Kaksi down-lasta samassa perheessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miina

Vieras
Tiedättekö ketään jolla olisi kaksi down-lasta samassa perheessä? Sain myöhäisen keskenmenon, sikiön tutkimuksessa selvisi että lapsella oli todennäköisesti down oireyhtymä. Lääkäri sanoi ettei tutkimusten mukaan riski mahdollisessa toisessa raskaudessa ole sen suurempi kuin muutenkaan, mutta pelkään silti yrittää vielä. Onko kellään kokemuksia, onko kenellekään synytynyt kahta down-lasta peräkkäin?

Olen kuullut yhdestä isosta perheestä, jossa olisi kaksi downia.
Yritä ajatella niin, että suuremmalla todennäköisyydellä muut lapset ovat terveitä :)
Meillä on yksi down ja muilla lapsilla normaalit kromosomit.

En tiedä enkä edes itse tunne. Mutta olen kuullut kahdesta perheestä joissa olisi kuulemma kaksi down-lasta.

Itsellä esikoinen on down mutten ole sitä osannut pelätä yhtään. Jätettiin seuraavassa raskaudessa lapsivesipunktiokin väliin (tosin meille se down ei muutenkaan olisi ollut abortin aihe).

Toisella lapsella todettiin sittemmin autismi ja se on asia mikä pelottaa kyllä mahdollisia seuraavia lapsia ajatellen.

Tuosta todennäköisyydestä että down raskaudet toistuisi, muistaakseni se on hyvin pieni. Ellei sitten taustalla ole ns periytyvä taipumus down raskauksiin. Tosin ne tapaukset ovat vieläkin harvinaisempia ja silloin todennäköisesti suvussa on down lapsia/aikuisia.

Meillekään abortti ei ole vaihtoehto, joten lapsivesipunktio on turha. Jättäisin kyllä lasten hankinnan tähän jos mitenkään voisin ennalta tietää ja jos lapsi ei olisi terve.

Alkuperäinen kirjoittaja jääenkeli:
Tuosta todennäköisyydestä että down raskaudet toistuisi, muistaakseni se on hyvin pieni. Ellei sitten taustalla ole ns periytyvä taipumus down raskauksiin. Tosin ne tapaukset ovat vieläkin harvinaisempia ja silloin todennäköisesti suvussa on down lapsia/aikuisia.

Olisikohan tuo suvussa kulkeva down ollut jotain 5-10% kaikista downeista? Kuitenkin hyvin pieni todennäköisyys kun kerta downeja ei muutenkaan niin hirveästi vuosittain synny. Ja silloin varmaan joillain/joillain sukulaisilla on jo olemassa niitä down-lapsia.

Muuten mitä noista todennäköisyyksistä kakkosta odottaessa puhuttiin niin meille laitettiin riski kyllä isommaksi mitä se olisi ollut ilman tuota downia, mutta mitään järjellistä selitystä siihen ei saatu. Kuitenkin kun on näistä ei-perinnöllisistä jotuista kysymys niinn sehän on vain sattuma että tuo kohdalle osui. Ja todennäköisyys että sama sattuma osuisi uudelleen meille tuntuu vielä huomattavasti epätodennäköisemmältä ainakin minun korvissani. Vertaa nyt vaikka että saisi lottovoiton kahdesti.

Yhteistyössä