Kaksosista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perinnöllistä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perinnöllistä?

Vieras
mites se nyt menikään kaksosista että jos oma äiti on saanu kaksoset voi olla riski että itekin saa?? oliko sillä mitään merkitystä onko identtiset kaksoset vai ei??
 
no meil ei oo kummallakaan suvussa edes vilausta kaksosista ja silti meille sellaiset siunaantui :) mutta on kyllä perinnöllistä mahdollisuus on suurempi jos suvussa on kaksosia... identtisyydellä taas ei oo mitään tekemistä asian kanssa
 
mun äiteellä ei ole kaksosia mutta mummollani on ja se aina heittää joka kerta jotain kommenttia siitä että tiedä vaikka teille tulis kaksoset sehän on perinnöllistä.... rupeaa tuo jo pikkusen ärsyttämään... ku keksis siihen jonkun fiksun vastauksen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti + 2 lasta:
mun äiteellä ei ole kaksosia mutta mummollani on ja se aina heittää joka kerta jotain kommenttia siitä että tiedä vaikka teille tulis kaksoset sehän on perinnöllistä.... rupeaa tuo jo pikkusen ärsyttämään... ku keksis siihen jonkun fiksun vastauksen :D

sano ettei ole kopiopaperia käytössä=)
 
Identtisistä kaksosista en juurikaan tiedä, erimunaisista vaan. Veikkaisin, että "riski" saada kaksoset on suurempi, jos naisen suvussa on kaksosia. Miehesi suku ei siihen siis liity. Osa kaksosraskauksista muuttuu aika alussa yksösraskauksiksi (toinen ei vaan ala kehittyyn). Aika paljon kaksosia syntyy kyllä myös sellaisiin perheisiin, joiden suvussa ei ole kaksosia ennestään. Meillä niitä nyt on: olen itse kaksonen ja mulla on kaksoset, mun yhdet sisarukset ja serkut on kanssa kaksoset. Aiemmin meillä ei ole ollut suvussa kaksosia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllistä?:
mites se nyt menikään kaksosista että jos oma äiti on saanu kaksoset voi olla riski että itekin saa?? oliko sillä mitään merkitystä onko identtiset kaksoset vai ei??

epäidenttisyys periytyy kuulemma ja yleensä se "hyppää" yhden polven yli eli jos sun äiti on saanu kaksoset niin sun lapsilla on suuremmat mahdollisuudet saada kaksoset. Itellä ei kans mitään sukurasitetta ollu kaksosista ja sellaset tuli! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kkki:
Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllistä?:
mites se nyt menikään kaksosista että jos oma äiti on saanu kaksoset voi olla riski että itekin saa?? oliko sillä mitään merkitystä onko identtiset kaksoset vai ei??

epäidenttisyys periytyy kuulemma ja yleensä se "hyppää" yhden polven yli eli jos sun äiti on saanu kaksoset niin sun lapsilla on suuremmat mahdollisuudet saada kaksoset. Itellä ei kans mitään sukurasitetta ollu kaksosista ja sellaset tuli! :)

apua meillä on hypännyt yli tuon yhden sukupolven... elikkä mä voisin saada kaksoset... nojoo tuskinpa.... on tässä jo kolme lasta niin eiköhän ne olis jo tullu jos olis tullakseen... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kkki:
Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllistä?:
mites se nyt menikään kaksosista että jos oma äiti on saanu kaksoset voi olla riski että itekin saa?? oliko sillä mitään merkitystä onko identtiset kaksoset vai ei??

epäidenttisyys periytyy kuulemma ja yleensä se "hyppää" yhden polven yli eli jos sun äiti on saanu kaksoset niin sun lapsilla on suuremmat mahdollisuudet saada kaksoset. Itellä ei kans mitään sukurasitetta ollu kaksosista ja sellaset tuli! :)

Tuo on jos se tulee isän puolelta (isältä tyttärelle), äidin puolelta periytyessä ei vastaavaa niin usein tapahdu.
 
