Kaksivuotiaalle lapselle iski herpesinfektio (suutulehdus) ja nyt näppyjä on jo silmän alaluomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ollut myös suussa (sain mieheltä, jolla huuliherpes) ja se eka ja tulehdus oli tosi raju, kuumetta ja suu täynnä sairaan kipeitä rakkuloita. Hammaslääkärissä kävin ja sain Zovirax kuurin (tbl), sillä alkoi helpottamaan, nyttemmin saan aina joskus ennen flunssaa herpesrakkulan yhteen kohtaan suussa mutta onneksi ei enää niin pahana kuin eka kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ollut myös suussa (sain mieheltä, jolla huuliherpes) ja se eka ja tulehdus oli tosi raju, kuumetta ja suu täynnä sairaan kipeitä rakkuloita. Hammaslääkärissä kävin ja sain Zovirax kuurin (tbl), sillä alkoi helpottamaan, nyttemmin saan aina joskus ennen flunssaa herpesrakkulan yhteen kohtaan suussa mutta onneksi ei enää niin pahana kuin eka kerralla.

Mulla itsellä on ollut huuliherpes niin kauan kuin muistan ja viitisen vuotta sitten sain mieheltäni sen ikävämmän herpeksen. Myös mulla nousi kuume ja rakkuloita oli paikat täynnä. Eli tiedän/muistan, kuinka kamalaa tuo on. Mutta se, että lapsi ei syö kunnolla ja juo vain ruiskulla truuttaamaani nestettä, on huolestuttavaa. Ja nyt vielä tuo rakkula silmän lähellä. Onneksi kuume on jo laskenut, 40 asteen kuumetta kesti 3 päivää ja vasta sen jälkeen tuli rakkulat.

Kannattaa oikeesti mennä lääkäriin, yksityiselle jos ei tk:ssa kuunnella. Jos rakkuloita on alaluomessa, virus menee helposti käsien kautta silmäään. Silmästä se sitten voi siirtyä aivoihin. Ja jos tarpeeksi kauan aivoissa jyllää, ei ole mitään tehtävissä!

Yksi tuttu oli pitkään sairaalassa teholla kun herpes oli päässyt aivoihin. Lääkitys ei tehonnut kun tulehdus oli ollut päällä pari viikkoa. Ainoa oire kova päänsärky, ei edes rakkuloita ollut ollu suussa tms. Ei annettu mitään toivoa selviämisestä. Pikkuhiljaa toipui kuitenkin, mutta tulehdus saattaa iskeä päälle uudelleenkin vaikka nyt on jo päässyt sairaalasta.

Huomenna mennään lääkäriin. Eka terveyskeskukseen, mutta jos asiaa ei oteta vakavasti, niin sitten yksityiselle. Lapsi nukkuu nyt, ja ilta meni suht hyvin ja puurokin upposi pitkästä aikaa. Juttelin erään kokeneen sairaanhoitajan kanssa ja hänkin oli sitä mieltä, että heti aamulla lääkäriin. Eli ei oo päivystysasia, mutta silti kiireellinen.

Kiitoksia teille kaikille vastanneille!

Yhteistyössä