kampurajalat

Moi..!
Ajattelimpa kirjotella kun tavallaan olen "tuleva"(ja tietty jo :wave: ) kohtalontoveri tässä kampurajalkaisuuden suhteen. odottelemme perheeseemme vauvaa nyt syksystä syntyväksi ja hänellä on todettu oik.jalassa kampurajalkaisuus.Kontrolleissa on käyty ja Synnytyksen jälkeen tutkitaan tarkemmin,ja hoidetaan. Minua kiinnostaa kaikki kampurajalkaisiin liittyvä,millaista elämänne on kampuroiden kanssa jne. ja muutenkin olisi kiva vaihtaa kuulumisia =)
Terv.sussu, esikoistytön 3v ,enkelitytön(s/k.27.5.05) ja tulevan vaavelin äiti Pohjois-pohjanmaalta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 22:46 sussu kirjoitti:
Moi..!
Ajattelimpa kirjotella kun tavallaan olen "tuleva"(ja tietty jo :wave: ) kohtalontoveri tässä kampurajalkaisuuden suhteen. odottelemme perheeseemme vauvaa nyt syksystä syntyväksi ja hänellä on todettu oik.jalassa kampurajalkaisuus.Kontrolleissa on käyty ja Synnytyksen jälkeen tutkitaan tarkemmin,ja hoidetaan. Minua kiinnostaa kaikki kampurajalkaisiin liittyvä,millaista elämänne on kampuroiden kanssa jne. ja muutenkin olisi kiva vaihtaa kuulumisia =)
Terv.sussu, esikoistytön 3v ,enkelitytön(s/k.27.5.05) ja tulevan vaavelin äiti Pohjois-pohjanmaalta.
jos laittaisit mulle sähköpostia marjaana_76@luukku.com
 
Meidän muksulla oli lievä kampura. Kipsissä 3kk, sen jälkeen lasta noin 1-vuotiaaksi. Siitä luovuttiin, kun repi sen aina irti, ja jatkettiin jumppauttamalla monta kertaa päivässä. 1,5-vuotiaana lääkäri totesi lapsen jalasta, että hyvä on, seuraava kotrolli 2-vuotiaana. Mikä helpotus! Nyt vain pienen pieni ajatus välillä, että entä jos jalka taipuu takaisin virheasentoon...
 
Vieras,oliko lapsellanne miten lievä kampura?onko jalka siis vain nilkasta taipunut sisäänpäin vai?millaista jumppaa vaatinut?
meillä kontrolliultrassa näytti siis että vauvalla vain nilkasta taipunut sisäänpäin ja kuulema ei pahempia luutumisvirheitä ei näkynyt vaan taipunut vain. Erik.lääkäri meinasi että joko lievä kampura tai vain vääntynyt(?). No,parin kuukauden päästä vauvasen syntymän jälkeen ollaan kai viisaampia :) miettinyt vain olen nyt että millaista arkielämä tulee olemaan ja miten paljon Oysssa ramppaamista..Vaikka toisaalta kun vain näin "pieni vika" niin kiitollinen olen että muuten kaikki ok, ja toivottavasti meneekin hyvin.
 
hei.mulla myös lapsi jolla molemminpuoliset kampurajalat.meilläkin menossa tällä hetkellä tankohoito.lapsi 6kk.seuraava kontrolli vasta 1 vuotiaana.meillä oli ensin toistokipsaukset kuukauden,sen jälkeen katkaistiin akillesjänteet ja kipsattiin vielä 2 viikoksi ja sitten tuli tämä tankohoito.reilu kuukausi sitten siirryttiin pelkkään yö käyttöön tangon kans.ihan hyvin on mennyt kenkien kans muuten mut nyt helteellä on kengät meinannu hiostaa ja yöt ollu levottomia.jalat on pysyny hoitavan lääkärin mukaan hyvin oikeassa asennossa.kiinnostais mullakin kuulla kohtalotovereiden kertomuksia..


