Kannattaako muuttaa Helsinkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Usein kuulee kysyttävän otsikon kysymystä. Esitän tässä yhden vastauksen siihen perustuen Kauppalehden juttuun.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...ysteeria/a78c2aef-949b-46c0-ad16-2e7a24410bf5

Vuoden 2018 marraskuussa vanhan osakehuoneiston keskimääräinen neliöhinta oli pääkaupunkiseudulla 3 752 euroa ja muualla Suomessa 1 610 euroa. Helsingissä keskimääräinen neliöhinta oli 4 298 euroa, Tampereella 2 545 euroa ja Oulussa 1 748 euroa.

Eli asuntojen hinnat Helsingissä ovat yli 2,5-kertaisia muuhun Suomeen nähden. Eli kannattaisiko muuttaa Helsinkiin? Vastaus on, kyllä kannattaa, jos saat yli 2,5 kertaa nykyisen liksasi. Oletko siivooja? Saatko 1700 euroa kuukaudessa? Kannattaa muuttaa stadiin, jos palkkasi tulee olemaan yli 4500 euroa kuukaudessa. Oletko kenties sairaanhoitaja? Saatko 2800 euroa kuukaudessa siellä Yli-ala-Niuvanmäen sairaalassa? Kannattaa muuttaa stadiin, jos Laaksossa maksetaan 7500 euroa. Eikö makseta? No ei ehkä sitten kannata.

Jaa häh?

Miksi palkan pitää kaksinjapuolinkertaistua jos asumiskulut nousevat sen verran? Eiväthän asumiskulut kuitenkaan niele koko palkkaa.

Tosin en mä silti Helsinkiin muuttaisi.

Jaa häh?

Miksi palkan pitää kaksinjapuolinkertaistua jos asumiskulut nousevat sen verran? Eiväthän asumiskulut kuitenkaan niele koko palkkaa.

Ei toki koko palkkaa, mutta realismia on, että vuokra/lainat saattaa nielasta jo noin 70% käteen jäävästä tulosta, mikä on tietysti paljon.

Itse saan palkkaa käteen noin 2000 ekee ja vuokrakämpästäni Kampissa maksan 1200 ekee. Järjetöntä? Se on mitä haluaa. En voisi kuvitella asuvani jossain tupukylässä vaikka se oli ilmaista, vain Helsingin keskustassa! Ei ikinä muualle! :)

Ei toki koko palkkaa, mutta realismia on, että vuokra/lainat saattaa nielasta jo noin 70% käteen jäävästä tulosta, mikä on tietysti paljon.

Itse saan palkkaa käteen noin 2000 ekee ja vuokrakämpästäni Kampissa maksan 1200 ekee. Järjetöntä? Se on mitä haluaa. En voisi kuvitella asuvani jossain tupukylässä vaikka se oli ilmaista, vain Helsingin keskustassa! Ei ikinä muualle! :)
Ihan mielenkiinnosta kysyn minkä kokoinen asunto sinulla on? Muualla asuvien on vaikea ymmärtää kuinka kallista Helsingissä on asua kun vaihtoehtoja siis vuokra-asuntoja ei ole.

Asunto on kaksio, en muista neliöitä.. arvioisin, että oisko n 50-55 m2 Eli tää on alueen hintatasoon nähden jopa edullinen!
On edullinen keskustan hintoihin nähden. Meillä on kallis asunto länsi-Helsingissä noin 8km keskustasta. Vajaa 90 neliötä, 1550€/kk, vuokra nousee joka vuosi n 50€/kk. Alamme olla viimeisiä suomalaisia asukkaita näissä taloissa, etsimme itsekin koko ajan edullisempaa, mutta kaupungilta ei saada, vaikka hakemus on koko ajan voimassa, yksityiset sitten ovatkin yhtä kalliita. Ei tästä nyt maalle voi muuttaa kun elämä on täällä, lasten koulut, (pätkä)työt, iäkkäät vanhemmat. Olen monen polven helsinkiläinen ja minun pitää näköjään muuttaa muualle toisten tieltä.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Ei kannata. Vantaa ja Kerava siinä vieressä on edullisempia. Toki aidon tsadilaisen mielestä on "noloa" asua Vantaalla tai Keravalla. Mutta sieltä saa heti tilavamman ja uudemman asunnon. Tsadilainen perustelee sitä sillä, että Helsingissä "palvelut on lähempänä". Olen usein kysynyt, että mitä nämä niin mahtavat palvelut ovat. Vakiovastaus on jotain, että ravintoloita, ooppera tai elokuvateatteri. Kun sitten kerron, että Vantaalta ajaa oopperatalolle 25min, niin mikä siinä on niin hirveän paljon tärkeämpää päästä sinne kymmenessä minuutissa. Niin ja kuinka usein sitä siellä oopperassa tulee oikeastaan edes käytyä. Sitten seuraakin nolo hiljaisuus.

