Mitä imetykseen liittyvää kannattaa ostaa ennen vauvan syntymää? Huom, minimimäärä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvalle tavaraa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tyytyväinen että ostin rintapumpun etukäteen, vaikka mietinkin että onko turha. ei todellakaan ollut, illalla päästiin sairaalasta, ja yhtäkkiä yöllä maito nousi niin nopesti että tissit meni kivikovaksi ja samantien alkoi kuume nousemaan ja tulehdusta pukkaamaan. en halua ajatella mitä se olisi aamulla ollut jos en olisi sitä pumppua hommannut.

Moni tavara on hyvä, mutta ei ehdottoman tarpeellinen. Esim. maidonkerääjät: Joillain rinnat valuvat, toisilla eivät. Minulla valuivat esikoisesta, mutta eivät muista lapsista.

Itse näen "pakollisiksi" seuraavat:

- Imetysliivit. Osta parit halvat (esim. H&M), koska oikean koon määrittely etukäteen on vaikeaa ellei mahdotonta. Minä turposin vajaasta B-kupista D-kuppiin.

- Liivinsuojuksia. Itselläni on isoja, kosteussuojattuja kestosuojia, joita olen oppinut rakastamaan. Eivät falskaa eivätkä koppuroidu käytössä. Myös (monet) kertakäyttösuojat ovat ok, mutta huonoilla kestosuojilla voi lähinnä heittää vesilintua.

- Rasva. Lansinoh (apteekista) on hyvää. Joku kertoi, että S-liikkeissä on vastaavaa halpistuotetta. Bepanthen pitäisi lääkeaineiden vuoksi periaatteessa pestä aina pois ennen imetystä. (Ja tiedän kyllä, ettei vauva tähän kuole.)

- Imetyspaidat. Toki ilmankin pärjää, mutta sosiaalinen elämä on miellyttävämpää, kun pystyy imettämään huomaamattomasti. Koon määrittely etukäteen voi olla taas vaikeaa.

- Pari harsoa. Nousevat arvoon arvaamattomaan, jos vauva onkin pulauttelija. Ja vaikka ei olisi, vauperheessä harsoille löytynee aina jotain käyttöä.

Lisäksi itse hankin esikoista varten tuttipullon ja kaksi tetraa korviketta, jotta ei tarvitsisi stressata siitä, että lapsi kuolee nälkään. Korvikkeita ei tullut koskaan käytettyä, mutta hukkainvestointi oli pieni. Ostin Aventin tuttipullon, joten sen pystyi myöhemmin liittämään kätevästi rintapumppuun.

Rintapumpun hankkisin vasta tarpeeseen. Jos rinnat tulevat koviksi, niitä pystyy hätätilanteessa tyhjentämään käsinkin. Liika pumppaaminen kuitenkin vain lisää maidontuotantoa.

Onnea imetykseen. :-)

Eihän pullo ole pakollinen lisämaidon antamiseen, on olemassa myös imetysapulaite. Monet pullonsyöjät alkavat hylkiä rintaa, varsinkin jos imetys takkuaa alussa kuten usein käy. Jos haluat pullon varulta, osta ihmeessä Avent ja hidasvirtauksisin pullotutti, muista maito tulee melkein suihkuna ja vauvan voi olla hankala hoksata taas miten tissin kanssa toimitaan.

Mä ostin imetysliivit ja tuttipullon (koska lähikaupoista ei saa lasipulloja). 3 kestoliivinsuojat oli kans olemassa. Lansinohia ostin myös valmiiksi mutta se on ollu tarpeeton.
Maidonkerääjä ja liivinsuojia on sit vaan myöhemmi pitäny ostaa. Ja imetysliivejä.

Tuttipulloa ei oo tarvittu. Lypsy on onnistunu käsinki, kun ylimääräisiä on lypsäny, mutta harkitsen nyt pumpun ostoa jos sais helpommin kunnolla tyhjennettyä tarvittaessa.

