Kannattaako muuttaa Helsinkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä siinä keskustassa asumisessa on sitten ihan oma juttu.

Menet elokuviin, senkun kävelet.
Konserttiin, senkun kävelet
Oopperaan, senkun kävelet
Baareihin, senkun kävelet

kaikki on vain siinä :) Niin aivan liki

Siitä maksetaan.

Siellä maalla?

Kävelet, löydät ehkä ketunpaskaa.
Kävelet, lehmiä?
Kävelet, ei mitään?

Minäkin sanoisin, jos alkaa kiristää, vantaalle, kulut putoo puoleen. Vantaa on ihan jees paikka!

Itse haluan asua kampissa, koska.. haluan! Haluan olla lähellä kaikkea mitä tapahtuu ja sen takia maksan siitä. Ne on valintoja, kuka haluaa maksaa mitä ja mistä :)
En kritisoi valintaasi ja ymmärrän sen kyllä. Mutta sellainen huomio esim. omaan asuintilanteeseeni liittyen, että taksimatka sieltä Kampista kotiini vie n. 40 euroa. Eli edestakaisin 80 euroa. Sen voin tehdä joka viikonloppu ja siltikin vielä jäisin voitolle halvemman vuokran takia. Tai jos iltameno on sellaista, että pysyy ajokunnossa, saa auton keskustan parkkihalleihin alle kympillä. Eli voi käydä vaikka viitenä iltana viikossa autolla Kampissa eikä pysäköinnistä tule kuin 150-200 euroa kuukaudessa, jonka säästää vuokrassa helposti muuttamalla pois ytimestä.

Kuinka moni oikeasti perustelee tuolla tavalla?
Yllättävän moni. Jutuista päätellen suurin osa helsinkiläisistä käy jatkuvasti teatterissa ja taidenäyttelyissä. Tunnen toki tällaista väkeä, mutta he ovatkin sitten selvästi paremmin toimeentulevaa ns. eliittiä. Tavikset käyvät teatterissa kerran vuodessa ja sen voi kyllä halutessaan hoitaa Vantaaltakin käsin.

Voi muuttaa vantaalle, 20min junalla keskustaan. Mutta jos ei ole asunut keskustassa, ei tajua.

Olet sitten junantuoma.

Mulle on ihanaa se, että vain kävelemällä ovesta ulos voin valita, menenkö elokuviin, tavastialle, baariin, lenkille. Kaikki on niin siinä!

Rakastan myös lenkkeillä keskustassa, kiva katella ihmisiä, näyteikkunoita.

Metsäänkiin pääsee, ja silloin minä otan sen junan :)

Siitä maksetaan.

Siellä maalla?

Kävelet, lehmiä?
Kävelet, ei mitään?

Tuo jälkimmäinen eli ei mitään. Ja se siinä juuri onkin parasta.

• Tykkää
Reactions: poika
Yllättävän moni. Jutuista päätellen suurin osa helsinkiläisistä käy jatkuvasti teatterissa ja taidenäyttelyissä. Tunnen toki tällaista väkeä, mutta he ovatkin sitten selvästi paremmin toimeentulevaa ns. eliittiä. Tavikset käyvät teatterissa kerran vuodessa ja sen voi kyllä halutessaan hoitaa Vantaaltakin käsin.

Mutta nyt en tajua yhtä asiaa - miksi pitäisi asua just Vantaalla? En myöskään ymmärrä sitä, miksi Helsingissä asumista pitäisi perustella jotenkin enemmän kuin muualla asumista. Joillekin mahdollisimman pienet asumiskulut voi olla ratkaisevin asia, jollekin muulle se on joku muu. Paljon riippuu siitä, millaista elämää tykkää elää ja mitkä asiat ovat itselle tärkeitä.

Mikäli noita teatteri- ja taidenäyttelyperusteluja kuulee usein (itse en, kumma kyllä, muista kuulleeni kenties koskaan), se voi johtua siitä, että joidenkin kai sitten on vaikea selittää asiaa ihmiselle, joka katsoo asiaa täysin eri näkökulmasta. Ja jos joku tivaa, mitä erilaista Helsingissä on kuin Vantaassa, keskstelu kääntyy väistämättä jollekin tuollaisille urille. Kun useinkaan ei kyse ole kaupungista sinänsä, vaan niistä asioista, joihin on tottunut - joku voi tykätä asua vaikka Kalliossa, mutta joku muu voi nähdä asian niin, että "onhan niitä kahviloita, baareja ja kivijalkakauppoja Vantaallakin, miksi siis pitää muuttaa Kallioon". Ja kun tätä jankutusta on aikansa kuunnellut, voi heittää sen ooppera-kortin.

