Kalliin esineen osto netin kautta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joey
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joey

Vieras
Huono otsikko..en keksinyt muutakaan.
Mutta miten menettelen kun olen ostamassa netin kautta kallista esinettä ( 200 euroa ). Uskallanko vaan surutta maksaa tilille ja sit odotella pakettia ? Onko mulla mitään turvaa rahojen suhteen ? Jos en saakaan pakettia koskaan ?
Kyseessä yksityishenkilö, joten näkyyhän tiliotteesta että hänelle maksan.
Riittääkö se "oikeusturvakseni" ?. Voihan joku vaikka valehdella että postitti tuotteen...

Ei ole kyllä juuri mitään turvaa.

Jos tuo vastapuoli on epärehellinen, niin ei siinä paljon mitään "oikeusturvat" auta. Tyypillä saattaa olla ulosotossa jo kymmeniä tonneja, joten 200e lisää ei varmaan paljon häntä haittaa.

Mitä tuohon postittamiseen tulee, niin jos (ja tuossa kohtaa KUN) vastapuoli lähettää tuotteen sulle, niin pyydät lähettämään pakettina. Tällöin vastapuoli saa seurantakoodin, jonka hän ilmoittaa sulle. Sen avulla voit seurata pakettia. Mutta jos tuo ihminen on jo lähtökohtaisesti epärehellinen, hän katoaa kuin pieru saharaan, kunhan rahat näkyy tilillä.

Itse olen tehnyt joitakin yli 200e kauppoja netissä, useampiakin noin 100e kauppoja...koskaan ei ole ongelmia ollut.

Yksityishenkilön kanssa kauppaa tehdessä on heikoilla. Jos sattuu olemaan huijari, niin todennäköisesti saa heittää hyvästit rahoille lopullisesti. Suurin osa myyjistä lienee tunnollisia. Sama ongelma on myyjälläkin, kun ei tiedä, voiko luottaa ostajaan vai ei. Varminta on, jos pystyy noutamaan itse tuotteen ja maksaa vasta noudettaessa.

Jos tilille maksat, sinulla ei ole minkäänlaista turvaa. Rikosilmoituksenkaan kautta et välttämättä saa koskaan rahojasi takaisin, jos henkilöllä on jo ennestään maksuja ulosotossa.

Pyydä lähettämään tuote postiennakolla ja erikoispykälällä, jossa tuotteen saa tarkistaa ennen maksua. Tällöin postia noutaessasi voit kurkata laatikkoon ja todeta että siellä on ko tuote ja ennen kuin voi ottaa sen mukaasi, sinun tulee se maksaa postiin. Silloinkin siihen jää riskinä se, että tuote ei ole sitä miltä se ensisilmäyksellä näyttää, esim. elektroniikkalaite on oikea, mutta rikkinäinen. Tai jos ostat korun, niin sen aitoutta et pääse tarkistamaan ennen maksua.

Kiitos kaikille avusta !
Olen ostamassa Tuplakupla-valaisinta joten se on ainakin helppo tarkistaa = )
Nyt olen paljon viisaampi. Ja ehkäpä tosiaan odottelen että myyjä löytyy lähistöltä ja voin esineen noutaa: se olisi varminta.

Yhteistyössä