kaksosuuden periytyminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mites
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mites

Vieras
Siis olen olettanut, että riippuu äidistä, tuleeko kaksoset vai ei. Siis kaksi munasolua hedelmöittyy yhtäaikaa. Identtisistä kasosista taas kuulin, ettei tiedetä oikeastaan miten ne saavat alkunsa, epäillään että munasolu jostain syystä jakaantuu.. eli onko identtiset aina sattuman summaa vai periytyykö teillä kaksosuus miten suvussa?

Meillä miehen isä on kaksonen ja miehen sisko on odottanut kaksosia (toinen meni kesken) ja oman veljeni vaimo on odottanut kaksosia (meni kesken). Onko sattumaa eikä lisää omaa mahdollisuutta saada kaksoset??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2007 klo 08:56 mites kirjoitti:
Siis olen olettanut, että riippuu äidistä, tuleeko kaksoset vai ei. Siis kaksi munasolua hedelmöittyy yhtäaikaa. Identtisistä kasosista taas kuulin, ettei tiedetä oikeastaan miten ne saavat alkunsa, epäillään että munasolu jostain syystä jakaantuu.. eli onko identtiset aina sattuman summaa vai periytyykö teillä kaksosuus miten suvussa?

Meillä miehen isä on kaksonen ja miehen sisko on odottanut kaksosia (toinen meni kesken) ja oman veljeni vaimo on odottanut kaksosia (meni kesken). Onko sattumaa eikä lisää omaa mahdollisuutta saada kaksoset??

Joo kyllähän se äidistä riippuu... Miehellä (eikä miehen suvulla) ole asian kanssa mitään tekemistä! Jos sinun suvussa on kaksosia (ei identtisiä) niin silloin on riski saada kaksoset! Ei identtiset kaksoset periytyy, silloin irtoaa kaksi munasolua, ja tämä kulkee naisilla suvussa. Mutta identtiset kaksoset voi tull kenelle vaan, ei siis ole perinnölistä. Se vain jostain tuntemattomasta syystä hedelmöittynyt munasolu jakautuu kahtia ja tulee kaksi täysin saman geeniperimän omaavaa lasta...

Itselläni on 8kk ikäiset kaksostytöt! (ei identtiset) ja minun puolen suvussa on paljon kaksosia! :)

MOI!

Olen kuullut joskus, että identtisyys saattaisi periytyä juuri miehen kautta. Toki se on tällähetkellä lääketieteellisesti arvoitus miksi munasolu jostakin syystä lähtee jakautumaan, mutta jospa se syy jakautumiseen tulisikin siitä siittiöveijarista?

Itse taidan epäillä samaa kuin Kielokki. Odotan kaksosia (yhteinen istukka, suonikalvo) ja miehen puolella identtisiä kaksosia vahvasti suvussa... tuntuu vain että se on periytynyt sieltä kautta, vaikka aina sanotaan ettei miehellä ole osuutta asiaan. Itse kuitenkin epäilen että identtisten kaksosten kanssa juuri miehellä saattaakin olla osuutta asiaan :wave: Tiedä sitten totuutta =)

Epäilen myös samaa ja meille sanottiin sairaalassakin että tulisi isän puolelta..mutta mistä tietää kun ei asiaa ole tutkittu.. Tiedän myös miehen jolla on ollut kaksi liittoa ja molemmista identtiset kaksoset... :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 21:13 Nemi kirjoitti:
Epäilen myös samaa ja meille sanottiin sairaalassakin että tulisi isän puolelta..mutta mistä tietää kun ei asiaa ole tutkittu.. Tiedän myös miehen jolla on ollut kaksi liittoa ja molemmista identtiset kaksoset... :D

Kyllä asiaa on tutkittu ainakin sukupuiden avulla.. Näiden perusteella näyttää siltä, että identtiset kasoset eivät ole perinnöllisiä, sillä identtisiä kaksosia esiintyy enimmäkseen satunnaisesti. Ne eivät siis pääasiassa esiinny tietyissä suvuissa.

Tosin muutamia sukuja on, joissa identtiset kaksoset näyttäisivät kulkevan, mutta tämä voi olla sattumaakin. Mitään varmaa tietoa identtisyyden periytymisestä ei siis ole, mutta periaatteessahan tsygootin = hedelmöittyneen munasolun jakautumisen voi saada aikaan joko isän tai äidin perintötekijät tai sitten vain satunnaiset ympäristötekijät.

Ise henkilökohtaisesti uskon, että osa identtisistä kaksosista periytyy ja osa on vain sattuman ja ympäristötekijöiden tulosta. Mitään varmaa ei kukaan kuitenkaan vielä voi sanoa :)

Tuo on mielenkiintoista, kun joissakin suvuissa esiintyy identtisiä kaksosia ja voisi olettaa että se jopa olisi perinnöllistä... siis.. ajatukseeni -

Oletteko koskaan ajatelleen seuraavaa. Kun perheeseen syntyy kaksoset eikä suvussa ole kaksosia, niin tietenkin ajatellaan ettei se voi olla perinnöllistä.
MUTTA jos kukaan ei koskaa käyttäisi ehkäisyä ja kaikki perheet lisääntyisivät omalla tahdillaan, niin olisiko tälläisissä em. suvuissa enemmän kaksosia?
Eihän ne kaksoset aina ensimmäisenä ole tulossa? Mistä sitä ikinä
maailmassa tietää kuinka paljon kaikkien meidän suvuissa olisi kaksosia, jos kukaan ei ehläisisi tai jos kaikki kaksosraskaudet jatkuisivat (keskenmenoista ei välttämättä tiedä kuinka monta menee kesken).

Kaikkea sitä mieleen tuleekin =)

Yhteistyössä