Eli rautalangasta: kyse ei ole baareista, taidenäyttelyistä, kahviloista ja kaupunkimiljööstä sinänsä, vaan juuri tietystä, tietynlaisesta ympäristöstä, johon on tottunut. Tuskin se Helsingin keskustassa asuva myöskään haluaisi muuttaa jonnekin Helsingin kaukaiseen lähiöön myöskään. Silloin, jos miettii omakotitalon ostamista, voi joku Vantaan perhelähiö kuulostaa ihan kivalta, mutta jos tykkää asua urbaanissa kerrostalomiljöössä, ei välttämättä ne Vantaan alueet olekaan kivempia kuin Helsingistä löytyvät. Tai sitten joku voi ollakin yhtä kiva tai kivempi, mutta vaakakupissa painaa muitakin asioita.

Ja tietysti sitten ihmiset ovat erilaisia - ehkä joku päättääkin muuttaa Vantaalle ja huomaa sen olevan kiva kaupunki. Joku muu ei muuta, vaikka voisikin viihtyä. Mutta mitä väliä, jos viihtyy kuitenkin myös Helsingissä?

En kritisoi valintaasi ja ymmärrän sen kyllä. Mutta sellainen huomio esim. omaan asuintilanteeseeni liittyen, että taksimatka sieltä Kampista kotiini vie n. 40 euroa. Eli edestakaisin 80 euroa. Sen voin tehdä joka viikonloppu ja siltikin vielä jäisin voitolle halvemman vuokran takia. Tai jos iltameno on sellaista, että pysyy ajokunnossa, saa auton keskustan parkkihalleihin alle kympillä. Eli voi käydä vaikka viitenä iltana viikossa autolla Kampissa eikä pysäköinnistä tule kuin 150-200 euroa kuukaudessa, jonka säästää vuokrassa helposti muuttamalla pois ytimestä.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/d8dbed37-f535-4bd1-b1fd-479676302b57

Riippuu kai vähän siitäkin, mitä ilmaa tahtoo hengittää? Viikonloppuna se voi olla keskustassa - sateen jälkeen hetken - siedettävää, mutta muulloin ei.

Voi muuttaa vantaalle, 20min junalla keskustaan. Mutta jos ei ole asunut keskustassa, ei tajua.

Olet sitten junantuoma.

Mulle on ihanaa se, että vain kävelemällä ovesta ulos voin valita, menenkö elokuviin, tavastialle, baariin, lenkille. Kaikki on niin siinä!

Rakastan myös lenkkeillä keskustassa, kiva katella ihmisiä, näyteikkunoita.

Metsäänkiin pääsee, ja silloin minä otan sen junan :)
18-kesäsenä tuli käytyä Tavalla ja silloin olisi ollut kiva asua Kampissa, mut näin aikuisena elämä ei enää pyöri Tavan ja baarien ympärillä.

18-kesäsenä tuli käytyä Tavalla ja silloin olisi ollut kiva asua Kampissa, mut näin aikuisena elämä ei enää pyöri Tavan ja baarien ympärillä.

Näin juuri - me ihmiset olemme erilaisia, halutaan eri asioita elämään ja lähiymoäristöön. Ihan yhtä lailla joku voisi sanoa, ettei hänen elämänsä pyöri siellä Vantaan lähiössä. Molemmat näkökulmat ovat ihan ok, kunhan kumpikin muistaa sen, että todennäköisesti sen toisen osapuolen elämä on myös paljon muuta kuin joku tietty baari tai Vantaan lähiö.

Siitä maksetaan.

Siellä maalla?

Kävelet, lehmiä?
Kävelet, ei mitään?

Tämä on se tsadilaisten perustelu. Plus nyt mikä jäi puuttumaan, on se kuinka "noloa" on asua Vantaalla tai keravalla. Mutta aloitellaan:

Kävely ei ole mihinkään mennessä itseisarvo, kun omistaa auton. Matka-aika on ehkä relevantti, mutta se pitää suhteuttaa. Jos sä kävelet Oopperatalolle 20min, niin olen siellä autolla viisi minuuttia myöhemmin, eli ei peruste laskea asumisen neliöitä tai oman asunnon ikää. Baareja Helsingin ydinkeskustassa riittää. Mutta mä itse en käytä alkoholia päivittäin ja lapsiperheellisenä alkon käyttö on muutenkin enemmän sitä että ostetaan viinipullo pitsan seuraksi ja saunotaan... ei siis sitä että lähtisin riekkumaan kavereiden kanssa baariin ja juomaan shotteja. Mutta sen kerran kun baariin haluaa ja shotit maistuu, niin juna ja bussit vie 20 minuutissa. Tai sitten tälleen hyvin toimeentulevana otan vaikka taksin. Ehkä olen säästänyt sen matkan verran, kun en ole asunut keskustassa :)

