Kalsium/D-vitamiini ravintolisänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

purkista?

Vieras
Popsitteko kalsiumia ja D-vitamiinia purkista? Itse juon maitoa lasillisen kerran viikossa, enkä syö liiemmin mitään muitakaan maitotuotteita. Siis kalsiumia saan lähinnä vain ruoasta. Olen miettinyt, kannattaisiko aloittaa jokin calsichew-tyylinen tabletti, jossa olisi myös tuota D-vitamiinia? Haluaisinkin siis kuulla kokemuksianne noista lisistä, esim. mitä syötte, kuinka vahvaa, onko muutoksia hyvinvoinnissa yms.

Niin ja vielä, kuinka usein otatte kys. valmisteen? Kuuluuko ne ottaa joka päivä, vai voiko vaikka ottaa joka toinen päivä, niin ei ainakaan saa yliannostusta? Vai onko siitä haittaa?

Suurimmalla osalla suomalaisista on d-vitamiinin puutos. Maitoon lisätään d2 vitamiinia joka imeytyy huonosti. Kannattaa mielummin syödä d3! Kalanmaksaöljyssä on vähän mutta itse otan 25 mikrogrammaa päivässä. Sairastan nyt paljon vähemmän.

Kalsiumia saa muualtakin kuin maidosta, mä saan esim. manteleista (syön niitä joka päivä ), parsakaalista ja juustosta. Kalsiumlisää en siis ota (liika kalsium voi estää d-vitamiinin imeytymistä )

Suurimmalla osalla suomalaisista on d-vitamiinin puutos. Maitoon lisätään d2 vitamiinia joka imeytyy huonosti. Kannattaa mielummin syödä d3! Kalanmaksaöljyssä on vähän mutta itse otan 25 mikrogrammaa päivässä. Sairastan nyt paljon vähemmän.

Kalsiumia saa muualtakin kuin maidosta, mä saan esim. manteleista (syön niitä joka päivä ), parsakaalista ja juustosta. Kalsiumlisää en siis ota (liika kalsium voi estää d-vitamiinin imeytymistä )

Ok, eli D-vitamiinin yliannostusta ei ainakaan tarvitse pelätä, jos otan lisänä 10mikrogrammaa :)

Itse syön manteleita tai parsakaalia todella harvoin, juustoa ehkä kerran kaksi viikossa. Ruoanlaitossa käytän kyllä maitoa, mutta ei se varmaankaan riitä. Saahan kalsiumia esim. appelsiineista,kananmunasta, salaatista ja ruisleivästäkin, mutta ei kovinkaan suuria määriä. Ja olen siis 20v siro (43 kg) nainen, joten luusto kovettuu vielä muutaman vuoden ja siksi kalsiumin saanti huolettaa. Calcishewssä olisi 500 mg kalsiumia ja aikuisen tarve on 800 mg..imeytyyköhän tuosta lopulta kaikki 500mg?

Yhteistyössä