Heippa pitkästä aikaa!
Täällä on kainalossa kaksi ihanaa prinsessaa!
Synnytys käynnistettiin vkolla 36+6, koska meidän lapsilla oli yhteinen istukka ja riskit tästä eteenpäin olisivat kasvaneet kuulemma huomattavasti. Kanta-Hämeen keskussairaalassa Hämeenlinnassa synnytin ja ei voi kuin kehua
Synnytys käynnistettiin laittamalla oksitosiinitippa, ja kun se oli ollut n. puolituntia puhkaistiin a-vauvan kalvot, koska kohdunsuulla tilanne oli kypsä, olin n4senttiä auki. Kasvojen puhkaisu toi lisätehoa supistuksiin, jolloin sain epiduraalin voimakkaita kipuja levittämään (kipupumppu ei kerinnyt mukaan, vaan "esilääkitys". Miehen kanssa puhuttiin, että taitaa mennä vielä pitkään tässä... Puolituntia siitä eteenpäin tunsin kovaa painetta ja soitin kätilö paikalle. Olinkin jo yli 9senttiä auki
pian sain alkaa ponnistamaan ja saliin pamahti porukkaa hirveästi (11hlöä minun ja miehen lisäksi). A:n ponnistus kesti 16min. Neiti oli heti pirteä ja huusi kuinnsyötävä
a:n ponnistuksen aikana lääkäri seurasi ultralla b:n sykkeestä ja totesi, että hyvin jakselee. Jotenka odoteltiin hetki, kivut katosivat täysin. Ponnistin b:n ilman supistuksia, mutta tuli oikein helposti, ponnistin kätilön mukaan liikaakin
ikäeroksi tytöillemme tuli 7min.
Odotusaikana saimme kaikilta lääkäreiltä Painoarvioita, joissa lapset olivat suunnilleen samankokoisia. Viimeisessä arviossa a: 2800g ja b:2600g.
Todellisuus olikin sitten vähän toinen... A:n syntymämitat 3030g ja 47cm B:n 2190g ja 45cm. Molemmat olivat kuitenkin eritättäin hyvävointisia ja terveitä vastasyntyneitä, b:n kohdalla viikot ratkaisivat, pääsi suoraan vierihoitoon hänkin
Kotiin pääsimme, kun tytöt olivat 4vrkta. Olisimme päässeet jo päivää aiemmin, mutta en halunnut lähteä, kun maito oli vasta nousemassa.
Selvisin synnytyksestä ilman mitään ompeleita, kaikki meni oikein loistavasti. Haluan kertoa tämän tarinani, koska pelkäsin itse synnytystä jonkin verran. Kun menee mieli avoimena ja kuuntelee kätilöitä, selviää kyllä!
tsemppiä kaikille teille, jotka odotettu vielä omia nyyttejänne! Jokainen päivä on tärkeä, jonka he saavat tiessä kasvaa <3
P.s synnytyksen kesto kokonaisuudessaan oli 4tuntia 40 minuuttia, helpompi kuin esikoisen synnytys 26 tuntia