Kamala tilanne :( Elämäni mies löytynyt, MUTTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surupisara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surupisara

Vieras
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä nyt kohta vuoden, hänellä on ennestään kolme lasta, on minua muutaman vuoden vanhempi. Asumme yhdessä, lapset vierailevat meidän luonamme joka toinen viikonloppu, tulen heidän kanssaa tosi hyvin toimeen, minä tykkään heistä ja he minusta.

Olen ollut todella onnellinen, olen edelleen täysin rakastunut mieheeni, heti tuli tunne, että tässä se on, kun tapasimme, siitä lähtien olemme olleet erottumattomat.

Itselläni ei vielä lapsia ole, mutta aina, aina! on ollut selvää, että lapsia haluan ja mahdollisimman nuorena, halusin kuitenkin löytää juuri sen oikein, enkä tehdä lapsia ihan kenen kanssa tahansa. Mies on aina tiennyt lapsirakkauteni, joskin emme heti alkaneet omien lapsien hankinnasta keskustelemaan, kun miehelläni on lapsia jo kolme, enkä minä halunnut ihan heti suhteen alussa lapsia tekemään.

MUTTA! Nyt, kun aloin miehelle eräänä päivänä asiasta juttelemaan ja sanoin, että haluan yhteisiä lapsiakin ja puhuin siitä, kuinka tärkeä asia minulle todella on. Mies meni jotenkin vaikeaksi, eikä alkuun edes selittänyt, mikä hänelle tulin. Luulin ensin, ettei hän vaan halua enempää lapsia, kun hänellä tosiaan jo kolme oli... Emme puhuneet sinä iltana enää juurikaan asiasta, tuntui, kun mies olisi jotenkin suuttunut.

Nyt tuli sitten ilmi (kun olen enemmän ja enemmän asiasta puhunut), että mies on aikoinaan tehnyt steriliosaation (miten se sitten kirjoitetaankaan)!! Olen ja olin aivan järkyttynyt, itkin hysteerisenä ja itken vieläkin. En voi käsittää tätä, tulee ihan pahaolo, pahoinvointikohtaus, kun asiaa ajattelenkin. Miten tässä on voinut käydä näin?? Miten sain tietää asiasta vasta nyt ja mitä me teemme? Minä haluan aivan ehdottomasti omia lapsia ja haluan kasvattaa ne vatsasta lähtien itse!

Suutuin miehelle, kun sain asiasta tietää. Hänen oli sitten sitä vaikea minulle kertoa, mutta onneksi sentään kertoi! Tuli siinä sitten ilmi, että ex-avovaimo on miehen "pakottanut" aikoinaan sterilisaatioon, ettei heille enää sinaantuisi lapsia, mies oli mennyt, kun oli ajatellut, ettei enää itsekään lapsia haluaisi/tekisi. Minulla on niin suuria vihantunteita tätä exää kohtaan, vaikka eihän ketään voi tuollaiseen toimenpiteeseen oikeasti pakottaa, mutta kuitenkin. Olisi itse mennyt teettämään itselleen kyseisen operaation!

En tiedä, mitä pitäisi tehdä? Rakastan miestäni ylikaiken ja hän minua. Olisi valmis tekemään lapsen kanssani, mutta kun se ei enää onnistu! Sanoi erään keskustelun aikana, että ymmärtää kyllä, jos minä hänet jätän... En pysty, en voi, ennen kaikkea EN HALUA. Mutta oman lapsen saaminen on minulle kaikki kaikessa, ensisijaisen tärkeää, sitä minä elämältä haluan!!

Tämä tilanne on suoraan helvetistä!! Mitä tässä pitäisi tehdä??

En tiedä, millaisia vastauksia teiltä odotan, mutta piti päästä purkautumaan ja josko jonkin näköisiä vastauksiakin samalla saisi.

Hei,

sterilisaation purkua voi yrittää. Joskus se onnistuukin.

