Kanin omistajat, hoi!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kani viettää vähemmän aikaa häkissä mitä marsu, hamsteri, gerbiili...näin ainakin meillä. Ja tarvitsee isomman häkin, meillä on 120 x 60 ja lisäksi jänes saa tosiaan loikkia vapaana joka aamu & ilta, päivisinkin mahdollisuuksien mukaan.

Helppohoitoinen on, ja oppii käyttämään vessalaatikkoa (mun kanit, joita on ollut 2, on ainakin oppineet). Heinää ja vettä aina, pellettiä lisäksi, ja välillä jotain tuoretta + ehkä näkkärin tynkää ruuaksi. Häkin siivous pari kertaa viikossa, vessalootasta otan pissaiset purut pois ehkä joka toinen päivä (siihen menee 10 sekuntia).

Kania voi ulkoiluttaa kesällä valjaissa. Meillä se ei ainakaan marsujen kohdalla koskaan onnistunut.

Kani on seurallinen eläin. Oli meidän marsutkin kyllä, mutta kani on selkeästi huumorimiehiä :)

Meillä on aivan ihastuttava kani. Harmillista on se, että ressukan hampaat kasvaa niin nopeesti, että niitä täytyy aina kahden kuukauden kuluttua käydä lyhentämässä.

[QUOTE="mä";25434047]kanit syö kaikki jalkalistat ja suurinta herkkua on sähköjohdot![/QUOTE]
Meidän kani ei ole syönyt mitään! Tai no joo, keittiön tuolia mutta luvan kanssa, ja ihan alussa yritti maistaa eteisen seinää mutta siihen se sitten onkin jäänyt.

Entinen pupuni taas...no, se hyvin pitkälti söi kaiken :D

[QUOTE="mä";25434047]kanit syö kaikki jalkalistat ja suurinta herkkua on sähköjohdot![/QUOTE]

Meillä ei ole nykiny. Sähköjohdot olen pyöritellyt niin ettei niitä ole saatavilla. Muuten olenkin ottanut sen kannan, että jos kani iskee hampaat johonkin, niin vika on minussa. Koska sillä ressukalla ei sitten ole ollut tarpeeksi muuta järsittävää.

Sanoisin kanssa että sähköjohdot vaarassa ja kani tarvitsee seuraa paljon ja liikuntaa. Urokset merkkailee pissaamalla.
Mielestäni kani on jollain lailla kuin kissa, tekee mitä itse haluaa ja saattaa tuhota paikkoja. Toiset tosi seurallisia ja oppii vaikka mitä.
Meillä ollut kaksi kania.

kanit on kivoja mutta vaihetelevissa määrin tuhoisia ja yksilöt eroaa sottaisuudessa, vessalaatikkoa oppivat käyttämään mutta vahinkojakin voi tulla- tai merkkailua. Meidän kani yleensä aina paitsi yöllä vapaana, pomppii itse häkkiin kun haluaa, yleensä pompii olkkarissa, ei tykkää mennä keittiöön tai eteiseen kovin paljoa koska niissä llaattalaattia

[QUOTE="kitta";25434122]Meillä ei ole nykiny. Sähköjohdot olen pyöritellyt niin ettei niitä ole saatavilla. Muuten olenkin ottanut sen kannan, että jos kani iskee hampaat johonkin, niin vika on minussa. Koska sillä ressukalla ei sitten ole ollut tarpeeksi muuta järsittävää.[/QUOTE]

Noi eipä tuo pidä paikkaansa, että ei oo muuta järsittävää... meillä sitä kaikkee yllin kyllin, mutta johdot vaan nyt jotenkin on niin hyvän tuoksuisia että ne viehättää!!!

[QUOTE="Neljän Äiti";25434152]Sanoisin kanssa että sähköjohdot vaarassa ja kani tarvitsee seuraa paljon ja liikuntaa. Urokset merkkailee pissaamalla.
Mielestäni kani on jollain lailla kuin kissa, tekee mitä itse haluaa ja saattaa tuhota paikkoja. Toiset tosi seurallisia ja oppii vaikka mitä.
Meillä ollut kaksi kania.[/QUOTE]
Alan olla entistä enemmän sitä mieltä, että meidän uroskani on gay.

