Kannan korteni kekoon päivähoitoasiasta

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Tää tuomitseva ilmapiiri vaan NIIN ottaa mua päähän. Ensinnäkin kaikilla ei vaan aikuisten oikeesti ole mahdollisuutta hoitaa lastaan kotona 3 ensimmäistä vuotta. Siihen vaikuttaa taloudelliset tekijät, työllisyystilanne, oma psyyke....syitä on TODELLA paljon miksi lapsi joudutaan viemään aiemmin hoitoon. Ja kyllä, eiköhän kyseessä sentään ole joutuminen. Katsos kun se työssäkäyväkin äiti ja isä rakastaa lastaan ja toivoo hänelle pelkästään parasta.

Toisekseen: päiväkodeissa on monissa ylisuuret ryhmät, se on kai faktaa. Siitäkin huolimatta hoitohenkilökunta on motivoitunutta, koulutettua ja useimmat oletettavasti kutsumusammatissaan (ottaen huomioon huonon palkkauksen, suuren vastuun ja valtavan työmäärän). Heidän toimintaa valvotaan, ei ainoastaan vanhempien toimesta, vaan myös esimiesten ja kunnan toimesta.

Kolmannekseen: Miksi ihmeessä täällä jaksetaan vauhkota siitä etttä Suomessa on toimiva päivähoitojärjestelmä? Mikä tosin tarvitsisi huutavasti lisää määrärahoja toimiakseen vieläkin paremmin. Kun kylmä tosiasia on, että maailmalla on heitteille jätettyjä katulapsia, pieniä narkkareita, ilotyttöjä ja poikia.... lapsia kuolee jatkuvasti mm. pahoinpitelyn uhreina. Jopa meillä Suomessa kuolee hälyttävän suuri määrä lapsia pahoinpitelyyn. Yksikin on liikaa.

Lastensuojeluviranomaiset ovat kädet kyynärpäitään myöden kiinni lukuisissa asiakkaissaan. Ihmisten pahoinvointi kasvaa koko ajan ja samaan aikaan lapset voivat pahemmin ja pahemmin. Sijaisperheistä on huutava pula jne.jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Todella surullista.

Ja tässä tilanteessa syyllistetään se vanhempi, joka oman pakkonsa edessä antaa lapsensa päiväksi asiantunteviin käsiin ja käy itse tienaamassa ruokaa pöytään. Ei ymmärrä, ei.
 
Niin tässä on juuri se, että kotona olevien lasten äidit vie niitä hoitopaikkoja, ja se ei todellakaan ole hyvä.Varmaan olis aika kohtuulliset ryhmät jos hoitoon ei sais viedä, kun silloin jos itse käy työssä.
 
Sen sijaan olisi tarjottava työttömille, moniongelmaisille ja pysyvästi jo toimeentulotukea saaville kotona öllöttelijöille vaihtoehtoja kokopäiväselle hoidolle. He minun mielestäni kuormittavat päivähoitopalveluja kohtuuttomasti, eivätkä usein joudu edes maksamaan koko lystistä. Alkaa nyppimään vähitellen se, kun itse ei saa rahoilleen vastinetta ja jotkut vaan vetää lonkkaa.Vähäön vastuullisuutta kaipaisin, ei aina voi vaan olla saamapuolella...
 
sllä perusteella etten ole YH, mielenterveys- tai päihdeongelmainen, lastensuojelutapaus yms. epänormaalia niin voi olla että riehaannun. Työssäkäyvät kaiken maksaa vaan eivätpä saa vastinetta tai edes arvostusta ponnistelustaan.
 
