Kannattaako ostaa oma asunto?

  • Viestiketjun aloittaja Osiria
  • Ensimmäinen viesti
Osiria
Jos asuntolainan ja yhtiövastikkeen maksun jälkeen tulee jäämään enää 700 euroa/kk käteen?
Tuosta pitäisi säästää vielä rahaa käytetyn auton ostoa varten. Perheeseemme kuuluu äiti ja kaksi kouluikäistä poikaa. Olen laskenut omassa päässäni, että me pärjättäisiin just ja just, jos mitään yllättäviä menoja ei tule olemaan. On vaan tosi vaikeaa sanoa, kun ei ole ollut omaa asuntoa tai autoa.
 
pärjää
Ota sen verran lisälainaa samaan yhteyteen, että saatte sen auton heti. Halvempaa niin.

Tiukkaa on, mutta pärjäätte. Ei meillekään jää yhtään enempää ja kaikki on ihan ok.

 
Osiria
Olen käynyt jo pankissa ja lainaa kyllä saan. Täällä maalla ei oikein kannata asua vuokralla. Jostain kumman syystä kuulutaan sellaiseen tukialueeseen, että vuokraan on lähes mahdotonta saada tukea, jos käy työssä. Sitä paitsi laskin, että mulla menisi asumiseen vaan 200 euroa enemmän kuin nyt vuokralla jos ostan oman.

 
alabama
No tota..
Meille jää sähkön,yhtiövastikkeen ja lainanlyhennyksen jälkeen joku..
700? käteen ja hyvin pärjätään.Se riippuu ihan siitä kuinka paljon haluatte törsätä mukavuuksiin..Kyllä tuolla rahalla pärjää,jos yrittää.
 
Mun opiskeluajan ajan elättiin tuollaisilla tuloilla. Pärjättiin mutta toosi tiukkaa teki. Lainaa saatiin vaikka olin opiskelija. Ehdittiin asua pari vuotta ja myytiin, saatiin 30 000 e voittoa =) Nyt sitten alkamassa raksaprojekti.
 
Kyllä kannattaa ja asuntolainaa kannattaa ottaa hieman ylimäärästä jos mahdollista ja ostaa sillä auto. Ihan käyttökelpoisen auton saa kohtuullisella rahalla kun vähän miettii mitä ostaa eikä osta sitä ensimmäistä mikä vastaan tulee.
 
epäilen
Mietihän tarkkaan, millaista asuntoa haet. Omakotitalossa kustannuksia tulee muitakin kuin vain sähkö/vesi/verot. Varsinkin jos kyseessä on iäkkäämpi talo, jossa korjauksiakin pitäisi pystyä tekemään. Jos taas harkitset osaketta esim. rivitalosta, pääset huomattavasti huolettomampaan asuntoon.

Myös auto vaatii huoltoa ja korjauksia. Uusikaan auto ei huoltamatta toimi eikä se ole halpaa lystiä.

Itse asustelin ja asun edelleen omakotitalossa. Välillä olin 3 lapsen yksinhuoltaja, maksoi 500e/kk lainaa ja kaikki muut kulut. Talo oli sen verran vanha, että pieniä korjauksia vaadittiin jatkuvasti ja ne nielivät sen verran rahaa, että tiukilla oltiin jatkuvasti. Mihinkään ylimääräiseen ei ollut varaa ja kuitenkin niitä ylimääräisiä yllätyksiä tulee; lapset sairastelevat, auto kiukuttelee.

Liian tiukalle ei kannata itseään vetää. Jos olet ottamassa suurta lainaa, miten korkojen nousu vaikuttaa? Minulla on tällä hetkellä 139 000 e lainaa ja maksuaikaa 24 vuotta. Maksan lainaa pois noin 700e/kk. 0,25%:n koronnousu vaikutti heti 25e.
 
kkk
Osta asunto. Niin tein minäkin aikoinaan ja vaikka aluksi oli tiukkaa, niin siihen oikeastaan tottui ja ihan aloin kilpailla itseni kanssa. Ja katsos, tilanteet muuttuu-parempaan. Nykyinen lyhennysmäärä ei tunnu parin vuoden kuluttua niin isolta. Palkat nousee, ym.
Minä olen kanssa yhden lapsen yh. Asumiseen menee noin 700, mutta siinä onkin jo KAIKKI.
Muuhun elämiseen jää rahaa noin 1100, mutta jäähän siitä aina reilusti säästöönkin..
Ole rohkea ! Niin olin minäkin enkä kadu. saat omaisuutta itsellesi ja lapsille =) tulet pärjäämään kyllä ! Onnea !!
 
