Kanasuikalepaketin hinta noussu10 senttiä :o

• Viestiketjun aloittaja vieeras
  • Ensimmäinen viesti
vieeras
Kävin tiistaina S-Marketissa, rainbow kanasuikalepaketin hinta oli 3,19. Meinasin eilen lentää selälleni kun huomasin että hinta oli 3,29. Siis 300g paketti.

Miten oikeasti kellään on kohta enää edes varaa ostaa ruokaa?!

Professional Griefer
Aika perus.
Mun viinin hinta oli noussu 70cnt.

Mutta eniten mua järkytti se, että Apetina Feta purkin hinta oli ennen jotain 1,60 ja nyt lähemmäs, ellei yli 2e.

Kannatan edelleenkin sen tyyppistä läskiveroa, että perusraaka-aineet on reilusti halvempia kuin valmisruuat.

Ei näytä toteutuva, ja ei paljon lohduta joku karkkipussin 20cnt nousu.

Keittiönoita
Ja sille tuottajalle jää mitätön osuus tuosta hinnasta.

Mulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan, mutta aloin eilen selvittämään, miten saisi hankittua ruokansa suoraan tuottajilta. Selvitysprosessi jatkuu edelleen. Jospa opettelisikin luopumaan tästä "käyn kaupassa silloin kun haluan" -ajattelusta ja ryhtyisi tekemään ruokahankintansa harvemmin, mutta suunnitelmallisemmin.

Mulla muuttui ostokäyttäytyminen jonkin verran jo viime syksynä, kun lähi-Siwa lakkasi myymästä laktoosittomia maitotaloustuotteita. Ruokaostokset siirtyivät bussimatkan päähän. Nyt siellä bussimatkan päässä marketissa kauppias oli tehnyt muutoksia valikoimiinsa ja meikäläisen kauppareissu siis pitenee entisestään. Joten entäpä, jos ei enää asioisikaan kaupassa....

Professional Griefer
Keittis, me ollaan mietitty ihan samaa. Mutta esim. lihaa pitäisi tilata suoraan tuottajalta niin paljon, ettei meidän pakastimeen mahdu, eikä arkkupakastin ole meille hyvä vaihtoehto.

Ollaan jopa mietitty, että ehkä me voidaan normaalin puolen sijaan syödä n. 80-90%sesti kasvisruokaa. Hankkia juurekset suoraan viljelijältä isoon kylmäkellariin ja linssit/pavut etnisistä kaupoista pilkkahintaan. Viljellä mausteita itse jne..

Keittiönoita
Keittis, me ollaan mietitty ihan samaa. Mutta esim. lihaa pitäisi tilata suoraan tuottajalta niin paljon, ettei meidän pakastimeen mahdu, eikä arkkupakastin ole meille hyvä vaihtoehto.

Ollaan jopa mietitty, että ehkä me voidaan normaalin puolen sijaan syödä n. 80-90%sesti kasvisruokaa. Hankkia juurekset suoraan viljelijältä isoon kylmäkellariin ja linssit/pavut etnisistä kaupoista pilkkahintaan. Viljellä mausteita itse jne..
Meillä kans lihankulutus kahden hengen taloudessa ei ole niin suurta, että niitä kymmenien kilojen satseja olisi järkevää tilata. Kasvisruokaan siirtymistä olen harkinnut myös, mutta tuo kuopus kuitenkin haluaa lihaakin. Täytyy selvitellä vaihtoehtoja, mutta marketit ja kauppaketjujen pienemmätkin kaupat voisi jättää vaihtoehdoista pois :)

"zxc"
Mutta onko ruoka " suoraan tuottajilta" oikeasti halvempaa vai onko se va periatekysymys. Minulla ei ole muusta kokemusta, kun että meidän lähellä on perheyritys, savustamo, josta saa "omia lihoja" ja kaikki lihatuotteet niistä......niin ei meillä ole varaa ostaa sieltä, on ne varmaan ihan hyviä, mutta maksaakin kylläkin.

Keittiönoita
[QUOTE="zxc";29520266]Mutta onko ruoka " suoraan tuottajilta" oikeasti halvempaa vai onko se va periatekysymys. Minulla ei ole muusta kokemusta, kun että meidän lähellä on perheyritys, savustamo, josta saa "omia lihoja" ja kaikki lihatuotteet niistä......niin ei meillä ole varaa ostaa sieltä, on ne varmaan ihan hyviä, mutta maksaakin kylläkin.[/QUOTE]
Joo, siis ei tule halvemmaksi, mutta suurempi osa summasta menee tuottajalle itselleen. Ja kun alan laskemaan hintaa myös sille ajalle, mikä mulla menee kauppareissuihin (vähintään 2 tuntia per reissu), niin mun on oikeastaan järkevämpää tilata isompi satsi tuottajalta kotiin kuin tehdä useampi kauppareissu saadakseni saman määrän tuotua marketeista bussilla. Uskoisin myös, että kun ostaa harvemmin, ostaa myös harkitummin. Tai ainakin olen huomannut jo nyt sen, että jos aiemmin alkoi tekemään mieli vaikkapa kasviksia ja kermaviilidippikastiketta, niin sitä heitti takin niskaan ja kipaisi 100 metrin päähän Siwaan niitä ostamaan. Noh, nyt pitääkin kermaviiliä saadakseen katsoa bussiaikataulu, heittää takki niskaan, mennä bussipysäkille, matkustaa marketiin, ostaa kasvikset ja kermaviili, mennä bussipysäkille odottamaan (iltaisin voi odottelu olla hyvinkin 30 min), matkustaa bussilla kotiin ja lampsia pysäkiltä kotiin. Arvaa montako kertaa olen dippausfiiliksissä lähtenyt markettiin hakemaan kermaviiliä? Jep, en yhtään kertaa. Rahaa säästyy siinä, ettei tule toteutettua mielitekoja niin helposti.

