Kaksiosaiset sukunimet, älyttömyyden huippu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lunatic

Vieras
Tiedän että nämä naiset jotka ottavat kaksiosaisen sukunimen naimisiin menon jälkeen, tuntevat itsensä ehkä fiksummiksi kuin ne, jotka ottavat pelkän miehen nimen, MUTTA...
Ilse Kankaroinen-Syväkäs, Minna Lindevall-Yli-Airaksinen, Seija Ketunhäntä-Näädänperähattu..

Siis miksi se miehen nimi pitää tunkea sen oman nimen perään? Miksei vaan yksinkertasesti pidä sitä omaa sukunimeä? Eihän se mieskään tunge sitä vaimon sukunimeä omansa perään.

Jotenkin tästäkään asiasta ei tiedä pitäskö itkeä vai nauraa. Varsinkin kun nämä naiset tuntevat kai noudattavansa tasa-arvoa. Jaaha, mikähän tossa on tasa-arvosta.

:eek:

Itse pidin oman nimeni naimisiin mentyä, vaikka kaksiosaisena nimi olisikin ollut ihan toimiva mutta en nähnyt mitään järkeä alkaa sellaista pitkää nimeä vääntämään joka kohtaan. Miksi miehen sukunimi edes otetaan?

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Hyvät perustelut sulla! :D Itse halusin pitää oman sukunimeni, koska se on erittäin harvinainen. Toisaalta halusin, että koko perheellä on myös yhteinen nimi, ja tämä on mieheni nimi (joka oli jo päätetty antaa tuleville lapsille).

just naureskelin yhtä kirpparimyyjää kenen kans tein kauppaa, en kehdannu kysyä et tartteeko noi kaikki nimet laittaa, kun nimi oli tyyliin minna maaria anna-kaisa hevonkuusen-ala-pihlaja :O :$

Tiedän yhden naisen kenellä on sekä etu- että sukunimi kaksiosainen. Luulisi sen jo haittaavan elämääkin, esim. kun varaa jotain aikaa puhelimessa ja joutuu luultavasti sanomaan nimensä ainakin kahteen kertaan.

[QUOTE="Noh";28053471]Hyvät perustelut sulla! :D Itse halusin pitää oman sukunimeni, koska se on erittäin harvinainen. Toisaalta halusin, että koko perheellä on myös yhteinen nimi, ja tämä on mieheni nimi (joka oli jo päätetty antaa tuleville lapsille).[/QUOTE]

Mä peesaan tätä.

Mulla on ollut ekassa avioliitossani oma sukunimeni, tokassa miehen nimi, sillä homma olisi mennyt vähän hankalaksi. Kun esikoisellani on exäni sukunimi. Kolme sukunimeä perheessä tuntui liian suurelta määrältä.

Mutta ymmärrän juuri tuommoisen perustelun paremmin kuin hyvin, että haluaa pitää oman sukunimensä, mutta ottaa sitten myös miehensä nimen. Ja muuten tämä on toisinpäinkin mahdollista, myös mies voi pitää oman sukunimensä ja ottaa lisäksi vaimonsa sukunimen.

Olisikohan tuo vähän "muinaisjäänne"? Systeri meni naimisiin 1976 ja silloin naisen oli otettava joko miehen sukunimi tai yhdistelmänimi. Niinpä systeri otti yhdistelmänimen, koska ei halunnut luopua omasta nimestään. Pelkkää omaa nimeään ei voinut pitää ja yhdistelmänimistä tuli yleisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28053520:
Olisikohan tuo vähän "muinaisjäänne"? Systeri meni naimisiin 1976 ja silloin naisen oli otettava joko miehen sukunimi tai yhdistelmänimi. Niinpä systeri otti yhdistelmänimen, koska ei halunnut luopua omasta nimestään. Pelkkää omaa nimeään ei voinut pitää ja yhdistelmänimistä tuli yleisiä.

Toivottavasti. Soisi naisten tulevan tässä asiassa jo 2000-luvulle.

Tämä naisen nimen muutaminen naimisiinmenon yhteydessä on ihan skandinaavinen. Ei kukaan afrikkalainen nainen muuta nimeään miehen mukaan.
Itse pidin oman sukunimeni kun menimme naimisiin. Laitoimme myös lapselle minun sukunimen kun on vähän harvinaisempi ja kansainvälisempi. Jotkut pöljät sitten kysyy että koska mennään naimisin ja onko lapsen isä kuvioissa X/ Vähän ihmetytti ensin että mitä ne kysyy? Olemme naimisissa ja lapsi on syntynyt avioliitossa joten kyllä se isä on kuvioissa edelleen, vai mitä oikein kysyttiin :D

Meillä tehtiin niin, että otettiin erinäisistä syistä naimisiin mennessä mun sukunimi, siis mies vaihto sukunimensä samaks kun mulla. Tähän oli kyllä ihan "järki" syyt mitä en nyt ala täällä erikseen kertomaan.