Kangassaksien terässä kuoppa, saako ne teroitettu vai pitääkö ostaa uudet?

Pahoin pelkään että joudut ostamaan uudet. Periaatteessa terää voisi hioa niin paljon että kuoppa tasoittuu mutta kun joutuu hiomaan paljon niin on vaikeaa saada terän syrjää pysymään suorana. Jos siihen tulee mutkaa/kallistuksen vaihtelua/aaltoa niin se ei kohtaa toista terää enää oikein ja sakset eivät leikkaa vaikka terä näyttää hyvältä.

Mun eukko on niin mustasukkainen ompelusaksistaan että kukaan muu ei saa niihin koskea.

Hittolainen, mun rakkaat ja tärkeät sakset on piloilla...ei toimi ei, kun terässä on kuoppa :( Se on ihan minipieni, mutta haittaa leikkuuta.
Arvelenpa että suurin haitta ei ole se kuoppa varsinaisesti, vaan sen reunoille muodostunut purse. Kevyt hionta tuon purseen postamiseksi voi jo auttaa paljon. Terät kulkevat jouhevammin toisiaan vasten taas. Ennalleen se ei toki tule, mutta käyttökelpoisuutta voit saada edes vähän paremmaksi.

Arvelenpa että suurin haitta ei ole se kuoppa varsinaisesti, vaan sen reunoille muodostunut purse. Kevyt hionta tuon purseen postamiseksi voi jo auttaa paljon. Terät kulkevat jouhevammin toisiaan vasten taas. Ennalleen se ei toki tule, mutta käyttökelpoisuutta voit saada edes vähän paremmaksi.
Jep, juuri tuo on ongelmana siis. Eli terät kinnaa vastaan, kun siellä on sitä pursotta välissä. Mutta ei mitään ideaa löytyis sille, millä mä sitä hion?

Pahoin pelkään että joudut ostamaan uudet. Periaatteessa terää voisi hioa niin paljon että kuoppa tasoittuu mutta kun joutuu hiomaan paljon niin on vaikeaa saada terän syrjää pysymään suorana. Jos siihen tulee mutkaa/kallistuksen vaihtelua/aaltoa niin se ei kohtaa toista terää enää oikein ja sakset eivät leikkaa vaikka terä näyttää hyvältä.

Mun eukko on niin mustasukkainen ompelusaksistaan että kukaan muu ei saa niihin koskea.
Näin meilläkin, mutta lieköhän oma syy, kun kukaan ei tunnusta saksiin koskeneensa...

Pitäisi tietysti nähdä se kohta paremmin, mutta esim. hienoa vesihiomapaperia vasten lasilevyn päällä terää pyyhkien.

Aluksi yksikaksi vetoa jollain 400...600 nro paperilla, sitten vielä finistely tonnisella esim.

Viimeksi muokattu:
Kepsis
pystyy teroittamaan kun osaa ja on välineet, mutta vaatii terän kunnollisen hionnan, eli pitää saada koko terä hiottua "montun" tasolle. Tätä ei vaan millään fiskarsin muovisella saksiteroitin hässäkällä saa tehtyä jollei lovi ole todella todella pieni ja käytä paljon aikaa hiomiseen. ja se osaaminen tulee siinä vastaan kun pitää saada terä pysymään oikeassa kulmassa koko saksien terän leveydeltä.

[QUOTE="hippi";24380624]Saksien terotus maksaa 2 euroa suutarilla ja tulee kuin uusi <3[/QUOTE]

Tämä kannattaa aina muistaa.

Kotikonstein useimmin vain pilaa leikkuupinnat, eli siksi suosittelisin suutaria tjms. ammattilaista, jolla on taito, silmät ja välineet tehdä kunnollista jälkeä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä