Kalorimäärät rv20

Painoni nousi 12kg 16. raskausviikkoon mennessä. Nyt olen laskenut kaloreita ja ollut hyvin tarkka siitä mitä syön 4-5 viikon ajan. Olen tällä hetkellä 168cm pitkä ja painan 77kg, peruskulutukseni on 1850 kcal /pvä.. Syön noin 1000-1500kcal/pvä. Onko se liian vähän? Voiko siitä olla haittaa sikiölle? Tällä hetkellä on rv 20 menossa.
Mulla on kans 1. tyypin diabetes ja tällä hetkellä insuliini ei oikein tehoa (tulee välillä jaksoja kun ei teho pure.. hormoonit varmaan vaikuttaa), niin senkään takia ei aina ruoka maistu.
 
Moi!
Sanon jo alkuun et en osaa tohon diabetekseen sanoo mitään, eli oma lääkäri/terkka on kaikkein paras ohjeistaja sen suhteen. MUTTA.. yleistä raskauden ajan ravitsemuksesta.. lisäenergiaa tarvitaan noin 200-300 kcal enemmän kuin ei-raskaana ollessa, mutta se on lähinnä tuolla raskauden loppupuolella. n. 300 kcal tulee esim. yhdestä välipalasta; voileipä, maitolasillinen ja vaikka omena. Tuo 1000 kcal päivässä on aika vähän. Liikutko paljon tai minkälainen sun ateriarytmi on? Esimerkkinä hyvästä ja terveellisestä rytmistä; aamupala, lounas ja päivällinen (2 lämmintä ruokaa, kevyttä, täysipainoista siis) 2-3 välipalaa ja iltapala. Välipaloja esim. hedelmät, jogurtti, viili.. Mä sanoisin, että kun syöt terveellisesti ja niin että nälkä pysyy loitolla kaikki on hyvin. Raskauden aikanahan ei tarvii syödä kahden edestä vaaan kahdelle :) Mikään ei oo niin kauheeta kun kituutella voileivän voimin koko päivä. Syö 3-4h tunnin välein, paljon kuituja, vihanneksia mitkä täyttää vatsaa, on terveellisiä ja pitää nälän loitolla! :)

Ja vielä lisää. Tuolla päivittäisellä energiankulutuksella ja ruoasta saamalla energialla sä meet koko ajan "miinuskaloreilla". Eli: ruoasta olis hyvä saada energiaa sen verran että päivittäiseen energiankulutukseen on riittävästi polttoainetta. Kaikki elintoiminnot (hengittäminen yms) kuluttaa energiaa (perusenergiankulutus) + jos liikut siihen päälle, niin jostain sun kroppa sen energian irrottaa mitä et saa ruoasta. Eli käytännössä se tarkottaa kehon omien rasvavarastojen yms. joutumista energianlähteeksi! eli saa ja kannattaa syödä! Hyvä muistisääntö: Jos sun energiankulutus ja ruoasta saamas energia on tasapainossa tulos on +-0! :)
 

Yhteistyössä