[QUOTE="Vierailija";24420031]
- Imetyspaidat. Toki ilmankin pärjää, mutta sosiaalinen elämä on miellyttävämpää, kun pystyy imettämään huomaamattomasti. Koon määrittely etukäteen voi olla taas vaikeaa.
[/QUOTE]

Mä hamstrasin odotusaikana imetyspaitoja, mutta en lopulta tarvinnutkaan niitä. Mulla on isot rinnat ja kaikkein huomaamattominta oli hoitaa imetys siten, että nostin vaan vähän paidan helmaa ja vedin rinnan esiin =)

[QUOTE="a p";24419131]Niin joo yhdet imetysliivit on, ja niitä liivinsuojia on paketti :D En aio korvikettakaan ostaa etukäteen. Tuttipulloa mietin lähinnä, mutta tekeekö sillä mitään ilman pumppua tosiaan..[/QUOTE]

Kyllä sä alkuun pärjäät ilman. Pienelle vauvalle saa käsinkin lypsettyä, jos tarvii. Kaikki vauvat vaan ei kovin helpolla huoli pulloa, jos rintamaitoakin on tarjolla. Kannattaa siis ensin kokeilla miten hyvä pulloysöjä on ja sen jälkeen ostaa mitä tarvitaan. :)

Yhtä hyvin voi käydä niinkin, ettei maitoa tulekaan tai vaikka saat jonkun lääkekuurin etkä voi imettää, silloin tietty menne pullojakin enemmän ja sähökäyttöinen pumppu on aika ehdoton. Mulla oli vaan käsikäyttöinen ja täytyy sanoa, että paljain käsin oli melkein helpompi lypsää.

Mä en tarvinnut kertaakaan maidonkerääjää, vaikka maitoa tuli runsaasti ja imetin 11kk. Maitoa tuli vain imiessä, rinnat eivät falskanneet :)

Minulla taas saattoi tulla metrin kaarina, jos oli täpötäydet rinnat ja suihkuun meni. Aina oli pakko pitää kunnon liivinsuojia, kun yhtäkkiä saattoi tulla maitoa kunnolla, tunsi sen aina sellaisena vähän pistävänä tunteena ja silloin oli pakko painaa rinnan päältä, että loppui. Imetin ongelmitta yli vuoden vanhoiksi.

[QUOTE="vieras";24420475]Minulla taas saattoi tulla metrin kaarina, jos oli täpötäydet rinnat ja suihkuun meni. Aina oli pakko pitää kunnon liivinsuojia, kun yhtäkkiä saattoi tulla maitoa kunnolla, tunsi sen aina sellaisena vähän pistävänä tunteena ja silloin oli pakko painaa rinnan päältä, että loppui. Imetin ongelmitta yli vuoden vanhoiksi.[/QUOTE]

Uh tämän olinkin jo unohtanut että alkaa herumaan omia aikojaan....

Joskus luin jostain netistä naisesta joka oli palannut töihin ja paita kastunut kun työpaikan printteri oli piipannut. Jotenkin yhdisti sen äänen vauvan imetyshetkiin. Oishan tossakin kestämistä jos vilkas toimisto :D

Ainoat, mitä oikeasti tarttin, oli liivinsuojat. Sitten lansinoh-rasva, jolla rasvasin ekat kuukaudet joka imetyksen välissä. Kaikki muu oli turhaa. Pumppu oli, mutta vauva ei ikinä huolinut pulloa, joten oli hukkaostos

[QUOTE="vieras";24419058]Ainakin yksi maidonkerääjä kannattaa ostaa. Toinen rinta tahtoo aina valuttaa, kun toisesta syöttää.

Maidonkerääjästä voi ottaa maidot talteen ja käsinkin voi lypsää.[/QUOTE]

en tarvinnut kuin aivan alussa, kun maito nousi. eli turha ostos se oli mulle ;)

jos marketti vieressä, niin älä osta suotta mitään. meillä maalla oli vähän pakko hankkia kaikenlaista

[QUOTE="vieras";24420475]Minulla taas saattoi tulla metrin kaarina, jos oli täpötäydet rinnat ja suihkuun meni. Aina oli pakko pitää kunnon liivinsuojia, kun yhtäkkiä saattoi tulla maitoa kunnolla, tunsi sen aina sellaisena vähän pistävänä tunteena ja silloin oli pakko painaa rinnan päältä, että loppui. Imetin ongelmitta yli vuoden vanhoiksi.[/QUOTE]

Sama, saatoin ottaa liivinsuojat pois vasta 1v 3kk imetettyäni. Alkoi herumaan muuten aina samaan aikaan, eli jos vauva imi toista, niin toisesta herui myös.

