Apua! Maidontulo vähentynyt yhtäkkiä, mikä avuksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa

Vieras
Vauva nyt 7 viikkoinen ja eilen huomasin, että on tyytymätön rinnalla. Ennen syönyt yhden rinnan ja käynyt nukkumaan, nyt suuttui ensin syötyään jonkun aikaa ja täytyi vaihtaa toiselle rinnalle, jonka imaisi tyhjäksi ja suuttui taas. Tänään pumppasin syötön jälkeen ja ei tullut kuin 5ml! Ennen on tullut reilusti yli 100ml syötön päätteeksi.

Olen nyt pari kertaa antanut pakasteesta maitoa lisämaidoksi, mutta sekin loppuu kohta. Mikä avuksi?! En halua lopettaa imetystä vielä :(

Olisko kuitenkin tiheän imun kausi? Vauva tilaa maitoa tuleviin tarpeisiin. Eli antaisin vaan olla tissillä niin paljon kuin haluaa, vaikka sieltä ei paljoa tulisikaan. enkä niinkään lähtisi vielä lisämaitoa antamaan.

Anna lapsen imeä niin paljon kuin se haluaa. Vauva "tilaa" maitoa sen verran kuin kasvuunsa tarvitsee. Älä huolehdi! Maidontulo alkaa vastata kysyntää noilla viikolla, rinnat "pienenee" ja ylijäämää ei juuri ole. Jos tarvit jostain syystä pakastaa maitoa, pumppaamalla se maitomäärä kasvaa. Älä kuitenkaan nyt anna lisämaitoa, jos raukka ei ihan nälissään ole. Vauvan imeminen kasvattaa maitomäärää nopeasti.

Tuskinpa se mihinkään on loppunut, vauvalla on tiheän imun kausi ja sinulla on turvotus laskenut.

Mä olen imettänyt nyt 2,5v ja aivan varmasti multa tulee hyvin maitoa (ehkä 6-7dl päivässä), mutta pumpulla tuskin saisi enää tippaakaan irti. Käsin lypsämällä tulee vähäsen. Kun taas 1kk kohdalla sain molemmista rinnoista 3 dl kerralla :D

Pidät nyt vaa lasta lähellä ja imetät niin paljon kun suinkin pystyt, rintoja vaihdellen. Kantoliinailu on mulla pistäny vauhtia maidontuotantoon, sitäkin voi kokeilla.

Jos vauva on tähän asti ollut täysimetyksellä niin maidon tulo ei lopu kuin seinään. Tehosta imetystä, juo ja syö hyvin sekä muista levätä. Mammateetä voi kokeilla, niitä saa ekokaupoista. Kirjaudu maitolaiturille, sieltä saa lisää vinkkejä.

Mietinkin tuota tiheän imun kautta, kun vauva on halunnut rintaa välillä tunninkin välein, mutta entäs kun hän ei suostu imemään saatuaan sen raivarin? Eilen annoin sitä pakastettua maitoa, mutta eipä sitä mennyt kuin 10ml, eli ei taida onneksi olla nälkään kuolemassa :D
Pari kertaa on onnistunut rauhoittumaan rinnalla ja onkin sitten imenyt sitä pitkään, mutta useimmiten hermostuu ja alkaa huutamaan :/

- Maidontulo tasaantuu (rinnat ei enää tursua yli äyräiden)
- Vauvalla voi olla tiheän imun kausi; anna hänen imeä aina kun hän haluaa, vaikka rinnat tyhjiltä tuntuisikin (ei ne ole tyhjät)
- Vauva voi aloittaa ns. iltaitkut ja siksi vaikuttaa "suuttuneelta" ollessaan rinnalla, vaikka sieltä maitoa tuleekin

Imetin poikaa onnistuneesti 1 v 9 kk (siitä ekat 6½ kk hän sai pelkkää rintamaitoa), poika kasvoi hurjaa vauhtia, maito todellakin siis riitti mutta siltikään en saanut pumpulle tulemaan paljon mitään.

Imetät molemma rinnat ja tarjoat sitten lisämaitoa oli se omaa pakastettua tai korviketta. Tärkeintä on se, että vauva saa tarpeeksi ruokaa eikä se tuleeko se sun rinnasta vai tuttipullosta :) Se ei ole niin vakavaa, jos annat vauvalle myös korviketta oman maidon lisäksi, varmasti saa ihan samallalailla tärkeät jutut siitä rintamaidosta. En usko, että sun oma maito loppuu kokonaan, kunhan vain imetät lähes aina ensin ja sitten vasta pullosta. Mutta muista, että tärkeintä on oikeasti se, että vauva saa tarpeeksi ravintoa!