Tulet aina pysymään köyhänä ja sitten kun pääset/joudut eläkkeelle ei sulla ole enää varaa asua Helsingin keskustassa.

Minäkin sanoisin, jos alkaa kiristää, vantaalle, kulut putoo puoleen. Vantaa on ihan jees paikka!

Itse haluan asua kampissa, koska.. haluan! Haluan olla lähellä kaikkea mitä tapahtuu ja sen takia maksan siitä. Ne on valintoja, kuka haluaa maksaa mitä ja mistä :)

Ei kannata. Vantaa ja Kerava siinä vieressä on edullisempia. Toki aidon tsadilaisen mielestä on "noloa" asua Vantaalla tai Keravalla. Mutta sieltä saa heti tilavamman ja uudemman asunnon. Tsadilainen perustelee sitä sillä, että Helsingissä "palvelut on lähempänä". Olen usein kysynyt, että mitä nämä niin mahtavat palvelut ovat. Vakiovastaus on jotain, että ravintoloita, ooppera tai elokuvateatteri. Kun sitten kerron, että Vantaalta ajaa oopperatalolle 25min, niin mikä siinä on niin hirveän paljon tärkeämpää päästä sinne kymmenessä minuutissa. Niin ja kuinka usein sitä siellä oopperassa tulee oikeastaan edes käytyä. Sitten seuraakin nolo hiljaisuus.
Helsingissä ei välttämättä tarvitse autoa joten siinä jo säästää, jos asut Vantaalla ja työt on Helsingissä täytyy sinne jotenkin päästä, eikä ne suosituimmat välineet ole ilmaisia. Minä en asu täällä oopperatalon takia, vaan siksi että olen syntynyt täällä, vanhempani ovat, isovanhempani olivat myös. Tekstistäsi paistaa läpi joku ihme katkeruus jota vain vantaalaisille on ominaista:p

Kuinka moni oikeasti perustelee tuolla tavalla?

• Tykkää
Reactions: r0s
Helsingissä ei välttämättä tarvitse autoa joten siinä jo säästää, jos asut Vantaalla ja työt on Helsingissä täytyy sinne jotenkin päästä, eikä ne suosituimmat välineet ole ilmaisia. Minä en asu täällä oopperatalon takia, vaan siksi että olen syntynyt täällä, vanhempani ovat, isovanhempani olivat myös. Tekstistäsi paistaa läpi joku ihme katkeruus jota vain vantaalaisille on ominaista:p

En ole katkera. Asuisin Helsingissä jos haluaisin. Säästäisin kyllä auton verran, mutta sitten veisin kaksi lasta julkisilla päiväkotiin ja siitä sitten töihin. Autoa tarvitaan muutenkin, kun semmoinenkin suomalainen ihme, kuin kesämökki, löytyy. Töissä käyn Vantaalta ajaen Elielin parkkiin joka päivä, kun työpaikka on Sanomatalossa. Mutta sen matkan ihan oikeasti ajaa ruuhka-aikanakin 35min. Että ihan niin hirveän kaukana se Vantaa on.

Mutta sun tekstistä paistaa läpi juuri se mistä sanoin. Se on "noloa" asua Vantaalla tai Keravalla. Et asu Helsingissä oopperatalon takia, vaan siksi että sitä on ne paljon puhutut "palvelut" lähellä. Tarkemmin ei kannatakaan lähteä analysoimaan, kun tekisi itsestään vähän höpsön, kun selittäisi haluavansa asua vanhassa, pienessä ja kalliissa asunnossa siksi kun Lady Moon baari on kävelymatkan päässä. Toki sekin kai sulkee ovensa nyt vuoden lopussa. Voi harmi.