Eihän pullo ole pakollinen lisämaidon antamiseen, on olemassa myös imetysapulaite. Monet pullonsyöjät alkavat hylkiä rintaa, varsinkin jos imetys takkuaa alussa kuten usein käy. Jos haluat pullon varulta, osta ihmeessä Avent ja hidasvirtauksisin pullotutti, muista maito tulee melkein suihkuna ja vauvan voi olla hankala hoksata taas miten tissin kanssa toimitaan.

Meillä pullo/rintaruokinta on sujunut ihan hyvin, nyt vauva 8kk. Pullosta saa silloin tällöin, sai jo sairaalassa ja saa edelleen. Että tässäkin suotta kauheasti pelkää jos vauvaa totuttaa pulloon, on tietysti erilaisia vauvoja.

[QUOTE="vempula";24419371]Minä![/QUOTE]

Taisi kuitenkin hyvin onnistua? Ajattelin vain, että olenkohan ainut, joka ei meinaa edes hankkia imetysliivejä.. Olen tässä aikani puntaroinut, että hankinko vaiko en, en ole niitä ikinä käyttänyt joten en varmaan sen vuoksi ymmärrä, että mikä niissä on niin ihmeellistä. Jotenkin tuntuu, että yhtälailla niillä normaaleillakin liiveillä pärjää jos haluaa.

Taisi kuitenkin hyvin onnistua? Ajattelin vain, että olenkohan ainut, joka ei meinaa edes hankkia imetysliivejä.. Olen tässä aikani puntaroinut, että hankinko vaiko en, en ole niitä ikinä käyttänyt joten en varmaan sen vuoksi ymmärrä, että mikä niissä on niin ihmeellistä. Jotenkin tuntuu, että yhtälailla niillä normaaleillakin liiveillä pärjää jos haluaa.

Ei mullakaan mitään imetysliivejä ollut. Hyvin pärjäsin sloggin topeilla koko imetysajan.

Ja siihen ostoslista asiaan:
Mulla oli kestoliivinsuojia ja villaiset rinnanlämmittimet, ne olivat loistohankinta. Maidonkerääjä ja imetystyyny helpottivat myös arkea. Pulloja en ostaisi valmiiksi, saa niitä sitten hankittua, jos tarvii.

Suosittelen aventin käsikäyttöistä rintapumppua ja saman sarjan tuttipulloja ja tuttiosia. Ne on ainakin meillä jokaisella vauvalla olleet hyvät. Ei kannata ostaa niitä tavallisia tuttiosia mitä halvemmissa pulloissa on, ne lorisee helposti liikaa. Aventilla on kehitysvaiheisiin sopivat tuttiosat. Ensin aloitellaan numerolla 1, josta tulee siis vähän, sitten 2, 3, 4 ja on säädettäväkin osio. ne on suunniteltu varta vasten vauvan suulle että myös imetys onnistuu.

Mun mielestä ainoat oikeasti tarpeelliset oli imetysliivit, kunnolliset kestoliivinsuojat ja iso kasa harsoja.

Imetystyyny, imetyspaidat ja maidonkerääjä olivat mukavia olemassa, mutta olisin pärjännyt ilmankin. Lisäksi mulla oli kaapissa muutama korvikepurkki ja tuttipullo (ainun MAM) kaiken varalta, tuntui vaan turvallisemmalta kun tiesi että ne on siellä :D

Mun mielestä imetysliivit (ainakin kahdet niin saa toiset pesuun jos tulee vuotovahinko), liivin suojia (kestot ei käyneet mulle ollenkaan vaan tuli heti läpi) ja jotain nännirasvaa (tätä antavat kyllä mukaan usein sairaalastakin sen verran kuin alkuun tarvitsee).