Maidon tuloa voit yrittää lisätä sillä, että aina imetät ennen pulloa, jos vauva nukkuu pitkään niin pumppaat vähän aikaa rintoja, syöt tarpeeksi itse ja juot, lämmität esim. kaurapusseilla tms. rintojasi. otat kuumia suihkuja rintoihisi.

[QUOTE="a.p";22532932]Mietinkin tuota tiheän imun kautta, kun vauva on halunnut rintaa välillä tunninkin välein, mutta entäs kun hän ei suostu imemään saatuaan sen raivarin? Eilen annoin sitä pakastettua maitoa, mutta eipä sitä mennyt kuin 10ml, eli ei taida onneksi olla nälkään kuolemassa :D
Pari kertaa on onnistunut rauhoittumaan rinnalla ja onkin sitten imenyt sitä pitkään, mutta useimmiten hermostuu ja alkaa huutamaan :/[/QUOTE]

Tunnin imetysväli on aika pitkä :) Meillä oli parhaimmillaan 10-20 minuuttia, tosin en ole koskaan osannu kytätä kelloa vauvan syömisten kanssa, että suurimman osan ajasta mulla ei ollu harmainta aavistustakaan milloin laps oli syöny ja mistä rinnasta ja kuinka kauan.

Yksi selitys vauvan käytökselle voi myös olla se, että hän on kovasti kehittynyt lyhyessä ajassa ja ruvennut ilmaisemaan tahtoaan ja mielentilaansa voimakkaammin, jolloin voi vaikuttaa yhtäkkiä todella tyytymättömältä kun ennen oli niin rauhallinen :D

Jos ei rinnalle rauhoitu, niin pidä sylissä/liinassa ja liiku ihan normaalisti, tee puuhia talossa lapsi kainalossa. Lapsi saattaa viestiä sitäkin, että haluaisi olla mukanasi ja kaipaa liikettä. Pidätkö lasta tavallisesti paljon sylissä, viltin päällä, sitterissä...? Jos hän on viettänyt aikaa yksikseen voi kyse olla ihan seurankaipuusta, haluaa päästä mukaan touhuilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja monen lapsen äiti;22532951:
Imetät molemma rinnat ja tarjoat sitten lisämaitoa oli se omaa pakastettua tai korviketta. .

Molempien rintojen imettämisen jälkeen voi siirtyä taas ensimmäiseen rintaan, koska rintaan muodostuu aina lisää uutta maitoa sillä aikaa kun vauva tyhjentää toista rintaa. Minä täysimetin 6kk hyvin pullukkaa vauvaa niin että joskus kävin pienillä rinnoillani kolmekin kierrosta peräkkäin, ja maitoa tuli aina lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja monen lapsen äiti;22532951:
Imetät molemma rinnat ja tarjoat sitten lisämaitoa oli se omaa pakastettua tai korviketta.

Jos on tähän asti täysimetetty niin eiköhän riitä, että vauvan siirtää takaisin sille ensimmäiselle rinnalle tuossa vaiheessa ;) Vauvan on tarkoitus imeä rinta "tyhjäksi" mahdollisimman monta kertaa tiheän imun kauden aikana. Silloin hän ikäänkuin painaa nappia "tuota lisää maitoa". Jos välissä antaa lisämaitoa ja antaa maidon taas kertyä rintoihin, ei vauva jaksakaan syödä tyhjäksi ja painaa sitä "tuota lisää maitoa"-nappulaa.

Lisämaidon tarpeen näkee sitten siitä, että pissan määrä vähenee tai lapsi ei kasva kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunäiti;22532987:
Molempien rintojen imettämisen jälkeen voi siirtyä taas ensimmäiseen rintaan, koska rintaan muodostuu aina lisää uutta maitoa sillä aikaa kun vauva tyhjentää toista rintaa. Minä täysimetin 6kk hyvin pullukkaa vauvaa niin että joskus kävin pienillä rinnoillani kolmekin kierrosta peräkkäin, ja maitoa tuli aina lisää.

Voihan sitä tehdä niinkin. Mutta kaikilla ei oikeasti nouse sitä maitoa niin nopeasti, että tuo toimisi. Mulla jos maito loppuu kesken niin se loppuu, sitä ei tule niin nopeasti lisää. Neljä lasta on ja jokaisen kohdalla on ollut ainakin vk ollut myös korvikeruokintaa, neljännen kohdalla koko imetys oli osittaisimetystä vaikka tiesin jo kaikki keinot.

