Vauvan (6kk) ruokinta- ja imetysongelma.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos!

Vieras
Tässä nyt muutamana iltana olen onnellisena ja toivorikkaana laittanut vauvani nukkumaan ajatellen, että ensi yönä tuskin kovinkaan usein herätään syöttämään. Toivo on herännyt siksi, että vauveli on syönyt iltapuuroa oikein urakalla.

No vielä mitä. Mitä enemmän vauva syö kiinteitä päivällä/ iltaa kohti, sitä useammin hän herää yöllä syömään tissiä. Olisikohan jollakulla joku järkeenkäypä selitys tähän?

Ja kiinteiden myötä päiväimetys on mennyt vähän ranttaliksi. Vauveli ei millään malttaisi olla päivällä rinnalla, kuikuilee vain ympäriinsä. Ei auta, vaikka tilan rauhoittaisi. Mistäs tähän apu?

Tuo kuikuilu kuuluu ikään, kiinnostaa niin paljon mitä ympärillä tapahtuu.. Minä imetän välillä ennen kiinteitä ja silti meillä maistuu kiinteätkin vielä, oletko kokeillut semmoista. Ja sit tietty kannattaa pyrkiä rauhoittamaan imetys hetket jos mahdollistam sekä hämärä valaistus. Oletko kokeillut ottaako paremmin makuultaan, siis olettaen että imetät istualtaan.. Juu kyllä se ohi menee, kunhan vain jaksat.. Unisena myös meillä maistui paremmin, eli ennen unia ja just unilta herätessään. Minkä verran kiinteitä menee, tietenkin maidon tarve vähenee kun kiinteät tulee kuvioihin..

Ai niin, se vielä piti kysyä, että kannattaisikohan juottaa veden sijaan korviketta ruokailujen yhteydessä, kun imetyskertoja ei tosiaan päivisin juurikaan kerry? Yöllä toki kertyy (mutta kertyykö tarpeeksi)...

Jos syökin liian raskaasti illalla ja herää sitten vatsan täysinäisyyteen tai vatsakipuihin? Aikuinenkin nukkuu herkästi täydellä mahalla levottomasti. Jos kokeilisit antaa puuron jo reippasti ennen maate menoa ja sitten vaikka vielä nukahtaessa vähän velliä. Ja muutenkin iltaa kohti kevyempää ruokaa, päivällinenkin voisi mielummin olla kevyempi kuin lounas.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ai niin, se vielä piti kysyä, että kannattaisikohan juottaa veden sijaan korviketta ruokailujen yhteydessä, kun imetyskertoja ei tosiaan päivisin juurikaan kerry? Yöllä toki kertyy (mutta kertyykö tarpeeksi)...

Mielummin vettä vain suun huuhtomiseen ja rintamaitoa juomana vielä tuon ikäiselle.

En osaa tuohon ottaa kantaa, mut kyllä mää luulen että se vauva ottaa tarvitsevansa. Hän voi saada tarvitsemansa määrän 4-5 imetys kerralla. Edellyttäen että kiinteitä tietty menee hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja koita:
Jos syökin liian raskaasti illalla ja herää sitten vatsan täysinäisyyteen tai vatsakipuihin? Aikuinenkin nukkuu herkästi täydellä mahalla levottomasti. Jos kokeilisit antaa puuron jo reippasti ennen maate menoa ja sitten vaikka vielä nukahtaessa vähän velliä. Ja muutenkin iltaa kohti kevyempää ruokaa, päivällinenkin voisi mielummin olla kevyempi kuin lounas.

Ei hän erityisen äkäisenä herää yöllä (useimmiten), kunhan hötkylehtää ja rauhoittuu imettyään pitkään ja hartaasti. Eli tästä syystä olen näläksi olettanut, voisikohan olla toisin?

