Kaksi tyhmää kysymystä perunoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pottu eksyksissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pottu eksyksissä

Vieras
Joo, olen 30v ja osaan laittaa ruokaa, mutta näköjään ihan perustiedoissa on puutteita. :ashamed:

1. Kuinka kauan suunnilleen kestää puolitettujen perunoiden kypsentäminen höyryssä?

2. Voiko kuorittuja, raakoja perunoita säilyttää vedessä huoneenlämmössä yön yli?

Tarvitsen huomenna keitettyjä perunoita, mutta aikaa on vain vähän. Paloitellut, kuorettomat perunat taitavat kypsyä turhan vetisiksi vedessä keitettäessä, mutta mulla on tuo höyrytysosa kattilaan. Olen keittänyt semmoisella perunoita varmaan liki 15v sitten, enkä muista muuta, kuin että siinä tuntui menevän pieni ikuisuus...

Tiedän, että kuoritut perunat säilyvät vedessä jääkaapissa mainiosti huomiseen, mutta silloin ne ovat tietty jääkaappikylmiä liedelle laitettaessa. Pilaantuvatko ne pöydällä? vai käskenkö miehen ottaa ne jääkaapista aamulla töihin lähtiessään ja toivon, että hän muistaa?

Mihin tarkoitukseen tarvitset perunat? Voi ne keittää jo tänään, monet perunaruuat toimivat paremmin kun perunat ovat saaneet kiinteytyä yön yli jääkaapissa.

Onko sulla vedenkeitin? Keitt sillä veden valmiiksi, heitt puolikaat/paloitellut (jääkaappikylmät) perunat kattilaan, kiehuva vesi päälle vedenkeittimestä, kattila liedelle, levy päälle ja puolen tunnin päästä ne on valmiita. Höyryssä kestää todellakin paljon kauemmin.

Mun ainoa ongelma on siis, että pitäisi taikoa tuoreet, kuumat perunat pöytään noin puolessa tunnissa. Paloittelen ne siis pieniksi ja keitän vedessä, tuli mitä tuli.

Höyryssä perunoiden kypsyminen kestää yhtä kauan kuin vedessä.
Keitän itse aina höyryssä. Ei koskaan perunat " kiehy yli".

Voi säilyttää yön huoneenlämmössä. Laita kylmään veteen ja talon kylmimpään osaan

Yhteistyössä