kamalimmat murresanat?

  • Viestiketjun aloittaja Lilleri
  • Ensimmäinen viesti
vieras
mulle monet ihmetelleet et mikä "ammata"-tarkoittaa.. =hoitaa lapsia.. Joskus sano jollekki et - mä meen niille ammaksi..ai mihin???;/ sit riehtilä= paistinpannu.. ei tosin oo ärsyttäviä sanoja sinänsä mutta laitoin vaan muutaman mitä muut ei oikee aina tajua!!!
 
oululaine
mitennii ''kamalimmat murresanat'' ? :O Murre on rikkaus. Mää oon Oulusta kotosi ja tää murre tarttuu automaattisesti. Mitä vikkaa murteessa on? paremmi siitä selevää saa entäku jostaki ''stadin slangista'' helevetti. Mää kirjotan aina omalla murteella. Kuulostaa tyhymältä sanua vaikka ''mä'' tai''sä''
Nii, ja oulun murteessa ''emmä viitsi'' on ''en mää viitti''

 
tyär Ameriikasta
Alkuperäinen kirjoittaja janeminttu:
Kilipailut..Kyllä helsinkiläisiä nuoria nauratti kun tämän sanan kuulivat. Meitä ei naurattanut, hävetti. Mutta oli se jännää että Helsingissä tuli kieliongelmia; Me ei ymmärretty niitä slangi-sanoja ja he eivät meidän mongerrusta :)
olipa mukavaa lukia minun synnynseutujen sannaa!
 
tyär Ameriikasta
Alkuperäinen kirjoittaja savolaenen:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkasen Pläski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilleri:
limpata- viikata :x
missä päin noin sanotaan?
ainakin savossa limpataan pyykit. :D
No ei kyllä limpata, vaan viikataan!!!!!!!!!
meiläpäin viikathin pyykit ja lakanat myös polsterinpääliset ko mie olin pieni tyttö
 
"lapintyttö"
mie en pärjäis ilman ruukaa sanaa. eteläläiset ei tiiä mitä se arkottaa mut mie oon ihan savukosken martilta. kattokaa kartalta jos ette tiiä.se on niin peini kylä et huhhuh. mikä muutes vois olla ruukaa sanan toinen vaihtoehto? mä ainaki sanon et ruukaa ja eteläläiset on et: mitä se tarkkttaa?(ärsyttävää)
 
savukoskilainen
mitennii ''kamalimmat murresanat'' ? :O Murre on rikkaus. Mää oon Oulusta kotosi ja tää murre tarttuu automaattisesti. Mitä vikkaa murteessa on? paremmi siitä selevää saa entäku jostaki ''stadin slangista'' helevetti. Mää kirjotan aina omalla murteella. Kuulostaa tyhymältä sanua vaikka ''mä'' tai''sä''
Nii, ja oulun murteessa ''emmä viitsi'' on ''en mää viitti''
no mie oon savukoskelta ja sanon et ruukaa ja muut kyselee et mitä se tarkotttaa.puhutaanko muutes oulussa ruukaa sanalla?
 
MammaRiia
Miehen kanssa käydään kinaa, onko viikate vai viitake oikein. Minä kallistun viikatteen puoleen.

Ihan hirvein on äitini käyttämä sana kun vauva pulauttaa: "Piimii!" Se mittään piimi, se pulauttaa...

Veranta, hyyskä, huussi... Stadin slangi on ihan hirveintä.

Ite oon Ylä- Savosta, mutta vaikka puhunkin savon murretta, niin "kunnon savvoo" en ossaa puhua, esim. oelj= oli, kualjkiäryle, voetko= voitko, männäänkö jne.
 
"vieras"
Mies käytti aina seurustelun alkuaikoina mitä ihmeellisimpiä sanoja, kun oli POHOJOSEN POEKA. Kaikkein eniten korvaani särähti sana "vasitellen", mutta nykyäämpä tulee huomaamattaan (ei vasitellen) käytettyä sitä itsekin. ;-) Miehen mielestä taas eteläsuomesta kamalin vanha sana oli "vartoos". Muistan vieläkin, kun mies kertoi sen minulle näin "Olen oppinut uuden sanan, vartoos" Ja mä sitten odotin ja odotin, kunnes kysyin, että niin mikä se sana on? :D
 
Hauska ketju =). Mies ja anoppi sanoo, että koira haisee ulolle :x. Eli silloin kun koira on märkä.
Jotenki tajusin itekin kuin paljo tulee käytettyä murresanoja ja sekotettua niitä. Miekii nuorena naureskelin luokkakaverille, kun kysyi esim. kehtaatko antaa kynän. Nykysin tulee miunkii suusta hienosti, kehtaakko viiä roskiksen :D. Asuinpaikan muutos ja mukavasti sujuu paikallinenkin murre.
Harva ystävistäni kuitenkaan tietää mitä tarkoitan, kun laitan oven reikeliin. Onkohan reikeli-sana kymin murretta, kun sieltä kotosin ja lapsuudesta asti noin sanonut? Kuka tietää mitä "laita ovi reikeliin" tarkoittaa? =)
 

Yhteistyössä