Kaksoiskohtu, kohdun väliseinämä

  • Viestiketjun aloittaja Välissä seinä
  • Ensimmäinen viesti
Välissä seinä
Onko kohtalontovereita?

Itselläni on kaksoiskohtu ja kaksoisemätin. Toiveita raskauden loppuun asti menemisestä ei paljon anneta ja se masentaa mieltä. Ei olla vielä kertaakaan yritettykään, mutta jotenkin on jo valmiiksi niin peloteltu olo että en tiedä mitä ajattelisi. Lääkäri sanoi tyyliin "No, ihan hyvin sitä sitten neljännen keskenmenon jälkeen voi onnistua!" mutta haluanko minä yrittää niin kauan? Kamala olo. Pelkään gynekologisia tutkimuksia tuon takia (sen "avaajan" laittminen sattuu aina kun poikkeuksetta lääkärit tökkii sitä väliseinämää sillä niin että kipeää tekee!) joten sekin vielä hirvittää, että jos haluavat sitten tavallista enemmän "ronkkia" raskauden aikana (jos sellaista edes tulee). VAikka jos raskaus onnistuisi niin kaikenhan sitä sen vuoksi kestäisi. Ei oma biologinen lapsi minulle mikään välttämättömyys olisi, ainahan voi vaikka adoptoida, mutta kyllähän sen ihan oman lapsen silti jotenkin tahtoisi.

Toisaalta olen vasta nuori 24v joten tässähän ne nyt olisi ne hedelmällisimmät vuodet, ei muuta kuin tekemään vaan, vai? Pelottaa jotenkin "sellaisen prosessin" aloittaminen sillä pelkään vaikeuksia ja sairaaloita.

Kertokaa kokemuksia, kaikenlaisia, niitä rohkaiseviakin.

Toivoo eräs googlettamalla itsensä masentanut :'(
 
Hei,
Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta kaksoiskohdusta mutta muistelen lukeneeni Kaks Plus-lehdestä (jostain viime tai toissa vuoden?) pariskunnasta jotka kävivät lapsettomuushoidoissa koska tällä naisella oli kaksoiskohtu. Hoidot eivät tuottaneet tulosta mutta he saivat myöhemmin vauvan luomusti ja siitäkin oli tarina lehdessä. Voisit tiedustella toimituksesta ko. lehtiä. Tsemppiä!
 
Hei kohtalontoveri!
Älä luovu toivosta ennen kuin olet yrittänyt. Itseltäni löydettiin väliseinä kohdusta kuntehtiin munatorvien aukiolotutkimusta. En ollut koskaan kuullut moisesta jotenka uutinen järkytti. Sitä ei ollut koskaan huomattu gyn.tutkimuksissa eikä ultrissa, lääkärit tuumasivat aina että on pieni kohtu.
Kohdalleni osui ihanat lääkärit ja sain leikkausajan parin viikon päähän. Väliseinä "poltettiin" pois nukutuksessa ja saimme alkaa yrittää lasta parin kuukauden jälkeen. Vielä ei ole onnistunut, siitä on kulunut nyt vuosi, eli meillä on muitakin ongelmia. Mutta toivoa on annettu sillä viimeksi tehty IUI näytti plussaa, päätyi vain kesken vko 7. Nyt jännätään josko olis onnistunut. Leikkaavät lääkärit sanoivat että siitä seinämästä ei ole haittaa koska se on poistettu. Leikkaus tehtiin muuten julkisella puolella ja oli siten harvinainen että se videoitiin. Kysele itsesi kohdalla leikkauksen mahdollisuutta. Mutta älä odota liian kauan, aika kuluu niin nopeasti! Paljon Onnea Matkaan!!!!! :hug:
 
kippura
Mulla ei ole omaa kokemusta tuosta, mutta äidilläni on kaksoiskohtu ja myös emättimessä oli väliseinä joka leikattiin pois ensimmäisen synnytyksen yhteydessä. Väliseinä huomattiinkin vasta raskauden aikana. Äidilläni ei ollut mitään ongelmia raskaaksi tuloon, ja lapsia on saanut useampiakin. Joten älä vielä masennu, sulla ei välttämättä tule mitään ongelmia, ja kun väliseinä voidaan myös leikata.
 