osta vaan
Ja voihan sen asunnon myydä, jos elämä osottautuu liian tiukaksi rahallisesti. Lainan korot saa muuten vähennettyä verotuksessa, eli veroprosentti laskee (tai saa veronpalautusta) ja sitenkin jää hiukan enemmän käteen :)
Olet ilmeisesti ostamassa asunto-osaketta. Tarkista vielä onko yhtiöön tulossa isompia remontteja lähiaikoina, joiden takia yhtiövastike nousisi runsaasti, putkiremontti tai ikkunaremontti.
Kyllä asunnon ostaminen kannattaa vaikka tiukkaa tekisikin. Lapsenkin saa sitoutettua säästämiseen, kun perustelee sitä ihan ikiomalla kodilla.
Asuntolainaa kannattaa tosiaan ottaa hiukan enemmän ja ostaa auto samalla. Asuntolainan korko on pienempi kuin erillisen autolainan ja siinähän tuota autoa makselee samalla. Autosta on tosiaan paljon muitakin kustannuksia, vakuutukset, katsastukset, bensa, huollot. Jos autoa ei ihan välttämättä tarvitse, kannattaa sen hankkimista kaupunkialueella miettiä toisenkin kerran. Pelkästään vakuutusmaksujen hinnalla ajelee aika monta kertaa taksilla vuodessa.
 
ei kannata
700e/kk voi elää vuoden pari, mutta jos puhutaan kymmemestä jopa 20 vuodesta. Ja kyllä osaketaloissakin tulee korjauksia, vastike voi nousta satakin euroa kuussa. Lapset kasvaa ja samalla myös muut kulut. Kannattaa todella harkita tarkkaan.

Tietysti kannattamiseen vaikuttaa paljon se kuinka suuri laina ja millaisella laina-ajalla.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 11:07 osta vaan kirjoitti:
Olet ilmeisesti ostamassa asunto-osaketta. Tarkista vielä onko yhtiöön tulossa isompia remontteja lähiaikoina, joiden takia yhtiövastike nousisi runsaasti, putkiremontti tai ikkunaremontti.
Meidän taloyhtiössä oli "pieni" julkisivuremppa.
Meidän osuudeksi tuli 4500?

Se siitä luvastusta "pienestä remontista"
Meni pari yötä valvoen järkyttyneenä, kun lasku tuli laatikkoon :'(
 
erkki ekonomi
Vaikea sanoa näin sivullisena, mutta sinun täytyy verrata sitä nykyiseen kustannustasoosi. Minkä verran asuminen voi maksaa kuukaudessa?

Vuokra:
*Saatko asumistukea?

*Onko vuokra kohtuullinen?

Oma:
*Korot tulevat nousemaan, vuoden lopussa 5%:a + marginaali??

*Saat vähentää korkokuluja 30%:a verotuksessa, jolloin nykyinen veroprosenttisi tippuu n. 4-7%:a ja palkasta jää enemmän käteen.

*Yhtiövastike voi nousta jos tulee remontteja, lämmitys, isännöinti yms?

*Asuntolainaa vastaan tarvitset vakuuksia ja takaajia, jos sinulla ei ole omaisuutta lainan vakuudeksi. Ostettava asunto käy vakuudeksi tiettyyn rajaan saakka. Pankki varmistaa aina saatavansa.

* Ostettavan asunnon kunto? Kuntotarkastus tehtävä aina? Mahdolliset kosteusvauriot? Home? Jos kiinteistö, onko rasitteita?


Kannattaa lueskella aiheesta enemmän ja tehdä päätös ajan kanssa.

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6470&lmf=6481&id=7346&mode=readdoc
 
Osiria
Kävin katsomassa tuota kuluttajaviraston linkkiä ja silmääni osui tällainen.

Jos asumismenosi ovat alle 40 prosenttia perheen nettotuloista, tilanne pysyy yleensä hallinnassa


Sinänsä hassua, että asumiskuluni ylittävät nytkin tuon enkä saa tukea. Oman asunnon lainaa olen ajatellut lyhentää saman verran mitä maksan vuokraa tällä hetkellä. Sen verran tiukemmaksi tuo eläminen menee, että tuohon päälle tulee sitten yhtiövastike.




 
kkk
olen seurannut pohdintaasi. Olihan asia itsellänikin aikoinaan ajankohtainen..
Voitko vähän valaista summia, laina-aikaa, ym ?
Ja muistathan kilpailuttaa pankkeja. Marginaaleissa kymmenyksilläkin ON merkitystä.
Osta OMA koti teille !!! Olen hengessä mukana..
 

Yhteistyössä