Kaksi lasta tai enemmän..

(Laitanpa tämän tännekkin...)

Sellaista mietin että mitenkä jaksatte äidit joilla on kaksi lasta tai enemmän.. Meillä tällä hetkellä 7kk vauva ja kakkonen on mietteissä.. ei ihan vielä mut tässä kesän aikoihin jos saisi alulle... Mietin että miten sitä sitten jaksaa jos on kaksi. Haluaisin kuitenkin että olisi kaksi lasta ja etttei olisi kovin kauhea ikäero. Kertokaa kokemuksia.

Välillä mietin ettei toista lasta meille (silloin kun on rasittavia tilanteita) mutta kuitenkin miten tärkeä on sisarus toiselle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2006 klo 12:00 äeti85 kirjoitti:
(Laitanpa tämän tännekkin...)

Sellaista mietin että mitenkä jaksatte äidit joilla on kaksi lasta tai enemmän.. Meillä tällä hetkellä 7kk vauva ja kakkonen on mietteissä.. ei ihan vielä mut tässä kesän aikoihin jos saisi alulle... Mietin että miten sitä sitten jaksaa jos on kaksi. Haluaisin kuitenkin että olisi kaksi lasta ja etttei olisi kovin kauhea ikäero. Kertokaa kokemuksia.

Välillä mietin ettei toista lasta meille (silloin kun on rasittavia tilanteita) mutta kuitenkin miten tärkeä on sisarus toiselle.
Heippa! Meillä on kolme lasta. Vanhin on jo pian kuusi,toinen on reilut kaksi vuotta ja nuorin alle vuoden. Hyvin meillä jaksellaan,välillä on tietty raskasta,mutta on varmasti kaikilla oli lapsia sit yksi tai enemmän. Touhua meillä riittää,menoa ja meininkiä. Lapset viihtyy hyvin kun on useampi. Yhden lapsen vielä haluaisin. Mutta en ihan lähiaikoina. Näin meillä.

=) :heart: :flower:
 
meillä on kaks lasta, toinen 2v6kk ja nuorempi 1v7kk. vaihtelevalla menestyksellä on jaksettu. nyt taas kuitenki paremmin. en voi valhdella että se helppoa olisi, mut palkitsevaa, enkä toisin tekisi vaikka nyt saisin valita uudestaan.
sen sijaan meillä on kolmas suunitelmissa. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2006 klo 13:03 honiska kirjoitti:
meillä on kaks lasta, toinen 2v6kk ja nuorempi 1v7kk. vaihtelevalla menestyksellä on jaksettu. nyt taas kuitenki paremmin. en voi valhdella että se helppoa olisi, mut palkitsevaa, enkä toisin tekisi vaikka nyt saisin valita uudestaan.
sen sijaan meillä on kolmas suunitelmissa. ;)
Meillä viimeisin vauva viihtynyt aivan mahtavasti kun on kaksi siskoa =) Alussa sai iltaisin mennä hiki päässä kun mies oli töissä,mutta nyt on paljon rauhallisempaa,isommat lapset auttaa paljon.
 
meillä kaksi lasta. esikoinen viiden ja nuorimmainen 3kk.. esikoisen auttamisen halu on kyllä aivan valtava ja toisinaan täytyy ihan toppuutella sitä sen innokkuutta nostella ja hoivata siskoa... (ettei vaan tuu vauvalle vahinkoa..) vaippakuskin rooli on hallussa :LOL: hyvin on pärjätty vaikka välillä onkin raskasta... toisinaan esikoinen vaatii todella paljon huomiota osakseen ja jos ei sitä hetimmiten vauvan hoidolta tuu ni se tietää ilkeilyä, ja yleensä juuri silloin pitäis olla heti ruokaa pöydässä kun pienemmälläkin on nälkä.. silloin ei kolmas käsi olisi pahitteeksi :x mutta mutta kolmatta on jo suunniteltu B)
 
meillä 2 lasta,kaksoset 2v5kk ja kolmas tulossa(la toukokuussa), hyvin sitä on jaksettu, mitä nyt normaalia väsymystä välillä!
ja eiköhän se jonkin asteinen väsymys kuulu (koti)äitiyteen?! ;)

T:MissLEHMÄ, 2 tyttöä ja rv.34
 
meillä on kolme lasta: tytöt 4v1kk ja 2v5kk ja poika 10½kk. menoo ja meininkiä riittää ku välis kaikki kolme mennä viipottaa peräkkäin (eemeliki kun jo kävelee). onhan se raskasta ku mies ajaa rekkaa ja puolet viikosta on poissa kotoo, mut sit voin soittaa siskolle et tulee apuun tai mennään mummia ja ukkia kattoon ja sillain saan pienen hengähdystauon.
 
