keskimmäinen lapsi.. 4770g..2 tuntia sairaalassa, tunnissa neljästä sentistä kymppiin, ilman kipulääkkeitä, ensin yritettiin laittaa epiä, neula oli liian lyhyt, eikä lekuri saanu sitä nikamien väliin, lekuri lähti pois tekee jotai jonku muun kanssa ja kun oli tulossa takas niin olin jo ponnistamassa.. Kipu oli ihan järkyttävä. oksentelin vaan ja itkin ja huusin ja kirosin ja pelkäsin kuolevani. Monitorissa käyrälaite näytti kysymysmerkkiä ja itsellä kova hätä vauvan puolesta. Luulen, että kipukin oli niin kova, kun kaikki ei ollut kunnossa.. Kätilö vakuutteli, että monitorianturit on vaan huonossa kohdassa, et kyllä sielä sydän lyö.. niinpäniin. 7minuutin ponnistamisen jälkeen (takaraivossa jyskytti vaan, et pakko ponnistaa tää vauva superlujaa pihalle, kaikki ei oo hyvin) synty eloton vauva, pyysin saada syliin sen heti, takas huudettiin et he kattovat ensin ja minä vasta sitten, näin ihan sinisen vauvan, jota kiikutettiin pois huoneesta, napanuora roikku pitkänä..ovi pamahti kiinni.
hiljaisuus.. katsoin mieheeni, tuijotettiin toisiamme....päässä miljoona kysymystä.. Mitä tapahtu viimesen kahden tunnin aikana!? Missä se vauva on, joka oli just mun mahassani ? Kumpikohan se on? Jääkö se henkiin? Mitä tapahtu? Mitä jos se kuolee.. mitä sanotaan ihmisille, miten selvitään siitä.. Mitä nyt täytyy ajatella.
Kysyin mieheltäni, mitä jos se kuolee.. mies vastas, että katotaan sitä sitten..
odotettiin..hoitajia ravas huoneessa, kokoajan eri henkilö. Kukaan ei tienny mitään, eikä osannu sanoa mitään. Kysyttiin jokaiselta, et onko vauva hengissä? kumpi se on? mitä tapahtu? Saadaanko me se vielä takaisin? eivät koskaan tienneet suoraa vastausta, vaan lähtivät aina tarkistamaan ja sille tielle jäivät.. Joku tuli tarkistamaan mun kunnon, käskin kattoa, oliko kohtu revennyt, olin ihan varma, että olis ollut. Kipu oli ollut niin kova. Ei kuitenka ollut revennyt.. tää henkilö kysy, et kumpi tuli.. ei tiedetty siihen vastausta.. se lähti kyselemään. hetki taas ootettiin ja sit saatiin tietää, että tyttö on ja hengissä toistaiseksi. Sit taas odotettiin.. EI tiedetty mitään jatkosta. Olin ehtiny jo valmistautua siihen, että vauva on kuollut, eikä sitä saada takaisin. Nyt piti alkaa miettiä taas jo uudestaan, et se onkin elossa

Onkohan sille tullut kehitysvamma? ja, että se on tyttö! Sit tuli taas joku hoitaja huoneeseen ja ties kertoa, että vauva on vironnu käytävällä nopeasti ja hapetusarvot oli napanuorasta otettuna hyvät, luultavasti ei tule kehitysvammaa. Ollut niin pienen hetken ilman happee. Ei tiedetty vieläkään, et saanko sitä edes yöksi viereeni.. Ja taas ootettiin.. sit saatiin kuulla, että vauva tuodaan jossain vaiheessa meidän luokse. Ja kun viimein sain sen vauvan viereeni, ei se tuntunut omalta. Oli kauheen vaikee uskoa, et se oli mun vauva. Meni monta tuntia, et sain ajatukset uudelleen kasaan ja aloin pitää vauvaa omanani ja yhtä rakkaana, kun mitä se oli ollut vielä mahassa ollessaan. Olin ehtiny jo ajatella, et se oikeesti kuoli, et en tippuis niin korkeelta, en uskaltanu pitää toivoa yllä enää siinä vaiheessa ku se vietiin pois, eikä kukaan tienny kertoa meille mitään. Suojelin itteäni ja alotin valmistautumisen menetykseen, ennenku se oli ees varmistunut.. Oli tosi vaikee nostaa se onni ja ilo sieltä surun alta esiin uudestaan. käydä ne kaikki tunteet läpi ja se pelko ja epätietosuus.. huoh..
Tyttö on nyt 2vuotias ja voi hyvin. Ei ole todettu kehitysvammaa, liikkumisessa ollut ikäisiään vähän jäljessä, katsotaan..Miehen kanssa välillä puhuttu, kuinka tätä lasta pitää ihan erilailla. Suojelee enemmän ja jotenki niin elävästi muistaa sen, kuinka on jo kerran meinattu menettää. Rakastan kyllä kaikkia lapsiani ihan täysiä, mut tälle on aivan erityinen paikka mun sydämessä!