Moni tavara on hyvä, mutta ei ehdottoman tarpeellinen. Esim. maidonkerääjät: Joillain rinnat valuvat, toisilla eivät. Minulla valuivat esikoisesta, mutta eivät muista lapsista.
Itse näen "pakollisiksi" seuraavat:
- Imetysliivit. Osta parit halvat (esim. H&M), koska oikean koon määrittely etukäteen on vaikeaa ellei mahdotonta. Minä turposin vajaasta B-kupista D-kuppiin.
- Liivinsuojuksia. Itselläni on isoja, kosteussuojattuja kestosuojia, joita olen oppinut rakastamaan. Eivät falskaa eivätkä koppuroidu käytössä. Myös (monet) kertakäyttösuojat ovat ok, mutta huonoilla kestosuojilla voi lähinnä heittää vesilintua.
- Rasva. Lansinoh (apteekista) on hyvää. Joku kertoi, että S-liikkeissä on vastaavaa halpistuotetta. Bepanthen pitäisi lääkeaineiden vuoksi periaatteessa pestä aina pois ennen imetystä. (Ja tiedän kyllä, ettei vauva tähän kuole.)
- Imetyspaidat. Toki ilmankin pärjää, mutta sosiaalinen elämä on miellyttävämpää, kun pystyy imettämään huomaamattomasti. Koon määrittely etukäteen voi olla taas vaikeaa.
- Pari harsoa. Nousevat arvoon arvaamattomaan, jos vauva onkin pulauttelija. Ja vaikka ei olisi, vauperheessä harsoille löytynee aina jotain käyttöä.
Lisäksi itse hankin esikoista varten tuttipullon ja kaksi tetraa korviketta, jotta ei tarvitsisi stressata siitä, että lapsi kuolee nälkään. Korvikkeita ei tullut koskaan käytettyä, mutta hukkainvestointi oli pieni. Ostin Aventin tuttipullon, joten sen pystyi myöhemmin liittämään kätevästi rintapumppuun.
Rintapumpun hankkisin vasta tarpeeseen. Jos rinnat tulevat koviksi, niitä pystyy hätätilanteessa tyhjentämään käsinkin. Liika pumppaaminen kuitenkin vain lisää maidontuotantoa.
Onnea imetykseen.