kannattaako lapselle valehdella joulupukista?

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
??
En tiedä onko tästä aiheesta täällä jo paljon puhuttu. Mutta siis, kerrotteko lapsillenne joulupukista siten, että he ihan oikeasti sitten siihen uskovat? Itselläni on nyt 2-v lapsi ja mietin mitä hänelle nyt noista joka puolella pyörivistä pukeista sanoisin. Itselleni ei ole tullut mitään traumoja aiheesta, en edes muista milloin ymmärsin asian. Lapsuuden jouluista on vain hyviä muistoja ja joulupukki kyllä kuului niihin ihan olennaisesti. Juuri kuulin, että 11-vuotias sukulaistyttö uskoo vielä ihan oikeasti ja jotenkin melkoisen kurjalta tuntuu, että tuon ikäiselle pitää sitten alkaa selittämään, että "Kuule, me ollaankin valehdeltu sinulle aina, ei sitä pukkia olekkaan".
 
Maailmassa tulee isompiakin pettymyksiä lapselle kuin joulupukki, joten hyvällä mielellä annan pitää satumaailmansa ja joulun taian mahdollisimman pitkään.

Ja voihan lapselle sitten isompana kertoa KAUNIISTI ettei pukkia olekaan ja selittää valheen taustat.
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
Kyllä meillä kohta 4 ja 6-vuotiaat uskoo vaikkei tarinaa mitenkään "väkipakolla" olla tuputettu, siitä asiasta kuulee näin joulun tienoilla muutenkin. Ja samoin kuin ap, itse uskoin lapsena mut en muista millon asia valkeni, en kuitenkaan asiasta traumatisoitunut tai edes suuttunut tai loukkaantunut.
 
"vieras"
Minä en valehtele lapselleni. Joulun taiasta ja joulupukkileikeistä voi nauttia vaikkei vanhemmat valehtelisikaan. Ainahan sitä voi sanoa, ettei kukaan voi varmasti tietää, asuuko jossakin ihan oikea joulupukki, mutta sellaista ei ole ainakaan löydetty vielä.
 
Satumaatonttu
[QUOTE="vieras";25110253]Minä en valehtele lapselleni. Joulun taiasta ja joulupukkileikeistä voi nauttia vaikkei vanhemmat valehtelisikaan. Ainahan sitä voi sanoa, ettei kukaan voi varmasti tietää, asuuko jossakin ihan oikea joulupukki, mutta sellaista ei ole ainakaan löydetty vielä.[/QUOTE]

Onhan tuokin vale. :D :D :D :D
 
Keijupölly
[QUOTE="vieras";25110466]Käykö teillä joulupukki?[/QUOTE]
Saattaa käydä, mutta en ole väittänyt lapsilleni sitä oikeaksi. Tietävät, että se on isi tai pappa.
 
Keijupölly
[QUOTE="vieras";25110481]Meillä taas lapsi ei ole koskaan kysynyt kuka se joulupukki oli?[/QUOTE] no eipä tietenkään, jos se luulee että on olemassa joku oikea joulupukki.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25110504:
no eipä tietenkään, jos se luulee että on olemassa joku oikea joulupukki.
Käytiin juuri katsomassa Risto Räppääjää teatteriesityksenä ja ei myöskään silloin kysellyt kuka tuo Risto oikein on?

Jostain syystä luulen lasten olevan fiksumpia kuin aikuisten, jotka ovat lähes paniikissa joulupukki-"valheesta".
 
dfdf
Kannattaako vaimolle sanoa, että takapuoli näyttää isolta? Vai tuleeko hänelle parempi mieli, jos sanoo, että se näyttää oikein ihanalta.

Kannattaako rumalle työkaverille sanoa, että oletpa ruman näköinen? Vai kannattaako mielummin sanoa, että sinullapa on tänään hiukset kivasti.

Vaikka se niin ylevältä tuntuisikin (joistakin naiiveista teineistä), niin rehellisyys ei aina ole vain hyvästä. Joulupukki kuuluu tähän samaan kategoriaan kuin nämä edelliset esimerkit. Lapset haluavat uskoa joulupukkiin, joten antaa heidän nauttia siitä ilosta niin kauan kuin voivat. Miksi tylsien aikuisten pitää sekin hauska juttu pilata.
 
vaikee
No meillä kyllä lapset on sitä mieltä että on olemassa yksi oikea joulupukki joka asuu korvatunturilla mutta kun hän ei kerkeä joka paikassa jouluaattona käymään niin sitten jotkut "tuuraa" eli esittää joulupukkia.Ja pukki ei hanki kaikkia lahjoja,vaan vain muutaman ja me vanhemmat ja muut sukulaiset hankitaan suurin osa.Ja meillä lapset 9,8 ja 4.Enhän voi myöskään sanoa ettei ufoja ole olemassa mutta voin sanoa että itse en niihin usko koska en ole nähnyt.Tai sitten onko jumala olemassa?Pääseekö kuollut ihminen taivaaseen?Aika paljon on sellaisia juttuja joita et voi kertoa täysin tosina asioina.Eli jokainen tyylillään.
 
"jooh"
Viisivuotias uskoo vielä, mutta kun on niin pohtivainen muutenkin, niin uskoisin että vähitellen alkaa epäillä ihan itse, että ei joulupukkia ole. Aika moni lapsi varmaan pohtii, miten joulupukki ehtii joka paikkaan, ja miksi sillä on aina erilainen parta yms. Aika monta asiaa ihmiselle kasvun myötä valkenee, joulupukki-asia niistä harmittomimmasta päästä.
 
Mie en ite puhunut asiasta aluksi, en halunnut lasten uskovan valheeseen. Sitten sitä vain alkoi tulvia kaikkialta, esim. omalta äidiltäni. Olen vihjaillut kyllä ja tänä vuonna kerroin totuuden, eivät pahemmin ihmetelleet. En tykkää joulupukkivalheesta yhtään. ;/
 

Yhteistyössä