vieras
Olen samaa mieltä. Vanhemmat makaa kotona ja jopa kolme lasta ILMAISEKSI päiväkodissa. Kunnalliset paikat pitäisi olla vain työssäkäyville ja ns. virikepaikat voisivat olla kunnan ylläpitämiä kerhoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä. Vanhemmat makaa kotona ja jopa kolme lasta ILMAISEKSI päiväkodissa. Kunnalliset paikat pitäisi olla vain työssäkäyville ja ns. virikepaikat voisivat olla kunnan ylläpitämiä kerhoja.
Entäs ne lapset jotka tarvitsee paikan ns. kuntoutuksen takia?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä. Vanhemmat makaa kotona ja jopa kolme lasta ILMAISEKSI päiväkodissa. Kunnalliset paikat pitäisi olla vain työssäkäyville ja ns. virikepaikat voisivat olla kunnan ylläpitämiä kerhoja.
Entäs ne lapset jotka tarvitsee paikan ns. kuntoutuksen takia?
Kuinkahan paljon noita oikeasti on? Kai tällaiset tapaukset saavat lääkärinlausunnon pk-tarpeesta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä. Vanhemmat makaa kotona ja jopa kolme lasta ILMAISEKSI päiväkodissa. Kunnalliset paikat pitäisi olla vain työssäkäyville ja ns. virikepaikat voisivat olla kunnan ylläpitämiä kerhoja.
Entäs ne lapset jotka tarvitsee paikan ns. kuntoutuksen takia?
Tuo on ihan eriasia. Siihen tarvitaan lääkärinlausunto.
 
Turkilmas
Mun mielestä on turha syyllistää kotiäitejäkään. Jos on mahdollista hoitaa lapsi kotona, niin sehän on ideaalista. Enemmistö kaiketi ymmärtää, että ei ole tuulesta temmattu väite se, että lapsen paras hoitopaikka on kotona 3-vuotiaaksi asti.

Vaan kun kaikilla ei ole siihen syystä tai toisesta mahdollisuutta ja se on se pointti.

Lapselle on myös parasta ydinperhe, päihteettömät vanhemmat, turvattu elintaso, terve perhe ilman mielenterveysongelmia, terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, riittävät virikkeet, läsnäolo, lämpö ja turva.... lista on loputon.

Kaikista näistä on toki hyvä keskustella, mutta järjen kanssa. Lastenhuollon potilaana on tällä hetkellä 60 000 lasta. Ruokajonot kasvaa, avioerot ja uusperheet yleistyy huimaa vauhtia, alkoholi on miesten yleisin kuolinsyy, naisten toiseksi vai kolmanneksi yleisin. Mielenterveysongelmat lisääntyy entisestään... ja todella moni elää köyhyysrajan alapuolella.

Meillä jokaisella on ristimme kannettavanaan ja mielestäni on sangen pieni "ongelma" jos lapsi on alle 3-vuotias aloittaessaan päivähoidon kun vanhemman on pakon edessä mentävä töihin...
 
miina
Kolmannekseen: Miksi ihmeessä täällä jaksetaan vauhkota siitä etttä Suomessa on toimiva päivähoitojärjestelmä? Mikä tosin tarvitsisi huutavasti lisää määrärahoja toimiakseen vieläkin paremmin. Kun kylmä tosiasia on, että maailmalla on heitteille jätettyjä katulapsia, pieniä narkkareita, ilotyttöjä ja poikia.... lapsia kuolee jatkuvasti mm. pahoinpitelyn uhreina. Jopa meillä Suomessa kuolee hälyttävän suuri määrä lapsia pahoinpitelyyn. Yksikin on liikaa.


Kiitos näistä viisaista sanoista ap. kyllähän minä tiedän tuon itsekkin, en ole vain ajatellut. Meillä on menossa 4-v ja 1,5-v hoitoon, päiväkotiin. olen ollut kotona 4-vuotta. Silti ahdistaa ja itkettää, mihin olen lapseni laittamassa? Mutta kyllähän siellä hyvin on asiat, saavat ruokaa ja kavereita. Mut voi luoja mua itkettää... :( Tunnen itseni niin paskaksi, mutta myönnän, että en jaksa enää olla kotonakaan, pää ei vain kestä :ashamed: ja rahatilannekkin kaipailee pikkuhiljaa kohennusta.

