Kaksiviikkoisen vauvan ilta- ja yöitku, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Korvike maito kehiin sitten. Yöksi ainakin lisäksi suosittelen. Kun on maha täysi luulisi nukkuvan paremmin ja nuk tuttipullon päillä ei pääse ilmaakaan mahaan.

Ei missään nimessä korviketta - äidinmaito on ainoa ihmisen lapselle tarkoitettu ruoka! Johan sen nimikin kertoo että se on vain korviketta.

Ei herranjumala mitä älynväläyksiä...

[QUOTE="minä";24107249]Meillä molempien (terveiden) lasten vatsavaivat alkoivat tasan 2vk ikäisinä ja jatkuivat noin 3kk ikään asti. Joka ilta itkettiin ja yöt ähistiin. Voi olla koliikkia tai sitten vaan suoliston kehittymättömyyttä.

Kerroit antavasi maitoa pullosta, onko se omaasi vai korviketta? En antaisi vatsavaivaiselle korviketta (jos kerran omaakin maitoa tulee) ja muutenkin pullosta saa helposti imettyä ilmaa vatsaan. En ainakaan vielä tekisi mitään allergiadiagnoosia, vatsavaivat ovat vauvoilla ihan luonnollisia :-)

Sain kuopuksen oireita helpotettua vyöhyketerapialla. Kävimme terapeutilla pari kertaa ja hän neuvoi miten voin itse iltaisin hieroa vauvaa. Minusta oireet helpottivat jo ensimmäisillä kerroilla ja onhan se hieronta muutenkin mukavaa yhdessäoloa. Varmaan netistäkin löytyy hierontaohjeita.[/QUOTE]

Harvemmin tulee pullosta annettua yhtään mitään, mutta Nan-korvikemaitoa se on ollut kun mies pulloa antaa yöaikaan. Päivällä siis on pärjätty täysin rintamaidolla mutta toisina öinä mies haluaa antaa pullosta korviketta kun vauva on itkenyt kovasti. Mun oma maito siis riittää kyllä vauvan tarpeisiin.

Tällä hetkellä vauva "nukkuu" miehen olkapäällä kun mies taputtaa pyllyyn, mutta kun taputus loppuu ja/tai vauvan nostaa sänkyyn niin alkaa ähinä, sormien suuhun työntäminen ja itku. :(

Älä anna korviketta, se sotkee sun oman maidon tuotannon. Jos vaipat kastuu ja paino nousee, sun oma maito riittää. Voi olla, että vauva tilaa juuri lisää maitoa. Antaisin olla tissillä niin paljon kuin haluaa. Saattaa myös hakea tissistä turvaa ja tukea nukahtamiseen. Jos vaan nuokkuu tissillä eikä selvästi ime, kokeile tuttia. Tutti ei kelpaa jos on nälissään. Voi olla myös niin väsynyt, että ei jaksa syödä tarpeeksi. Itse nukutin eka tutilla ja 30-40 min. päästä vauva heräsi vielä tankkaamaan tarpeeksi maitoa. Soita imetystukipuhelimeen ja kysy heidän mielipidettään. On kuitenkin normaalia, että pieni vauva heräilee koko ajan. Yritä nukkua silloin kuin hänkin, vaikka sitten keskellä päivää. Voimia!

Kuulostaa ihan normaalilta vauva-arjelta. A.p:lla on ehkä liian ruusuiset kuvitelmat vauvasta, joka vain nukkuu ja syö? Näin harvoin on normaaliperheessä. Aika parantaa!

Ei kait nyt kaksiviikkoisen kanssa voi vielä haitatakaan, kaikki vasta alussa, ei mitään rytmiä.
Mitäs ajattelit, kun teitä alkaa vaivaamaan tämä miehen kanssa?

No ihan ekana ajattelin yrittää saada jotain apua tähän jo ennen kuin alkaa haitata. Ja sitten kun mahdollisesti alkaisi haitata unenpuute niin kaipa se on vuoroteltava yövalvomisten kanssa eli toinen nukkuu ja toinen valvoo vuorotellen öisin vauvan kanssa. :)

KUn vauva nukkuu, niin älä nyt ihmeessä ala vaihtamaan vaippaa tai mitään muutakaan, ANNA NUKKUA!

