Kannattaako hankkia manduca-kantoreppu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kantaja

Vieras
Onko siinä oikeasti hyvä kantaa isompaakin lasta (esim. 8kg painosta)? Entä onko se helppokäyttöinen? Tuo kun on aika hintava kapistus, niin mietin, että mahtaako tulla rahalle vastinetta, jos sellaisen hankin. Kokemuksia siis kaipaan kantorepun käyttäjiltä!

Mä en tykännyt. Edessä kantaessa ne hihnat oli aina huonossa asennossa ja ahdisti hartioita. Takana taas hankala kantaa. Lapsi painoi jo 6 kk iässä yli 9 kg, joten sain joka ikisestä kantamisyritelmästä hirveän niska ja hartiajumituksen. Ja v*tutuksen miksi piti ostaa moinen vehje eikä sellaista kantorinkkaa.

Kannattaa hankkia, meillä on käytössä saman tyyppinen ergoreppu ja selässä menee meidän 1v ja erityislapsi 4v mennyt loistavasti. Manduga menee heti vauvasti siksi parempi heti alussa molemmat loistavia.

Meillä on Ergo ng, ja se on ollut todella hyvä! Ostin sen käytettynä, ja nyt se ollut meillä kahdella lapsella, ei jokapäiväisessä käytössä mutta kesällä useamman kerran viikossa. Jostain kohtaa on kankaan reunat kuluneet, mutta mitään käyttööä haittaavaa vikaa siihen ei ole tullut. Lapsi viihtyy (usein pienemmät nukahtaakin). Manduca on aika samanlainen, luulen että sekin kestää lapselta toiselle. Ja me ollaan kannettu lapsia noin 18 kg asti (eli satunnaisesti jopa 5-vuotiasta). Siinä jaksaa kantaa saman mitä jaksaisi kantaa reppuselässä =)

Katsele huutiksesta käytettyä, tai osta uutena ja myy siellä sitten kun et enää tarvi!

Mä olin kyl tyytyväinen Manducaani. Hyvä välinen oli, kun mulla ei riitä sinnikkyys harjoitella esim. kantoliinan solmimista. Kuopus kulki jo viikon ikäisenä Manducassa. Viimek oon tainuut häntä hänen ollessaan 1v ja paino oli tuolloin 11kg. Oltiin reissussa ja toimi oikein hyvin. Viime kesänä huvikseni kokeilen kantaa 16-kiloista kuopusta ja se alkoi olemaan mun selälle jo liikaa.

suosittelen vuokraamaan aluksi ja kokeilemaan pitääkö vauva ja äitikin siitä. Helsingissä on yksi yritys, joka vuokraa. nyt en muista nimeä. Meidän vauva ei pitänyt siitä: alkoi heti itkemään kun aloin kantoreppuun laittamaan, joten en ostanut omaksi.

muistaako/tietääkö joku etät mikä yritys vuokraa niitä? googlettamalla saattais löytyä :)

[QUOTE="maiski";23081235]Mä olin kyl tyytyväinen Manducaani. Hyvä välinen oli, kun mulla ei riitä sinnikkyys harjoitella esim. kantoliinan solmimista. Kuopus kulki jo viikon ikäisenä Manducassa. Viimek oon tainuut häntä hänen ollessaan 1v ja paino oli tuolloin 11kg. Oltiin reissussa ja toimi oikein hyvin. Viime kesänä huvikseni kokeilen kantaa 16-kiloista kuopusta ja se alkoi olemaan mun selälle jo liikaa.[/QUOTE]

Niin ja meillä vauva-aikana kuopus rauhouttui tosi hyvin manducaan ja siksi olikin ihan korvaamaton apu!

Kannattaa!!!! Ehdottomasti. Selkään saa lapsen nopeammin kuin liinalla eikä tahriinnu reissussa. Mies kantoi viime kesänä noita silloin 7 ja 8 vuotiaita lapsia lenkillä, jotka painavat 25kg paikkeilla. Itse en heitä jaksa kantaa ku sisällä hetken, mutta pienempiä sitäkin enemmän. Jotka nyt 4 ja 2v. Säädöt kannattaa laittaa hyvin, muuten rupee painamaan ja sattumaan. Ja saavat olla tiukalla, ei vetovoima vedä pois päin. Toisille istuu lantiolle paremmin ja toisille vyötärölle se ala hihna. Kannattaa koittaa mikä parhain kohta itelle.