Se ei merkkaile, ei nylpytä kenenkään jalkaa, tai tee mitään muutakaan uroskaneille tyypillisiä juttuja joita eka kanimme (uros siis sekin) teki.

Tuo on meidän puppelipoika :heart:. Kirjaimellisesti.

juu, meidän kanilla on iso häkki jossa vessalaatikko ja aina heinää ja puhdasta vettä, häkissä on vain silloin kun kukaan ei ole kania valvomassa. ts. kun olemme ulkona. Kani on siis vapaana ja toimii kuin koira, osaa kerjätä, tulee rapsuteltavksi, seuraa yms. mutta puree johtoja jos ne estävät kanin vapaan kulkemisen esin tason alle... eli vahdittava on. sitten sellanen seikka että luppakorvakanit ovat paaaaljon seurallisempia kuin hermeliinit tai muut pystykorvaset kanit (voivat olla vihaisiakin..) että näin. onnea hankintaan. kani elää jopa yli 10v, meidän herra on 8v, tossa se tuli just kerjäämään leipää mun jalkojen juureen...

[QUOTE="mä";25434297]Noi eipä tuo pidä paikkaansa, että ei oo muuta järsittävää... meillä sitä kaikkee yllin kyllin, mutta johdot vaan nyt jotenkin on niin hyvän tuoksuisia että ne viehättää!!![/QUOTE]

Juu onhan ne yksilöitä mutta mä yritän kaikkeni jotta meidän yksilölle ei tule tarvetta kaluta lattialistoja uusiks. Saisko ne johdot kanin ulottumattomiin? Mitä sulla on sillä järsittävänä jottei tuhoa paikkoja? Mikä on teidän kanin lempiherkkua esim? Meillä on tuolla sekalainen kanille risuista kasattu "maja" jota käy hammastamassa. Tuollainen kissan ongelma pallo johon suljetaan mieluisimpia pellettejä ja sitä se kyllä jaksaa pyöritellä niin kauan et se varmasti on tyhjä.

Tuohon tuo pakkaa kainaloon meidänkin kani. Toisella kädellä kirjotan ja toisen omi kani.

Ei kyllä kannata kania ottaa, jos nyt jo tuntuu, että sen vapaana olemista tod.näk. rajoitettaisiin, kun ei jaksa/viitsi/pysty laittaa johtoja piiloon. Kaneissa ehkä toisinaan haastavinta on just toi vapaana pitäminen... Koska sitä se tarvii ja PALJON. Ei todellakaan ole mikään häkkieläin. Meillä joutuu olemaan häkissä kaiken sen ajan, kun emme ole kotona ( = työajatat, kaupassa käynnit, ulkoilut) ja sekin tuntuu joskus liian paljolta.

Meillä kanit ovat tuhonneet mm. ulkolämpömittarin johdon, kännykän laturin ja sitten kannettavan laturitn (arvo 80-100e). Nekin meni silmänräpäyksessä poikki. Joskus ovat koittaneet jyrsiä tuoleja/pöydän jalkoja, mutta sen huomaamme heti, eikä vahinkoa ole päässyt käymään.

Hoito on erittäin helppoa. Kani tarvitsee hyvän kokoisen häkin, meillä on 120x60 kokoinen, sitten vessalaatikko, ruokakuppi, pesämökki ja juomapullo. Kanilla tarvii olla jatkuvasti heinää tarjolla. Lisäksi 1x päivässä pellettiä ja sen lisäksi tuoreruokaa. Kynsiä olisi hyvä myös leikata. Karvaa lähtee tiettyinä aikoina melko paljon, silloin sitä tulee harjata. Ja hampaiden kasvua seurata.

Seurallisia ovat ja fiksuja :)

Joo, mää otan kaksi marsua. Niitä mulla on ennenki ollu. Ja oon mä niitäki pieniä aikoja vapaana pitäny mutta ne ei kaikesta päätellen tarvi NIIN paljoa sitä vapautta kuin kani.