Kaksviikkonen vauva hoitoon, kun vanhemmat menevät festareille!

• Viestiketjun aloittaja äiti itsekin
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Niin olisikin :)

Kuitenkin usein jomman kumman vanhemman on hyvä tehdä töitä, ja silloin äidin on parempi olla ensisijainen hoitaja, sillä lapsella on jo syntyessään käsitys äidistä (=ovat samaa oliota) kun taas isä on aluksi vieras ihminen.
Ei ole mikään vieras ihminen, jos on ollut odotusajassa mukana. Jutellut lapselle ja silitellyt mahaa yms.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu, isä on kotona heti, mutta ei lapsi kiinny niin nopeasti. Se, että annetaan isälle tilaa ei tarkoita sitä, että äidin pitäis mennä vlopuksi ryyppäämään. Vauvaa voi hoitaa yhdessä.

Mun lapsen isä oli synnytyksessä mukana ja sai pitää lastansa sylissä ja sai sen jälkeenkin niin usein ku halus. Mutta en mä niitä yksin jättäny, koska kaikkia tarpeita ei isä pysty heti täyttämään. Tai mitä nyt, kävin hakemassa ruokaa sairaalassa ollessani, tytön ollessaan isänsä sylissä. Olin poissa ehkä kolme minuuttia.

Mitä lapsi hyötyy siitä, että äiti ei ole paikalla?
Isä pystyy täyttämään kaikki muut vauvan tarpeet paitsi imettämään isä ei pysty. Piste.
kyllä sille vauvalle äiti on yksi ja ainoa. ei meillä ainakaan 2 viikkoisena rauhoittunut edes isän syliin, vaikka kuinka isä parhaansa teki, äidin syliin nukahti heti, sydänäänet, hengitys, tuoksu jne...
Ei päde kaikkiin. Meillä rauhoittui aina isän syliin(toki myös minun) vaikka minä imetinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
mun vauva oli 7pvän ikäsenä mummulassa viikon.ja syy oli ku vauva ei nukunu yhtään ja itki,syy oli mussa ku olin väsy ja kiukkunen ku oli kaks alle 3v lasta siinä lisäksi.mummulassa nukkui hyvin joka oli mulle onni muuten en olis jaksanu,masistakin oli joka onnek häipy paris viikos.sinä aikana kävin vaan syömässä ravintolassa kun oli mun synttäärit.mun mielstä joskus se mummula voi olla parempi vastasyntyneelle ku väsy äiti :|
saako kysyä, miksei ne vanhemmat lapset ollu hoidossa jotta sinä olisit voinu keskittyä uuteen tulokkaaseen?
Se aika mummolassa voi olla "unikoulua" vauvalle, jotta oppii rytmin.
Unikoulua viikonikäiselle?

vieras
Jari Sinkkosen mukaan, joka on siis ASIANTUNTIJA, toisin kuin te, on sitä mieltä, että vauva pystyy heti luomaan tiiviin kiintymyssuhteen isäänsä. Ja isyys on vastasyntyneestä lähtien lapselle todella tärkeä. Jopa tärkeämpi mitä imetys. Lapsi tarvitsee hyvän suhteen sekä isään, että äitiin.
Siis ihan ensimmäisestä minuutistako asti? :eek: MIKSI? MITEN se tän asian selittää?
Mitä ihmettelet? Vauva tosiaan tutustuu isäänsä tiiviisti mm. perhehuoneessa. Ja lapsen isä-suhde kantaa koko elämän, toisin kuin imetys(minkä puolesta jaksat meuhkata) on pisara meressä.....

pmmp
Alkuperäinen kirjoittaja uups:
luin vaan ap:n tekstin ja sanona, että lähinna ekaksi ihmettelen miten joillakin vanhemmilla varsinkin noin vasta synnyttäneellä on voimia lähteä johki festareille..!
Toiset lähtee jopa festareille esiintymään, 600 km:n päähän kotoa! Mietippä sitä!

Tällä nyt tarkoitan ihmisten erilaista palautumista synnytyksestä ja kun kaikille ei se oma koti ja perhe ole maailman napa, on tehtävä sovitut työt ja lapset toki otetaan mukaan, mutta siellä esiintymässä ollaan tunti ja lapsi saa pärjätä sen aikaa sitä ihanaa äitiään.

Jari Sinkkosen mukaan, joka on siis ASIANTUNTIJA, toisin kuin te, on sitä mieltä, että vauva pystyy heti luomaan tiiviin kiintymyssuhteen isäänsä. Ja isyys on vastasyntyneestä lähtien lapselle todella tärkeä. Jopa tärkeämpi mitä imetys. Lapsi tarvitsee hyvän suhteen sekä isään, että äitiin.
Siis ihan ensimmäisestä minuutistako asti? :eek: MIKSI? MITEN se tän asian selittää?
Jari Sinkkonen on varmaan joskus maininnut jotain myös vastasyntyneen suhteesta äitiinsä :whistle:

Miten tuo imetys ja isäsuhde liittyvät toisiinsa, eivät ole minusta asioita joita voi vertailla :/

vieras
kyllä sille vauvalle äiti on yksi ja ainoa. ei meillä ainakaan 2 viikkoisena rauhoittunut edes isän syliin, vaikka kuinka isä parhaansa teki, äidin syliin nukahti heti, sydänäänet, hengitys, tuoksu jne...
Höpön Pöpöä =).
Se on se, miten äiti kiillottaa omaa ÄITIYTTÄÄN ja hilaa itsensä jakkaralle. Lapsi voi tutustua isään jo mahassa ollessaan ja jos isälle annetaan heti vauvan synnyttyä mahdollisuus vauvan hoitoon, kiintyy lapsi yhtälailla isään kuin äitiinkin.

