Kaksplussan bloggari haukkuu tupakoitsijat maanrakoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "wieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko kaikki empatiakyvyttömät vähä-älyisiä?

Miksi olisivat? Tunneälyltään ehkä vajavaisia, mutta empaatittomuus ei tarkoita, että pyrkisi vahingoittamaan ketään tai toimisi muuten väärin, siinähän kyse on vain siitä, ettei tunne myötätuntoa. Empatian puute ei myöskään tee ihmisestä narsistia.

Useat narsistit, sitä paitsi, ovat melko korkealla älykkyysosamäärällä varustettaja ja kykenevät pelaamaan ihmisillä taidokkaasti.

Miksi olisivat? Tunneälyltään ehkä vajavaisia, mutta empaatittomuus ei tarkoita, että pyrkisi vahingoittamaan ketään tai toimisi muuten väärin, siinähän kyse on vain siitä, ettei tunne myötätuntoa. Empatian puute ei myöskään tee ihmisestä narsistia.

Useat narsistit, sitä paitsi, ovat melko korkealla älykkyysosamäärällä varustettaja ja kykenevät pelaamaan ihmisillä taidokkaasti.

Empatiakyvyttömyys on aika vakavaa ja vahingoittaa muita. Enemmän se, ettei piittaa raskausajan tupakoinnin riskeistä, viittaa jonkinlaiseen tunne-elämän välinpitämättömyyteen/kyvyttömyyteen kuin vähä-älyisyyteen. Mun mielestä.

Empatiakyvyttömyys on aika vakavaa ja vahingoittaa muita. Enemmän se, ettei piittaa raskausajan tupakoinnin riskeistä, viittaa jonkinlaiseen tunne-elämän välinpitämättömyyteen/kyvyttömyyteen kuin vähä-älyisyyteen. Mun mielestä.

Empatiakyvyttömyys ei tee ihmisestä automaattisesti tyhmää. Älykäs ihminen kouluttaa itseään faktoilla ja toimii niiden mukaan niin omaksi kuin muidenkin parhaaksi, vaikka empatiakykyä ei olisikaan. Empatiakyvyttömyys ei vahingoita muita, jos ihminen on ottanut selvää kuinka pitää toimia, vaikka tunnetiloiltaan se ei vastaisikaan hänen kykenemistään.

Eikö sinusta olisi aika huolestuttavaa, jos 16% raskaanaolevista naisista on tunnevammaisia ja kyvyttömiä sensijaan että olisivat vain älyllisestä matalammalla tasolla eivätkä alemman älykkyysosamäärän vuoksi kykene ymmärtämään tekojensa seurauksia?

Ymmärrän mitä haet, mutta se, että altistaa sikiönsä tupakansavulle ja myrkyille, osoittaa empatiakyvyttömyyden lisäksi tyhmyyttä.

Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa keskenmenon, kätkytkuoleman, raskausaikana tupakoineiden lapset ovat yleensä pienikokoisempia kuin muuten olisivat. Raskauden aikainen tupakointi kaksinkertaistaa riskin saada allergioita tai astma. Tälläistä mm. Miten joku järkevä ihminen voi tietoistesti altistaa syntymättömän vauvansa tuollaisille? Ihan puistattaa jo pelkän hapen puutteen aiheuttaminen.

Ei siinä ole enää kyse vain empatian puutteesta, vaan tyhmyydestä. Kuka järkevä hankkii lapsilleen suurella todennäköisyydellä sairauksia kun ne voi ehkäistä?

Useampi on ilmoittanut kärsivänsä itsekin kyvyttömyydestä lopettaa tupakointia raskausaikana.
Itse en tiedä tai osaa sanoa onko se tyhmyyttä vaiko mitä, jos polttaa. Riippuu varmaan tapauksesta.

Tämän kerran olen sun kanssa samaa mieltä näissä jyrkissä mielipiteissäsi. Tässä asiassa siis ajattlen samoin, että vaikka olisi kuinka älykäs monilla osa-alueilla, niin jos polttaa, juo tai käyttää huumeita raskausaikana, ei voi puhua huippuälykkäästä ihmisestä.

Addiktiotaipumus ei korreloi älykkyyden kanssa, eli samat geenit eivät säätele molempia. Ja sinulla ei vaikuta olevan käsitystä aiheesta. Vähän sama, kun sanoisi, että kaikki masentuneet on tyhmiä, kun eivät ota itseään niskasta niinni...

[QUOTE="vieras";28568989]Addiktiotaipumus ei korreloi älykkyyden kanssa, eli samat geenit eivät säätele molempia. Ja sinulla ei vaikuta olevan käsitystä aiheesta. Vähän sama, kun sanoisi, että kaikki masentuneet on tyhmiä, kun eivät ota itseään niskasta niinni...[/QUOTE]

Addiktioista voi päästä eroon. Kyse on tahdosta ja siitä, että ymmärtää sen haitallisuuden ja tarpeen päästä siitä eroon. Pakottaa itsensä, jos ei itsensä, niin toisen vuoksi jonka pitäisi olla elämässä se kaikkein tärkein olento.