Ja imetä jos vauva hamuaa, mutta siivoa oma ruokavaliosi vatsanväänteitä aiheuttavista ruoka-aineista.

Yrität siis nukuttaa vauvaa omaan sänkyynsä? Oletko kokeillut ottaa hänet viereesi? Meidän kakkonen ei suostunut pienenä nukkumaan kuin mun vieressä. Todennäköisesti herää siihen, että tuki ja turva on hävinnyt. Ja kyllä, valvomista on varmasti luvassa. Tuo vieressä nukkuminen voi sitä helpottaa edes hiukan.

Niin ja kun näistä alkuajan vatsavaivoista on päästy niin seuraavat "kukkumisvaiheet" tulee kun vauva oppii kääntymään, käyttämään käsiään, saa hampaita, oppii nousemaan seisomaan, kävelemään, yms.. Kaikki nämä ja muut vaiheet häiritsee unta. Sellaista elämä lapsen kanssa vaan on. Näitä harvoin mietitään ennen esikoisen syntymää :-)

[QUOTE="vieras";24107385]Yrität siis nukuttaa vauvaa omaan sänkyynsä? Oletko kokeillut ottaa hänet viereesi? Meidän kakkonen ei suostunut pienenä nukkumaan kuin mun vieressä. Todennäköisesti herää siihen, että tuki ja turva on hävinnyt. Ja kyllä, valvomista on varmasti luvassa. Tuo vieressä nukkuminen voi sitä helpottaa edes hiukan.[/QUOTE]

Kyllä, omaan sänkyyn yritän häntä nukuttaa, koska perhepeti ei onnistu sen takia, että mies on jo muutamana yönä pyörähtänyt vauvan päälle nukkumaan. Onneksi itse olen siihen herännyt. On siis yritetty perhepetiäkin, mutta en uskalla enää kokeilla. :(

Tee ikäänkuin sivuvaunu omalle puolellesi sänkyä. [QUOTE="äiti";24107401]Kyllä, omaan sänkyyn yritän häntä nukuttaa, koska perhepeti ei onnistu sen takia, että mies on jo muutamana yönä pyörähtänyt vauvan päälle nukkumaan. Onneksi itse olen siihen herännyt. On siis yritetty perhepetiäkin, mutta en uskalla enää kokeilla. :([/QUOTE]

Perhepeti onnistui meillä niin, että vauva nukkui seinän ja mun välissä. Tokan lapsen kohdalla helpotimme elämäämme ja mies siirtyi aluksi pois parisängystä omalle patjalleen. Nyt vauva nukkuu jo pinniksessäkin. En sano, että teidän
pitää tehdä samoin, mutta kannattaa ehkä edes kokeilla, auttaisiko se.

Minäkin suosittelen että otat vauvan viereen ja nukutte yhdessä niin vauva tuntee olonsa turvalliseksi ja ehkä nukuu paremmin. Ja kun vauva on vieressä on helppo imettää. Illalla neuvoisin kokeilemaan kantoliinaa. Meillä on kaikki kolme nukahtaneet siihen vauvana alta aikayksikön eli se on toiminut aina silloinkin kun millään muulla ei ole saanut vauvaa rauhoittumaan. Ja liinassa vauvat on nukahtanu aina sekä minulla että miehellä. Toivotaan että itkut helpottaa.

Pikkuvauvat tosiaankin ovat tuollaisia. Vauvojen itkuisuus tosiaan taitaa olla huipussaan muistaakseni siinä 6vkon kohdalla ja hyvin monilla se iltalevottomuus alkaa juuri tuossa 2 vkon tietämillä. Ei välttämättä ole allergiaa tai koliikkia, se on vain vauvuutta, että iltaisin itkeskellään. On mahavaivaa, väsymystä jne. Ja iltaisin monet vauvat haluavat roikkua rinnalla koko illan kun tankkaavat yötä varten.