Tunnin imetysväli on aika pitkä :) Meillä oli parhaimmillaan 10-20 minuuttia, tosin en ole koskaan osannu kytätä kelloa vauvan syömisten kanssa, että suurimman osan ajasta mulla ei ollu harmainta aavistustakaan milloin laps oli syöny ja mistä rinnasta ja kuinka kauan.

Yksi selitys vauvan käytökselle voi myös olla se, että hän on kovasti kehittynyt lyhyessä ajassa ja ruvennut ilmaisemaan tahtoaan ja mielentilaansa voimakkaammin, jolloin voi vaikuttaa yhtäkkiä todella tyytymättömältä kun ennen oli niin rauhallinen :D

Jos ei rinnalle rauhoitu, niin pidä sylissä/liinassa ja liiku ihan normaalisti, tee puuhia talossa lapsi kainalossa. Lapsi saattaa viestiä sitäkin, että haluaisi olla mukanasi ja kaipaa liikettä. Pidätkö lasta tavallisesti paljon sylissä, viltin päällä, sitterissä...? Jos hän on viettänyt aikaa yksikseen voi kyse olla ihan seurankaipuusta, haluaa päästä mukaan touhuilemaan.

Nimenomaan pidän vauvaa paljon sylissä tai sitten pötkötellään sohvalla/sängyllä vierekkäin :) Ja vauva on ollut syntymästään saakka todella voimakastahtoinen ja temperamenttinen.
Mulla on ollu tähän asti suihkutissit, mutta poika on vaan tykänny kun maitoa on tullut oikein kunnolla :D Nyt sitten vissiin suuttuu kun pitäs tehä itekki töitä, että sitä maitoa tulis.

Aloin miettimään, että oonkohan muistanu juoda tarpeeksi...
Toisekseen, mulla tais olla alkava rintatulehdus. Maanantai-iltana tunsin jo kun oikeaan rintaan oli maito pakkautunu, mutta en ajatellu sitä sen enempää, yöllä nousikin sitten kuume :/
Mutta sain pysäytettyä tulehduksen kaalinlehdillä ja ahkeralla imettämisellä, pari kertaa pumppasin rintoja vähän tyhjemmiksi.
Ei kai se alkava tulehdus voi vähentää maidontuloa?

[QUOTE="a.p";22533048]Nimenomaan pidän vauvaa paljon sylissä tai sitten pötkötellään sohvalla/sängyllä vierekkäin :) Ja vauva on ollut syntymästään saakka todella voimakastahtoinen ja temperamenttinen.
Mulla on ollu tähän asti suihkutissit, mutta poika on vaan tykänny kun maitoa on tullut oikein kunnolla :D Nyt sitten vissiin suuttuu kun pitäs tehä itekki töitä, että sitä maitoa tulis.

Aloin miettimään, että oonkohan muistanu juoda tarpeeksi...
Toisekseen, mulla tais olla alkava rintatulehdus. Maanantai-iltana tunsin jo kun oikeaan rintaan oli maito pakkautunu, mutta en ajatellu sitä sen enempää, yöllä nousikin sitten kuume :/
Mutta sain pysäytettyä tulehduksen kaalinlehdillä ja ahkeralla imettämisellä, pari kertaa pumppasin rintoja vähän tyhjemmiksi.
Ei kai se alkava tulehdus voi vähentää maidontuloa?[/QUOTE]

Sulla on todennäköisesti ollut tiehyttukos, eli ei varsinaisesti tulehdus (infektio) vaan maidon pakkautumisesta johtuva tulehdusreaktio. Se voi heikentää maidontuloa hetkellisesti koska rinta on saanut signaalin, että maitoa on liikaa, määriä pitäisi vähentää. Muutamassa päivässä senkin kyllä pitäisi korjaantua.

Sun rintojen turvotuksen laskettua vauvan tosiaan pitää tehdä enemmän töitä maidon eteen, voi sitten kiukuta sitä :) varsinkin jos on muutenkin ollut tempperamenttinen. Jos sulla nykyään heruu hankalemmin niin se selittää pumppuhavainnonkin, pumpulle ei moni heru ollenkaan vaikka maitoa kuinka riittäisi. Mä en enää herunu kunnolla n 5-6kk synnytyksen jälkeen, käsinlypsäen tuli paremmin, vaikka täysimetin lähes 6kk ikään, eli maitoa todellakin tuli päivässä runsaasti (8,5kg painoi lapsi 6kk iässä).

