Kaksiosaiset nimet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nico-Jessican äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nico-Jessican äiti

Vieras
Annoimme lapsellemme kaksiosaisen nimen ja myös käytämme molempia nimiä eli kutsumme Nico-Jessicaa Nico-Jessicaksi eikä pelkäksi Nicoksi. Monessa paikassa kuitenkin nimi lyhennetään automaattisesti ja se ihmetyttää mua. Juuri hiljaittain lääkäri puhutteli lastani vain ensimmäisellä nimellä ja minä heti perään koko nimellä. Lääkäri jatkoi vain yhden nimen käyttöä kunnes yhtäkkiä älysi kysyä käytetäänkö molempia. Tää ei ollut ensimmäinen eikä varmaan viimeinen kerta. Olisko pitänyt antaa nimi ilman väliviivaa, niin olis tältäkin välttynyt? Halusimme nimenomaan pitkän nimen. Muuten viivan toisella puolella oleva nimi olisi ollut ihan selkeästi lapsen toinen nimi ja etunimi näin ollen lyhyt.

Meillä pojalla harvinainen, mutta perinteikäs 2osainen nimi. Lähes kaikilla se nimi muuttuu jossakin vaiheessa juuri siksi ensimmäiseksi nimeksi. Toista ei huomata lainkaan.

meilläki o toisel kaksosanen nimi ja mun mielest o ihan sama käytetäänkö toista vai molempia....itse useimmiten käytän vaa ekaa,poika molempia,isäntä ekaa,anoppi ja appi ekaa ja mun suku tokaa =) neuvolas käytetää vaa ekaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Meillä pojalla harvinainen, mutta perinteikäs 2osainen nimi. Lähes kaikilla se nimi muuttuu jossakin vaiheessa juuri siksi ensimmäiseksi nimeksi. Toista ei huomata lainkaan.

kerrotko nimen? Meidän pojallakin on harvinainen yhdysnimi, mutta molemmat nimet erikseen on hyvin tavallisia

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmäkö?:
eikö nico ole pojan nimi ja jessica tytön?miksi sekanimet?

No en nyt viitsinyt oikeaa nimeä tähän laittaa, kun on melko harvinainen. tuo Nico-Jessica oli vain esimerkki. Oletin, että kaikki tajuaa, ettei Suomessa voi tuollaista nimeä oikeasti kenellekään antaa.

kaverilla on "kaksiosainen tyttö" ja ihan huomaamattani olen alkanut kutsumaan tätä vain sillä ensimäisellä nimellä. nyt vasta älysin kun tätä kejua luin. on kyllä sellainen nimi,jossa mun kieli menee solmuun,joten taitaa olla paras että jatkan näin..

Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:
meilläki o toisel kaksosanen nimi ja mun mielest o ihan sama käytetäänkö toista vai molempia....itse useimmiten käytän vaa ekaa,poika molempia,isäntä ekaa,anoppi ja appi ekaa ja mun suku tokaa =) neuvolas käytetää vaa ekaa!!

no mun mielestä ei ole sama käytetäänkö koko nimeä vai vain osaa siitä. Nico-Jessica on ihan eri nimi kuin pelkkä Nico tai Jessica. Jos kerran kaksiosaisen nimen olen lapselleni antanut, olen antanut sen sen takia, että koko nimeä käytetään. Mitä järkeä väliviivassa muuten olisi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tikrutyttö:
Voiko muka tytön ja pojan nimeä yhdistää yhdeksi nimeksi???

Ei ainakaan vrk tunne kyseistä nimeä...

kuljetko ihan täysillä? ei millään pahalla...

Ikävä kyllä tähän aikaan päivästä aikaa aivokapasiteetti ei ole ihan täysillä mukana mutta eipä se ole kaikilla muillakaan

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Meil on kans kaksosainen nimi.. Meillä koko nimi toimii lähinnä hellittelyn ja komentamisen yhteydessä :whistle: Muuten tulee käytettyä pelkästää ekaa nimeä...

Ihan sama juttu meidän tytön kanssa :D

muut kyllä pääasiassa aina kutsuvat vain ensimmäisellä nimellä, eikä se haittaa yhtään. Mutta se haittaa jos tytön nimi kirjoitetaan "virallisiin" juttuihin ja kirjoitetaan vaan se ensimmäinen nimi.... en tiedä miksi näin on, mutta se häiritsee suunnattomasti :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
mitä hittoo sit tuut kyselee jos et kehtaa lapses nimee ees kirjottaa vaan pitää esimerkkejä laittaa.mahtaa olla karsee nimi.

karsea nimi, etkä edes tiedä mikä nimi se on? juuri tälläisten kommenttien takia en paljasta lapseni nimeä täällä. Nimenkantajia on sen verran vähän, vain n 30, että en halua kenenkään tunnistavan minua. Mun mielestä se varsinainen oikea nimi ei nyt tässä ollut se oleellinen pointti, vaan se, että nimi on kaksiosainen ja vain ekaa käytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja *:

kerrotko nimen? Meidän pojallakin on harvinainen yhdysnimi, mutta molemmat nimet erikseen on hyvin tavallisia

meidänkin pojilla on harvinaiset yhdysnimet mutta erikseen hyvin perinteikkään tavalliset.

ari-antero ja onni-olavi

Yhteistyössä