kakku ohjeet?!?!

niitä vielä vähän aikaa sitten pyöri täällä linkkeineen kymmenisen kunta. eli isäin päiväks tahtoisin tehdä erikoisen kakun enkä aina sitä saman makusta ja näköstä täytsäriä. koitin myös etsiä lasten juhlien kakku ohjeita mutta empä löytänyt,vaan etsinkö väärästä paikasta?!?!?!


:p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 13:33 elinita kirjoitti:
niitä vielä vähän aikaa sitten pyöri täällä linkkeineen kymmenisen kunta. eli isäin päiväks tahtoisin tehdä erikoisen kakun enkä aina sitä saman makusta ja näköstä täytsäriä. koitin myös etsiä lasten juhlien kakku ohjeita mutta empä löytänyt,vaan etsinkö väärästä paikasta?!?!?!


:p
Tee tavallinen kakkupohja ja tee siitä kerroksittain hyytelökakku, on vähän raikkaampi ja erilainen... Kysy ohjetta jos tahdot, itse pidän mangohyytelökakusta ja siitä saa tosi iloisen näköisenkin...
 
vinkki
Tee tavallinen pohja
(lasillinen munia, saman verran sokeria ja jauhoja sekota 1tl jeivinjauhetta jauhoihin)

Sitten täytteeks vadelmavaahto:
3 dl kermaa
200 g vadelmia (pakastekkin käy)
5 liivatelehteä
3 valkuaista
3/4 dl sokeria

Liota liivatteet kylmässä vedessä n.10 min. Vatkaa kerma vaahdoksi. Sulata vatut kattilassa ja lisää liivatteen niin että ne sulaa joukkoon, ota kattila pois liedeltä ja jäähdytä kunnolla. Vatkaa valkuaiset ja sokeri kovaksi vaahdoksi. Lisää vattu-liivate seos kermavaahtoon niin ettei jouksetu ja sitten varovasti nostellen valkuaisvaahto. Leikkaa pohja kahteen osaan ja kostuta mehulla pohja ja kaada täyte sen päälle, laita toinen pohjakiekko täytteen päällle ja jääkaappiin. Parhain tulos tulee kun kakun tekee edellisenä päivänä ja koristelee vähän ennen tarjoilua. Irtoreunanen vuoka on hyvä tässä niin ei mee ainakaan rikki sitten kun laittaa tarjoilu lautaselle. Koristele kermavaahdolla (vinkki: laita tomusokeria kerman voukkoon ennen kun aloitat vatkaamisen, pitää kauniin kuvion myös pöydässä eikä lässähdä kuten tavallinen vaahto, eikä tarvi erikseen maustaa)

Toivottavasti kuulosti kerkulliselta ohjeelta ja sitä se kyllä onkin jos haluaa vaihtelua perinteiseen ja helppo. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 09:42 äippä kirjoitti:
Tee tavallinen kakkupohja ja tee siitä kerroksittain hyytelökakku, on vähän raikkaampi ja erilainen... Kysy ohjetta jos tahdot, itse pidän mangohyytelökakusta ja siitä saa tosi iloisen näköisenkin...
Kertoisitkos ohjeen?
:p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 21:39 duhunu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 09:42 äippä kirjoitti:
Tee tavallinen kakkupohja ja tee siitä kerroksittain hyytelökakku, on vähän raikkaampi ja erilainen... Kysy ohjetta jos tahdot, itse pidän mangohyytelökakusta ja siitä saa tosi iloisen näköisenkin...
Kertoisitkos ohjeen?
:p
Tarvitko kuin tarkan ohjeen? Itse olen suurpiirteinen leipuri ja sovellan kovasti. Eli haluako ohjeen siten et siinä on tarkat mitat vai suurpiirteisesti:D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 10:08 äippä kirjoitti:
Tarvitko kuin tarkan ohjeen? Itse olen suurpiirteinen leipuri ja sovellan kovasti. Eli haluako ohjeen siten et siinä on tarkat mitat vai suurpiirteisesti:D
Mieluiten tietennii tarkoilla mitoilla, mutta suurinpiirteinkin kelpaa (ettei tule sulle liikaa vaivaa). Kiitos jo etukäteen :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 22:58 duhunu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 10:08 äippä kirjoitti:
Tarvitko kuin tarkan ohjeen? Itse olen suurpiirteinen leipuri ja sovellan kovasti. Eli haluako ohjeen siten et siinä on tarkat mitat vai suurpiirteisesti:D
Mieluiten tietennii tarkoilla mitoilla, mutta suurinpiirteinkin kelpaa (ettei tule sulle liikaa vaivaa). Kiitos jo etukäteen :flower:
Elikäs, kermaa 1prk, rahkaa 1prk (jos et pidä rahkasta niin vastaava määrä jugurttia, esim vanilja tai vanijakastiketta, vaahtoutuvaa, mangososetta 2 dl, tähän käy mainosti piltti, sokeria 1dl ja ripsaus vaniliinisokeria. nämä vain sekaisin ja siihen liivatetta pussin ohjeen mukaan (en nyt muista määrää ja ei sattunut liivatetta olemaan että voisin katsoa) siinä on ohje leikattavaan hyytelöön niin 1-2 lehteä vähemmän riittää.
Sitten vain leikkaat kakkupohjan kerroksiin ja täytät tällä, päällimmäiseksi kerros täytettä, päälle riittää ohuemmalti. Kylmään hyytymään. Koritella voit esim. latomalla mangosiivuja nätisti päälle (purkkimango hyvä) ja liivatepussissa on kiilteen ohje siihen päälle tai itse koristelen usein siten että mangososetta pussiin, pieni reikä nurkkaan ja sillä kuvioita pintaan. Reunoille voi halutessaan pursittaa kermavaahdon.
Tämä täytteen ohje riittää n. 4 munan kakkuun eli tarvittaessa vain suurentelemaan =)

Toivottavasti sait selkoa minun "reseptistä" kun en itse niitä juurikaan käytä :flower:
 
Niin ja vielä lisätäkseni, tätä ohjettahan voi soveltaa siten et mangon sijasta voi käyttää melkeinpä mitä tahansa, marjaa tai hedelmää, jopa suklaata jos pitää oikein makeasta ja luulenpa että tuolla vaniljakastikkeella tehtynä siihen sopisi myös marianne-rouhe, siis jos pitää makeasta
 

Yhteistyössä