Se vähä mitä mä olen ollu jonkun mutkan kautta tekemisissä vuokratonttien kanssa, ne on aina ollu semmosia, että vuokralainen saa lunastaa sen myöhemmin itselleen. Ja ymmärtääkseni se vuosien varrella maksettu vuokrakin on jollain lailla katsottu lyhentävän sitä tontin hintaa, ainaki jossakin määrin. Tosin että sitä en tiedä, minkä mukaan se tontin arvo sitte lasketaan jos sen vuosikymmenten päästä haluaa itselleen lunastaa, eli sen mukaan, mikä arvo oli kun se vuokrattiin, vai sen arvon, mikä se sillon lunastushetkellä olis. En kyllä lähtis ollenkaan koko talohommaan jos tonttia ei olis mahollista lunastaa myöhemmin itelle, saati että siinä olis normaalia isompi mahollisuus siihen, että kaupunki pakkolunastaa tontin (ja tietysti talon siinä samalla) itelleen.
Iso ero on kans siinä, mistä päin sitä tonttia ettii. Pk-seudulla tonttien hinnat on ihan järkyttäviä, etenki sillon, jos semmosen ostaa yksityiseltä eikä kaupungilta. Jos itse alkaa rakentaa, saa kivan vuokratontin ja siihen päälle talopaketti, niin hintaa tulee esimerkiks 300 000 + se tontin vuokra vuosittain. Jos taas ostaa samaan syssyyn sen tontinkin, niin hinta saattaa olla helposti 100 000 suurempi. Toki sillon ei tartte maksaa sitä vuokraa, mutta riippuen siitä, kuinka paljon sitä lainaa sitte loppujen lopuks sitä taloo varten tarvitsee, saattaa pelkästään ne korot olla melkosen suuret jo sen tontinkin osalta. Eli sitten vaan pitäis laskee, että kummasta tulee suuremmat kustannukset, vuokrasta vai tontin koroista. Näin mä sen ymmärtäisin. Saa korjata, jos oon ihan hakoteillä.
800 neliöinen tontti on jo pk-seudulla nykyään aika iso (kun täällä myydään tontteja rakentajille alkaen noin 400 neliöstä!), yli 1000 neliön tontit alkaa olla jo tavalliselle ihmiselle ihan luksusta. En oo seurannu, minkä kokosia ne vuokratontit yleensä on, mutta ainaki joskus lapsuudessa 90-luvulla meidän talon tontti oli asuinalueen suurimpia (ei siis silti läheskään saman kokonen kun ihan perus tontit tänäkin päivänä jossain maalla tai korvessa) vaikka olikin kaupungin vuokratontti.
Mutta jos sitä taloa lähtee ostamaan, niin ainaki pk-seudulla (tai muissa isoissa kaupungeissa, missä asunnot ja tontit maksaa joka tapauksessa todella paljon) kannattaa huomioida se, että jos talon tontti ei ole oma vaan vuokratontti, niin samaa hintaa en alkais maksamaan kuin vastaavasta talosta ja pihasta omalla tontilla, koska se maapläntti ei kaupan jälkeen (ja vielä senkään jälkeen kun se talolaina on mahollisesti joskus tulevaisuudessa maksettu) ole oma, vaan se on edelleen vain vuokralla. Paitsi sitte jos sen lunastaa itelleen, mutta sillonhan siitä saa maksaa taas melkosen summan rahaa.