Minun mielipiteeni: petos on kyllä miehesi puolelta tehty. Hänen olisi pitänyt kertoa sinulle jo heti suhteenne alussa sterilisaatiostaan. Ex-kumppania on ihan turha syyttää. Eikä aikuista miestä mihinkään voi pakottaa, vaikka painostusta varmasti onkin ollut. Teidän täytyy keskustella asia halki miehesi kanssa. Älä tuhlaa aikaasi tai energiaasi exän syyttelyyn. Et elä hänen kanssaan suhteessa, vaan miehesi.

Itse haluaisin tuossa tapauksessa, että sterilisaatiota yritettäisiin purkaa. Jos tulos ei ole onnistunut, niin muitakin vaihtoehtoja varmaan on - olettaen että miehesi kivekset tuottavat siittiöitä normaaliin tapaan. Kysy asiasta lisätietoja infertiliteetti-polilta tai omalta lääkäriltäsi. Kysehän ei ole täysin mahdottomasta tilanteesta!

Alkuperäinen kirjoittaja satu:
No voihan kökkö... Eikö sterilisaatioita vois purkaa? Jos olis klipsit laitettu? No toinen vaihtoehto olis toisen simpat? Suostuisiko mies, sinä? Voimia sulle!!!

Ei kai sitä voi purkaa, niin ymmärsin.

Olen niin järkyttynyt. Olisin halunnut yhteisen lapsen mieheni kanssa, jossa on puolet minua ja puolet häntä, jonkun mielestä ehkä tyhmää, mutta minun mielestäni todella tärkeä asia.

Voisi olla, että mies suostuisikin. Kyllä hänkin on tämän asian ottanut raskaasti. En edes tiedä, miten tuollainen käytännössä toimii ja meneekö siihen sitten vuosia, tuleeko olla naimisissa, onko ikärajoja yms.?

Yritän sanoa tämän nätisti... eli sä vaikutat hieman pakkomielteiseltä tuon "oman" lapsen saannin kanssa, vaikka pettymys se varmasti toki onkin...? Mutta ei hätä ole tämännäköinen, auttaisiko sterilisaation purku -> http://fi.wikipedia.org/wiki/Sterilointi
Ei tosin ole täysin varmaa, miten tuon jälkeen käy, mutta kannattaa varmasti ainakin kokeilla? :)

Ota tarkemmin mieheltäsi selvää, onko siemenjohtimet katkaistu vai laitettu klipsit (klipsit yleensä ). Jos on klipsit, niin purkua voi yrittää. Ja kuten sanoin, siittiöitähän pitäisi olla kiveksissä, mutta putket vaan tukittu. Eli siittiöitä voi (minun muistikuvani mukaan) ottaa esim ihon ym kudoksien läpi neulalla imien myös talteen. Jos päätyisitte luovuttajan spermaan, se menisi tod. näk. yksityisen kautta eikä silloin mitään ikärajoja, avioliittohommia tms minusta kysellä.

Alkuperäinen kirjoittaja N11NU:
Hei,

Minun mielipiteeni: petos on kyllä miehesi puolelta tehty. Hänen olisi pitänyt kertoa sinulle jo heti suhteenne alussa sterilisaatiostaan. Ex-kumppania on ihan turha syyttää. Eikä aikuista miestä mihinkään voi pakottaa, vaikka painostusta varmasti onkin ollut. Teidän täytyy keskustella asia halki miehesi kanssa. Älä tuhlaa aikaasi tai energiaasi exän syyttelyyn. Et elä hänen kanssaan suhteessa, vaan miehesi.

Itse haluaisin tuossa tapauksessa, että sterilisaatiota yritettäisiin purkaa. Jos tulos ei ole onnistunut, niin muitakin vaihtoehtoja varmaan on - olettaen että miehesi kivekset tuottavat siittiöitä normaaliin tapaan. Kysy asiasta lisätietoja infertiliteetti-polilta tai omalta lääkäriltäsi. Kysehän ei ole täysin mahdottomasta tilanteesta!

