isohko rotu. jos se esim. pukkaa naapurin emännän pyörällä ojaan ja siltä katkee jalkaa, niin se vakuutus korvaa sitten sen vastapuolen vahingot

Tässä nyt vähän kalskahti korvaan toi rotukoira, kyllä se seropinkin hoito maksaa ja on omistajalleen ihan yhtä arvokas kuin rotukoirakin.

Muuten ehdottomasti samaa mieltä myös vastuuvakuutuksesta, meilläkin Tapiolassa ja mielestäni helppo asioida.

Meille on tulossa pentu ihan näinä päivinä ja meinasin kyllä vakuutuksen ottaa. Alkuun laajempi, koska ekan-tokan vuoden aikana kyllä näkyy jos on jotain , sen jälkeen ehkä muutan suppeammaksi. Pohjolassa n.300€/v

Tässä nyt vähän kalskahti korvaan toi rotukoira, kyllä se seropinkin hoito maksaa ja on omistajalleen ihan yhtä arvokas kuin rotukoirakin.

Muuten ehdottomasti samaa mieltä myös vastuuvakuutuksesta, meilläkin Tapiolassa ja mielestäni helppo asioida.

Tottakai, mutta muistaakseni monessa vakuutusyhtiössä seropi menee korkeimpaan maksuluokkaan, koska sen perimästä ei ole mitään tietoa. Jos siis vakuutus on hinnoiteltu eri lailla eri rotuisille. Sinällään hassua, koska useinhan ne ovat rotukoiria terveempiä. Lisäksi koira on halpa, tai jopa ilmainen, jolloin sen kuolemasta ei taideta korvata mitään. Vakuutusyhtiöt ei katso tunnearvoa. Eli sille rahalle ei oikein saa vastinetta.

Vakuutus korvaa myös koiran kuoleman jos kuolemanvarasumma on vakuutukseen merkitty, vaikka koira olisikin ollut ilmainen. Ei ostokuittia vakuutusta tehtäessä kysytä.
Kastrointia tms "ei sairautta" vakuutus ei korvaa, ainoastaan kun eläin on sairas. Korvaa myös ell kulut jos epäilet koiralla vaikka korvatulehdusta vaikka sitä ei sitten todettaisikaan. Fennian kissa / koiravakuutus on hyvä. Omavastuu 30 e / ell käynti, kattaa kaikki lääkkeet, lääkärinpalkkiot, sidostarpeet yms, meillä jopa kissan kaulurin :). En tiedä sitten menikö kauluri vahingossa mutta korvaus tuli muiden mukana.