Kuinka moni oikeasti perustelee tuolla tavalla?

Sanopa!

Jos mun ois pakko asua pk-seudulla niin totta hitossa haluaisin Helsinkiin, en ehkä keskustaan mutta kuitenkin silleen että duuniin pääsisi ratikalla tai metrolla eikä omaa autoa tarvitsisi lainkaan.

Lisänä ois toki kiva jos vieressä ois kävelymatkan päässä museoita tai baareja tai muuta mutta kai suurin syy asua keskustassa on kulkumahdollisuudet ja se että osa palveluista on kivenheiton päässä.

Jopa Helsingin keskustassa asuvat tarvitsevat autoa, koska yöllä kaikki parkkikset ovat täynnä ja sakkopaikkojakin on vaikea löytää.

En ole katkera. Asuisin Helsingissä jos haluaisin. Säästäisin kyllä auton verran, mutta sitten veisin kaksi lasta julkisilla päiväkotiin ja siitä sitten töihin. Autoa tarvitaan muutenkin, kun semmoinenkin suomalainen ihme, kuin kesämökki, löytyy. Töissä käyn Vantaalta ajaen Elielin parkkiin joka päivä, kun työpaikka on Sanomatalossa. Mutta sen matkan ihan oikeasti ajaa ruuhka-aikanakin 35min. Että ihan niin hirveän kaukana se Vantaa on.

Mutta sun tekstistä paistaa läpi juuri se mistä sanoin. Se on "noloa" asua Vantaalla tai Keravalla. Et asu Helsingissä oopperatalon takia, vaan siksi että sitä on ne paljon puhutut "palvelut" lähellä. Tarkemmin ei kannatakaan lähteä analysoimaan, kun tekisi itsestään vähän höpsön, kun selittäisi haluavansa asua vanhassa, pienessä ja kalliissa asunnossa siksi kun Lady Moon baari on kävelymatkan päässä. Toki sekin kai sulkee ovensa nyt vuoden lopussa. Voi harmi.

Tosin jos henkilö käyttää julkisia, voi matkaan mennäkin huomattavasti enemmän aikaa, riippuen missä päin Vantaata asuu, ja maksaahan ne seutuliput enemmän. Toki töissä voi ihan hyvin käydä Vantaaltakin käsin, mutta oikeastaan asuntojen hinnat eivät NIIN paljon halvempia siellä ole, että se välttämättä kannattaa edes rahallisesti. Ihmiset ovat tässä erilaisia - joitain ei pitempi matka-aika häiritse, jotkut sitten tykkäävät vaikka pyöräillä tai kävellä töihin. Ja jos käy paljon ulkona ja käyttää paljon Helsingin keskustan palveluita, saattaa moni tykätä asuakin lähellä niitä.

Ja toisaalta ainahan sitten sille Vantaalle muuttaneelle voi alkaa jankuttaa siitä, että Kirkkonummelta tai Karjaalta olisi saanut asunnon vielä halvemmalla, ja pääseehän Karjaaltakin tunnissa Helsinkiin.

Ja se on jännä, että kaikki tajuavat kyllä, jos joku on kiintynyt johonkin pikkukaupunkiin ja tuntee sen kodikseen, mutta ihan samalla lailla ihmiset kiintyvät Helsingin alueihin ja haluavat asua just siellä, mikä tuntuu itselle kodilta. Ja jos esim. lapsillakin on jo koulut ja kaveripiirit, niin ei sitä oikein fiksua olisi lähteä huvin vuoksi muuttamaan.

Itse en tykkää asua Helsingin keskustassa, mutta haluan päästä sinne julkisilla max. n. puolessa tunnissa (niin, että ei ole liian pitkää vuoroväliä), haluan myös että yöliikenne toimii, ja haluan asua viihtyisällä ja rauhallisella asuinalueella. Itselleni olisi aika sama, vaikka paikkakunta olisi Ivalo, kunhan nuo mainitsemani kriteerit toteutuvat. Niin, ja en ole syntyperäinen helsinkiläinen, en edes identifioidu mitenkään "helsinkiläiseksi".