Eipä näkynyt. Se huomattiin vasta tähystyksessä. Oli kuulemma niin ohut että ultra läpäisi sen. Olen todela tyytyväinen että lähdimme hakemaan apua aikaisessa vaiheessa ja se löydettiin ja saatiin hoidettua kuntoon. Olen vasta nyt törmännyt ensimmäisen kerra kohtalotovereihin. Olisin vuosi sitteen ollut todella teidän tarpeessa. Toivottavasti voin nyt auttaa ja lohduttaa muita jotka painii saman ongelman parissa. Tsemppiä! :hug:
 
Mulla on myös. Jotkut lääkärit ovat suositelleet sen leikkaamista, toiset ovat sanoneet, että siitä ei välttämättä ole näinkään haittaa. Vielä en ole antanut leikata.

Nyt lapsi saisi tulla ja yksi asia on mietityttänyt. Pitäisikö harrastaa yhdyntöjä kummallekin puolelle? Minulla on seinämä myös emättimessä.

Ensiviikolla on aika gynelle, se osaa viimeistään vastata.

En ole itse kovinkaan huolestunut seinämästä. Olen kuullut kyllä että monilla se on tullut ilmi vasta synnytyksessä. Toivotaan parasta kaikille!
 
Minulla on kaksiosainen kohtu, tai kaksi runko-osiltaan erillistä kohtua yhteisellä väliseinällä. Yksi emätin, yksi kohdunsuu. Tämä huomattiin kaavinnassa ensimmäisen raskauteni mennessä kesken. Toinen raskaus oli tuulimuna, ja kolmas myös meni ihan alussa kesken. Neljäs raskaus onnistui, ja saimme ihanan 2-kiloisen terveen tytön. Sen jälkeen olemme odotelleet uutta raskautta alkavaksi kahden vuoden ajan, ja olemme nyt lapsettomuushoidoissa klinikalla, eka inssi oli viikko sitten. Aluksi siis tulin herkästi raskaaksi, mutta ne meni kesken, kun nyt taas se raskautumisen onnikin on kadonnut.

Alkuraskauden keskenmenoja aiheuttaa ainakin se, jos alkio kiinnittyy väliseinään, koska väliseinässä on ihan olematon verenkierto, joten istukkaa ei muodostu. Muuten raskaaksitulemiseen kohturakenne ei pitäisi vaikuttaa.

Onnistuneessa raskaudessa vuosin enemmän ja vähemmän verta rv6-12, syystä koska toisen kohdun kasvaessa toinen kohtu litistyi, ja paksu limakalvo vuosi ulos. Minua varoteltiin keskiraskauden kohtukuolemista, ja että väliseinällinen kohtu on supisteluherkkä. Suppareita tuli puolivälissä tosi paljon, mutta eivät vaikuttaneet kohdunsuuhun. Olin koko raskauden ajan seurannassa, ultrassa 2-4vkon välein, ja sikiö kasvoi normaalisti rv30 asti, sitten kasvu pysähtyi. Pienessä kohdussa ei ollut tilaa kasvaa, istukka oli tosi pieni ja napanuora lyhyt. Rv35 alkaen olin osastolla tarkkailussa, ja rv37 synnytin normaalisti alateitse terveen tytön.

Nyt olen siis lapsettomuushoidoissa, ja ongelmia on tuottanut esim. HSSG-tutkimus, mikä ei onnistunut kuin toiselle puolelle, ja esim. inssissä täytyi ultralla tarkistaa, että katetri meni oikealle puolelle. Kaksoisraskaus on hauska vitsi, että molemmilla voisi olla oma yksiönsä, mutta käytännössä se olisi erittäin suuri riski ettei kohturakenne sitä kestäisi. Niinpä esim. nyt hoidoissa ollaan varovaisia ettei kaksoisraskautta tulisi.