Vaikka maidontulo joskus vähän vaihtelisi, niin vauva ei 2-3 päivässä kärsi siitä mitenkään. Pitempiaikaiseen ongelmaan voi harkita lisämaitoja, mutta tällanen "vaihe" joka kestää muutaman päivän on todennäköisesti vain sitä tiheän imun kautta tai jotain muuta vauvan kehityksessä.

Niin ja aikaisemmin olen tuntenut kun maito nousee rintoihin, välillä on tehnyt oikein kipeää. Nyt maidonnousu on tuntunut lähinnä heikosti :( Siitäkin olen päätellyt, että jos sitä maitoa ei tule sittenkään yhtä paljon kuin ennen.

Itse juuri viime viikolla "nostatin maitoa". Imetin toki niin paljon kuin suinkin. Imetysvälit pumppasin. Join vettä noin 3-4l/pv. Soin hevosen annoksia. Toimi. Nyt taas maitoa tulee. Tämä on meidän kolmas vauva ja isompia olen imettänyt 1½ vuotiaaksi. Aina olen joutunut auttamaan maidon nostatusta pumpulla, vaikka tiheään rinnalla ovatkin.

Sulla on todennäköisesti ollut tiehyttukos, eli ei varsinaisesti tulehdus (infektio) vaan maidon pakkautumisesta johtuva tulehdusreaktio. Se voi heikentää maidontuloa hetkellisesti koska rinta on saanut signaalin, että maitoa on liikaa, määriä pitäisi vähentää. Muutamassa päivässä senkin kyllä pitäisi korjaantua.

Sun rintojen turvotuksen laskettua vauvan tosiaan pitää tehdä enemmän töitä maidon eteen, voi sitten kiukuta sitä :) varsinkin jos on muutenkin ollut tempperamenttinen. Jos sulla nykyään heruu hankalemmin niin se selittää pumppuhavainnonkin, pumpulle ei moni heru ollenkaan vaikka maitoa kuinka riittäisi. Mä en enää herunu kunnolla n 5-6kk synnytyksen jälkeen, käsinlypsäen tuli paremmin, vaikka täysimetin lähes 6kk ikään, eli maitoa todellakin tuli päivässä runsaasti (8,5kg painoi lapsi 6kk iässä).

Vaikka maidontulo joskus vähän vaihtelisi, niin vauva ei 2-3 päivässä kärsi siitä mitenkään. Pitempiaikaiseen ongelmaan voi harkita lisämaitoja, mutta tällanen "vaihe" joka kestää muutaman päivän on todennäköisesti vain sitä tiheän imun kautta tai jotain muuta vauvan kehityksessä.

Ok, kiitos infosta ja rohkaisusta :) Täytyy nyt vaan uskoa, että tämä on hetkellistä ja pitää vauvaa rinnalla vähän väliä.. Pitänee lisätä nesteen juontia ja imettää vauvaa ihokontaktissa, jospa se alkas siitä sitten lisääntymään.

Kiitos kaikille vastauksista :flower: helpotti lukea, ettei tilanne olekkaan ihan epätoivoinen.

[QUOTE="a.p";22533113]Niin ja aikaisemmin olen tuntenut kun maito nousee rintoihin, välillä on tehnyt oikein kipeää. Nyt maidonnousu on tuntunut lähinnä heikosti :( Siitäkin olen päätellyt, että jos sitä maitoa ei tule sittenkään yhtä paljon kuin ennen.[/QUOTE]

Tuo lienee täysin normaalia; ekoilla viikolla maitoa tulee hallitsemattomasti, mutta kun imetystä on kestänyt jonkin aikaa niin maidontulo tasaantuu vastaamaan vauvan tarpeita. Sitten vaavi taas tilaa lisää maitoa, kun hänen maidontarpeensa kasvaa (se tiheän imun kausi).

Itsekin tosin kuvittelin tuossa vaiheessa että mitä häh, maito loppuu vaikka olen imettänyt ihan "oikeaoppisesti".

Tuo lienee täysin normaalia; ekoilla viikolla maitoa tulee hallitsemattomasti, mutta kun imetystä on kestänyt jonkin aikaa niin maidontulo tasaantuu vastaamaan vauvan tarpeita. Sitten vaavi taas tilaa lisää maitoa, kun hänen maidontarpeensa kasvaa (se tiheän imun kausi).

Itsekin tosin kuvittelin tuossa vaiheessa että mitä häh, maito loppuu vaikka olen imettänyt ihan "oikeaoppisesti".

Sitä minäkin mietin, että miten se maito voi loppua, kun olen imettänyt minäkin "oikeaoppisesti" No eipä näitä kaikki asioita voi ensikertalainen tietää :)

Yhteistyössä