Minulla on vahvat taipumukset addiktoitua erilaisiin asioihin, joten ymmärrän hyvin miten vaikea on päästä addiktioista eroon, olivat ne millaisia tahansa.

• Tykkää
Reactions: sariza82
On törkeää vetää tupakka toisen suusta, ja törkeää ettei tupakoiva (silloin poltamatta) saa ottaa lasta syliin. Sinällään tupakointi on kyllä ällöttävä ja turha tapa. Mutta omatpahan on syöpänsä ja keuhoahtaumansa...

Addiktioista voi päästä eroon. Kyse on tahdosta ja siitä, että ymmärtää sen haitallisuuden ja tarpeen päästä siitä eroon. Pakottaa itsensä, jos ei itsensä, niin toisen vuoksi jonka pitäisi olla elämässä se kaikkein tärkein olento.

Minulla on vahvat taipumukset addiktoitua erilaisiin asioihin, joten ymmärrän hyvin miten vaikea on päästä addiktioista eroon, olivat ne millaisia tahansa.

Kyllä, mutta addiktiotaipumus ei liity älykkyysosamäärään, se oli pointtini.

[QUOTE="Vieras";28568998]On törkeää vetää tupakka toisen suusta, ja törkeää ettei tupakoiva (silloin poltamatta) saa ottaa lasta syliin. Sinällään tupakointi on kyllä ällöttävä ja turha tapa. Mutta omatpahan on syöpänsä ja keuhoahtaumansa...[/QUOTE]

Tupakoiva kantaa haitallisia aineita vaatteissaan ja hiuksissaankin, vaikka ei juuri sillä hetkellä olisikaan sätkä suussa, joten hyvin ymmärrän jos hänelle ei halua lasta syliin antaa.

[QUOTE="vieras";28569004]Kyllä, mutta addiktiotaipumus ei liity älykkyysosamäärään, se oli pointtini.[/QUOTE]

Jos addiktiosta ei hankkiudu eroon, vaikka se aiheuttaa haittaa muillekin, niin kyse on kyllä älykkyydestä. Kuka tahansa älykäs ihminen ymmärtää, että muiden vahingoittaminen on väärin ja lopettaa haitallisen addiktionsa jotta ei satuta sitä, jonka pitäisi olla elämässä se kaikkein tärkein. Myöskään älykäs ihminen, joka ei addiktiostaan eroon pääse, ei hankkiudu tietoisesti raskaaksi.

Mutta kyseessä ei ole enää vain mieliteko, kun on raskaana, vaan toinenkin ihminen jolle on todistettu olevan erittäin paljon haittaa tästä mieliteosta. Kovalla älykkyysosamäärällä varustettu ihminenkään ei välttämättä ole kaikilla osa-alueilla älykäs, totta, mutta on erittän paljon täytyy kuitenkin olla vialla jos haluaa tarkoituksella satuttaa toista ihmistä kuten tupakoitsija, alkoholisti ja narkki raskaana ollessaan tekee. Eikä se kerro siitä, että älykkyysosamäärä olisi tarpeeksi korkea ymmärtämään tätä.

Bloggari puhui yleisesti tupakoitsijoista, ei vain raskaana olevista sellaisista.
Raskaana tupakoiminen onkin jo eri tavalla typerää (julmaa), kuin tupakointi noin muuten.

Bloggari puhui yleisesti tupakoitsijoista, ei vain raskaana olevista sellaisista.
Raskaana tupakoiminen onkin jo eri tavalla typerää (julmaa), kuin tupakointi noin muuten.

Juu en yleisestikään pidä tupakointia älykkäänä päätöksenä, mutta lähinnä itse kommentoinkin vain raskaana olevien kohdalla. Toki on typerää, että ihminen saa tehdä keholleen mitä tahansa koska tahansa ja yhteiskunta joutuu loppupeleissä maksamaan, mutta se nyt lähinnä onkin yhteiskunnan tyhmyyttä kuin sen raskaana olemattoman ihmisen, joka päättää ottaa ilon irti nyt ja kärsiä sitten myöhemmin muiden maksaessa tätä.

Jos addiktiosta ei hankkiudu eroon, vaikka se aiheuttaa haittaa muillekin, niin kyse on kyllä älykkyydestä. Kuka tahansa älykäs ihminen ymmärtää, että muiden vahingoittaminen on väärin ja lopettaa haitallisen addiktionsa jotta ei satuta sitä, jonka pitäisi olla elämässä se kaikkein tärkein. Myöskään älykäs ihminen, joka ei addiktiostaan eroon pääse, ei hankkiudu tietoisesti raskaaksi.

