Kaksivuotiaalle lapselle iski herpesinfektio (suutulehdus) ja nyt näppyjä on jo silmän alaluomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Lapsella on jo miltei viikon verran ollut suutulehdus ja rakkuloita on kielen ja suun sisäosien lisäksi tullut huulien ympärille ja nyt sitten alaluomeen (parin-kolmen millin päästä silmästä ). Kuulemma mitään muuta, kuin särkylääkettä, ei voi antaa, mutta kyselen, onko joku muu saanut toisenlaisia ohjeita (suu niin kipeä, etä ruoka ei laske yhtään)? Ja entäs nuo näpyt silmien lähellä, kellään kokemusta niistä? Voiko levitä silmiin ja kauanko rakkulavaihe kestää?

Siis ookko nää varma että se on herpes? Jos todellakin on niin sitten kipin kapin kunnon lääkäriin...voi tulla aikamoinen juttu jos leviää kovin silmän ympäristöön..

Minun 2 vuotiaalle tytölle tuli sama lopulta meni siihen että ei syöny eikä juonu. Jouduttiin lääkäriin 10 vrk siellä nenämaha letkuun ja herpes lääkitys päälle. Ehottomasti lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos näppyjä tulee silmiin niin silloin heti lääkäriin.

Ei oo (vielä ) silmässä, vaan alaluomessa, ripsien alla. Juttelin eilen sairaanhoitajan kanssa ja hän ei ollut mitenkään huolissaan. Sanoi, että menee ajan kanssa ohi. Tuo pieni on vaan ollut jo viikon verran tosi kipeä, eikä millään tunnu tulehdus paranevan.

Suussa jos on ei anneta kuin särkylääkettä, näin vastattiin joskus kun tuo paholainen iski.
Silmään jos menee heti lääkäriin ja hakemaan rasvaa, niin hoito alkaa ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei oo (vielä ) silmässä, vaan alaluomessa, ripsien alla. Juttelin eilen sairaanhoitajan kanssa ja hän ei ollut mitenkään huolissaan. Sanoi, että menee ajan kanssa ohi. Tuo pieni on vaan ollut jo viikon verran tosi kipeä, eikä millään tunnu tulehdus paranevan.

Siis edelleen mistä tiedät että todellakin on herpes?? Herpekseen kuuluu kutina ja kipu joka voi olla aika kova..

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Minun 2 vuotiaalle tytölle tuli sama lopulta meni siihen että ei syöny eikä juonu. Jouduttiin lääkäriin 10 vrk siellä nenämaha letkuun ja herpes lääkitys päälle. Ehottomasti lääkäriin.

Ollaan käyty 2 kertaa lääkärissä ja juteltu puhelimessa lääkärin ja sh:n kanssa, mutta kukaan ei oo ollut huolissaan. Ilm. poika on niin hyväkuntoinen, että vaan odotellaan milloin tauti paranee. Ja kuulemma herpeslääkitystä ei noin pienelle anneta.

Kyllä annetaan suuhunkin lääkitys jos on oikein paha. Kuten jo äsken kirjoitin me jouduimme osastolle 10 vuorokaudeksi kun meni niin pahaksi ja siellä vasta aloittivat lääkityksen. Lasten ylilääkäri sanoi että olisi lääkitys pitänyt aloittaa jo aikoja sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:

Siis edelleen mistä tiedät että todellakin on herpes?? Herpekseen kuuluu kutina ja kipu joka voi olla aika kova..

Lapsella on suutulehdus (lääkäri (ja minä ihan omin silmin) todennut), joka on herpesinfektio. Eli herpesrakkuloita suu piukassa ja nyt niitä on levinnyt kasvoihinkin. Ja kipeä on, kutisee, vuotaa verta ja lapsi ei syö eikä juo kuin pakolla.

No mulla on ollut silmässä herpes, sain pitkän lääkekuurin. Voidetta ja tippoja, sit suun kautta otettavia piti ottaa jotain neljän tunnin välein. Vähän huononi näkö siitä silmästä mutta muuten parani hyvin. Ja terveyskeskuslääkäri kirjoittaa lähetteen nimenomaan silmälääkärille, ei ne arvauskeskuksissa osaa silmäherpestä hoitaa!

Toki on varmaankin hyvä etteivät pikkukummassa anna lääkitystä mut sen jälkeen on likalle tullut sama virus suuhun niin määräävät suoraan nestemäistä zoviraxia. Nytkin on resepti varulta oottamassa.

Täällä meidän kaupungissa kuoli pieni lapsi muutama vuosi sitten tohon herpekseen. Meni silmään ja siitä aivoihin. Joten todellakin pidä huolta että lapses saa asianmukaista hoitoa!

Alkuperäinen kirjoittaja ??:

Lapsella on suutulehdus (lääkäri (ja minä ihan omin silmin) todennut), joka on herpesinfektio. Eli herpesrakkuloita suu piukassa ja nyt niitä on levinnyt kasvoihinkin. Ja kipeä on, kutisee, vuotaa verta ja lapsi ei syö eikä juo kuin pakolla.

Siis lastenlääkärille kipinkapin...

No mulla on ollut silmässä herpes, sain pitkän lääkekuurin. Voidetta ja tippoja, sit suun kautta otettavia piti ottaa jotain neljän tunnin välein. Vähän huononi näkö siitä silmästä mutta muuten parani hyvin. Ja terveyskeskuslääkäri kirjoittaa lähetteen nimenomaan silmälääkärille, ei ne arvauskeskuksissa osaa silmäherpestä hoitaa!