Mites nämä muut jutut sitten. No oopperassa olen käynyt elämäni aikana tasan kerran, Kiasmassa kerran ja kansallismuseossa ehkä viisi kertaa. Nämä siis koko elämäni aikana. Konserteissa tai keikoilla käyn yleensä kerran vuodessa ja ne muuten pidetään Hartwall-areenalla - eikä siellä kävelymatkan päässä keskustassa. Elokuvissa tulee käytyä kerran pari vuoteen, koska lippujen hinnat on nykyisin mitä ovat. Sinne kestää ajaa 10min. En tiedä sitten, voinet olla kävellen jopa 2min aikaisemmin. Näin Vantaalaisena kävin jopa jo Oodissa. Kiva ja kivan näköinen paikka, mutta en mä koe tarvetta maksaa euroakaan sen lähellä asumisesta.

Sitten vastapainona asutaan vanhassa, pienessä ja kalliissa asunnossa. Lapsilla ei ole omia huoneita ja kolmanteen kerrokseen kävellään ostoskassien kanssa, kun 30-luvulla valmistuneessa talossa ei ole hissiä. Hissin hankinta nostaisi vastiketta, joka jo entuudestaan on tähtitieteellinen tulevan putkirempan takia. Siitä pienestä ja ahtaasta kopista kuitenkin maksetaan iloisesti jotain 1400e lainan lyhennystä. Siis samaa rahaa millä Keravalta olisi saanut upouuden ja tilavan omakotitalon kaikilla nykyajan mukavuuksilla ilmalämpöpumpusta UV-suojattuihin ikkunoihin.

Mutta ei voi, koska on noloa asuan Keravalla ja siellä "palvelut" on niin kaukana :D

Siitä maksetaan.

Siellä maalla?

Kävelet, lehmiä?
Kävelet, ei mitään?
Meillä Espoossa on kaikki nuo mainitsemasi mahdollisuudet. On taidetta, teatteria, konsertteja,baareja, eläimiä, Keskuspuisto, Nuuksio jne. Metrolla pääsee Matinkylästä Helsinkiin tarvittavat 2 kertaa vuodessa.

Meillä Espoossa on kaikki nuo mainitsemasi mahdollisuudet. On taidetta, teatteria, konsertteja,baareja, eläimiä, Keskuspuisto, Nuuksio jne. Metrolla pääsee Matinkylästä Helsinkiin tarvittavat 2 kertaa vuodessa.

Jos käyt Helsingissä 2 kertaa vuodessa, ei olisikaan järkeä muuttaa helsinkin. Mutta ihminen, jonka työt, harrastukset, lempipaikat, yms on Helsingissä, varmaan asuu siellä mieluummin. Ja Espoossa asuminenhan on usein yhtä kallista kuin Helsingissä, että ei Espoo ainakaan mikään säästökohde ole ;) Molemmat paikat lienevät oikein hyviä - riippuu vain siitä, mitä haluaa.

Niin kai niiden pitäisi oikeastaan nousta enemmänkin. Progressiivinen verotus pitää huolen siitä, että jos palkka nousee ainoastaan 2,5-kertaiseksi, elintaso oikeasti laskee.

No just joo.

Mutta kun se vuokra ei ole yhtä suuri kuin palkka!

Mun palkka on jotain kolmen, neljän tonnin välillä ja viimeksi kun asuttiin (reilu vuosi sitten) vuokralla niin vuokra oli 560 euroa.

Jos muuttaisin pk-seudulle javuokra 2,5 kertaistuisi niin se olisi 1400 euroa ja jos palkkain 2,5 kertaistuisi niin se olisi 7500- 10 000 euroa ja vaikka siitä napattaan verot veks niin jäisihän vuokramenon jälkeen silti joka kuukausi enemmän käytettävää.

Tämä on se tsadilaisten perustelu. Plus nyt mikä jäi puuttumaan, on se kuinka "noloa" on asua Vantaalla tai keravalla. Mutta aloitellaan:

Kävely ei ole mihinkään mennessä itseisarvo, kun omistaa auton. Matka-aika on ehkä relevantti, mutta se pitää suhteuttaa. Jos sä kävelet Oopperatalolle 20min, niin olen siellä autolla viisi minuuttia myöhemmin, eli ei peruste laskea asumisen neliöitä tai oman asunnon ikää.