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
korviketta? miksi ihmeessä, kun aitoakin on tarjolla

En tiedä. Oli ehkä vain ajatuspieru :D
Kun tuo päiväimetys tosiaan on ollut aika huteraa viime aikoina ja onhan se korvike vettä ravinteikkaampaa, siksi tämmöistä ajattelin.

Ei hän erityisen äkäisenä herää yöllä (useimmiten), kunhan hötkylehtää ja rauhoittuu imettyään pitkään ja hartaasti. Eli tästä syystä olen näläksi olettanut, voisikohan olla toisin?

Jos maha on ihan piukassa nukkumaan mennessä, niin se tavallaan hätääntyy ja alka sulattaa sitä ruokaa oikeen urakalla, että sais sen tyhjäksi yön aikana. Jos esim. itse olen syönyt tosi paljon ennen nukkumaanmenoa, herään nälkäisenä aamuyöstä, mutta jos syön kevyemmin, nukun ihan hyvin koko yön. Kyllä se mun mielestä kokeilemisen arvoista on, jos kerran puuron myötä on levottomaksi yöt muuttuneet.

Niin ja vauva on tietty jo sen ikäinen , että yöllä voisi alakaa ohjeistaan, et silloin ei syödä. Toki jos se ei äitiä haittaa, niin voihan sitä yösyöttöä jatkaakin vielä.. Mut sekin on minesti tottumus juttu. Niin ja jos yöllä maitoa tarjotaan/maistuu paljon, niin ei ihme että päivällä ei kelpaa..

Meillä on samanikäinen tyttö ja jonkinlainen tissilakko on menossa. Popsii soseita ja puuroa ihan reippaasti, mutta tissillä kääntää päätä pois & kiukkuaa tai puraisee & nauraa... huoh. Olenkin sitten ihan tarkoituksella imettänyt yöllä pari kertaa, että maidontulo ei heikkenisi. Unisena imee ihan hyvin eikä venkoile kuten päivällä. Yölläkään vauva ei siis herää nälkäisenä, vaan paremminkin minä "pakkosyötän" kun hän vähän havahtuu unestaan. Kysyin asiasta neuvolassa niin kuulemma normaalia on ja n. 6dl pitäisi saada maitoa/vrk. Teen nyt sitten puurotkin NANniin.

Jos maha on ihan piukassa nukkumaan mennessä, niin se tavallaan hätääntyy ja alka sulattaa sitä ruokaa oikeen urakalla, että sais sen tyhjäksi yön aikana. Jos esim. itse olen syönyt tosi paljon ennen nukkumaanmenoa, herään nälkäisenä aamuyöstä, mutta jos syön kevyemmin, nukun ihan hyvin koko yön. Kyllä se mun mielestä kokeilemisen arvoista on, jos kerran puuron myötä on levottomaksi yöt muuttuneet.

Hei, olenhan minä muuten huomannut aivan saman itsestäni! Jos syön illalla tuhdisti, herään aamuyöstä todella nälkäisenä.

Tänä iltana nappula ei syönyt puuroa kovinkaan paljoa, saas nähdä auttaako asiaan. Huomenna voisin aikaistaa iltapuuroa sen verran, ettei nyt ihan juuri ennen nukkumaanmenoa syö itseään ähkyyn.

Mielummin vettä vain suun huuhtomiseen ja rintamaitoa juomana vielä tuon ikäiselle.

Se piti vielä sanoa, että vettä hän ei siis juo juomalla ruokailun yhteydessä. Annan sitä lasista ja hän hörppää pikkuisen (suurin osa yleensä rinnuksilla ;) ). Eli nimenomaan vain huuhdon häneltä suuta.

Korvikeasiaa vielä pohdin, että ei kai se hirveän väärin olisi "lantrata" itsetehdyt soseet korvikkeella ja puuroonkin vähän korviketta lorauttaa veden ohella? Rintamaitoa ei ole lorautettavaksi asti, kun ei pumppaamalla mitään tulr ja kyllä korvike veden voittaa.

Yhteistyössä