Kaksoset perätilassa vko 32 synnytyskokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Puhkarhu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Puhkarhu"

Vieras
Kohdunsuu on sentin auki ja molemmat vauvat perätilassa. B vauva lisäksi poikittain. Viimeisessä ultrassa lääkäri oli sitä mieltä, että tässä tilanteessa ei edes harkita alateitse synnytystä. Ja oli melko nihkeänä sen suhteen, että vauvat enää kääntyisivät. Mistään kääntöyrityksistä ei edes puhuttu.

Kaipaisin kokemuksia muilta, joilla ollut samankaltainen tilanne. Miten meni synnytys, millä viikoilla vauvat syntyi jne.

Sectiolla syntyivät rv 34+3.
Hyvin meni, en itsekkään olisi synnyttänyt alakautta, kun lapsosia ei saatu käännettyä ym.
Vauvat voisi hyvin, itsekkin kyllä yllättävän hyvin, mutta eipä tuo juuri eronnut täysaikaisen vauvan sectiosta.
En nyt oikein muuta osaa sanoa, hyvin menee varmasti

Toinen täysin perätilassa, toinen poikittain, pylly alempana. Halusin ehdottomasti yrittää alakautta ja syntyivät alakautta, A-vauva perätilassa, B kääntyi tulemaan pää edellä, kun A:n synnyttyä oli tilaa. Ratkaisevinta lienee, oletko ennen synnyttänyt. Minä olin puskenut yli nelikiloisen ja nämä tietty olivat pienempiä (2,7kg ja 3,2kg). Syntyivät 38+2. Tämä oli tunnelmaltaan rauhallisin minun synnytyksistä ja spinaalin ansiosta todella helppo synnytys, jos vertaa kolmeen aikaisempaan luomuun. Oma kunto seuraavana päivänä jo ihan normaali, ei repeämiä tms. Ekaa ponnistin 25 min, kun tosiaan pylly edellä tulevaa pitää ponnistaa suht pitkälle, toinen tuli 6min ponnistuksella.

Tuossa tilanteessa varmasti suunniteltu sektio on kaikkien kannalta turvallisinta. On kuitenkin varsin todennäköistä, että ongelmia tulee ja kiireellisessä sektiossa on aina enemmän riskejä. Yhden lapsen kanssa voisi kokeilla, mutta kun on kaksi väärinpäin ja toinen vielä poikittain, on alatiesynnytys aika riskaabeli haaste..Tuskin saat itse paljon vaikuttaa siihen, mitä tehdään ja varmasti paras onkin luottaa ammattilaisten arvioon. Jos epäilyttää, kysy vaikka useampi mielipide. onnea matkaan!

Sektiolla synnytin. Lähinnä siksi että olisi iso riski siitä että vaikka A syntyisikin perätilassa, B voidaan silti joutua sektioimaan. Haluaisitko että on kipeänä sekä alapää että leikkaushaava?

Kyllä mulle annettiin vaihtoehto yrittää alatiesynnytystä mutta ekakertalaisena en siihen halunnut lähteä. Juuri siksi että ystäväni synnytti omat kaksosensa toisen alakautta ja toisen hätäsektiolla.

Vauvojen asentokin vaikuttaa siihen onko alatiesynnytys edes mahdollinen. Toinen perätilassa ja toinen poikkitilassa voi aikaansaada kiilautumisvaaran eli ei välttämättä lähdetä alatiesynnytystä edes kokeilemaan. Ultraava lääkäri tuosta osaa sanoa, ei me palstalla miten se sun vauvojesi asento vaikuttaa synnyksen kulkuun.

Alakautta 39+4 synnyti molemmat oli päät alaspäin, en lähtis yrittämään sun tilanteessa alakautta, turhaa lasten hengellä leikkimistä. Saako alakautta synnyttämisestä marttyyriys palkinnon? Mul on semmonen sit hakemati, perkele unohtivat antaa!!!

tuossa tilanteessa luottaisin täysin lääkärin arvioon. Ei ne halua enempää sektioita mitä on pakko. Perätilassakin on eri asentoja ja toisen poikkitila hankaloittaa.

Kiitos vastauksista. Siitä lähinnä hainkin kokemuksia, että vieläkö tässä tilanteessa olis toivoa, että vauvat kääntyisi. Tietenkin lopulta tehdään lääkärin suosituksen mukaan. Eniten huolettaa se, että kohdunsuu on jo auki ja lääkäri varoitteli synnytyksen käynnistymisestä itsestään. Sektiotahan ei näille viikoille vielä suunnitella, vaan se tulee vaihtoehdoksi, jos nämä ei nyt levolla suostu sisällä pysymään.

Yhteistyössä