Mitkä ovat prosentit, että onnistuisi?

Tunnen tulleeni petetyksi, en voi ymmärtää, miten mies ei ole asiasta kertonut. Sanoi, että alkuun tuntui, että asia ei ole niin tärkeä tai jotakin, sitten tuntui, ettei pysty kertomaan, jos minä jätän hänet asian takia, en tiedä.

Alkujärkytyksessä taidan olla vieläkin. Exän syyttäminen on idioottimaista, mutta se painostus, voin vaan kuvitella, miten ex on miehen pakottanut hommaan (niinku mies jo kertoikin), uhkailemalla lasten kautta yms.

Mies on täysin maassa nyt, on pyydellyt anteeksi miljoonia kertoja, on surullinen ja aivan eri ihminen. Minä olen myös aivan maassa, tuntuu, etten voi anteeksi antaa, enkä edes katsomaan häneen päin. Tämä tilanne on järkyttävä :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tuollaista ensimmäisenä kerrota. Olette tunteneet vasta vuoden, joten lapsenteko voisi odottaa muutenkin. Ehkä adoptio kuitenkin kävisi?

Voisi odottaakin, en tarkoita, että lapsia pitäisi nyt heti tehdä, mutta ei se tässä enää ole oleellinen juttu. Sama on tilanne sitten vuodenkin päästä ja AINA. Ei sillä ole väliä, koska niitä lapsia oltaisiin aloitettu tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja surupisara:
Hei,

Mitkä ovat prosentit, että onnistuisi?

Tunnen tulleeni petetyksi, en voi ymmärtää, miten mies ei ole asiasta kertonut. Sanoi, että alkuun tuntui, että asia ei ole niin tärkeä tai jotakin, sitten tuntui, ettei pysty kertomaan, jos minä jätän hänet asian takia, en tiedä.

Alkujärkytyksessä taidan olla vieläkin. Exän syyttäminen on idioottimaista, mutta se painostus, voin vaan kuvitella, miten ex on miehen pakottanut hommaan (niinku mies jo kertoikin), uhkailemalla lasten kautta yms.

Mies on täysin maassa nyt, on pyydellyt anteeksi miljoonia kertoja, on surullinen ja aivan eri ihminen. Minä olen myös aivan maassa, tuntuu, etten voi anteeksi antaa, enkä edes katsomaan häneen päin. Tämä tilanne on järkyttävä :(

Taidat vain olla pakkomielteinen ja kohta se mies jättää sut.
Enkä kyllä ihmettele ollenkaan kun syyllistätä häntä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tuollaista ensimmäisenä kerrota. Olette tunteneet vasta vuoden, joten lapsenteko voisi odottaa muutenkin. Ehkä adoptio kuitenkin kävisi?

Tuollainen asia yleensä kerrotaan ihan ensimmäisenä.
Alkuperäiselle: kysy onko mies tehnyt "talletuksen" spermapankkiin ennen strerilointia, silloinhan voitte käyttää sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinka:
Yritän sanoa tämän nätisti... eli sä vaikutat hieman pakkomielteiseltä tuon "oman" lapsen saannin kanssa, vaikka pettymys se varmasti toki onkin...? Mutta ei hätä ole tämännäköinen, auttaisiko sterilisaation purku -> http://fi.wikipedia.org/wiki/Sterilointi
Ei tosin ole täysin varmaa, miten tuon jälkeen käy, mutta kannattaa varmasti ainakin kokeilla? :)

Varmaan vaikutankin. Se tuntuu jotenkin ehdottomalta, en tiedä, johtuuko alkujärkytyksestä vai mistä, siitäkin jopa, että kun se ei enää ole mahdollista. En tiedä.