M
mun vauva oli 7pvän ikäsenä mummulassa viikon.ja syy oli ku vauva ei nukunu yhtään ja itki,syy oli mussa ku olin väsy ja kiukkunen ku oli kaks alle 3v lasta siinä lisäksi.mummulassa nukkui hyvin joka oli mulle onni muuten en olis jaksanu,masistakin oli joka onnek häipy paris viikos.sinä aikana kävin vaan syömässä ravintolassa kun oli mun synttäärit.mun mielstä joskus se mummula voi olla parempi vastasyntyneelle ku väsy äiti :|
saako kysyä, miksei ne vanhemmat lapset ollu hoidossa jotta sinä olisit voinu keskittyä uuteen tulokkaaseen?
:eek: :eek: 7 päivän ikäiselle???????

Onko viikon ikäisellä rytmi? :whistle: Ja, että unikouluakin..

vieras
Höpön Pöpöä =).
Se on se, miten äiti kiillottaa omaa ÄITIYTTÄÄN ja hilaa itsensä jakkaralle. Lapsi voi tutustua isään jo mahassa ollessaan ja jos isälle annetaan heti vauvan synnyttyä mahdollisuus vauvan hoitoon, kiintyy lapsi yhtälailla isään kuin äitiinkin.
Juuri näin.

Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Onko viikon ikäisellä rytmi? :whistle: Ja, että unikouluakin..
Ja vieraan ihmisen toteuttamana vieraassa paikassa... :/

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Älä sekoita aloitusta omaan aiheeseesi! Vauva on menossa mummulaan hoitoon ap:n kertomassa jutussa!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NinaTT:n kommentit käsitteli aloituksen aihetta niin kauan, kunnes muut alko jankuttamaan tota isä-asiaa. yrittäis muutama muu siis keskittyä tähän aiheeseen.
Jebulis. Mä saan aina kakkaa niskaan sen takia, että tytön isän mielestä on niin hirveän hankala tavata lastaan vaikka tätä kovasti ikävöi. Vaikka tytön isä ei tee töitä ja opiskelee muutaman tunnin viikosta osan vuodesta.

Mutta sehän tarkoittaa sitä, että MUN mielestä näin on hyvä :snotty:

Ähh, kyllä mun mielestä lapselle äiti on tärkeämpi siinä alussa ja jos ei isälle anneta, tai jos isä ei halua, niin isästä ei tule tärkeätä lapselle. Ja lapsi, joka tietää, että isä on hylännyt, myös siitä kärsii. Erikseen mun mielestä sitten luovutetulla spermalla alkuunsaatetut lapset; voihan heitäkin kiinnostaa oma alkuperä, mutta heillä ei ole samaa hylkäämis-ajatusta sydämellä.

yh itsekin nykyään
En ole tuo, keneltä vaadit selvitystä, mutta kyseessä on toinen vanhempi, vauvan isä. Vauva on kuullut isän ääntä jo kohdussa. Vauva tuntee isänsä jo syntyessään, jos vanhemmilla on tiivis suhde. Ja vauva osaa kiintyä sekä äitiin että isään yhtä paljon, ja tästä on samaa mieltä lasten psykiatrit.

Sinä väheksyt isyyttä, koska omalla lapsellasi ei ole isää elämässään.

Helsingin Sanomissa oli juuri, miten lapsi kärsii isättömyydestään.
Vauva on myös kuullu naapurin Seijan ääntä kohdussa ollessaan. Ihan yhtä hyvin tuntee Seijan ku isänsä.

En minä väheksy isyyttä. Mun mielestä isyyden väheksyminen on just tota, että yritetään poistaa "isä" ja "äiti" ja siirrytään "vanhemmuuteen", jossa molemmat vanhemmat ovat samanlaisia. Kohta mennäänkin jo siihen, että pitää puolittaa raskausaika jotenkin.
Siis voi apua. ninaTT: Olen lukenut aiemminkin juttujasi ja oikeasti säälin sinua. Vaikutat tosi katkeroituneelta naiselta.

Kyllähän asia on kuule niin, että naapurin Seija ei varmaankaan ole jutustellut äitin kanssa yhtä paljon kuin lapsen ISÄ, jos vanhemmat siis ovat yhdessä. Mielestäni on erittäin törkeää, että kehtaat edes verrata lapsen isää johonkin satunnaiseen juttukaveriin!
Harmi että sinun kohdallesi sattui sellainen mies, joka ei ollut lapseen valmis. Oletko kaikessa täydellisyydessäsi koskaan miettinyt että ehkä se lapsen hankkiminen ei välttämättä ollut vielä ajankohtaista? Tarkoitan vain sitä, että lapselle on parasta kun hänellä on äiti ja isä jotka rakastavat toisiaan ja häntä. En tiedä taustojasi sen kummemmin, mutta kehottaisin sinua opettelemaan avarakatseisuutta.