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 00:55 madde kirjoitti:
hei.mulla myös lapsi jolla molemminpuoliset kampurajalat.meilläkin menossa tällä hetkellä tankohoito.lapsi 6kk.seuraava kontrolli vasta 1 vuotiaana.meillä oli ensin toistokipsaukset kuukauden,sen jälkeen katkaistiin akillesjänteet ja kipsattiin vielä 2 viikoksi ja sitten tuli tämä tankohoito.reilu kuukausi sitten siirryttiin pelkkään yö käyttöön tangon kans.ihan hyvin on mennyt kenkien kans muuten mut nyt helteellä on kengät meinannu hiostaa ja yöt ollu levottomia.jalat on pysyny hoitavan lääkärin mukaan hyvin oikeassa asennossa.kiinnostais mullakin kuulla kohtalotovereiden kertomuksia..
Meillä tahtoo olla yöt vähän hankalia noitten tankokenkien kanssa...pari kertaa yössä joudun vaitamaan tytön asentoa.Kuinka sinä "asettelet"lapsen nukkumaan yöunille kenkien kanssa?Muuten meillä on mennyt kenkien kanssa ihan hyvin,lääkärit ovat olleet tyytyväsiä hoidon tuloksiin.3-vuotiaaksi asti joudutaan käyttämään.
 
meillä lapsi nukkunu aina selällään ja nukkuu edelleen kenkienki kans..en asettele mitenkään koska ei siinä kauaa pysy kuitenkaan.jotkut laittaa tyynyä jalkojen alle yms.mutta meillä ei oo toiminu.minkä ikäinen lapsi teillä on?onko teillä kengät nyt yö käytössä ja sinne kolme vuotiaaksi asti?meille sanottiin et sitten 1 vuotiaana katotaan tarviiko kenkähoitoa enää jatkaa.
 
samat kujeet on meilläkin et jalat on pinnasängyn pinnojen välissä ja sit kengät irtoaa helposti.oon välillä nukuttanu tavallisessa lasten sängyssä ja yöt menee paljon paremmin ku kengät ei kolise laitoja vasten ja lapsikaan ei turhaan heräile kolinaan pyöriessaan.
 
hei o/ minulla oli syntyessäni (nyt olen 19v) oikean jalan kampura joka leikattiin ollessani viikon ikäinen, äitin ja isin päivittäisellä jumppauksella ja tukikenkien/-pohjallisten ansiosta jalka on melkein yhtä hyvä kuin toinen :)
Olen tyytyväinen, koska jalkani leikkasi joku kanadalainen todella hyvä kirurgi joka oli vierailulla suomessa juuri syntymäni aikaan ja koska kuuli että minulla on kampura, hän jäi pidemmäksi aikaa, jotta sai operoitua jalkani :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 14:48 madde kirjoitti:
samat kujeet on meilläkin et jalat on pinnasängyn pinnojen välissä ja sit kengät irtoaa helposti.oon välillä nukuttanu tavallisessa lasten sängyssä ja yöt menee paljon paremmin ku kengät ei kolise laitoja vasten ja lapsikaan ei turhaan heräile kolinaan pyöriessaan.
Olen huomannut saman jutun,kun ollaan oltu yökylässä ja siellä on nukuttu vain patjalla lattialla,tyttö on nukkunut yönsä hyvin.Lastensänkyyn en uskalla vielä kotona laittaa,tyttö konttaa kengät jalassa yli laidan..
 
niin unohdin tuolla aikasemmin sanoa että kaksi vuotiaaksi asti minulla oli lasta jalassa öisin ja siihen asti kun opin kävelemään niin lasta oli jalassa 24h päivässä, mutta kampura eivät ainakaan minun kehitystäni häirinnyt, opin kävelemään 9 kuukauden iässä :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 16:38 sussu kirjoitti:
Vieras,oliko lapsellanne miten lievä kampura?onko jalka siis vain nilkasta taipunut sisäänpäin vai?millaista jumppaa vaatinut?
meillä kontrolliultrassa näytti siis että vauvalla vain nilkasta taipunut sisäänpäin ja kuulema ei pahempia luutumisvirheitä ei näkynyt vaan taipunut vain. Erik.lääkäri meinasi että joko lievä kampura tai vain vääntynyt(?). No,parin kuukauden päästä vauvasen syntymän jälkeen ollaan kai viisaampia :) miettinyt vain olen nyt että millaista arkielämä tulee olemaan ja miten paljon Oysssa ramppaamista..Vaikka toisaalta kun vain näin "pieni vika" niin kiitollinen olen että muuten kaikki ok, ja toivottavasti meneekin hyvin.
Jalka oli vääntynyt ikään kuin tiskirättiä olis väännetty vähän rullalle. Kantapää työntyi ulos sivulle päin. On pitänyt hieroa ja taivutella oikeaan asentoon ja sellaisia liikeratoja, joita terve jalka tekee. Aluksi kipsi uusittiin viikon välein, sitten muutaman kerran kahden viikon välein. Lasta uusittiin 2 viikon välein ja lopussa kuukauden välein. Sitten yli vuodenikäisenä oli väli 3kk. 1½-vuotiaana kävimme viimeksi ja seuraavan ajan saimme 2-vuotiaaksi eli puolen vuoden päähän.