Kysele vaan enemmän jos olet jotain spesiaalitietoa vailla. Tietysti sinulla on ihan eri tilanne kun kaikkia "vehkeitä" on tuplat.
 
Kohtalotoveri
Minulla on myös tämä "uterus didelphys", vuositolkulla olen katsellut netistä josko löytyisi muita, mutta aina tulee vaan englanninkieliset viitteet ja tarinoita kymmenen vuoden takaa. Kuitenkin, tämä "tila" ei ole muuta kuin raivostuttava menkkojen aikana minulla, seksiin ei juuri vaikuta millään lailla. Lasta ei ole edes yritetty vaikka olen jo 30, mutta en usko sen olevan ongelma. Olen lukenut, että väliseiniä ei kannata leikata... Kuulemma alkuraskauden aikana sitten täytyy asentaa joku systeemi kohdunkaulaan kannattelemaan kohtua, ettei keskenmenoa tule. Keisarinleikkaus yleisempää kuin alateitse, mutta on alateitsekin synnytetty. Tsemppiä meille!!
 
pööpötti
Täällä kanssa yksi ilmottautuu!

Väliseinä leikattiin pois kun oli 16-17 vanha ja silloin huomattiin että mulla on 2 kohdunsuuta,ja sanottiin että mulla on kaksi kohtua.

Nyt kun yritetään lasta,ensimmäisen keskenmenon jälkeen ruvettiin tutkimaan tätä kalustoa,mulla on vaan yksi kohtu mutta se on jakautunut myös väliseinällä ja nyt pääsen 2.10 leikkuulle sen poistoon! :)

Kalvo on kuulema niin paksu kohdussa ettei ole tietoa onko siitä vaaraa siinä vaiheessa kun maha rupeaa kasvamaan.

Sitten ainakin tietää että siittiöt menee kaikki samaan kohtuun eikä niille tule stoppi sillä että munasolu onkin seinän takana ja me ollaan toisella puolella!

Yritä suhtautua positiivisesti asiaan,minkä minä sille mahdan että luoja on halunnut tehdä minusta opin-näytetyön lääkäreille.
 
Hei, minäkin ilmoittaudun!

Tuntuupa tärkeältä viimeinkin löytää kohtalotovereita.

Minulla on todettu jollain muotoa kaksiosainen kohtu. Eli yksi kohtu, jossa ilmeisesti osittainen väliseinä. Väliseinä on ollut täydellisenä myös emättimessä ja kohdunsuita on kaksi. Emättimen väliseinä leikattiin (kahteen otteeseen) ollessani 17-18 -v. Tällöin tutkittiin myös kohtua, mutta tarkkaa tietoa rakenteesta ei saatu. Ymmärsin myös, että tarkempia tutkimuksia ja operointeja ei tehdä, ellei lapsen saamisessa tule ongelmia.

No, minun kohdalla lapsen saaminen ei tällä hetkellä ole valitettavasti muutoinkaan ajankohtaista (yksin elävänä), mutta toiveissa kovasti olisi näin 30 -v. lähestyessä. Tämä oma "erikoisuus" on kuitenkin ollut tiedossa itsellä pitkään, yläsasteikäisestä asti ja asian kanssa on joutunut olemaan aika yksin. Varsinkin silloin nuorempana olisi ollut tärkeää saada oikeanlaista tukea ja tietoa, ettei ole ainut tämän asian kanssa.

Siksipä on hyvä kuulla nyt muiden kokemuksia, ja olisi kiva tietää miten pööpötti sinulla se leikkaus on mennyt?
 
ex-lapseton
Mulla on kanssa kohdussa väliseinä. Lapsettomuustutkimuksissa tuo väliseinä sitten huomattiin ja todettiin, että kohtu on pieni. Hoidot eivät tuottaneet lasta, joten ne lopettiin. Siintä parin vuoden päästä tulin raskaaksi ihan spontaanisti. Raskautta seurattiin vähän tarkemmin., Väliseinästä ei ollut haittaa raskauden aikana. Nyt on sitten toinenkin lapsi meillä ja toinenkin raskaus meni hyvin väliseinästä huolimatta.
 
