Kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Haluaisin kuulla muiden kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnosoinnista ja oireista... Miten alkoi? Miten kauan diagnoosissa meni? Miten olet pärjännyt synnytyksen jälkeen?

Minulla epäillään kaksisuuntaista mielialahäiriötä, taustalla monta masennuskautta, jotka on diagnoisoitu aikaisemmin ainoastaan masennukseksi. Äitini sairastaa bipoa sekä hänellä on ollut synnytyksen jälkeinen psykoosi. Itselläni tällä on myös hetkellä synnytyksen jälkeinen masennus.

Miten hypomanian tunnistaa? Itselläni ajoittain pahoja univaikeuksia sekä ylenpalttista innokkuutta.
 
Minulla on tod. näk. kaksisuuntainen mielialahäiriö tai lievempi mielialanaaltoiluhäiriö. Minulla on depressio jaksoja jotka kuitenkin parantuvat itsekseen. Niiden välillä olen normaali energinen positiivinen ihminen. Oloni on miellyttävä ja saan paljon aikaiseksi ja nauran paljon. Siirtymävaihe olosta toiseen on kaikkein pahin, koska silloin mieliala voi joitakin viikkoja vaihdella ääripäästä toiseen samanpäivän sisällä ja tällöin ilmenee minulla myös euforista oloa ja muita hypomanian oireita enemmän. Psykoosia minulla ei ole koskaan ollut. Olen kokeillut useita eri SSRI-lääkkeitä sekä efexoria ja lisäksi keskusteluapua. Kaikki hoidot tuppaavat jäämään kesken koska hypomaniassa/normaalitilassa minua ei kiinnosta hoitaa itseäni, koska sairaudentunne puuttuu. Masennuslääkkeiden teho on ollut vaatimaton. Itselläni ilmenee myös univaikeuksia joita en kuitenkaan hypossa koe ongelmaksi, on vain kivaa kun ei tarvi nukkua. Ensimmäisestä masennuksesta on nyt 7 vuotta diagnoosia ei ole vieläkään virallisesti tehty. Sitä ei mielellään helposti tehdä sillä se on pysyvämpi tila kuin esimerkiksi depressio josta voi parantua. Itse olen syönyt toiseen sairauteen lääkettä jolla on myös mielialaa tasaava vaikutus ja kun nyt jouduin tämän jättämään pois laukaisi se uuden masennusjakson, jota nyt hoidetaan seronilillä. Riippuvuus ongelmia minulla ei ole koskaan ollut jos syömisongelmia ei oteta lukuun.
 
Mitä lääkettä syöt tällä hetkellä? Mulla käytössä Cipralex 10mg/pvä.

Itselläni on jotenkin todella vaikeaa ns. "rauhoittua", esimerkiksi kun olisi tarkoitus mennä nukkumaan. Rauhoittuminen pitää aloittaa monta tuntia ennen, tai muuten nukkumisesta ei tule mitään. Kaverit ja avopuoliso ovat sanoneet, että vaikutan jotenkin hypomaaniselta aina välillä, joten senkin takia olen alkanu itse epäilemään, että ei olisi pelkkää masennusta... :| Mulla on kanssa ajoittain syömishäiriöitä, ja silloin paino putoaa, koska pystyn ihan hyvin olemaan syömättä, vaikka olisi nälkä.

Voikohan masennuskin oireilla näin? Olen ravannut lääkäriltä lääkärille, ja aina diagnoosina on ainoastaan masennus...
 
Kyllä myös masennus voi oireilla tuolla tavoin ja jos syö lääkkeitä pitää aina ottaa huomioon se että ne vaikuttavat aivoihin muutenkin kuin poistavat masennuksen. Itse syön nyt seroniliä. Aiemmin olen kokeillut efexorin, cipralexin, sipramilin mikään näistä ei tuottanut tulosta tai aiheutti sivuoireita. Univaikeuksia on hoidettu imovanella mutta niitä minulla ei nykyisin enään ole.
 

Yhteistyössä