Suosittelen lämpimästi. Meillä on Manduca, kaverilla Ergo ja ihan yhtä hyviä ovat, ei juurikaan eroa, eli kumpi vain. Meillä kannetaan manducassa tällä hetkellä 11 kiloista kolmivuotiasta ja hyvin jaksa, vaikka pinulla kipeytyy hartiat todella herkästi. Vauva-aikana käytin ihan sisälläkin kotitöitä tehdessä. Rintareppu painoi hartioita jo kun vauva oli vain 5 kiloinen ja kantoliin aoli minust ahankala ja todella kuuma. Ja paras ominaisuus on juuri tuo pitkäikäisyys ja monikäyttöisyys.

Alkuperäinen kirjoittaja äx2;23081236:
suosittelen vuokraamaan aluksi ja kokeilemaan pitääkö vauva ja äitikin siitä. Helsingissä on yksi yritys, joka vuokraa. nyt en muista nimeä. Meidän vauva ei pitänyt siitä: alkoi heti itkemään kun aloin kantoreppuun laittamaan, joten en ostanut omaksi.

muistaako/tietääkö joku etät mikä yritys vuokraa niitä? googlettamalla saattais löytyä :)

Tampereella Manduca-reppuja vuokraa Äitiyskauppa Pepino. Heillä näkyi olevan nyt myös hyvä tarjous.

Mulla on itellä ollut Manduca siitä saakka, kun ne tulivat Suomeen. En myy ikinä pois...ehkä sitten, jos lapsiluku on oikeesti täynnä. Mutta edelleen kannetaan kolmivuotiasta, etenkin lomamatkoilla.

Kannattaa!!!! Ehdottomasti. Selkään saa lapsen nopeammin kuin liinalla eikä tahriinnu reissussa. Mies kantoi viime kesänä noita silloin 7 ja 8 vuotiaita lapsia lenkillä, jotka painavat 25kg paikkeilla. Itse en heitä jaksa kantaa ku sisällä hetken, mutta pienempiä sitäkin enemmän. Jotka nyt 4 ja 2v. Säädöt kannattaa laittaa hyvin, muuten rupee painamaan ja sattumaan. Ja saavat olla tiukalla, ei vetovoima vedä pois päin. Toisille istuu lantiolle paremmin ja toisille vyötärölle se ala hihna. Kannattaa koittaa mikä parhain kohta itelle.

ÖÖÖ...miks noin vanhoja pitää kantaa?

No eihän niitä tarttekaan, mut tykkäävät ja mies sai lisä punttia lenkkiin.

Tai jos tarkotat 4 ja 2 veetä ni tykkäähän ne muutenki sylis olla, miks rasittaa käsiä ja selkää, jos sylissä pitämisen voi tehdä ergonomisestikin tai välillä ei vaan jaksa kävellä ni sillon pääsee kyytiin tai jos rupee nukuttaa kesken reissun tai muuta...

Kesällä etenkin tulee käytettyä Manducaa, kun on paljon reissussa, mökillä tms. On mielestäni ehdoton hankinta ja helpottaa kummasti arkea kotonakin.
Itse hankinta tarjouksesta www.raskauskeiju.fi verkkokaupasta.

kannattaa ehdottomasti. Etenkin jos reissaatte tai oleilette pidempään kaupungilla tms. Hyvänä esimerkkinä eräs junamatka, jossa todella tajusin Manducan (tai muun vastaavan repun) hyödyn: Olimme pitkällä junamatkalla ja lapsiperheille suunnatussa vaunuissa sattui olemaan monta samanikäistä vauvaa. Siinä yhdeksän aikan illalla kaikkia näitä muutaman kuukauden ikäisiä vauvoja alettiin nukuttamaan - hupaisan näköistä kun ryhmä äitiä ja isiä heiluttelee ja hyssyttelee stressaantuneen näköisenä pienokaisiaan. Minä ja eräs toinen äiti olimme ainoat joilla oli manducat mukana, ja myös ainoat jotka onnistuimme nukuttamaan vauvamme, ja vielä suht koht nopeaa. Eli toistaakseni itseäni, ehdottomasti hintansa väärtti ostos jos vähääkään matkustatte!