Lisään vielä että Hyksin silmäkirurgian polilla olin hoidettavana, se lähete pitää arvauskeskuslekurilta osata vaatia, ei ne muuten sitä sulle kirjota :/

Huh, onpa pelottavaa tekstiä. Ja täällä ei oo lääkärit olleet moksiskaan lapsen rakkuloista! Te, joilla on tietoa silmässä olleesta herpeksestä, onko se ollut silmässä vai silmän lähellä? Eli pojalla ei oo silmässä rakkuloita, mutta HYVIN lähellä silmää. Ja jos se siirtyy/tarttuu silmään, niin miten se oireilee?

Silmässä oli mulla ja turposi,vuosi ja oli kuin santapaperia.
Ei voinut pitää luomia kiinni muttei voinut avata.
Ja oireet tuli muutamassa päivässä,viikkoja jos olisi kulunut tuskin näkisin enää sillä silmällä.

Huh, onpa pelottavaa tekstiä. Ja täällä ei oo lääkärit olleet moksiskaan lapsen rakkuloista! Te, joilla on tietoa silmässä olleesta herpeksestä, onko se ollut silmässä vai silmän lähellä? Eli pojalla ei oo silmässä rakkuloita, mutta HYVIN lähellä silmää. Ja jos se siirtyy/tarttuu silmään, niin miten se oireilee?

Mulla oli ihan silmässä, verkkokalvolla. Alkoi tosi ilkeällä roskan tunteella silmässä, lekuri käänsi luomen monta kertaa eikä tietenkään mitään sieltä ikinä löytänyt. Valonarkuus oli kanssa paha. Kirjoitti pari kertaa jotain voide/tippakuureja, no eihän ne tietenkään mitään auttaneet. Lopulta, usean viikon jälkeen vasta sanoi, että nyt hän ei enää keksi mikä voisi olla, että varmaan parempi kun kirjotan sulle lähetteen silmäpolille. Siellä lääkäri katsoi kerran ja sanoi että on ihan tyypillinen herpes. Että kannattaa tosiaan vaatia se lähete, usein ei terveyskeskuksissa edes oteta vakavasti kun menee silmien takia...

Täytyy vielä sen verran kommentoida, että meidän vajaa kaksivuotiaalla epäiltiin herpestä, kun suussa oli rakkuloita. Sai varuilta herpeslääkityksen suunkautta (en nyt muista nimeä, olisiko ollut zovirax). Söi kuurin ja alkoi helpottaa. Kuitenkin jonkin ajan kuluttua myös miehelle ja muille lapsille tuli rakkuloita suuhun, joten ilmeisesti kyseessä olikin joku muu virus. Mutta siis ei ollut mitään haittaa, vaikka söi kuurin varuilta.

Menisin yksityiselle, jos asenne herpeksen hoitoon arvauskeskuksessa on tuo :( En tosiaan käsitä, miksei sille lapselle voi lääkitystä antaa, kun menee paljon nopeammin ohi sillä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Menisin yksityiselle, jos asenne herpeksen hoitoon arvauskeskuksessa on tuo :( En tosiaan käsitä, miksei sille lapselle voi lääkitystä antaa, kun menee paljon nopeammin ohi sillä!

Joo jatkossa menen minäkin yksityiselle, jos tulee vielä se inhottava roskan tunne silmään. En ota enää mitään riskejä, en halua sokeutua. Silloin en tiennyt että voi olla herpes, en ollu kuullutkaan että se vois olla silmässä :|

Joo jatkossa menen minäkin yksityiselle, jos tulee vielä se inhottava roskan tunne silmään. En ota enää mitään riskejä, en halua sokeutua. Silloin en tiennyt että voi olla herpes, en ollu kuullutkaan että se vois olla silmässä :|

Mulla on itellä herpes nimeltä naimitsemattomassa paikassa ja lääkäri on varoitellut just siitä, että silmiä ei saa hieroa tms jos on herpestä koskenut. Ja olen todellakin saanut käsityksen, että on sit todella vaarallinen, jos silmään tarttuu. Mä olenkin sen takia (ja lasten!) ihan neuroottinen koko herpekseni kanssa ja vessakäynneillä pesen joka kerta kädet todella hyvin ja laitan vielä käsidesiä lisäksi oikein kunnolla. No ehkä toi alapääherpes ei niin herkästi silmään tartu mitä huulessa oleva, kun eiköhän sitä aina pese kädet jos alapäätä hiplailee, kun taas huulien suhteen ei oo aivan sama :D

Mulla on itellä herpes nimeltä naimitsemattomassa paikassa ja lääkäri on varoitellut just siitä, että silmiä ei saa hieroa tms jos on herpestä koskenut. Ja olen todellakin saanut käsityksen, että on sit todella vaarallinen, jos silmään tarttuu. Mä olenkin sen takia (ja lasten!) ihan neuroottinen koko herpekseni kanssa ja vessakäynneillä pesen joka kerta kädet todella hyvin ja laitan vielä käsidesiä lisäksi oikein kunnolla. No ehkä toi alapääherpes ei niin herkästi silmään tartu mitä huulessa oleva, kun eiköhän sitä aina pese kädet jos alapäätä hiplailee, kun taas huulien suhteen ei oo aivan sama :D

nimeltä naimitsematon :D:D:D:D

Yhteistyössä