Meillä 4 lasta.Syntyneet -99,-00,-02,-05. Ekan ja tokan valissä 1v4kk ikäeroa tokan ja kolmosen 1v9kk ja kolmosen ja nelkun välissä melkein 3v. Tämän viimeisimmän jälkeen olen tuntenut enempi väsymystä, mutta johtuu yksinkertaisesti siitä varmaankin kun kotona oli jo ennestään 3 muuta lasta. Mahdotonta hulinaa ja huisketta mutta niin sitä vain jostain voimia saa. Meillä ei ole tukiverkkoja ympärillä joihin turvautua,mutta hyvin on pärjätty.Raskaimpia aikoja ne jolloin lapset ja itse yhtäaikaa kipeinä, muut päivät on sairastelukausien jälkeen "juhlaa".
 
kahden lapsen äiti
Meillä myös 2 lasta ja täytyy kyllä myöntää että en ole sieltä äitien parhaimmasta päästä. Minä en ainakaan välillä jaksa sitten yhtään.
Varsinkin kun on oikein kamalia päiviä ja hermot tiukilla ja 2 uhmaikäistä lasta niin päivä on erittäin"täydellinen".
Että jos meillä olisi kaivo pihassa,niin minä olisin hypännyt sinne jo monta kertaa. ..Jotenkin sitä vain jaksaa :/
 
Hei. Meillä on 2 lasta..ikäeroa 1v6kk ja nyt odotan kolmatta =) Alku oli raskasta, mutta nyt on ihanaa, kun heistä on toisilleen seuraa, toki on rankempia päiviä, mutta niitä on varmasti myös perheissä joissa 1 tai 6 lasta =) Aika kumminkin menee niin nopeeta, että ne lapset on vain hetken pieniä, minusta se on rikkaus kun lapsilla on sisaruksia ja suht pienillä ikäeroilla. :heart: :heart: :heart:
 
heippuki
meillä on neljä lasta.syntyneet 06/00, 12/01, 12/03, 10/05 ja hulinaa riittää ja välillä myös älytön väsymys itsellä mutta päivääkään en vaihtais pois.kyllä noista on seuraa tosi paljon toisilleen ja huolehtivat toinen toisistaan.itse haluan suurperheen ja 2 lasta olis ainakin vielä toiveissa.silloin kun lapset sairastaa niin tuntuu siltä et ois helpompaa kun ei ois kun yks tai kaks mutta kun ovat terveitä niin on ihanaa kun ovat koko ajan tässä jaloissa pyörimässä tai leikkivät keskenään ja voin olla hetken vain vauvan kanssa.hyvin olen jaksanut näiden kanssa vaikka suurimman osan ajasta olen lasten kanssa yksin miehen työn takia,mummi auttaa joskus.esim.että voin käydä kaupassa yksin tai vaikka asioilla.
 
suurperheellinen
Meillä on kanssa 4 lasta,vanhin 8v.Hyvin jaksetaan,isoin koulussa ja pienemmät äitin jaloissa kotona. :) Voimia vie enemmän ehkä samanaikainen maatilan pito,jos ois "vaan" lapset niin olisi helpompaa.Mutta osaani en vaihtas,ja täälläkin toiveissa vitonen(sekä kutonenkin)lähitulevaisuudessa..
 
Meillä kolme ja yks iso lapsi(mies) tai ainakin välillä tuntuu oleva, ikä erot 8, 5, vauva 5kk. ihan hyvin on mennyt..vaikka välillä tuntuu et hullujen huonees on mut kuitenkin on ihana kun on useampi lapsi..yhen vielä haluaisin....mut omat voimavarat mietityttää....ehkäpä vielä joskus iltatähden pyöräytän kun ikää ei vielä kuitenkaa´n niin paljon! =)
 
Meillä kaksi lasta. Esikoinen oli 10kk kun aloin toista odottamaan. Vauva-aika oli tosi helppo, kun kakkonen oli ns. helppo vauva. Nyt sitten kun lapsilla ikää 3,5v ja 2v, niin hermonsa saa repiä... :kieh: Jatkuvaa huutoa ja nahistelua. Harvoin onnistuneita leikkejä ja arki muutenkin kaukana rauhallisesta... :p . Mutta silti mielestäni tämä ikäero ihan ok. Kyllähän sitä pärjää jos kerta pakko on, ja välillä jopa nauttii :D . On nuo riiviöt silti niin ihania. Ei muuta kun onnea vauva-haaveille!
 