Pumpun ja siihen pullot ehtii ostaa myöhemminkin, koska jos haluaa imettää ei kannata heti ruveta pulloa antamaan. Toisaalta jos on suunnitelmissa kokeilla pumppausta niin samahan se ostaako pumpun jo nyt, vaikkei ihan heti käyttäisikään.

(kestot ei käyneet mulle ollenkaan vaan tuli heti läpi).

Jos hankkii kestoliivinsuojia, kannattaa ostaa kunnollisia esim. kestovaippavalmistajilta (mm. Myllymuksut?). Ainut ym. ei pidä mitään, mulla oli myös jotain lastentarvikeliikkeestä ostettuja joiden merkkiä en muista, niin niissä ei ollut edes mitään kosteussulkua. Mulla tuli maitoa niin että maidonkerääjästäkin tuli heti yli ja käytin niitä kertakäyttöisiä liivinsuojia laatikollisen vuorokaudessa, silti paidat oli aina märkänä. Helpotti vasta kun anoppi ompeli mulle kestovaippakankaista kunnollisia liivinsuojia, niitä ei tarvinnut ihan jatkuvasti olla vaihtamass akuten noita kertakäyttöisiä. Ja rahaa säästyi paljon, oli kallista tuoda joka kauppareissulta pakettikaupalla liivinsuojia :D

Liivinsuojia meni paljon, rinnat vuoti pelkästä vauvan äänähdyksestä kuin seula.. suihkussa oli huvittavaa olla kun ei tiennyt pesenkö itseäni maidolla vai vedellä.... Tuttipulloa ei käytetty kertaakaan vaikka sellaisen ostin. Vettä ei juotu ollenkaan, se ei ole tarpeellista, maito riittää juomaksi. Imetysliivit ja liivinsuojat tarpeellisimmat ja maidonkerääjä toiseen rintaa kun imettää..

täysin turha jos imetys vain toimii. Esikoisen kanssa ei kertaakaan (ikinä!) käytetty tuttipulloa, vaan vettä ryhdyttiin antamaan nokkamukista samalla kun aloitettiin kiinteiden maistelu.
Ostoslistalle:
Imetysliivit tai -toppi. Toppi on ehkä yöllä mukavampi, ja se on myös koon suhteen armollisempi, kun aluksi voi olla vaikea arvioida minkälaisiksi meloneiksi rinnat kasvavat. Vähintää kahdet, koska jos on vähänkin enempi sitä maitoa, niin vuotovahinkoja tulee helposti.
Liivinsuojat - paljon näitä

Nuo oli ne pakolliset. Omasta kokemuksesta lisäisin vielä:
Maidonkerääjä: multa herui imettäessä toisesta rinnasta aivan hillittömästi.
Imetyskumit: joko jos nännit on tosi arat tai (kuten mulla), rinnat oli niin täynnä maitoa ja niin pinkeät että vauvan oli tosi vaikea saada otetta rinnasta ilman kumia. Näistä sitten luovuttiin pikku hiljaa kun vauvan imuote parani ja rinta vähän "pehmeni", mutta alkuun ei olisi päästy ilman.

Imetystyyny: jotkut tykkää, osa ei. Yritä saada vaikka lainaksi jos haluat kokeilla. Myös tavallista tyynyä voi käyttää vauvan tukena, kunhan ei ihan paraatityynyä valitse (vuotovahinkojen ja puklailun takia)
Pumppu: no. joillakin tarpeen

Mitään ei kannata ostaa ennenkun vauva syntyy, voipi olla ettei niitä juttuja sitten tarttekkaan ja on rahan tuhlausta.

Mulla oli tavalliset rintsikat käytössä, maitoa tuli niin niukasti ettei tarttenu suojiakaan, ainoa mitä ostin sitten kun kotia pääsin oli rintakumit ja pumppu, joka sekin oli melko turha kapistus.

Yhteistyössä