Nykyisin ilmeisesti ollaan enemmän siirtymäsä tuohon telinehoitoon. Lapsen kannalta kipsaus/lastoitus on mukavempi sikäli, että jalkoja voi kuitenkin liikutella ja potkiskella.

 
Pikkuveljellä monista vammoista yksi on todella pahat kampurat, jalat olivat ihan väärin päin. Kipsattiin heti synnyttyä, ollaan leikattu pariin otteeseen ja kipsejä on ollut useita. Kun kipsejä ei enää tarvittu, niin siirryyttiin lastoihin. Ihan hyvän malliset jo (tosin poika ei niillä kävele, on halvaantunut). Mutta siis kampurat eivät ole mikään maailman loppu, ne saadaan yleensä hyvin hoidettua oli ne sitten miten pahat vaan.
 
Enska
Ovatko kampurajalat perinnölliset? Tulevan lapseni isä sitä usein mietiskelee, koska hänellä itsellään on kampurajalat.
Jalkojen virheasentohan näkyy ultrassa. Oletteko käyneet myöhemmin ultrassa yksityisellä, jossa jalkojen asento on huomattu?
 
Ei huomattu mitään ultrassa, tervettä odotettiin, mutta saatiinkin erityinen erityislapsi. Tosin ultraaja on sitä moneen kertaan pahoitellut.. Mutta periaatteessa pitäisi näkyä, kannattaa mennä vaikka yksityiselle ultraamaan, jos huolettaa. Perinnöllisyydestä en tiedä, kai se voi olla joissain tapauksissa ja joissain ei, siis voi johtua muustakin kuin perinnöllisyydestä. Mutta tosiaan, kampurat eivät ole maailman loppu.
 
