Kaksoset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milli -71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milli -71

Vieras
Heips,

olin juuri tänään NP-ultrassa ja sain tietää odottavani kaksosia! Itselläni on vielä aika sekava olo, esikoistyttö on nyt 14kk. Onkos täällä ketään muita kaksosia odottavia? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia....

Onneksi olkoon tuplista! Meillä on vuoden ikäiset tuplat, tyttö ja poika. Alku on rankkaa. Jos teillä on apujoukkoja lähellä, valjastakaa kaikki hoitamaan vauvoja alussa.

Odotusaika meillä meni hyvin, ilman minkäänlaisia ongelmia. Vauvat syntyi rv 36+3 alateitse terveinä.

isot onnittelut!! saanko kysyä oliko sulla mitään tuntemuksia kaksosista? minkäänlaisia vahvempia oireita tai mitään??

ihan mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta vaan :)

Hei Milli!

Oikein paljon onnea tuplaonnen johdosta! Odotan itse kaksosia (esikoisiamme) ja on kiva kuulla, että täältä löytyy joku ""kohtalotoveri"" :) Itse sain kuulla kaksosista jo varhaisultrassa viikolla 6 ja risat, mutta kyllä shokki oli melkoinen - itkin järkytyksestä, vaikka nauratti samaan aikaan. Mulla oli erikoinen tunne, ettei kaikki ole niin kuin pitää. Ajattelin, että kyseessä on ehkä kohdun ulkoinen tai tuulimunaraskaus ja niiden tuntemusten perusteella hakeuduin tuohon varhaisultraan. Noh, diagnoosi olikin aivan toinen..

Nyt kun ajatukseen on sopeutunut, niin tulevat kaksoset tuntuvat parhaimmalta asialta, mitä meille olisi voinut tapahtua.

Olen jo näihin viikkoihin mennessä saanut huomata, että kaksosraskaudesta ja vauva-ajasta pelotellaan todella paljon. Lisäksi netti ja kirjallisuus pursuavat negatiivista tekstiä niin paljon, että välillä ihan todella ahdistaa. Neuvonkin sinua laittamaan heti alkuun kunnon suodattimen päälle: kuuntele ja kerää realistiset ja tarkoituksenmukaiset ohjeet ja riskit (tai lähinnä hanki sen verran tietoa, että osaat poimia ne), mutta älä lue liikaa. Varsinkin kaksosraskauksien ikävimpiä kokemuksia tuntuu olevan netti pullollaan ja ihan vieraat ihmiset kertovat auliisti, mitä kamalaa tutun tutulle on käynyt. Välillä ahdistaa..

Alkuraskaus on mulla sujunut hyvin. Ainoastaan olen ollut tosi pahoinvoiva ja älyttömän väsynyt, mutta sehän nyt kuuluu asiaan. Kuitenkaan mitään vuotoja tms josta olisin joutunut huolestumaan ei ole ilmennyt.

Varhaisultrassa jo selvisi ja np-ultrassa varmistui, että kaksosilla on kummallakin omat yksiöt eli omat sikiöpussit, omat istukat ja omat kalvot eli meillä tilanne on turvallisin mahdollinen. Dopplerilla on neuvolassa saatu kuulumaan jo kummankin sykkeet ja np:ssa molemmat oli melkein saman kokoisia, vauva B on ihan vähän pienempi.

Olisi kiva vaihdella kanssasi lisää kuulumisia ja ajatuksia. Jotenkin sitä kahta odottavana ei aina tunne kuuluvansa joukkoon, kun ajatukset on todella sekaisin siitä, miten kahden kanssa pärjää ja miten raskaus sujuu jne.

vauva-lehden sivuilla on ihan kiva monikkoperheet-palsta josta olen saanut aika paljon tietoa ilman turhia pelotteluja ja negaatioita. Hyviä informaation lähteitä ovat lisäksi:
www.suomenmonikkoperheet.fi (varsinkin tietoa monikoista ->erityistarpeet on ollut linkki, joka on antanut aika realistista kuvaa siitä, mitä ehkä tuleman pitää)
www.hmp.fi (Helsingin monikkoperheet)

Onnellista odotusta ja kertoilehan lisää kuulumisia!!

Moi,

oikeestaan ainoa oire oli vahva pahoinvointi jota mulla ei aikasemmassa raskaudessa ollut yhtään. Nyt etova olo on tosin alkanut laantua (nyt viikkoja 13). Maha on tosi turvoksissa ja iltaisin mulla on jo tosi kuula :) Työkaverit arvasivat tilani ennenkuin edes olin ""virallisesti"" kertonut.

ensimmäisessä raskaudessa vatsa rupesi pyöristymään vasta viidennen kuukauden jälkeen. saa nähdä mitä vaatteita tässä kohta voi pitää...pelottaa kuinka isoksi sitä oikein tulee....

Yhteistyössä