Paitsi, jos ei halua elää sellaista elämää, että kaikkialle ajetaan omalla autolla. Moni ei edes halua autoa ja tykkää mieluummin kävellä. Sä tykkäät ajaa autolla. Siksi sulle sopii kotipaikaksi erilainen ympäristö, mikä jollekin muulle sopii. Ja kaikille muuten asumisen neliöt eivät ole myöskään itseisarvo - me ihmiset olemme niin erilaisia. Joku muu haluaa ison asunnon, joku muu voi jopa haluta pienen, tai sitten on ihan sama vaikka olisi pieni, jos muut asiat ratkaisevat asuinpaikan.

Baareja Helsingin ydinkeskustassa riittää. Mutta mä itse en käytä alkoholia päivittäin ja lapsiperheellisenä alkon käyttö on muutenkin enemmän sitä että ostetaan viinipullo pitsan seuraksi ja saunotaan... ei siis sitä että lähtisin riekkumaan kavereiden kanssa baariin ja juomaan shotteja. Mutta sen kerran kun baariin haluaa ja shotit maistuu, niin juna ja bussit vie 20 minuutissa. Tai sitten tälleen hyvin toimeentulevana otan vaikka taksin. Ehkä olen säästänyt sen matkan verran, kun en ole asunut keskustassa :)

Sä elät tolleen, joku toinen toisella tavalla. Ja ei muuten se aikuisten baarissa käyminen useinkaan tuollaista ole, että vedetään vaan tiskillä shotteja - itse asiassa itse en ole sellaista harrastanut nuorenakaan. Olen aina tykännyt käydä keikoilla ja ihan vaan istuskelemassa jossain kivassa paikassa, juttelemassa kavereiden kanssa. Mutta kummasti sitä hakeudun silti aina lempibaareihin, eli mikä tahansa lähiökuppila ei kuitenkaan käy, vaan mieluummin matkustan bussilla keskustaan tai sinne lähelle. Niin että jos asuisin vaikka Vantaalla tai Keravalla, matkustaisin silti baariin Helsinkiin, eikä ne Keravan baarit kävisikään...

Mites nämä muut jutut sitten. No oopperassa olen käynyt elämäni aikana tasan kerran, Kiasmassa kerran ja kansallismuseossa ehkä viisi kertaa. Nämä siis koko elämäni aikana. Konserteissa tai keikoilla käyn yleensä kerran vuodessa ja ne muuten pidetään Hartwall-areenalla - eikä siellä kävelymatkan päässä keskustassa. Elokuvissa tulee käytyä kerran pari vuoteen, koska lippujen hinnat on nykyisin mitä ovat. Sinne kestää ajaa 10min. En tiedä sitten, voinet olla kävellen jopa 2min aikaisemmin. Näin Vantaalaisena kävin jopa jo Oodissa. Kiva ja kivan näköinen paikka, mutta en mä koe tarvetta maksaa euroakaan sen lähellä asumisesta.

Sulla noin, jollain muulla toisin.

Sitten vastapainona asutaan vanhassa, pienessä ja kalliissa asunnossa. Lapsilla ei ole omia huoneita ja kolmanteen kerrokseen kävellään ostoskassien kanssa, kun 30-luvulla valmistuneessa talossa ei ole hissiä. Hissin hankinta nostaisi vastiketta, joka jo entuudestaan on tähtitieteellinen tulevan putkirempan takia. Siitä pienestä ja ahtaasta kopista kuitenkin maksetaan iloisesti jotain 1400e lainan lyhennystä. Siis samaa rahaa millä Keravalta olisi saanut upouuden ja tilavan omakotitalon kaikilla nykyajan mukavuuksilla ilmalämpöpumpusta UV-suojattuihin ikkunoihin.

Niin no, sun mielestä isompi asunto ja hissi voi olla "must", joku muu arvostaa asumisessa muita asioita. Joku tykkää asua omakotitalossa, joku muu kerrostalossa. Kaikille samat asiat eivät lisää asumisviihtyisyyttä tai elämänlaatua. Kannattaa muistaa, että ihmiset ja elämät ovat erilaisia. Se, mikä sun mielestä on ihanaa, on jonkun muun mielestä samantekevää, ja toki toisinpäin myös.

Mutta ei voi, koska on noloa asuan Keravalla ja siellä "palvelut" on niin kaukana :D

Miksi itse asut Keravalla etkä vaikka Kouvolassa? Siellä olsi vielä halvempaa ja olisi sielläkin kaupat, baarit ja terveyskeskukset, eiköhän siellä joku koulukin vielä ole.

Yhteistyössä