Kalsiumin saanti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maitoallerginen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maitoallerginen

Vieras
1-vuotiaalla tytöllämme epäillään maitoallergiaa. Kokeilemme olla täysin maidottomalla linjalla ainakin viikon. Tyttö saa riisimaitoa, mutta huolettaa kalsiumin saanti koska enää ei voida antaa jugurttia, viiliä, juustoja jne. mitä ennen söi hyvällä halulla. Riittääkö pelkkä riisimaito kalsiumin saantiin, vai onko väliä vielä kokeiluvaiheessa jos kalsiumia ei saa tarpeeksi? 4dl ajattelin puuroihin ujuttaa ja sitten juo muuten minkä juo, tuskin paljoakaan. Kalkkitabletteja voisin antaa, mutta paljonkohan niitä pitää antaa?

Minäkin kaipaisin tietoa samasta asiasta. Tyttö juo kauramaitoa. Puurot teen myös siihen ja joihinkin ruokiin laitan sitä. Ostin Calsichew (mitenhän tuo kirjoitetaan) 500mg tabletteja mutta tyhmänä unohdin apteekista kysyä paljonko kannattaa antaa..Yhden olen päivässä antanut. Tyttö syö myös Yosan kaurapohjaisia jugurtteja, mutta en oikein tiedä paljonko niissä sitä kalsiumia on..?

Täytyypi antaa kalkkilisää... meillä käytössä myös tuo calcichew purutabletti, yksi päivässä sitä. Lisäksi tyttö käyttää kaurajuomaa, beneviva- ja yosa-tuotteita. Pienemmille on apteekissa kalkkilisää myös jauheenna, voi sotkea esim. puuroon. Kyllä ne apteekissa neuvovat sinulle oikean tuotteen ja määrän =) . Mutta yksin tuo riisimaito ei riitä! =)

Mä luulen että riisimaito tai kauramaito jossa on kalkkia riittää, jos sitä juo 5-6dl päivässä, kun siinä on kalkkia yhtä paljon kalkkia kun maidossa. Ei kai kalkkia tartte kuitenkaan ylenmäärin. Alle 2-vuotiaille suositellaan korvikkeita, joita ei olla kyllä me käytetty.

Hoitavan allergialääkärin sekä ravintoneuvojan ohjeistuksen mukaan käytämme kalkkilisää kauratuotteiden lisäksi yhden purutabletin päivässä... =) Eli neuvot on saatu alan asiantuntijoilta, toki koskien meidän omaa maitoallergista tyttöä. Kannattaa pyytää aika ravintoneuvojalle jos maitoallergia todetaan koska sieltä saat parhaiten neuvoja siihen onko teidän ruokavalio oikeanlainen ja riittävän "täydellinen".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 19:45 miä kirjoitti:
Minäkin kaipaisin tietoa samasta asiasta. Tyttö juo kauramaitoa. Puurot teen myös siihen ja joihinkin ruokiin laitan sitä. Ostin Calsichew (mitenhän tuo kirjoitetaan) 500mg tabletteja mutta tyhmänä unohdin apteekista kysyä paljonko kannattaa antaa..Yhden olen päivässä antanut. Tyttö syö myös Yosan kaurapohjaisia jugurtteja, mutta en oikein tiedä paljonko niissä sitä kalsiumia on..?

Meillä tyttö iältään 1v5kk ja painoa n. 9.5kg. Hänelle lääkäri määräsi Calcichew tabletteja maidottoman dieetin ajaksi (maitoallergikko) ja annostus ½ tablettia päivässä. Käsittääkseni aina maidottomassa ruokavaliossa pitää tavalla tai toisella hoitaa kalkinsaanti (tabletit tai jauhe) Miä, kannattaa varmaan antaa vain tuo puolikas, koska kokonainen kattaa aikuisen kalkkitarpeen päivässä. Niin, ja kannattaa kalkkilisään pyytää resepti lääkäriltä, jos teillä on sairausturvavakuutus joka korvaa kalkkilisät.

Yhteistyössä