Kaniasiaa, kanien omistajat, HUOM!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pohjantähti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pohjantähti"

Vieras
Nyt tulis tyhmiä kysymyksiä kanin hankinnasta ja hoidosta..:D

Ehkä eniten kiinnostaa, haiseeko se kanin asumus? Lapsuudessa mulla oli hamsteri ja siitä on itse otuksen ulkonäön lisäksi jäänyt mieleen lähinnä se heinän ja muun tuoksu. Sama tuoksu leijui lemmikkitarvikeliikkeessä kun kävelin kanien, marsujen, hiirien ja muiden otusten häkkien ohi. Niitä tosin oli todella paljon, että ehkä se tuoksu siksi tuntui niin voimakkaasti.
Lapset tykkäävät kaneista ihan hirveästi ja itseäkin sellainen kiinnostaisi, mutta en sitä kyllä halua jos koko talo sitten hajahtaa sille "rehulle"..

Sitten kiinnostaa sellainen juttu, että pureeko/näykkiikö kanit kuinka paljon?
Meillä oli myös kaneja kun olin pieni, mutta en niistä juurikaan muuta muista, kuin että musta uroskanimme puri isääni sormesta joka kerta kun hän yritti kania syliinsä ottaa :D

Kaikenlainen hankintaan ja varsinkin harkintaan liittyvä tieto, pienikin, kiinnostaa.
Mitä pitää ottaa huomioon? Onko kanin hankinnan jälkeen jotain tullut yllätyksenä tai onko jotain jota et osannut etukäteen ajatella/ottaa huomioon?

Riittävän suuri häkki, paljon jaloittelua/vapaan oloa, terveellinen ruokinta,..

En itse omista kania, mutta hamstereita on ollut monta kappaletta & muuten olen lueskellut kaneista.

Jos kani on totutettu nuoresta ihmisiin, ei ko. puremisongelmaa yleensä ole. Kanit ovat kuitenkin yksilöllisiä.

- Ottakaa huomioon kanin elinikä (joka voi olla jopa yli 10v).

- Kani tarvitsee paljon häkistä pois oloa, ja varmasti nauttii, jos pääsee kesällä/lämpimällä valjaissa ulos/ulkohäkkiin.

- Kuka siivoaa esim. häkin? Häkki on kuitenkin siivottava oikeastaan joka viikko.

- Huoneissa, joissa kani saa juosta vapaana, ei saa olla esillä sähköjohtoja, myrkyllisiä huonekasveja tai muuta kanille vaaraa aiheuttavaa jyrsittävää.

- Porrastasanteet ym. on myös suojattava, koska kani voi loukkaantua vakavasti jo metrin pudotuksessa.

Nuo tulivat nyt ekana mieleen. :)

Yleensä kani puree vaan silloin, kun kani on onneton. TAI jos yrität ottaa sen syliin "väärin". Kannattaa lukea kani kirja ja sit ottaa yhteyttä johonkin kani kasvattajaan, kyllä ne varmaan mielellään kertoo kaneista ja niiden hyvistä/huonoista puolista. :)

Miulla on ollut kaksi kania ja joskus sit ku on lapsia ja jos he haluavat myös kanin niin sit kyl haluaisin taas uudestaan pupusen. On ne sen verran luttania, mutta tarvitsevat vapaata tilaa. Jos ajattelit, että pupu on häkissä 20h päivässä, älä hanki pupua. Minun kaksi pupua ei tullut alussa juttuun, joten he olivat vuorotellen vapaana. Toinen 12h ja sit toinen 12h jne. Sitten kun tulivat juttuun, olivat 24h/7 vapaana - paitsi silloin kun tulin imuroimaan/moppaamaan lattiat tietenkin. :)

Puput ovat aivan ihania, kunhan muistaa hoitaa niitä oikein (PALJON jaloittelua). :)

Kanin häkki ei haise, jos sen pitää puhtaana, eli siivoaa viikonvälein. Heinä ei haise jos käyttää kuivattua, hyvälaatuista heinää :)
Mulla asuu pupu sisällä talvet, kesät ulkona tallissa.

