kalluppia: minkäikänen muksu on sinusta liian vanha juomaan tuttipullosta ?

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Mun lapset on osannut alle vuoden iässä juoda nokkamukista mutta silti tuttipulloa on käytetty lähemmäs 2-vuotiaaksi asti. En mä näe mitään syytä ottaa sitä pulloa aikasemmin pois. Paitsi tietysti palstamammojen mielipide. :whistle:
Jos lapsi osaa juoda nokkamukista, niin MIKSI sille tuttipullostakin juomista annetaan? Annatko koululaisellekin nokkamukin, vaikka hän osaa juoda oikeasta lasista?
taas verrataan aasia ja hevosta niinsanotusti.
no, taaperollehan se pullottelu on kaikkea muutakin kuin vain pullosta maidonjuontia.useinhan se liittyy johonkin tiettyyn tilanteeseen.ehkä ihana sylittelyrauha kun juo pullosta, ehkä unensaanti tai muu.kuten joku kirjoitti,niin se on eräänlainen tapa tuos vaiheessa.
tai ainakin meillä on. aamupalan jälkeen taapero juo pullollisen, päiväunille mennessä juo ja näin alkuiltaisin juo iltapalan päälle.
mä vaan mietin, että onohan jo ihan kamalan kulmakarvoja nostattavassa iässä tuohon asiaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no, taaperollehan se pullottelu on kaikkea muutakin kuin vain pullosta maidonjuontia.useinhan se liittyy johonkin tiettyyn tilanteeseen.ehkä ihana sylittelyrauha kun juo pullosta, ehkä unensaanti tai muu.kuten joku kirjoitti,niin se on eräänlainen tapa tuos vaiheessa.
tai ainakin meillä on. aamupalan jälkeen taapero juo pullollisen, päiväunille mennessä juo ja näin alkuiltaisin juo iltapalan päälle.
mä vaan mietin, että onohan jo ihan kamalan kulmakarvoja nostattavassa iässä tuohon asiaan :D
Mun mielestä vertaus oli ihan hyvä. Lapselle siitä tuttipullosta ei mitään hyötyä ole, paitsi jos vanhemmat niin päättää. (eli antaa pullon niissä "tietyissä tilanteissa" ) vaikka ne voi hoitaa muutenkin.

Juuri tuo sylissä pitäminen ja rauhassa istuskeleminen ("hellimishetki" ) on syynä ettei ole mielestäni mitään kiirettä opettaa pois pullosta.
Julma äiti pakottaa juomaan tuttipullosta ja vielä ISTUMAAN SYLISSÄ! Lapsiraukka! :'(

Ammattilainen
Jos lapsi osaa juoda nokkamukista, niin MIKSI sille tuttipullostakin juomista annetaan?
Meille sanoi ainakin hammaslääkäri, että nokkamuki on pahempi kuin pullo.. Tutit on muotoiltu suun anatomialle sopivaksi, ja se neste menee suoraan nieluun, kun taas nokkamukista juotaessa etuhampaiden takaosa joutuu kovalle koetukselle. Mut joidenkin vanhempien mielestä on kai vaan niin sairaan hienoa kun meidän Nico-Pedderi on jo niin iso ettei tartte enää tuttipulloa....

Mun mielestä vertaus oli ihan hyvä. Lapselle siitä tuttipullosta ei mitään hyötyä ole, paitsi jos vanhemmat niin päättää. (eli antaa pullon niissä "tietyissä tilanteissa" ) vaikka ne voi hoitaa muutenkin.
okei.kyllä mä sun pointin ymmärrän.
se varmaan vaan on, että kaikki ei näe sitä pulloa "mörkönä" .
:)

vieras
Kyllä mun tyttöni osasi juoda alle vuoden ikäisenä mukista juomansa, nokkamukia ei olla hänelle koskaan opetettu. Pullovauva on alunperinkin ollut, elokuussa täyttää 2v ja hän saa iltamaidon tuttipulloon VIELÄKIN kun se on hänen iltarutiininsa. Ei se ole sama asia juoda maitoa nukkumaankäydessä mukista :D Ja mä en todellakaan aio häneltä sitä rutiinia riistää, kun en näe tässä mitään haittaa. Eli en tiedä koska on liian vanha pulloon, ei meillä ainakaan vielä. Mulla ei ole kiire mihinkään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Jos lapsi osaa juoda nokkamukista, niin MIKSI sille tuttipullostakin juomista annetaan?
Meille sanoi ainakin hammaslääkäri, että nokkamuki on pahempi kuin pullo.. Tutit on muotoiltu suun anatomialle sopivaksi, ja se neste menee suoraan nieluun, kun taas nokkamukista juotaessa etuhampaiden takaosa joutuu kovalle koetukselle. Mut joidenkin vanhempien mielestä on kai vaan niin sairaan hienoa kun meidän Nico-Pedderi on jo niin iso ettei tartte enää tuttipulloa....
Jos lapsi juo ruoka-aikaan maitonsa/vetensä lasista/nokkamukista, niin tartteeko se vielä erikseen sitten näitä "unipulloja" tai "lohdutusmaitoja"?

