Kananmunista

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Eli mun kananmunani kaikki ovat nyt uppeluksissa tuolla altaassa, leveämpi pää ylöspäin. Niijen pitäis olla tuoreita, eikös?

Niin pitäisi. Kyllähän kananmunat yleensä säilyvätkin aika kauan vielä päiväyksen jälkeenkin, varsinkin jos niitä on pidetty viileässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
pilaantunut kelluu?

Hitto, ilmankos mun munat maistukin vähän oudolle :laugh:

:D :x

Keitin siis pinaattikeittoa varten munia ja niistä tuli ihmeen kumimaisia, maussa ei oikeesti kyllä tuntunu mitään vikaa olevan. Keitinköhän mä ne väärin?!? *keittiö keskellä kämmentä, eiku siis peukalo*

pilaantunut kelluu?

Keitin siis pinaattikeittoa varten munia ja niistä tuli ihmeen kumimaisia, maussa ei oikeesti kyllä tuntunu mitään vikaa olevan. Keitinköhän mä ne väärin?!? *keittiö keskellä kämmentä, eiku siis peukalo*

Oisitko keittänyt liian kauan? Ja ne pitää syödä aika pian keittämise jälkeen, ei voi varastoida kypsänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
pilaantunut kelluu?

Oisitko keittänyt liian kauan? Ja ne pitää syödä aika pian keittämise jälkeen, ei voi varastoida kypsänä.

Hyvinkin mahdollista että keitin liian kauan. Olen oikea kokkikolmonen :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Mä teen niin, että rikon yhden ja haistan. Se on varmin. Kyllä sen sit huomaa jos ne on pilalla :whistle: :D

Mut mistä sä tiedät, että ne muut on kunnollisia? Jos testaat vaan yhden?

Luotan siihen ja on aina toiminu, onhan ne saman ikäisiä kaikki ;) Tietty jos yksi kelluu ihan selvästi niin varmaan pistäisin sen pois.

Mä teen aina näin: Laitan kylmään veteen ja hiljalleen keittelen ne, kiehumisen jälkeen 8min saavat olla. Itse tykkään kyllä jostain syystä löysistä, annan olla vaan 5 min :p

Oman kokemuksen mukaan 7 minuutin munat on täydellisiä. Eli munat kattilaan, päälle kylmää vettä sen verran, että juuri peittyvät ja kun rupeaa vesi kuplimaan, niin siitä 7 minuuttia eteenpäin kypsennystä. Silloin keltuainen on aavistuksen löysä, mutta ei raaka eikä ylikypsä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oman kokemuksen mukaan 7 minuutin munat on täydellisiä. Eli munat kattilaan, päälle kylmää vettä sen verran, että juuri peittyvät ja kun rupeaa vesi kuplimaan, niin siitä 7 minuuttia eteenpäin kypsennystä. Silloin keltuainen on aavistuksen löysä, mutta ei raaka eikä ylikypsä. :)

Kiitos :hug: Tätä koitan sitten seuraavan kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Miten se tehtiinkään kun haluttiin kokeilla, onko kananmuna vielä tuore vai pilaantunut? Eikös ne laskettu kylmään veteen ja sitten jos ne jäi pohjaan/nousi pintaan oli vanhoja/käyttökelpoisia tai jotenkin noin...?

Mä teen niin, että rikon yhden ja haistan. Se on varmin. Kyllä sen sit huomaa jos ne on pilalla :whistle: :D

Mut mistä sä tiedät, että ne muut on kunnollisia? Jos testaat vaan yhden?

Luotan siihen ja on aina toiminu, onhan ne saman ikäisiä kaikki ;) Tietty jos yksi kelluu ihan selvästi niin varmaan pistäisin sen pois.

ei ne välttämättä oo saman ikäisiä.

kuullu että kananmuna säilyy 3kk jos se vaan on koko ajan samassa lämpötilassa, eli jos viileäkaapissa/jääkaapissa, jotkut pitää huoneenlämmössäkin.. ?! itse jääkaapissa, mutta siis että olis koko ajan se sama lämpötila niin sen 3kk.

Yhteistyössä