meillä masu asukin kampurajalka näkyi. rakenneultrassa rv.20+. On kuulema nykyään niin kehittyneet laitteet sairaaloissa että näkevät paremmin ns.poikkeavuudet. Mutta tietty kaikkia ei aina huomatakkaan.
Perinnöllisyyttä olen minäkin miettinyt, vaikkei meillä kyllä suvussa sitä esiinnykkään ,mutta tulevaisuutta ajatellen.. Skyryn sivuilla juttua että saattaa periytyä mm.muille lapsille jne. muttei ole varmaa tietoa. tiedä häntä :whistle:
Täällä viikkoja kasassa nyt 35+1 kampurajalkavauvaa odotellessa, toivottavasti kaikki menee hyvin :) viikon päästä olisi painoarviokin, seuraavat vähän vauvan kasvua kun esikoinen niin isokokoinen syntyessä =)
Mites, tarviiko mitenkään "erikoisemmin" varautua sitten kampurajalkaisen vauvan kotiintuloon?typerä kysymys,toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan.. :D Tässä pikku hiljaa vauvan tavaroita ajattelin ruveta järj.paikoilleen niin sitä mietin onko mitään erikoista jota kannattaisi hankkia tms.
Sitten vähän galluppia,Milläs viikoilla muiden kampurajalkaiset vauvat ovat syntyneet? Tätä vauvaa toivoisin syntyvän paria vkoa ennen La, koska esikoinen syntyi 40+- ja oli tosiaan aikas iso neiti;) saas nähä miten käy, jokatapauksessa jännittää jo pikku hiljaa,vielä enintään 7vkoa synnytykseen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 09:32 sussu kirjoitti:
meillä masu asukin kampurajalka näkyi. rakenneultrassa rv.20+. On kuulema nykyään niin kehittyneet laitteet sairaaloissa että näkevät paremmin ns.poikkeavuudet. Mutta tietty kaikkia ei aina huomatakkaan.
Perinnöllisyyttä olen minäkin miettinyt, vaikkei meillä kyllä suvussa sitä esiinnykkään ,mutta tulevaisuutta ajatellen.. Skyryn sivuilla juttua että saattaa periytyä mm.muille lapsille jne. muttei ole varmaa tietoa. tiedä häntä :whistle:
Täällä viikkoja kasassa nyt 35+1 kampurajalkavauvaa odotellessa, toivottavasti kaikki menee hyvin :) viikon päästä olisi painoarviokin, seuraavat vähän vauvan kasvua kun esikoinen niin isokokoinen syntyessä =)
Mites, tarviiko mitenkään "erikoisemmin" varautua sitten kampurajalkaisen vauvan kotiintuloon?typerä kysymys,toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan.. :D Tässä pikku hiljaa vauvan tavaroita ajattelin ruveta järj.paikoilleen niin sitä mietin onko mitään erikoista jota kannattaisi hankkia tms.
Sitten vähän galluppia,Milläs viikoilla muiden kampurajalkaiset vauvat ovat syntyneet? Tätä vauvaa toivoisin syntyvän paria vkoa ennen La, koska esikoinen syntyi 40+- ja oli tosiaan aikas iso neiti;) saas nähä miten käy, jokatapauksessa jännittää jo pikku hiljaa,vielä enintään 7vkoa synnytykseen.

Meillä ei näkynyt kampurajalat ultrassa.Tyttö syntyi vko:lla 41+1.Olen kuullut ,että kampurajalkaisuus voi olla perinnöllistä.Ja sussu vauvaa varten kannattaa ostaa sellaisia housuja jotka mahtuvat kipsien päälle,kipsihoidolla meillä aloitettiin(5vkoa,viikon välein kipsin vaihto).Jos hoito jatkuu tankokengillä niin alusvaatteena kannattaa käyttää bodya(haaranapit)ja haaranapillisia housuja ja kokopukuja.Ei tarvitse sitten joka vaipanvaihdon yhteydessa riisua kenkiä pois.Niin ja kunnon ohkaset mahdollisimman pienisaumaiset sukat tankokenkiin.
 
kiitos vinkeistä mari :)
Ens viikolla painoarvio ja siinä näkenee myös vauvan jalan, miten vinossa on. Kärsimättömyys alkaa iskeä että milloin nyytti kotosalla..jos vielä kuitenkin muuan viikon malttais ainakin odotella :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2006 klo 10:52 sussu kirjoitti:
kiitos vinkeistä mari :)
Ens viikolla painoarvio ja siinä näkenee myös vauvan jalan, miten vinossa on. Kärsimättömyys alkaa iskeä että milloin nyytti kotosalla..jos vielä kuitenkin muuan viikon malttais ainakin odotella :D
Näin aiheen vierestä, mutta lykkyä vielä viimemetreille toivottelen Sussu-ystäväinen! Pian saatte sitten pienen, kauan kaivatun tuhisijan kainaloon... :hug: Tuli vaan taas niin hyvä mieli kun kirjoituksiasi luin. =)

Me tässä opetellaan arkea kahden pinen ja yhden koiruuden kanssa. Ihanaa aikaa (kumpa saisi jonkun hetken säästettyä tulevan varalle!)... :heart:

Madicken, poju 15kk ja typy 4vkoa

ps. ilmoittelethan kun lapsukainen syntyy...
 
Voi Medicken-04, PALJON ONNEA TYTÖN JOHDOSTA!!! :D :D :heart: :hug: tässä yksi päivä mietinki sitä millon sulla olikaan La. :) juu ilmoittelen kun masu asukki syntyy, laitahan joku pvä mailia kun muksuilta ehdit ja kerro miten synnytys meni,minkä kokoinen neitinne oli syntyessä jne. ois kiva kuulla pitkästä aikaa taas kuulumisianne =)
 

Yhteistyössä