Esikoinen oli todella raskas iltaisin ekat 3kk. Ei ollut varsinaista koliikkia kun rauhoittui sylissä jatkuvassa liikkeessä. Oli siis iltaisin todella itkuisa ja levoton. Toinen taas söi kaiket illat. klo 18 alkoi tississä roikkuminen ja sitä jatkui 22 asti. Välillä vaihdettiin rintaa ja kerran ehkä kerkesi käydä vessassa illan aikana. Oli siis tyytyväinen kun sai olla tissi suussa. Esikoisen kohdalla ei toiminut sekään.

Yleensä se 3-4kk:n ikä on sellainen, että pahimmat pikkuvauvaitkut alkavat olla takana päin. Sanoisin siis, että henkisesti kannattaa varautua siihen, että kyllä teillä muutama viikko menee iltaitkuista vauvaa kanniskellessa.

En antaisi minäkään korviketta, meidän vauva sai ihan pienestäkin määrästä kovia vatsavaivoja. Lisäksi saattaa tosiaan heikentää omaa maidontuotantoa. Tuon ikäisellä vauvalla voi olla todella kova imemisen tarve, ja ajoittain (lääkärin mukaan) vauvat myös kasvattavat äidin maidontuotannon määrää imemällä jatkuvasti.

[QUOTE="äiti";24107150]Toisinaan tuntuu, että se tissin antaminen vain pahentaa tilannetta, toisinaan se helpottaa ainakin vähän...

Äsken söi yhden rinnan, nukahti siihen. Sitten vaihdoin vaipan ja vauva heräsi. No, annoin toisen rinnan ja sittenpä ei nukuttukaan enää. :( Sitten keinuttelin ja sain vauvan nukahtamaan, nukkui ehkä vartin ja alkoi itkemään, eikä enää suostu nukahtamaan vaikka mitä tekisi. Tätä sattuu usein.

Ei mua tämä vielä kovin paljon haittaa, mutta jos jatkuu viikkokausia joka ilta eikä saa tuntikausiin unta niin alkaa varmaan sekä minua, miestä että vauvaa haittamaan unen puute.[/QUOTE]

Jos ei nuku, ni ei nuku, ei kannata ees yrittää nukuttaa, väsytät vain itses siinä. :)
Meillä meni alussa nukkuun meno johonki puol 2 asti...joskus jopa puol 4. Joskus 12 maissa päästiin. Nyt myöhemmin sit useammin siinä 12-1 maissa, ja nyt parina iltana on jo 11 aikaan nukahtanu yöunille. 2kk tyttö. Nukkuu kyllä sitte pitkään kun nukahtaa, et helpolla oon kyllä päässy.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mama";24107479]En antaisi minäkään korviketta, meidän vauva sai ihan pienestäkin määrästä kovia vatsavaivoja. Lisäksi saattaa tosiaan heikentää omaa maidontuotantoa. Tuon ikäisellä vauvalla voi olla todella kova imemisen tarve, ja ajoittain (lääkärin mukaan) vauvat myös kasvattavat äidin maidontuotannon määrää imemällä jatkuvasti.[/QUOTE]

Jatkan vielä... meidän vauva saattoi imeä välillä monta tuntia putkeen! tutti ei kelvannut, kuukausien yrittämisestä huolimatta. Annoin imeä enempää miettimättä että tarviiko ruokaa vai läheisyyttä, sama se kumpaa tarvitsi. Ja ei suostunut nukkumaan pinnasängyssä hetkeäkään ennen kuin täytti 8 kk. (jolloin jäi sinne yhtenä iltana tyytyväisenä), vaan nukkui öisin vain meidän sängyssä. Laita vauva seinän puolelle/pinnasänky estämään tippumista, niin mies ei voi kieriä.

Synnärillä sanottiin, että vauva on ikäänkuin "unessa" ekat pari viikkoa, ja sitten keho herää ja monella vatsavaivat ym. alkavat juuri silloin. Vielä sanoisin että älä nyt anna korviketta tuon ikäiselle jos on vatsavaivoja, monilla ne pahentavat sitä ja tosiaan yöimetys on kaikkein tärkein maidon tuotannolle.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kyllä minä ainakin tarjosin tissiä aina, kun vauva itki.
Ja tuo teidän pikkunen on tosi pieni.
Meillä auttoi aina tuo tissi ja se, että jaksoi itse olla rauhallinen.

Yhteistyössä