Jos masennuksesta ei hankkiudu eroon, vaikka se aiheuttaa haittaa muillekin, niin kyse on kyllä älykkyydestä. Kuka tahansa älykäs ihminen ymmärtää, että muiden vahingoittaminen on väärin ja lopettaa haitallisen masennuksensa, jotta ei satuta sitä, jonka pitäisi olla elämässä se tärkein....

Ei nyt taideta ymmärtää toisiamme tässä. Ja ei, en ole itse tupakoitsija.

[QUOTE="vieras";28569034]Jos masennuksesta ei hankkiudu eroon, vaikka se aiheuttaa haittaa muillekin, niin kyse on kyllä älykkyydestä. Kuka tahansa älykäs ihminen ymmärtää, että muiden vahingoittaminen on väärin ja lopettaa haitallisen masennuksensa, jotta ei satuta sitä, jonka pitäisi olla elämässä se tärkein....

Ei nyt taideta ymmärtää toisiamme tässä. Ja ei, en ole itse tupakoitsija.[/QUOTE]

Masennus ei ole addiktio, se on mielensairaus. Ja vakava sellainen, jota tulisi hoitaa ja hankkia hoitoa. Masentunut ihminen ei välttämättä ole kykenevä pitämään huolta itsestään saati toisista eikä aina välttämättä huomaa tarvitsevansa apua ennekuin on liian myöhäistä.

Sen sijaan addiktio voi olla joko henkistä tai fyysistä, joissain tapauksissa molempia. Hoitoa heidänkin pitäisi hankkia, mutta erona masennukseen, addiktio on itse hankittua. Sen saaminen on omasta aloituksesta alkanut ja omasta päätöksestä toimia niin. Joihinkin addiktoihin tarvitsee hoitoa eroon päästäkseen ja älykäs ihminen sitä hankkii viimeistään silloin kun se alkaa olemaan haitallista muille.

Masennus ei ole addiktio, se on mielensairaus. Ja vakava sellainen, jota tulisi hoitaa ja hankkia hoitoa. Masentunut ihminen ei välttämättä ole kykenevä pitämään huolta itsestään saati toisista eikä aina välttämättä huomaa tarvitsevansa apua ennekuin on liian myöhäistä.

Sen sijaan addiktio voi olla joko henkistä tai fyysistä, joissain tapauksissa molempia. Hoitoa heidänkin pitäisi hankkia, mutta erona masennukseen, addiktio on itse hankittua. Sen saaminen on omasta aloituksesta alkanut ja omasta päätöksestä toimia niin. Joihinkin addiktoihin tarvitsee hoitoa eroon päästäkseen ja älykäs ihminen sitä hankkii viimeistään silloin kun se alkaa olemaan haitallista muille.

Haitallisten addiktioiden (päihde-, peli- ja esim. seksiaddiktio) taustalla on sairaus. Sitä yritän sanoa. Toki siihen on hoitoa, niinkuin muihinkin psyykenongelmiin, mutta aina on niitä, joita hoito ei auta. Addiktio on tavallaan itse hankittua kyllä, mutta kukapa meistä etukäteen tietää, kuinka voimakas alttius itsellä on. Typerää syyllistää sillä perusteella.

Antaa koirien räksyttää, jokaisella meillä on oikeus sanoa mielipiteensä, kuten myös oikeus muodostaa mielipide tästä henkilöstä/hänen mielipiteestään.

Aionkin sanoa seuraavalle hieltä haisevalle ihmiselle, joka lähelleni tulee, että anteeksi, mutta en voi olla vieressäsi, sillä haiset niin pahalta.
Tai naiselle, joka on suihkuttanut "vähän" hajuvettä ja/tai hiuslakkaa.
Mä oon vaan hei suarapuheinen ja niidenhän se sietäisi hävetä, eikä mun! :D

Tulepa mulle sanomaan hajuvedestä niin kaivan laukustani sen pullon ja suihkutan sun naamalle sitä :)

Asiaakin oli (mm raskausajan tupakoinnista) mutta ei hitto mä repeilin nauruun kun mietin sitä pikkuvanhaa nirppanokkailijaa kommentoimassa muille ihmisille tai heittämässä toisten tupakoita pois (ihme ettei ole saanut kuonoonsa).
:laugh: Melko lapsellinen kirjoitus. Harmi sinänsä kun sieltä löytyi hyvääkin asiaa, mutta ei oikein voi ottaa tosissaan useimpien kohtien takia. :D

Viihdyttävää oli kuitenkin joten onnistunut kirjoitus ainakin siinä asiassa. :D

Yhteistyössä