joo
Yli 2 vuoden ikäinen.
Peesi. Miksi ihmeessä vauvojen pitää "aikuistua" niin aikaisin, että 1.vuotiaalta jo pitää ota kaiki "vauvojen jutut" pois? Tärkeämpää on mun mielestä se, että illalla hampaiden pesun jälkeen ei saa enää muuta kuin vettä.
Miksei vanhemmat voi opettaa lapselleen nokkamukia hyvissä ajoin, helpompaa sen tuttipullon pois ottaminen on, mitä aiemmin sen teet.
Meillä on käytössä sellainen eritysikorvike että on paksua kuin mikä ja tyttö ei pysty juomaan nokkiksesta kun tulee niin paljon kerralla ja on tosi stydiä, pistää nokkiksenkin aina "jumiin" eli nokkaan jää töhnää vaikka kuin sekottaa. Meinaa tukehtua. Esikoinen oli kokonaan poies pullosta 1 veenä mutta tän kanssa kyllä kestää. Pääasia että saan lapsen juomaan.

liisu
Alkuperäinen kirjoittaja liisu:
Alkuperäinen kirjoittaja liisu:
minusta tuttipulloon ei kannata koskaan opettaa.menöö vaa ikenet vinoon. ;)
Olisiko pitänyt jo kuukauden iässä lykätä nokkamuki kouraan vai?
tuo oli huumoria,mutta sitähän täällä ei ymmärretä. =)
Niin kuin myös minun vastaukseni. =)
no hyvä jos joku täällä edes huumorimielellä.=)

Jos lapsi juo ruoka-aikaan maitonsa/vetensä lasista/nokkamukista, niin tartteeko se vielä erikseen sitten näitä "unipulloja" tai "lohdutusmaitoja"?
joo,kyllä tarvii.ainakin meidän muksu, jos siltä kysyt.
;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Miksei vanhemmat voi opettaa lapselleen nokkamukia hyvissä ajoin, helpompaa sen tuttipullon pois ottaminen on, mitä aiemmin sen teet.
Sarjassamme Palstalatteuksia.
Miks se pullo kaksvuotiaalta pitää sit ottaa pois?
Ei pidäkään. Mutta tuo "helpompaa se on mitä aikaisemmin sen teet" on NIIN kulunut latteus, eikä pidä edes paikkansa.

vieras
Lapsi tykkää, miksi pitäisi itkettää pelkästään vanhempien pakkomielteen vuoksi viedä pullo :D jotkut kuitenkin imettää tämän ikäisiä.

Mun lapsella saa olla iltarutiinit mistä hän nauttii, unirätti ja unipullo, mä todella näen että hän nauttii siitä ja on onnellisen rentoutunut kun pääsee sänkyyn ja saa pullon käteen. Ei käy yhtään kateeksi kun lukee juttuja missä ipanat huutaa iltakaudet nukuttaessa, kun meillä tyttö nukahtaa näin onnellisena joka yö ihan alle 5 minuutissa.

Mitä ihmettä se kuuluu kellekään, jos kerran päivään jonkun lapsi juo pullosta nautiskellen juomansa, mikä tässä sua oikein nyppii?

Sarjassamme Palstalatteuksia.
Miks se pullo kaksvuotiaalta pitää sit ottaa pois?
Ei pidäkään. Mutta tuo "helpompaa se on mitä aikaisemmin sen teet" on NIIN kulunut latteus, eikä pidä edes paikkansa.
Kyllä se aika monella pitää paikkaansa.

Meidän poika ei oo koskaan juonu pullosta,ei vaan tullu tarvetta koskaan...mut en miä näe syytä miks kukin ei vois sitä pulloa antaa just niin kauan kun siltä tuntuu...aika hassulta se itestä näyttää kun tollanen pojan ikänen juo pullosta (nyt hiukka päälle 2v.),mut kuten sanottu jokaisen oma asia.
Mut sitä en ymmärrä miks aina pitkään imettämistä pidetään jotenkin "liiotteluna", sen sijaan pullon ottaminen pois on "riistämistä",ei anneta lapsen olla vauva jne...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun lapsella saa olla iltarutiinit mistä hän nauttii, unirätti ja unipullo, mä todella näen että hän nauttii siitä ja on onnellisen rentoutunut kun pääsee sänkyyn ja saa pullon käteen. Ei käy yhtään kateeksi kun lukee juttuja missä ipanat huutaa iltakaudet nukuttaessa, kun meillä tyttö nukahtaa näin onnellisena joka yö ihan alle 5 minuutissa.

