kalluppia: minkäikänen muksu on sinusta liian vanha juomaan tuttipullosta ?

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Entäpä kun se lapsi on tutti suussa jatkuvasti, sanotaan vaikka yli 3-vuotias. Puhuu sieltä tutin välistä, mutta itkee jos ei saa sitä suuhun. Eikö silloinkaan lasta saa itkettää? Joskus sitä lasta on itketettävä.
Entä jos, entä jos ja entä jos.

Oletetaan nyt kuitenkin, että lapsi ei ole yli 3 v eikä tutti ole suussa jatkuvasti. Maalaisjärkeä, kiitos.
Miks oletettais. Ihan sama pätee 2-vuotiaaseenkin, jolla tutti on suussa koko ajan, kun muuten se itkee.

Ja tuttipulloihin. Lapsi osaa juoda oikeastakin mukista, mutta annetaan tuttipullo että hän ois onnellisempi. Vaikka se on ainoastaan vanhempien tekojen seurausta, että lapsi tarvitsee sen pullon tullakseen onnelliseks ja mennäkseen nukkumaan.

:/
Todella surullista, että lasten tarvitsee sellaista muovinänniä lutkuttaa missään iässä. Ja poishan se tulee ottaa 1v. ettei tule pahoja virheasentoja hampaisiin.

Rintaa lapsen tulisi saada.

vieras
Vaikea kysymys...
Pari vuotias varmaankin.

Meillä on 1,5-vuotias pikkuneiti, joka juo kyllä vettä nokkamukista, mutta nyt vuoden tarjoilunkaan jälkeen ei suostu juomaan maitoa minkään laisesta mukista tms. Ja kun tuo rintamaitokin loppui jo tytön ollessa puoli vuotias, niin pakkohan sitä maitoa on jotekin saada uppoamaan :)

Ei nyt ainakaan minun maata kaada, vaikka annankin kaks kertaa päivässä maitoa tytölle pullosta. Se olis nimittäin kohtalainen työ saada puoli litraa maitotuotteita uppoamaan noin pikkuiseen tyttöön ruuan matkassa :)

Järjen käyttö sallittua mun mielestä! Jokainen lapsi kun on kuitenkin oma yksilönsä.

vieras
Yli 6 kk. Siinä vaiheessa aloitetaan kiinteiden syöminen ja samalla mukista juominen. Tosin meillä lapset ovat juoneet synnytysosastolta lähtien pääasiallisesti mukista hörpyttämällä.

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Todella surullista, että lasten tarvitsee sellaista muovinänniä lutkuttaa missään iässä. Ja poishan se tulee ottaa 1v. ettei tule pahoja virheasentoja hampaisiin.

Samaa mieltä olen, että rintaa tulisi saada mutta aina vaan ei ole sitä mahdollista. Kaikki kun eivät pysty imettämään. Surullista se on mutta silti niin totta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:

Samaa mieltä olen, että rintaa tulisi saada mutta aina vaan ei ole sitä mahdollista. Kaikki kun eivät pysty imettämään. Surullista se on mutta silti niin totta.
Meillä ei ainakaan kukaan ole surullinen :) Ei lapset eikä äiti, päinvastoin. Toivottavasti kenenkään ei meidän vuoksi tarvitse turhaan stressata ja masistella. Mä en näe yhtään asiaa josta lapseni jäisi paitsi elämässään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:

Meillä ei ainakaan kukaan ole surullinen :) Ei lapset eikä äiti, päinvastoin. Toivottavasti kenenkään ei meidän vuoksi tarvitse turhaan stressata ja masistella. Mä en näe yhtään asiaa josta lapseni jäisi paitsi elämässään.
Joo no itselläkin kaikki kolme ovat viimeistään kuukauden iästä asti kasvaneet korvikkeella. Ja hyvin kasvavatkin. ;)
Mutta silti mun mielestä kaikkien pitäisi edes yksi onnistunut imetyskokemus saada. Omani kesti 5 viikkoa. :)

No mun mielipide on 1-vuotiaana. Johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että omalta lapselta pullo jätettiin silloin pois. 6kk joi mukista vettä ruualla, unille sai maitoa pullosta tai rinnasta. 1 vuoden ikää suositeltiin neuvolassa, enkä edes alkanut kyseenalaistamaan. Tuttipullo vaan pois ja that's it. Mitään itkuja ei ollut ja niin helppoa kun ei tarvii enää pullojen kanssa pelata. Nyt menee maito mukista ruuan kanssa ja janojuomana vesi. Mikä nyt sitten on kellekin lapselle paras, mutta meille 1 vuotta oli täydellinen ikä vieroitukseen.

Veljen tyttö vieroitettiin 3 veena, poika juo edelleen 2 veenä. Ainut mikä tuon perheen tuttipulloilussa mietityttää, on se, että lapset eivät ole koskaan nälkäisiä kun saavat "väliaterioita" pullosta. Ja sit se kun ne juo kaikki siitä pullosta...mehut, limsat, maidot....ja sit se kun pullo annetaan heti jos vähän tihrustaa itkua...muuten sit ihan sama mulle mitä tekevät.

kahden äippä
No ehkä sellainen 1,5v. Ainakin sen jälkeen olisi hyvä jos se pullo ei ole enää ainoa mistä juodaan (esim. siis vain iltamaito tmv.). Meillä on jätetty pullot pois vuoden iässä samalla kun on siirrytty tavalliseen maitoon ja jätetty päivätutti pois.

Mua nyt ei niin hirveesti nakkaa mitä muut tämän asian kanssa tekee, mutta kyllä saatan kiinnittää huomiota jos näen yli 2-vuotiaan tuttipullo suussa (ja pahimmassa tapauksessa litkimässä mehua). Ihan vain hammaspoliittisista syistä. ;)

vieras
4v. siis mukista pitää osata juoda jo 2v., mutta tuttipullosta saa vielä juoda esim. iltamaidon, jos se auttaa unen tuloon. Meillä on iltamaidosta luovuttu alle 3v. omatoimisesti, kun ovat olleet itse valmiita, mut nuorin tulee olemaan vaikea tapaus... :)

Fiilispohjalta sanoisin että yli 1v, johtunee varmaan osittain myös siitä että oma ainokainen on juonut nokkamukista jostain reilu puolvuotiaasta lähtien ensin vettä ja imetyksen loputtua maidot ja muut. Skipattiin siis vaan se tuttipullovaihe kokonaan kun tuntui turhalta enää siinä vaiheessa.
Nyt tuo 1,5v tuntuu jo niin "isolta" että musta ois ihan hassua kattoa miten se tuttipullosta jois, kun oon tässä tuota nokkamukiakin jo hyvän aikaa miettinyt pois jätettäväksi (oppis varmasti varsin helposti jo olemaan suuremmin läikyttelemättä ihan tavallisesta mukista).

Yhteistyössä