Tää on jo sellaisten kotipsykologien temmellyskenttä, et mä meen nukkumaan. Porukka on lukenut pari artikkelia tai käynyt yhden kurssin psykaa avoimessa ja täällä sitä sitten toitotetaan ainoana totuutena ja vääristellään mielensä mukaan.

Joka tapauksessa, NinaTT, sulla on jutuissa ihan pointtia :)

tatti
miksi sun on niin vaikea hyväksyä vauvalle myös isi on tärkeä?
meillä mies oli eka joka piti vauvaa sylissä ,tunnin päästä otin minä vauvan,ekasta minuutista asti isä on ollut mukana vauvan hoidossa on paljon tärkeämpi kuin se naapurin seija.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yh itsekin nykyään:
En ole tuo, keneltä vaadit selvitystä, mutta kyseessä on toinen vanhempi, vauvan isä. Vauva on kuullut isän ääntä jo kohdussa. Vauva tuntee isänsä jo syntyessään, jos vanhemmilla on tiivis suhde. Ja vauva osaa kiintyä sekä äitiin että isään yhtä paljon, ja tästä on samaa mieltä lasten psykiatrit.

Sinä väheksyt isyyttä, koska omalla lapsellasi ei ole isää elämässään.

Helsingin Sanomissa oli juuri, miten lapsi kärsii isättömyydestään.
Vauva on myös kuullu naapurin Seijan ääntä kohdussa ollessaan. Ihan yhtä hyvin tuntee Seijan ku isänsä.

En minä väheksy isyyttä. Mun mielestä isyyden väheksyminen on just tota, että yritetään poistaa "isä" ja "äiti" ja siirrytään "vanhemmuuteen", jossa molemmat vanhemmat ovat samanlaisia. Kohta mennäänkin jo siihen, että pitää puolittaa raskausaika jotenkin.
Siis voi apua. ninaTT: Olen lukenut aiemminkin juttujasi ja oikeasti säälin sinua. Vaikutat tosi katkeroituneelta naiselta.

Kyllähän asia on kuule niin, että naapurin Seija ei varmaankaan ole jutustellut äitin kanssa yhtä paljon kuin lapsen ISÄ, jos vanhemmat siis ovat yhdessä. Mielestäni on erittäin törkeää, että kehtaat edes verrata lapsen isää johonkin satunnaiseen juttukaveriin!
Harmi että sinun kohdallesi sattui sellainen mies, joka ei ollut lapseen valmis. Oletko kaikessa täydellisyydessäsi koskaan miettinyt että ehkä se lapsen hankkiminen ei välttämättä ollut vielä ajankohtaista? Tarkoitan vain sitä, että lapselle on parasta kun hänellä on äiti ja isä jotka rakastavat toisiaan ja häntä. En tiedä taustojasi sen kummemmin, mutta kehottaisin sinua opettelemaan avarakatseisuutta.
100% peesi ja hyvä kirjoitus.

vieras
Mitä ihmettelet? Vauva tosiaan tutustuu isäänsä tiiviisti mm. perhehuoneessa. Ja lapsen isä-suhde kantaa koko elämän, toisin kuin imetys(minkä puolesta jaksat meuhkata) on pisara meressä.....
Nimenomaan näin. Isä voi olla täysipainoisesti lapsen elämässä mukana heti ensiminuuteista lähtien. Se ei tee siitä äidistä piiruakaan tärkeämpää sille lapselle. Myös isä voi olla sen lapsen elämässä number 1 :).

M
Höpön Pöpöä =).
joo. ja toi juttu on taas sitä, että kyllähän äiti voi mennä baariin vaikka viikko synnytyksestä, kun onhan siellä se isä :headwall:

Höpön Pöpöä =).
Kuten myös naapurin Seija :D Sitä kun on äitiyslomalla niin tulee joskus vietettyä melkein enemmän aikaa jonkun muun ku lapsen isän kanssa.

Siis tolla logiikalla kuka tahansa joka on lapsen elämässä läsnä muutaman minuutin on sitten heti todella tärkeä ihminen, kunhan lapsi on kuullu äänen jo kohdussa :headwall:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yh itsekin nykyään:

En paremmin sano. JUURI NÄIN =)!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja uups:
luin vaan ap:n tekstin ja sanona, että lähinna ekaksi ihmettelen miten joillakin vanhemmilla varsinkin noin vasta synnyttäneellä on voimia lähteä johki festareille..!
No nuo festaritkin voivat tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa. Yksi voi mennä käymään festareilla, jotka ovat alle puolen kilometrin päässä kotoa, kuuntelemassa kahta tai vain yhtä lempibändiä. Toinen voi mennä viikoksi Roskildeen. Kolmas voi kiertää useampia festareita koko kesän.

Yhteistyössä