Perhesuunnittelun kotisivuilta kopsattua:

"Purku on kuitenkin vain poikkeustapaus ja huomattavasti vaikeampi toimenpide kuin itse sterilisaatio. Vaikka purkamiseksi tehtävä mikrokirurginen leikkaus sujuisi teknisesti hyvin, hedelmällisyys palautuu vain noin puolella sekä miehistä että naisista. Jotkut lapsettomuusklinikat pakastavat maksusta miehen spermaa. Jos pari tulee myöhemmin katumapäälle, voidaan pakastetun sperman avulla naiselle tehdä joko keinosiemennys tai -hedelmöitys. Täytyy kuitenkin muistaa, että spermapankkitalletus on määräaikainen eikä kaikkien sperma kestä pakastusta laisinkaan."

olet sokissa, ja minä kyllä ymmärrän miksi. Tottakai olet järkyttynyt. Ja kyllä minusta jo suhteen alussa pitää kertoa, jos on sterilisaatio tehty! Tai ainakin siinä vaiheessa, kun tulevaisuudesta puhutaan. Mutta kannattaa kysellä vaihtoehtoja.

Voi kökkö :(.
Entäs keinohedelmöitys, jos sterilisaation purku ei onnistu?
*muoks* Ja aika ison asian mies tosiaan jätti kertomatta. Ei ensitapaamisella todellakaan tarvitse esitellä itseään sanoen "Hei, olen Pekka ja mulle on tehty vasektomia" mutta kun suhde muuttuu vakavammaksi, suunnitellaan yhteistä tulevaisuutta ja muuttoa yhteen niin voisi olla sopiva hetki kertoa. Etenkin kun olet miehelle kertonut lapsirakkaudestasi.

Perhesuunnittelun kotisivuilta kopsattua:

"Purku on kuitenkin vain poikkeustapaus ja huomattavasti vaikeampi toimenpide kuin itse sterilisaatio. Vaikka purkamiseksi tehtävä mikrokirurginen leikkaus sujuisi teknisesti hyvin, hedelmällisyys palautuu vain noin puolella sekä miehistä että naisista. Jotkut lapsettomuusklinikat pakastavat maksusta miehen spermaa. Jos pari tulee myöhemmin katumapäälle, voidaan pakastetun sperman avulla naiselle tehdä joko keinosiemennys tai -hedelmöitys. Täytyy kuitenkin muistaa, että spermapankkitalletus on määräaikainen eikä kaikkien sperma kestä pakastusta laisinkaan."

olet sokissa, ja minä kyllä ymmärrän miksi. Tottakai olet järkyttynyt. Ja kyllä minusta jo suhteen alussa pitää kertoa, jos on sterilisaatio tehty! Tai ainakin siinä vaiheessa, kun tulevaisuudesta puhutaan. Mutta kannattaa kysellä vaihtoehtoja.

Kiitos sinulle N11NU!! Todella paljon! En ole nyt ihan varma, miten mies on sterilisoitu. Tuntuu, kun en voisi miehen kanssa järkevästi puhumaan tai puhumaan ylipäätään :(

No entistä puolisoa sinun on ihan turha vihata. Kyllä tuollainen on jokaisen ihan oma päätös loppupeleissä ja jos ei ole, niin ei ole mikään mies vaan mikä lie tossumopo (johon en sekaantuisi).

Voisiko tuollaisen sitten purkaa? Voisiko hedelmöittymisen tehdä jonkun lahjoittajan siittiöillä? Adoptio? Sijaisvanhemmuus? Miettikää vaihtoehtoja, mutta tuo asia olisi pitänyt kertoa jo paljon aijemmin! Sinulla on täysi oikeus ja syy suuttua siitä. Pitkä miinus miehelle(?).