Suoraan sanoen vaan VITUTTAA, kun aina vauhkotaan näistä päivähoitoasioista. mutta kai sitä tarttuu niihin asioihin, mitkä itseä koskee. Ennen näin vain tekstit, joissa haukuttiin kotiäidit, kun itse olin semmoinen. Nyt silmäni tarttuvat teksteihin, joissa päiväkodit ovat kuin keskitysleirejä ja työssäkäyvä äiti on yksi iso paska. Ikinä ei hyvä. Mutta sen tiedän, tahdon lapsilleni vain parasta ja rakastan heitä yli kaiken.
 
:flower: :flower: :flower:

Itse koin äärettömän vaikeaksi kuopuksen päivähoitoon menon. Unettomia öitä vietin jo siinä vaiheessa, kun työpaikan hakeminen tuli ajankohtaiseksi. Itketti, suretti ja ahdisti todella. Ajattelin, että elämä loppuu, mä hylkään lapseni ja joudun jättämään päiväkotiin toisten hoidettavaksi. Päiväkoti tosiaan tuntui hirviömäiseltä paikalta, jonne vain pakko meidän perheen ajoi.

Mutta nyt, kun aikaa on kulunut jo muutama kuukausi, pystyn jopa nukkumaan yönä, enkä enää kesken työpäivän itke työpaikan vessassa ikävääni ja ahdistustani, minkä ero 2-vuotiaastani teetti. Olen huomannut, että päiväkoti onkin ihan hyvä paikka, lapsiystävällinen, jossa on ammattitaitoiset oikeasti välittävät hoitajat. Ei ole menoa ja meteliä, ei itkeviä lapsia, jotka turhautuneena hakevat huomiota... Vaan on rauhallista mukavaa puuhailua pienissä ryhmissä.

Hoitajat jaksoivat jopa välittää meidän vanhempien tuskasta ja eroahdistuksesta ja saimme heidän kanssaan purkaa näitä tunteitamme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä. Vanhemmat makaa kotona ja jopa kolme lasta ILMAISEKSI päiväkodissa. Kunnalliset paikat pitäisi olla vain työssäkäyville ja ns. virikepaikat voisivat olla kunnan ylläpitämiä kerhoja.
Entäs ne lapset jotka tarvitsee paikan ns. kuntoutuksen takia?
Kuinkahan paljon noita oikeasti on? Kai tällaiset tapaukset saavat lääkärinlausunnon pk-tarpeesta?
On niitä, ja saavat tarvittaessa lausunnon.
 
Asiaa puhutte naiset!
Yksi iso puute mun mielestä on päiväkotien suuret ryhmäkoot.Niihin toivoisin kovasti parantamisen varaa....
Riippuu varmasti päiväkodista,mutta jos 10-15 lasta touhuu leikkejään,on melutaso valtava.
Edes pikkuryhmiä,jaettuja ryhmiä enemmän.

 
Asiaa. =)

Tietysti näin netissä kaikki mielipiteet kärjistyy jne, mutta oikeasti joskus huvittaa kuinka suuri asia täällä osataan tehdä nyt vaikka tästä alle 3v:n päivähoitoon viemisestä tai vaikka imetyksestä tai synnytystavasta (se iso, paha sektio...).

Ok, onhan se hienoa jos pystyy elämään ihanteiden mukaan, mutta aina se ei onnistu. Eikä välttämättä edes kannata vetää itseään ihan loppuun noiden takia. Kuitenkin lapsille on tärkeintä se vanhempien rakkaus ja huolenpito, välittäminen mitä voivat saada niin sektiolla syntyneet kuin pulloruokitut ja päiväkodin pienempänä aloittaneet.

Ja juu, todella toisen tilannetta on ulkopuolisena -varsinkaan näin muutaman tekstirivin perusteella- vaikea ymmärtää. Niitä syitä voi olla enemmän ja vähemmän myös sellasia mitä täällä ei jaksa/halua kertoakaan.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Asiaa. =)

Tietysti näin netissä kaikki mielipiteet kärjistyy jne, mutta oikeasti joskus huvittaa kuinka suuri asia täällä osataan tehdä nyt vaikka tästä alle 3v:n päivähoitoon viemisestä tai vaikka imetyksestä tai synnytystavasta (se iso, paha sektio...).