Jos aidin puolella on epaidenttisia kaksosia, on suurempi todennakoisyys saada monikkolapset

Tietyt asiat myos edesauttaa kaksosten saamisessa, siis altistavia tekijoita

- aidin ika (korkeimmat kaksosuuden ilmaantuvuusluvut ovat ikaryhmassa 35-39 v., mika johtuu siita, etta elimiston vanhetessa eli vaihdevuosien lahetessa hormonitasot muuttuvat ja munasoluja voi irrota kerralla enemman kuin yksi)
- synnyttaneisyys (kolmesta raskaudesta eteenpain eli mita enemman lapsia, sita suurempi riski monisikioiseen raskauteen)
- aidin pituus (pitkilla enemman kuin lyhyilla)
- rotu (mustilla enemman, aasialaisilla tosi harvinaisia)
- naisen erimunainen kaksosuus (naisista, jotka ovat itse epaidenttisia kaksosia, 1,7% saa kaksoset)
- hyva ravitsemustila (nostaa hormonitasoja)
- gonadotropiinin eli munasolujen toimintaa saatelevan hormonierityksen maara (alueellisia eroja)
- vuodenaika (valoisana aikana alkaa enemman kaksosraskauksia)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kkki:
Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllistä?:
mites se nyt menikään kaksosista että jos oma äiti on saanu kaksoset voi olla riski että itekin saa?? oliko sillä mitään merkitystä onko identtiset kaksoset vai ei??

epäidenttisyys periytyy kuulemma ja yleensä se "hyppää" yhden polven yli eli jos sun äiti on saanu kaksoset niin sun lapsilla on suuremmat mahdollisuudet saada kaksoset. Itellä ei kans mitään sukurasitetta ollu kaksosista ja sellaset tuli! :)

Tuo on jos se tulee isän puolelta (isältä tyttärelle), äidin puolelta periytyessä ei vastaavaa niin usein tapahdu.

Täh? Ei siittiöillä ole kyllä käsittääkseni kaksosuuden kanssa mitään tekemistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassyput:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kkki:
Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllistä?:
mites se nyt menikään kaksosista että jos oma äiti on saanu kaksoset voi olla riski että itekin saa?? oliko sillä mitään merkitystä onko identtiset kaksoset vai ei??

epäidenttisyys periytyy kuulemma ja yleensä se "hyppää" yhden polven yli eli jos sun äiti on saanu kaksoset niin sun lapsilla on suuremmat mahdollisuudet saada kaksoset. Itellä ei kans mitään sukurasitetta ollu kaksosista ja sellaset tuli! :)

Tuo on jos se tulee isän puolelta (isältä tyttärelle), äidin puolelta periytyessä ei vastaavaa niin usein tapahdu.

Täh? Ei siittiöillä ole kyllä käsittääkseni kaksosuuden kanssa mitään tekemistä.

niin minäkin olen käsittänyt ettei mies voi vaikuttaa siihen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassyput:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kkki:
Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllistä?:
mites se nyt menikään kaksosista että jos oma äiti on saanu kaksoset voi olla riski että itekin saa?? oliko sillä mitään merkitystä onko identtiset kaksoset vai ei??

epäidenttisyys periytyy kuulemma ja yleensä se "hyppää" yhden polven yli eli jos sun äiti on saanu kaksoset niin sun lapsilla on suuremmat mahdollisuudet saada kaksoset. Itellä ei kans mitään sukurasitetta ollu kaksosista ja sellaset tuli! :)

Tuo on jos se tulee isän puolelta (isältä tyttärelle), äidin puolelta periytyessä ei vastaavaa niin usein tapahdu.

Täh? Ei siittiöillä ole kyllä käsittääkseni kaksosuuden kanssa mitään tekemistä.

No ei oo, naisen puolelta periytyy kaksosuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassyput:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kkki:
Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllistä?:
mites se nyt menikään kaksosista että jos oma äiti on saanu kaksoset voi olla riski että itekin saa?? oliko sillä mitään merkitystä onko identtiset kaksoset vai ei??

epäidenttisyys periytyy kuulemma ja yleensä se "hyppää" yhden polven yli eli jos sun äiti on saanu kaksoset niin sun lapsilla on suuremmat mahdollisuudet saada kaksoset. Itellä ei kans mitään sukurasitetta ollu kaksosista ja sellaset tuli! :)

Tuo on jos se tulee isän puolelta (isältä tyttärelle), äidin puolelta periytyessä ei vastaavaa niin usein tapahdu.

Täh? Ei siittiöillä ole kyllä käsittääkseni kaksosuuden kanssa mitään tekemistä.

Mies perii äidiltään geenin, ei voi siitä itse hyötyä mutta voi aikanaan periyttää sen tyttärelleen, tästä siis tulee se "yhden sukupolven yli hyppääminen".
 
Mun äidin siskot on kaksoset, isän veljet on kaksoset. Mun serkut on identtiset kaksoset, mun pikkuserkut on kaksoset, mun pikkuserkulla on identtiset kaksoset. Mun jotain kolmannet serkut tai jotain on kaksoset. Enemmänkin noita on, kun nyt vaan muistas. Mä oon ymmärtäny, että miehen puolelta nää periytys.
 

Yhteistyössä