Lapset ovat 6v,5v ja 10kk.Esikoisella ja keskimmäisellä ikäeroa vain 1v 3viikkoa.Kahden pienen kanssa oli todella raskasta,2 vauva-aikaa yhteen putkeen ja valvomista,huh.Silloin päätin että lapsiluku jää kahteen...;).No nyt meillä on myös kolmas ja aivan ihanaa on ollut!!!
Olen nauttinut kolmannesta kaikesta eniten.Mikä parasta,olen saanut keskittyä vain yhteen vauvaan.Energiaa on ollut ihan erilailla kuin 2 pienen kanssa aikoinaan.Onneksi saimme tämän kuopuksen.
kaiken lisäksi hän on ollut "helppo vauva",nukkunut aina hyvin ja muutenkin rauhallinen.

Esikoinen on eskarissa ja keskimmäinen kerhossa.Paljon touhuavat keskenään.Leikittävät vauvaa jne.Olen vasta nyt osannut nauttia äitiydestä (johtuuko iästä vai kokemuksesta ;).Vauva-aika menee niin nopeasti,haluan nauttia jokaisesta hetkestä.Kohta ei äidin syliä enää kaivata kun on jo omia menoja ja kavereita!
 
meillä on 2 lasta. ikäeroa on 1v10kk. alku oli aika raskasta kahden "vauvan" kans, mut nyt kun nuorempi täyttää huomenna 2v ja esikoinen toukokuussa 4, niin nyt on niin ihana kun niillä on hirveesti toisistaan seuraa. on kyl myös riitojakin, mut muuten ne on niin kiinni toisissaan ja tykkäävät. en kyl lisää lapsia jaksais tähän perään, sen verran kyl hommaa on noissakin :whistle: =)
 
Estu82
Meillä vielä toistaiseksi yksi lapsi (toisen laskettu aika 29.6.), joka on poika. Todella vilkas ja energinen luonne. Vaikka pikkukakkonen onkin kovasti toivottu ja tervetullut, niin raskauden alkupuolella ajattelin, että miten selviän. Mies on kuitenkin koulussa 10h päivässä ja tämän 2-vuotiaan vesselin kanssa on kieltämättä joskus hieman hankalaa, varsinkin kun uhma on päällä. Nyt olen kuitenkin huomannut, että miten omatoiminen poika oikeastaan onkaan. Pukee jo itse sekä käy potalla itsekseen, kun on hätä eikä muutenkaan tarvitse enää niin paljon ohjausta ja apua. Tosin teille ei näin suurta ikäeroa kai ole tulemassa, mutta uskon, että hyvin pärjäätte. Kuitenkin se vauva-ja taaperoaika on niin kamalan lyhyt loppujen lopuksi. Meilläkin poika oppi kävelemään 8kk iässä, joten vauva-aika jäi tosi lyhyeksi.
 
mimmi25
Hei

meillä on 4 vanhin on koulussa sitten seuraava eskarissa yksi on kerhossa ja nuorin vielä kotona minun kanssani onhan se yhtä hullunmyllyä kun pitää kuskailla lapset kouluihin kerhoon ja vielä harrastuksiin mutta hyvin olen pärjännyt vaikka mieheni ei niin kauheesti kerkiä oleen arjessa mukana
 
Meillä on kolme lasta.Esikoinen on 5v ja toinen on 1v ja kolmas on 4kk.Hyvin ollaan pärjättyy.Ei ole ollut ongelmia.Kun isompi auttaa silloin kun on tarvis.Isompi tekee kotitöitä.Tsemppi kaikille äidille ja jaksamisia.
 
Jaksaminen on aikaaljon ihanitsestä kiinni.
Helpointa olisi kasvatta vanhin suht omaaloitteeíseksi ja noin kahdn vuoden ikä ero on ollut aika hyvä.Vanhin osaa jo tehdä itsekkin muttei tule kauhean mustasukkaiseksi uudesta tulokkaasta.

Nimim: mami 81, kolme lasta ja "sika"
 

Yhteistyössä