Kannattaako opiskella hoitoalalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hoitoala kiinnostaa, ammattia vielä pähkäilen...
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja lähinnä mielessä.

Kolme pientä lasta on, joten vuorotyö vähän arveluttaa. Itselleni se kyllä sopisi, sillä olen iltavirkku ja kaamein työaika olisi joku 7-15 tai 8-16.

Palaako työssä muuten loppuun? Onko missään työpaikassa hyvä työilmapiiri, jossa oikeasti viihtyy?

Kokemuksia?

Palaa helposti loppuun,raskasta on.
Onhan noita hyvän ilmapiirin omaaviakin työpaikkoja,mutta karu totuus on se että suurimmassa osassa hoitoalan työpaikkoja näin ei ole.
Kiire painaa,hoitajia on liian vähän,työtään ei voi tehdä kunnolla eikä potilaita auttaa niinkuin kuuluisi..
Vuoroihin ei varsinkaan aluksi yleensä pysty niin paljoa vaikuttamaan että tekisi esim. pelkkää iltavuoroa vaan joukossa on myös noita aamu-sekä yöhukeja,riippuen tietysti työpaikastakin.
Iltavuorosta(esim. 14-21) aamuvuoroon(7-15) meno on valitettavan yleistä.
Lapsillehan nuo iltavuorot on tietysti ikäviä,vuoropäiväkotiin totuttelussa on hommaa..

Mä valmistuin keväällä sairaanhotajaks ja terveydenhoitajaks. Opiskeluaikana tein keikkaa, ensin lähihoitajana kun ei ollut riittävästi opintopisteitä tekemään sh:n sijaisuutta. Täksi kesäksi sain heti th:n töitä, nyt oon työttömänä vielä kaks viikkoa sit takas tekemään th:n töitä kunnes äitiysloma alkaa lokakuun lopulla.

Mä oon tykänny kyllä sh:n vuorotyöstäkin tosi paljon. Työkin on kivaa, siis hoitoalalla, mut jaksamiseen vaikuttaa kaikista eniten se työilmapiiri. Lapset on nyt 6- ja 8-v (olivat 2- ja 4-v. kun alotin opiskelut). Hyvin oon saanu yhdistettyä opiskelun, työnteon ja perheen. Meillä mies on päivävuorossa ja välillä työmatkoilla. Suuri apu on siis isovanhemmistakin.

Opiskeluaikana olin varma, että päivätyö on vähiten mun juttu, mutta nyt koko kesän sitä tehneenä oonkin sitä mieltä, että se on mulle se sopivin. Viikonloput on vapaat. :) Mut kuten sanoin, tykkäsin myös vuorotyöstä.

Kiitos vastauksista :)

Eli terveydenhoitajaksi olisi siis "varminta" hakea, niin on mahdollisuus päivätöihinkin, jos siltä myöhemmin tuntuu...

Täällä vain melko vaikeaa päästä th-koulutukseen, verrattuna sh-koulutukseen. Tosin niin varmasti joka kaupungissa... Mulla M paperit ja keskiarvo lukiosta hieman alle 8 :( Pääsenköhän edes pääsykokeisiin?

[QUOTE="aapee";24618491]Kiitos vastauksista :)

Eli terveydenhoitajaksi olisi siis "varminta" hakea, niin on mahdollisuus päivätöihinkin, jos siltä myöhemmin tuntuu...

Täällä vain melko vaikeaa päästä th-koulutukseen, verrattuna sh-koulutukseen. Tosin niin varmasti joka kaupungissa... Mulla M paperit ja keskiarvo lukiosta hieman alle 8 :( Pääsenköhän edes pääsykokeisiin?[/QUOTE]

Mä opiskelin pienessä kaupungissa, tai pienessä yksikössä. Hain ykkösenä th-linjalle, kakkosena oli se sh-linja. Pääsykokeisiin tais kaikki päästä. Me oltiin koko 3,5-v yhdessä sh-opiskelijoitten kanssa ja kun ne valmistu ni me th:t jatkettiin vielä 6kk. Oon kuullu, että joissain kouluissa noi linjat menee eri tavalla.
Olin jo jossain vaiheessa jättämässä opiskelut 3,5-vuoteen, eli olisin vaan opiskellu sh:ksi, mutta onneks jaksoin sen 6kk kauemmin. Nyt on sitte mahdollista hakea sekä sh:n että th:n töitä. :)

Yhteistyössä