*muoks* Mutta lisään vielä, että todennäköisesti kuitenkin on halvempaa ostaa tuottajalta suoraan kuin ostaa se saman tuottajan sama tuote kaupasta. Melkein veikkaan, että sen savustamon tuotteet on suoraan savustamolta ostettuna halvempia kuin jos ostaisit niitä kaupasta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"zxc"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29520280:
Joo, siis ei tule halvemmaksi, mutta suurempi osa summasta menee tuottajalle itselleen. Ja kun alan laskemaan hintaa myös sille ajalle, mikä mulla menee kauppareissuihin (vähintään 2 tuntia per reissu), niin mun on oikeastaan järkevämpää tilata isompi satsi tuottajalta kotiin kuin tehdä useampi kauppareissu saadakseni saman määrän tuotua marketeista bussilla. Uskoisin myös, että kun ostaa harvemmin, ostaa myös harkitummin. Tai ainakin olen huomannut jo nyt sen, että jos aiemmin alkoi tekemään mieli vaikkapa kasviksia ja kermaviilidippikastiketta, niin sitä heitti takin niskaan ja kipaisi 100 metrin päähän Siwaan niitä ostamaan. Noh, nyt pitääkin kermaviiliä saadakseen katsoa bussiaikataulu, heittää takki niskaan, mennä bussipysäkille, matkustaa marketiin, ostaa kasvikset ja kermaviili, mennä bussipysäkille odottamaan (iltaisin voi odottelu olla hyvinkin 30 min), matkustaa bussilla kotiin ja lampsia pysäkiltä kotiin. Arvaa montako kertaa olen dippausfiiliksissä lähtenyt markettiin hakemaan kermaviiliä? Jep, en yhtään kertaa. Rahaa säästyy siinä, ettei tule toteutettua mielitekoja niin helposti.
toi on kyllä niin totta, että miten harvemmin käy siin kaupassa sitä enemmän rahaa jää säästöön. siks meillä on aina muutama leipäpaketti pakkasessa ja uht maitoa kaapissa varmuudne vuoks, ettei "vain niiden takia" tarttis kauppaan lähteä, koska silloin mukaan tartu vielä 50 erillaista tavaraa...

suoramyynti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29520280:
*muoks* Mutta lisään vielä, että todennäköisesti kuitenkin on halvempaa ostaa tuottajalta suoraan kuin ostaa se saman tuottajan sama tuote kaupasta. Melkein veikkaan, että sen savustamon tuotteet on suoraan savustamolta ostettuna halvempia kuin jos ostaisit niitä kaupasta.
Vaan kun ei ole. Sama tila myy esim nautaa 2-5e/kilo jalostukseen niin suoraan kuluttajille myytäessä pitää saada jo 10-20e/kg??? Mikä järki? Suoramyyntiä olisi varmasti enemmänkin mutta kun tyypilliseen suomalaiseen tapaan se raha pyritään saamaan kokonaisuudessaan jo siltä ensimmäiseltä asiakkaalta...

Antakaa vaikka esimerkki että suoramyynnistä saa edullisemmin..
Siis tuoretta lihaa.

Keittiönoita
Vaan kun ei ole. Sama tila myy esim nautaa 2-5e/kilo jalostukseen niin suoraan kuluttajille myytäessä pitää saada jo 10-20e/kg??? Mikä järki? Suoramyyntiä olisi varmasti enemmänkin mutta kun tyypilliseen suomalaiseen tapaan se raha pyritään saamaan kokonaisuudessaan jo siltä ensimmäiseltä asiakkaalta...

Antakaa vaikka esimerkki että suoramyynnistä saa edullisemmin..
Siis tuoretta lihaa.
Niin, myy jalostukseen. Mutta ennenkuin se liha päätyy jalostuksesta kaupan kautta kuluttajalle, lihan kilohinta hiponee jo samoja lukemia ellei ole enemmänkin kuin jos tuottaja olisi myynyt sen kuluttajalle suoraan.

Voin antaa esimerkin: hankin taannoin luomunaudan sisäfilettä suoraan tuottajalta ja maksoin 2,5 kilon köntistä 96 € eli 38,40 €/kg. Ostin jonkin aikaa myöhemmin saman tuottajan luomunaudan sisäfilettä Citymarketista kilohintaan 44 €/kg eli 2,5 kilon köntti maksoi Cittarissa 110 €.

Yhteistyössä