Meillä on kyllä ehdottomasti ollut hintansa väärti. Hommattiin tosin vasta kun lapsi oli 5kk ja aluksi lähinnä miestä varten, minä kannoin liinalla. Mutta se on kevyt, ergonominen, pitkäikäinen ja siinä on monipuolisimmat, reilut säätövarat (paitsi jos olet erityiset lyhyt ja hoikka niin voi loppua kesken). Manducan voi aina kiristää eteen, monissa muissa repuissa edessä kantaessa pitäisi kiristää remmit takaviistoon ja se on vaikeaa. Ja kun lapsi siirtyä edestä selkään, mun repun käyttö lisääntyi kun selkään oli helpompi laittaa repulla kuin liinalla. Nykyään kannan (siroa) lähes 2-vuotiasta edelleen paljon selässä tuolla. Yksi viikon lomamatkakin tehtiin niin, että 1v9kk nukkui kaikki päiväunensa repussa ja rattaita meillä ei mukana ollutkaan.

Edessä kantaessa olkaimet ristiin selässä oli ehdoton mulla, että reppu oli mukava. Ja kokeneemman reppuilijan kanssa säätöjen läpi käyminen auttoi paljon, yleensä epämukavan kantamisen takana on vain huonot säädöt. "Lantiovyö" rohkeasti vyötärölle/tissien alle, lapsi riittävän ylös, olkaimet riittävän napakalle ja olkaimien välissä kulkeva remmi oikealle korkeudelle (eli ei kaulaan tai niskaan).

Jos arveluttaa, kysele olisiko paikkakunnalla kantoliinalainaamoa tai -tukihenkilöä niin pääsisi testaamaan kunnolla. Ja jälkeenmyyntiarvohan on noilla tällä hetkellä oikein hyvä, jos jääkin vähemmälle käytölle (taitaa Wompatin lisäksi olla parhaiten arvonsa säilyttävä reppu).

Meillä on manduca ja on ollut aivan huippu. Ja parhaiten sen hyvät ominaisuudet on huomannut kun lapsi on ollut jo isompi... Reissataan aika paljon ja manduca on ehdottomasti kätevämpi reissussa kuin rattaat. Lentokentillä muksu menee melkein huomaamatta mukana kun on selässä. Ja jos on huonot lennot (yölennot) niin tarpeen vaatiessa nukkuikin siinä. Viime kesänä Tukholmassa kaupunkikierroksella 4vvuotias matkusti todella kivuttomasti manducassa mukana. Ei olisi jaksanut kävellä koko matkaa, enkä mä olisijaksanut rattaiden kanssa.. :) Suosittelen ehdottomasti.

Mulla meni niskat jumiin jo kun vauva oli 7 kg. Ehkä olen huonoselkäinen, mutta paljon mieluummin hoidin kauppareissut yms vaunujen kanssa. Alle 3-kuisen jatkuvaan kanniskeluun sopi hyvin.
Nyt lapsi on 12 kg taapero, itse en enää pysty kantamaan, mutta mies lupasi kantaa kun lähdemme pitkälle kävelylle.

Mutta itse ainakiin otin mieluummin tuon kuin kantoliinan. Vaikka monet sanookin että liinassa parempi kantaa.

Mulla meni niskat jumiin jo kun vauva oli 7 kg. Ehkä olen huonoselkäinen, mutta paljon mieluummin hoidin kauppareissut yms vaunujen kanssa. Alle 3-kuisen jatkuvaan kanniskeluun sopi hyvin.
Nyt lapsi on 12 kg taapero, itse en enää pysty kantamaan, mutta mies lupasi kantaa kun lähdemme pitkälle kävelylle.

Mutta itse ainakiin otin mieluummin tuon kuin kantoliinan. Vaikka monet sanookin että liinassa parempi kantaa.

