[QUOTE="zxc";29520266]Mutta onko ruoka " suoraan tuottajilta" oikeasti halvempaa vai onko se va periatekysymys. Minulla ei ole muusta kokemusta, kun että meidän lähellä on perheyritys, savustamo, josta saa "omia lihoja" ja kaikki lihatuotteet niistä......niin ei meillä ole varaa ostaa sieltä, on ne varmaan ihan hyviä, mutta maksaakin kylläkin.[/QUOTE]
Joo, siis ei tule halvemmaksi, mutta suurempi osa summasta menee tuottajalle itselleen. Ja kun alan laskemaan hintaa myös sille ajalle, mikä mulla menee kauppareissuihin (vähintään 2 tuntia per reissu), niin mun on oikeastaan järkevämpää tilata isompi satsi tuottajalta kotiin kuin tehdä useampi kauppareissu saadakseni saman määrän tuotua marketeista bussilla. Uskoisin myös, että kun ostaa harvemmin, ostaa myös harkitummin. Tai ainakin olen huomannut jo nyt sen, että jos aiemmin alkoi tekemään mieli vaikkapa kasviksia ja kermaviilidippikastiketta, niin sitä heitti takin niskaan ja kipaisi 100 metrin päähän Siwaan niitä ostamaan. Noh, nyt pitääkin kermaviiliä saadakseen katsoa bussiaikataulu, heittää takki niskaan, mennä bussipysäkille, matkustaa marketiin, ostaa kasvikset ja kermaviili, mennä bussipysäkille odottamaan (iltaisin voi odottelu olla hyvinkin 30 min), matkustaa bussilla kotiin ja lampsia pysäkiltä kotiin. Arvaa montako kertaa olen dippausfiiliksissä lähtenyt markettiin hakemaan kermaviiliä? Jep, en yhtään kertaa. Rahaa säästyy siinä, ettei tule toteutettua mielitekoja niin helposti.
*muoks* Mutta lisään vielä, että todennäköisesti kuitenkin on halvempaa ostaa tuottajalta suoraan kuin ostaa se saman tuottajan sama tuote kaupasta. Melkein veikkaan, että sen savustamon tuotteet on suoraan savustamolta ostettuna halvempia kuin jos ostaisit niitä kaupasta.