Meidän kani on oikee peto, johtuen toki siitä että sitä ei juurikaan ole käsitelty! Mutta on silläki hyviä päiviä, ja kun rauhassa sitä käsittelee niin ei pure.. Jotkin kanit tottuvat nopeasti käsittelyyn, esim. kaverin kania saat käännellä ja väännellä miten sattuu, eikä se ole moksiskaan.

Kanille on hyvä hankkia mahd iso häkki ja mahdollisuus loikkia vapaana. Mulla on tollanen 120cm pitkä ja ehkä 50cm leveä häkki sisällä, (ulkona 9neliön karsina) ja mahdollisuus loikittaa sisätiloissa. Juomapullo, jokin ruoka-astia, suolakivi ja sitte semmonen "terotuskivi", ja pesäkoppi tietenkin! Ostan itse kaupoista ihan tavallista jyrsijän ruokaa, omasta takaa on heinät/kaurat ja purut (koska on hevonen). Sitte lisäksi porkkanaa, kurkkua, banaania ja omenaa sillointällöin. Ja näkkäri on meidän pupun herkkua.

Kannattaa loikittaa pupua sellaisissa paikoissa missä ei ole sähköjohtoja, ettei satu mitään ja jos on muita eläimiä, kuten kissoja ja "metsästäviä" koiria, kannattaa pitää ne erillään ettei tule paistia. Meillä on koirat ja pupu sulassa sovussa keskenään, joskus koirat jahtaa pupua ja toisinaan on toisinpäin! Meillä on pienikokoinen Hollantilainen :)

Toivottavasti tästä on apua!

Minusta se heinän haju on ihan hyvä tuoksu, mutta jos ei ole häkkiä/wc astiaa siivonnut tarpeeksi usein niin se haju ei ole hyvä. Mutta ei minusta kanit kamalasti haise. Hmm.. Häkin pitää olla iso ja sinulla pitää olla tarpeeksi aikaa hoitaa häkkiä ja juoksuttaa kaneja, joita ei välttämättä voi yksin jättää vapaalle jalalle. Voivat jyrsiä paikkoja. Uroskani minulla ainakin oli kova sotkemaan vapaana ollessaan, eli kakki ihan hirveesti pitkin asuntoa. Mutta leikkauksen jälkeen lopetti sen kuin seinään. Naaraskani on arka eikä tykkää käsittelystä, menee ihan jäykäksi ja juoksee aina pakoon, kiinni saaminen voi olla hankalaa. Eli kaikista kaneista ei tule sylittelykaneja! Kanit voi myös häkissä ollessaan riehua sen verran, että kakkaa ja heinää lentelee ympäriinsä, eli sotkua ne aiheuttaa. Itselläni on nyt se ongelma, ettei kanit tule enää toimeen, naaras pahoinpitelee urosta. Eli naaraasta on pakko luopua, kun en toista isoa häkkiä voi enkä halua laittaa. Tämäkin kannattaa ottaa huomioon, jos hankit useamman kuin yhden. Niin ja se vielä, minä hankin kaksi naarasta, joista toinen sitten paljastui urokseksi.. Että asiantuntevalta kasvattajalta kannattaa hankkia!

Kanin häkki ei haise, jos sen pitää puhtaana, eli siivoaa viikonvälein.

Tähän voin kyllä sanoa, että kyllä useammin kannattaa siivota entä viikon välein. Melkeinpä päivittäin pissakohdat pois koska alkavat haista hyvin nopeasti ja virtsa syövyttää häkin pohjaa.

Toki jos kani oppii vessanurkkaukseen tekemään tarpeensa, niin sittenhän ei ole kuin sen yhden nurkan siivoaminen päivittäin.

Kaikki kanit ei opi siihen siisteyteen, joten siihenkin kannattaa varautua että jos kani on vapaana niin pissoja voi tulla lattialle = lattia voi mennä nopeasti piloille jos niitä ei siivoa.