Mulla oli kokeilussa liinakin, mutta manduca oli vaan niin helppokäyttöinen että vei voiton...
Mä olen kantanut n 15 kiloistakin lasta ilman mitään niska yms oireita... Itse asiassa siellä selässä se paino ei tunnu edes pahalta.. Oliskohan sulla "herkät niskat" tai kantorepu "asetukset" olleet huonot ? Ja toisaalta mikään ei sovi meille kaikille. :)

^ Liinassa on tosiaan parempi kantaa, _sitten_ kun sen osaa sitoa hyvin. Jos into ja kärsivällisyys ei riitä, niin reppu on fiksu valinta. Itse kannan tuota melkein 2-vuotiasta liinassa jos on tarkoitus olla pidempi kyyti tai esim. nukkua päiväunet, mutta reppu on helppo ja nopea ratkaisu muihin tilanteisiin, ja pärjäisin pelkästään sillä jos en haluaisi välillä vähän elvistellä liinoilla ;) Saa kai sitä ihmisellä yksi pahe olla...

[QUOTE="vieras";28495068]^ Liinassa on tosiaan parempi kantaa, _sitten_ kun sen osaa sitoa hyvin. Jos into ja kärsivällisyys ei riitä, niin reppu on fiksu valinta. Itse kannan tuota melkein 2-vuotiasta liinassa jos on tarkoitus olla pidempi kyyti tai esim. nukkua päiväunet, mutta reppu on helppo ja nopea ratkaisu muihin tilanteisiin, ja pärjäisin pelkästään sillä jos en haluaisi välillä vähän elvistellä liinoilla ;) Saa kai sitä ihmisellä yksi pahe olla...[/QUOTE]

:D

Joo mulla ei tainnu kärsivällisyys riittää opettelemaan sitä sitomista. Tai sain sen kyllä sidottua, mutta siinä meni aikaa. Manducan sai vain laittaa päälle ja menoksi. Sopi hyvin kiireiselle kotiäidille jolla oli kolme muutakin kiljuvaa kakaraa sen vauvan lisäksi... Mun pahe taitaa sitten olla kärsimättömyys ;) :D

Mulla oli kokeilussa liinakin, mutta manduca oli vaan niin helppokäyttöinen että vei voiton...
Mä olen kantanut n 15 kiloistakin lasta ilman mitään niska yms oireita... Itse asiassa siellä selässä se paino ei tunnu edes pahalta.. Oliskohan sulla "herkät niskat" tai kantorepu "asetukset" olleet huonot ? Ja toisaalta mikään ei sovi meille kaikille. :)

Sitä mäkin mietin onko asetukset oikein, mutta sopivan kireällä tuntuivat olevan. Ei sitä liian kireällekään voi laittaa. Hartiakipuihin olen kyllä taipuvainen.

Kannattaa varsinkin kesää vasten, katso saisitko, jostain käytettynä. Meillä käytettynä ostettu ja jo toisella lapsella käytössä ja tosi hyväkuntoinen edelleen.

Lapsi oppii parhaiten tykkäämään, jos sujautat lapsen reppuun ja lähdet saman tien ulos. Meillä huusi molemmat ihan alkuun, mutta sitten huomasivat miten paljon parempi sieltä on katsella maisemia ja unohtivat harminsa.

Mulla on kohtalaisen huono selkä, mutta 10 kg asti olen jaksanut hyvin ja sen jälkeenkin paljon paremmin repun kanssa kuin ilman sen mitä on ollut pakko. Olkaimet kannattaa laittaa takaa ristiin, vaikka onkin vähän hankalampi pukea niin paljon parempi kantaa. Olen myös niin jäykkäniskainen, etten olisi saanut itse sitä klipsiä kiinni, jonka on tarkoitus estää olkahihnoja valumasta.

Ai niin, sitä vauvalisäkettä en tykännyt käyttää, eli kannoin vasta 2 kk +.

Ai niin ja meille fyssari sanoi, että ei kannata ihan vastasyntynyttä kantaa. Meilläkin kun sen pikku sintin sinne laittoi, meni selkä kieroon vaikka repun laittoi tiukasti. Vastasyntyneelle olisi kai parempi liina ja joku kehtoasento?