Mitä ihmettä se kuuluu kellekään, jos kerran päivään jonkun lapsi juo pullosta nautiskellen juomansa, mikä tässä sua oikein nyppii?
Ei mua mikään nypi, vastasin kyselyyn ja perustelen mielipiteeni. =)

Kauanko sä meinaat jatkaa noin, onko se ihanaa vielä 4-vuotiaana? 6-vuotiaana?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei mua mikään nypi, vastasin kyselyyn ja perustelen mielipiteeni. =)

Kauanko sä meinaat jatkaa noin, onko se ihanaa vielä 4-vuotiaana? 6-vuotiaana?

Eiköhän se rippikouluikäisenä viimeistään unohdu :) En meinannut ottaa paineita ja huolta mokomasta pullosta. kun se ei kuitenkaan päivisin ole suussa.

Sama jos minä haluaisin juoda tuttipullosta iltaisin vaikka vettä niin siinäpähän joisin.

Ja aika monella ei.

Minusta on typerää itkettää lasta, jolle pullo (tai vaikkapa tutti) on tärkeä, vain siksi että myöhemmin siitä luopuminen on mukamas vielä vaikeampaa.

Meillä tuttivieroitus sujui ilman kyyneliä tai kyselyjä, vaikka muksut sai pitää tuttinsa 2½ v tienoille asti. Pulloa ei pienemmällä koskaan ollutkaan (rintaa sai 1 v 9 kk, vieroitus onnistui ilman kyyneliä ), esikoiselta otin pullon n. 1½ v iässä kun se alkoi olla turha eikä senkään perään itketty tai kyselty. Kuukausia, jopa vuosia olin kuunnellut sitä, miten vaikeaa vieroitus tulee myöhemmin olemaan. Joopa joo :)

Ja aika monella ei.

Minusta on typerää itkettää lasta, jolle pullo (tai vaikkapa tutti) on tärkeä, vain siksi että myöhemmin siitä luopuminen on mukamas vielä vaikeampaa.

Meillä tuttivieroitus sujui ilman kyyneliä tai kyselyjä, vaikka muksut sai pitää tuttinsa 2½ v tienoille asti. Pulloa ei pienemmällä koskaan ollutkaan (rintaa sai 1 v 9 kk, vieroitus onnistui ilman kyyneliä ), esikoiselta otin pullon n. 1½ v iässä kun se alkoi olla turha eikä senkään perään itketty tai kyselty. Kuukausia, jopa vuosia olin kuunnellut sitä, miten vaikeaa vieroitus tulee myöhemmin olemaan. Joopa joo :)
Entäpä kun se lapsi on tutti suussa jatkuvasti, sanotaan vaikka yli 3-vuotias. Puhuu sieltä tutin välistä, mutta itkee jos ei saa sitä suuhun. Eikö silloinkaan lasta saa itkettää? Joskus sitä lasta on itketettävä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Repa:
Meidän poika ei oo koskaan juonu pullosta,ei vaan tullu tarvetta koskaan...mut en miä näe syytä miks kukin ei vois sitä pulloa antaa just niin kauan kun siltä tuntuu...aika hassulta se itestä näyttää kun tollanen pojan ikänen juo pullosta (nyt hiukka päälle 2v.),mut kuten sanottu jokaisen oma asia.
Mut sitä en ymmärrä miks aina pitkään imettämistä pidetään jotenkin "liiotteluna", sen sijaan pullon ottaminen pois on "riistämistä",ei anneta lapsen olla vauva jne...
Mä taas en tajua sitä, että imetystä perustellaan WHOn suosituksien ja ties minkä asian kannalta jkaksi vuotiaaksi, joista yksi on läheisyys. Mutta sitten täällä useimman mielestä tuttipullo on hassu ja sairas yli 1v:nä.. kuitenkin useimmilla se pullo tarkoittaa sitä, että juo vain kerran päivään rutiininsa vuoksi, ei pitkin päivää eikä ole ainoa tyyli juoda. Nokkamuki ei mun mielestä eroa tuttipullosta yhtään, nokka on vaan muovinen eli vieläkin pahempi juttu hampaille, jos se nyt kerran päivään muutaman minuutin imu kenenkään hampaita tuhoaa muutenkaan.

Entäpä kun se lapsi on tutti suussa jatkuvasti, sanotaan vaikka yli 3-vuotias. Puhuu sieltä tutin välistä, mutta itkee jos ei saa sitä suuhun. Eikö silloinkaan lasta saa itkettää? Joskus sitä lasta on itketettävä.
Entä jos, entä jos ja entä jos.

Oletetaan nyt kuitenkin, että lapsi ei ole yli 3 v eikä tutti ole suussa jatkuvasti. Maalaisjärkeä, kiitos.

:whistle: Meillä piirun verran vajaa 2-vee saa vielä iltamaidot pullosta.. Ja liikenteessä mukana lapsille yhteinen vesipullo. Nyt vasta tässä viime päivinä oon alkanut miettimään että ehkä olis aika luopua :saint:

Yhteistyössä