Wiima
Minä olen googlettanut asiaa kymmeniä kertoja, mutta minunlaista tapausta ei löydy. Tuota kohdun jakautumista väliseinällä tuntuu löytyvän, se on ilmeisesti kaksoiskohtu tapaukista yleisin. Itselläni löydettiin viime tammikuussa laparoskopiassa toinen kohtu. Minulla on siis ns. ykköskohtu, josta on kohdunkaulan ja emättimen kautta suora yhteys ulkomaailmaan ja sitten toinen pienempi kohtu joka on tuon paremman kohdun vieressä yhdistettynä noin lyijykynän paksuisella kudosjuonteella. Molemmista kohduista lähtee sitten yksi munanjohdin joiden molempien päässä yksi normaali munasarja.

Minulle ei ole osattu antaa minkäänlaisia vastauksia mihinkään. Ei ole minkäänlaisia aavistuksia kuinka vehkeeni toimivat. Ei esimerkiksi mitään aavistusta kuinka suuri riski minulla on raskautua siihen väärään kohtuun, joka on ehdottomasti liian pieni raskautta varten. Ei myöskään tietoa siitä onko keskenmenoriskini ykköskohdussakin suurentunut.

Pelottaa kaikki. Olen 24v enkä ihan vielä ehkä osaisi kuvitella haluavani lasta, mutta toisaalta mietittyttää, että kuinka kauan hyvää yritys aikaa uskaltaa hukata. Endometrioosin hoitamisen vuoksi syön e-pillereitä tauotta tarkoituksena saada pysymään kuukautiset poissa. Se ei kuitenkaan toimi, vaan minulla tulee jopa kahdet kuukautiset kuussa. Pelottaa siis sekin, että endo tukkii senkin viimeisen käytössä olevan munanjohtimen. Kun sen verran gyne epäili, että sieltä toisen kohdun takaa asti ei varmaan pääse tavara oikeaan kohtuun saakka. On siis tavaraa käytössä toiaalta liikaa ja toisaalta liian vähän.

En siis vielä tiedä tulenko kenties olemaan lapseton, mutta pelkään kovasti.

Hitto kun löytyis joku jolla ois samanmoisia vikoja..
 
Wiima
Minä olen googlettanut asiaa kymmeniä kertoja, mutta minunlaista tapausta ei löydy. Tuota kohdun jakautumista väliseinällä tuntuu löytyvän, se on ilmeisesti kaksoiskohtu tapaukista yleisin. Itselläni löydettiin viime tammikuussa laparoskopiassa toinen kohtu. Minulla on siis ns. ykköskohtu, josta on kohdunkaulan ja emättimen kautta suora yhteys ulkomaailmaan ja sitten toinen pienempi kohtu joka on tuon paremman kohdun vieressä yhdistettynä noin lyijykynän paksuisella kudosjuonteella. Molemmista kohduista lähtee sitten yksi munanjohdin joiden molempien päässä yksi normaali munasarja.

Minulle ei ole osattu antaa minkäänlaisia vastauksia mihinkään. Ei ole minkäänlaisia aavistuksia kuinka vehkeeni toimivat. Ei esimerkiksi mitään aavistusta kuinka suuri riski minulla on raskautua siihen väärään kohtuun, joka on ehdottomasti liian pieni raskautta varten. Ei myöskään tietoa siitä onko keskenmenoriskini ykköskohdussakin suurentunut.

Pelottaa kaikki. Olen 24v enkä ihan vielä ehkä osaisi kuvitella haluavani lasta, mutta toisaalta mietittyttää, että kuinka kauan hyvää yritys aikaa uskaltaa hukata. Endometrioosin hoitamisen vuoksi syön e-pillereitä tauotta tarkoituksena saada pysymään kuukautiset poissa. Se ei kuitenkaan toimi, vaan minulla tulee jopa kahdet kuukautiset kuussa. Pelottaa siis sekin, että endo tukkii senkin viimeisen käytössä olevan munanjohtimen. Kun sen verran gyne epäili, että sieltä toisen kohdun takaa asti ei varmaan pääse tavara oikeaan kohtuun saakka. On siis tavaraa käytössä toiaalta liikaa ja toisaalta liian vähän.