Sanopa!

Jos mun ois pakko asua pk-seudulla niin totta hitossa haluaisin Helsinkiin, en ehkä keskustaan mutta kuitenkin silleen että duuniin pääsisi ratikalla tai metrolla eikä omaa autoa tarvitsisi lainkaan.

Lisänä ois toki kiva jos vieressä ois kävelymatkan päässä museoita tai baareja tai muuta mutta kai suurin syy asua keskustassa on kulkumahdollisuudet ja se että osa palveluista on kivenheiton päässä.

Totta. Ja aika moni mun tuttu haluaa pyöräillä töihin. Eivät he silti asu edes keskustan lähellä, vaan pyöräilevät oikeasti useita kilometrejä. Mutta jostain toiselta paikkakunnalta käsin se ei oikein taitaisi onnistua. Ja sitten kun asuu Helsingissä, mutta kauempana keskustasta, saattavat (alueesta riippuen) asumiskulut olla jo sen verran pienempiä, ettei se Vantaalle muutto välttämättä kannata taloudellisesti ollenkaan tai ei ainakaan erityisen paljon.

• Tykkää
Reactions: r0s
Totta. Ja aika moni mun tuttu haluaa pyöräillä töihin. Eivät he silti asu edes keskustan lähellä, vaan pyöräilevät oikeasti useita kilometrejä. Mutta jostain toiselta paikkakunnalta käsin se ei oikein taitaisi onnistua. Ja sitten kun asuu Helsingissä, mutta kauempana keskustasta, saattavat (alueesta riippuen) asumiskulut olla jo sen verran pienempiä, ettei se Vantaalle muutto välttämättä kannata taloudellisesti ollenkaan tai ei ainakaan erityisen paljon.

Me ajeltiin toissavuonna usein Keravalta Pasilaan aamuisin duuniin. Jostain Käpylän tienoilta tupsahti useammankin kerran tyyppi fillarilla automme vierelle. Sit se koukkasi jostain pyöräilytietä pitkin silleen että lopulta oltiin samaan aikaan, tai fillarityyppi oli usein jopa edellä, siinä aseman nurkilla. :LOL:

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti

Noloa on lukea tekstiäsi. Olen jos en ikäinen ettei jonkun yökerhon lakkauttaminen kiinnosta hetkeäkään. Asun Helsingissä koska tämä on synnyinkaupunkini, ihan kuin kuka tahansa asuu vaikka Vantaalla ja kokee sen omakseen. Sinulla on joku ongelma. Katkeruus?

Noloa on lukea tekstiäsi. Olen jos en ikäinen ettei jonkun yökerhon lakkauttaminen kiinnosta hetkeäkään. Asun Helsingissä koska tämä on synnyinkaupunkini, ihan kuin kuka tahansa asuu vaikka Vantaalla ja kokee sen omakseen. Sinulla on joku ongelma. Katkeruus?

En ole kateellinen tai katkera. Asuisin edelleenkin Helsingissä, jos niin haluaisin. Aloittaja kysyy "kannattaako muuttaa Helsinkiin?". En tiedä, tai ole varma, mutta vahva epäilys on siitä ettei kysyjän synnyinkaupunki siten ole Helsinki. Hänellä siis tuskin on tunnesiteitä Helsinkiä kohtaan ja ei kai hän muuten edes koko kysymystä esittäisi. Tähän aloittajan kysymykseen vastasin, että mielestäni ei kannata, koska Vantaalta tai Keravalta saa samalla rahalla/edullisemmin uudemman, parempikuntoisen ja isomman asunnon. Kerroin, että tähän tsadilainen yleensä laittaa vasta-argumentin, joka liittyy epämääräisesti johonkin "palveluihin", joita hän ei tarkemmin halua kuitenkaan määritellä. Ihan kuten et sinäkään.

Tästä oli kyse. Ota hetki happea ja vaikka lasillinen viiniä näin perjantain kunniaksi. :)

Jaa häh?

Kaikki on tietenkin suhteellista, mutta on vähän eri asia maksaa 100 000 euron lainaa 2000 euron nettotuloilla kuin maksaa 300 000 euron lainaa vaikkapa 2000 euron nettotuloilla.

Yhteistyössä