Mutta käykää vaikka jossain eläinkaupassakin juttelemassa kaneista, minkälaisia ovat lemmikkeinä ja katselemassa erilaisia vaihtoehtoja häkkipaketteineen jne. :)

Joo, kyllä häkki olisi hyvä siivota jokatoinen päivä! Ruokaa ja juomaa lisätä joka päivä. Tämä oli mulle yllätys, kuinka nopeasti sotkevat. Kun kanithan syövät ja kakkivat suurimman osan ajasta ;)

Kiitos, tulikin hyviä pointteja :)

Portaita meillä ei ole, joten niistä ei ole vaaraa. Jaloittelua kani saisi kyllä paljon ja innokkaita valjaissa ulkoiluttajiakin löytyy. Lapset ovat niin pieniä etteivät voi meidän koiraa taluttaa, vaikka sitä kovasti hinkuvatkin aina. Kani valjaissa pysyisi kyllä jo 4- ja 5-vuotiailla käsissä. Toki sitä mielelläni myös itse pihalla kävelyttelisin, jos pikkuisilta into lopahtaisikin :) Leppoisaa ja rentouttavaa touhua ja onnistuu hyvin omalla pihalla, siellä kun tilaa on. Ulkohäkin voisi rakentaa leikkimökin viereen, ei olisi liian kuumalla paikallakaan kesäpäivisin ja hoitajat touhuilemassa siinä lähellä.

Ja mitä tuohon koiraan tulee, se on ulkokoira, elelee siis pääasiassa ulkoaitauksessa. Sisällä kaninhäkki pitäisi varmaankin asettaa sellaiseen paikkaan ettei koira sisällä ollessaan pääse sitä ahdistelemaan.
Ikinä se ei kyllä ole sisällä jos ei meillä ole aikuinen sitä vahtimassa, joten ei se nyt sinänsä sitä ahdistelemaan pääsisikään, mutta kuitenkin. Enkä nyt ahdistelemisella tarkoita että se haluaisi sen syödä, mutta kun on sellainen innokas vöyhöttäjä niin kani voi sitä helposti säikähtää, ennenkun koira rauhoittuu sen kanssa(eli oppii että kanikin kuuluu porukkaan ihan yhtälailla kun se itsekin).

Pitkä ikä on tottakai otettava huomioon, mutta se ei ole mikään ongelma. Oletuksena on, että tuo koirakin elää sinne jonnekin 14-16 vuotiaaksi joten lemmikinhoitoon sitoutuminen on kyllä tuttua.
Häkin siivous varmastikin lankeaisi minulle.. toki lapset voivat siinä olla apuna ja kun kasvavat, saavat vastuun siitä hommasta. Äidin tai isin valvonnassa tietysti.

Vielä pikkuisen on suostuttelemista ennenkun iskä ihan täysin tälle asialle lämpiää..

Kanin pito on tullut aika kalliiksi, koska sen hampaat kasvavat ja niitä täytyy käydä lyhennyttämässä monta kertaa vuodessa.
Kani/häkki eivät haise, koskaan ei ole ihmistä purrut. On kovin seurallinen tämä meidän Veikkoverneri.

Meillä itsenäinen, vanha kanineiti, vanhemmiten alkanut tykätä hellittelystä enemmän, ilmoittaa näykkäämällä, jos ei halua että kosketaan. Kaveri kuoli jo vuosia sitten. Oma häkki, jossa erillinnen vessanurkkaus, kuivikkeena puupellettiä, vessanurkan pelletit vaihdetaan 1-2/pv välein. Pissojen suhteen siisti, papana joskus muuallekin tulee. Häkkiin laitetaan yöksi mutta muutoin kulkee täysin vapaana sisällä ja näin mielestäni täytyy ollakin. Jos joskus jostain syystä joudutaan laittaa häkkiin kesken päivän niin protestoi. Kani itsessään ei kyllä mielestäni haise.

Yhteistyössä