En siis vielä tiedä tulenko kenties olemaan lapseton, mutta pelkään kovasti.

Hitto kun löytyis joku jolla ois samanmoisia vikoja..
 
Toveri
Hei
minulla todettu myös kaksiosainen kohtu, tai osittain kaksiosainen. Kaksi onnistunutta raskautta, sektiolla. vauvat perätilassa ekaks yritettiin kääntää mutta kohtu ahdas ei mahtunut kääntyyn, eli ei siis kannata antaa yrittää kääntää. Nyt käytössäni on hormonikierukka, ensimmäisen kerran lääkäri mietti tuon toisen kohdun puoliskon ehkäisyä, kun kierukka on toisessa. Nyt vaihdon yhteydessä lääkäri oli sitä mieltä että mieluummin pillerit, ettei toinen puolisko tule raskaaksi.
 
Olen jo hieman keski-ikäistynyt äitykkä, kolmen lapsen äiti. Minulla on täydellinen kaksiosaisuus sekä kohdussa että emättimessä. Emättimestä toinen puoli on vain "lyijykynän mentävä", mutta toinen puoli suht normaali. Eli yhdynnöissä ei ole ongelmia. Kohtuontelot on lähes saman kokoiset (joskus varjoainekuvauksessa todettu). Tulin ensimmäisen kerran raskaaksi n. vuoden yrittämisen jälkeen. Olin sairaslomalla raskauden puolesta välistä supistelujen takia, mutta ajallaan syntyi melkein neljäkiloinen poika sektiolla. Lääkäri vertasi tuolloin tilaani kaksoisraskauteen ja toki varoitteli keskenmenoriskistä jo heti alussa. Mutta kaikki meni ihan hyvin. Sitten tulikin vielä kaksi lasta suht nopeasti perään. Kaikki normaalikokoisia. Kaksi jälkimmäistä raskautta sujuivat ongelmitta, kohtu oli kait jo "venynyt". Kaikki raskaudet olivat samassa kohdussa.
Minulle ei siis ole tehty väliseinän leikkauksia eikä asiasta muutoinkaan ole ollut ongelmia. Kierukkaa ei tosin koskaan voida laittaa ja tamponeja pitää olla molemmissa rei´issä yhtäaikaa. Voi olla että tämä täydellinen kaksiosaisuus aiheuttaa vähemmän keskenmenoriskejä kuin osittainen. Haluan omalla tarinallani valaa teihin nuorempiin uskoa, että raskaaksi tulo ja lapsen saaminen on mahdollista tästä "luonnonoikusta" huolimatta.
 
kiva kuulla että kaikki voi mennä myös ihan hyvin.

minulla on myös täysin kaksiosainen koko homma ja nyt on yritetty jo puolisen vuotta, eikä ketään ole vielä kuulunut... johtuu ilmeisesti keltarauhasen vajaatoiminnasta, joka ei kai liity tuohon kaksiosaisuuteen kuitenkaan. mutta ehkä on toivoa. ainakin yritys jatkuu.

heh, mullakin on tampooni aina kummallakin puolella...
 
minä sain juuri tietää että minullakin on kaksi emätintä ja kaksi kohdunkaulaa mutta vain yksi kohtu.. olen siis raskaana ja olin tavallisessa tarkastus ultrassa kun lääkäri huomasi ongelman.. ikinä ennen ei ole kukaan huomannut mutta lääkäri juuri sanoikin että nyt kun olen raskaana niin limakalvot ovat turvonneet ja sen takia nyt vasta huomasi.. nyt odotan äitiys poliklinikalle pääsyä selvittämään että miten onnistuu synnyttäminen.. haluaisin kuulla kokemuksia muilta tapauksilta että miten on onnistunut synnytys..
 

Yhteistyössä