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Voi kökkö :(.
Entäs keinohedelmöitys, jos sterilisaation purku ei onnistu?
*muoks* Ja aika ison asian mies tosiaan jätti kertomatta. Ei ensitapaamisella todellakaan tarvitse esitellä itseään sanoen "Hei, olen Pekka ja mulle on tehty vasektomia" mutta kun suhde muuttuu vakavammaksi, suunnitellaan yhteistä tulevaisuutta ja muuttoa yhteen niin voisi olla sopiva hetki kertoa. Etenkin kun olet miehelle kertonut lapsirakkaudestasi.

Niinpä! Hän yritti selitellä asiaa niin, ettei alkuun tuntenut velvollisuudekseen kertoa asiaa, sitten ei uskaltanut, kun pelkäsi, että jättäisin hänet. Onneksi sentään kertoi, ettei sitten oltaisi oltu ihmeissämme, kun lasta ei kuulu ja automaattisesti syyttäisin itseäni ja olettaisin, että minussa on jotain vikaa, kun lasta ei kuulu.

En ymmärrä. Oletko käyttänyt ehkäisyä tähän asti? Silloinhan mies on suoranaisesti valehdellut tai valehtelee vaihtoehtoisesti nyt. Minulla soisi hälyytyskellot päässä, enkä edes tekisi lapsia hänen kanssaan. Joku nyt mättää.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
En ymmärrä. Oletko käyttänyt ehkäisyä tähän asti? Silloinhan mies on suoranaisesti valehdellut tai valehtelee vaihtoehtoisesti nyt. Minulla soisi hälyytyskellot päässä, enkä edes tekisi lapsia hänen kanssaan. Joku nyt mättää.

Minulla on e-pillerit käytössä, ollut jo ennen miestäni. Kuukautishäiriöiden ja ongelmien takia.

Hei, tuolla Wikipediassa oli mainittu se siittiöiden imeminen neulalla suoraan kiveskudoksesta. Siinä yksi vaihtoehto.

Tuota mäkin ajattelin...sitten he voisivat saada keinohedelmöityksellä oman biologisen vaavin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Hei, tuolla Wikipediassa oli mainittu se siittiöiden imeminen neulalla suoraan kiveskudoksesta. Siinä yksi vaihtoehto.

Tuota mäkin ajattelin...sitten he voisivat saada keinohedelmöityksellä oman biologisen vaavin =)

Itse en ole osannut etsiä tietoa, enkä ole edes jaksanut/kyennyt. Kunpa saisin sovittua mieheni kanssa, kunpa pystyisimme taas olemaan, kuten ennen, voisimme yhdessä miettiä ja suunnitella vaihtoehtoja. Pystynkö antamaan anteeksi, olo on kamala, tuntuu, kuin olisin tosiaan tullut petetyksi.

Ota nyt aikaa, jutelkaa kun olet rauhoittunut, miettikää mitä yhdessä haluatte. Ei kannata sännätä mihinkään suuntaan. Ekana keskustelisin tuosta luottamus-asiasta miehen kanssa, ennenkuin lähtisin mihinkään lapsentekoon. Ja jos siitä pääsette yli, niin sitten onkin mietittävä haluaako mies lisää lapsia.

Ota nyt aikaa, jutelkaa kun olet rauhoittunut, miettikää mitä yhdessä haluatte. Ei kannata sännätä mihinkään suuntaan. Ekana keskustelisin tuosta luottamus-asiasta miehen kanssa, ennenkuin lähtisin mihinkään lapsentekoon. Ja jos siitä pääsette yli, niin sitten onkin mietittävä haluaako mies lisää lapsia.

Tää on niin totta. Luottamus ennen kaikkea. Tiedän kuitenkin, ettei mies ole tahallaan satuttanut tai pettänyt. Ei tekisi niin minulle, nyt ei vaan ole jotenkaan ajatellut selvästi. Lapset (miehen) tulevat meille uutta vuotta viettämään, tuntuu, etten jaksaisi sitä nyt, haluaisin miehen kanssa jutella, pystynkö lasten edessä "esittämään" normaalia. En saa iltaisin unta, itken itseni uneen. Olen ihan sekaisin :(

Yhteistyössä