Ok, onhan se hienoa jos pystyy elämään ihanteiden mukaan, mutta aina se ei onnistu. Eikä välttämättä edes kannata vetää itseään ihan loppuun noiden takia. Kuitenkin lapsille on tärkeintä se vanhempien rakkaus ja huolenpito, välittäminen mitä voivat saada niin sektiolla syntyneet kuin pulloruokitut ja päiväkodin pienempänä aloittaneet.

Ja juu, todella toisen tilannetta on ulkopuolisena -varsinkaan näin muutaman tekstirivin perusteella- vaikea ymmärtää. Niitä syitä voi olla enemmän ja vähemmän myös sellasia mitä täällä ei jaksa/halua kertoakaan.
Tätä kirjoitusta on helppo peesata. Sitä kaiketi jokainen vanhempi tekee parhaansa lastensa kanssa. Meissä kaikissa kun on aina jotain vikaa.

Ja todellakin: syyt voivat olla huomattavasti suuremmat kuin mitä ääneen sanotaan. Uskallan lisäksi väittää että lapsi voi paremmin jos äiti voi hyvin. Ja jos äiti ei voi hyvin kotona, niin lapset kärsii.

En voi myöskään kuin ihmetellä niitä marttyyriäitejä, jotka tasan tekevät selväksi paljonko ovat uhranneet omasta elämästään lastensa eteen olemalla kotona. Ei siis omasta tahdosta, vaan uhrautuen. Lasten pitäisi tuntea valtavaa kiitosta asiasta...en ymmärrä.

Ja yhä edelleen: jos on taloudellisesti mahdollista, pää kestää ja nauttii kotona olosta lasten kanssa, on se toki lapselle se kaikkein paras vaihtoehto.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
:flower: :flower: :flower:

Itse koin äärettömän vaikeaksi kuopuksen päivähoitoon menon. Unettomia öitä vietin jo siinä vaiheessa, kun työpaikan hakeminen tuli ajankohtaiseksi. Itketti, suretti ja ahdisti todella. Ajattelin, että elämä loppuu, mä hylkään lapseni ja joudun jättämään päiväkotiin toisten hoidettavaksi. Päiväkoti tosiaan tuntui hirviömäiseltä paikalta, jonne vain pakko meidän perheen ajoi.

Mutta nyt, kun aikaa on kulunut jo muutama kuukausi, pystyn jopa nukkumaan yönä, enkä enää kesken työpäivän itke työpaikan vessassa ikävääni ja ahdistustani, minkä ero 2-vuotiaastani teetti. Olen huomannut, että päiväkoti onkin ihan hyvä paikka, lapsiystävällinen, jossa on ammattitaitoiset oikeasti välittävät hoitajat. Ei ole menoa ja meteliä, ei itkeviä lapsia, jotka turhautuneena hakevat huomiota... Vaan on rauhallista mukavaa puuhailua pienissä ryhmissä.

Hoitajat jaksoivat jopa välittää meidän vanhempien tuskasta ja eroahdistuksesta ja saimme heidän kanssaan purkaa näitä tunteitamme.
Omat kokemukseni esikoisen kanssa, sekä vahvasti läheltä seuranneena sun omia tuskailuja, sai mut tämänkin aloituksen tekemään. Eli hoitoon vieminen ei todellakaan tarkoita sitä että äiti olisi itsekäs ja tunnekylmä ihminen, joka vähät välittää lapsensa hyvinvoinnista tehdessään itselleen uraa.

Ja miten hienosti teillä onkaan käynyt. Päiväkotinne on vertaansa vailla ja poikanne viihtyy mainiosti :flower: :hug:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Niin tässä on juuri se, että kotona olevien lasten äidit vie niitä hoitopaikkoja, ja se ei todellakaan ole hyvä.Varmaan olis aika kohtuulliset ryhmät jos hoitoon ei sais viedä, kun silloin jos itse käy työssä.
onko tilastoja kuinka paljon kotiäitien lapset vievät hoitopaikkoja, eipä varmaan paljon...
 

Yhteistyössä