kakkavaipan vaihto yleisissä lastenhoitohuoneissa

ja touhukas poika.... ei hyvä yhdistelmä!!

Onks muita: poika 9kk touhuaa niin hurjasti ja innostuu hanoista ja ties mistä aina, siis myös kauppakeskusten lastenhoitohuoneissa jossa on LIKAISTA! Pojalla varmaan muiden lasten kakkaakin käsissä kun ei paikallaan pysy.

MIten suhtaudutte tähän, kiellättekö lastanne tosi tomerasti että eivät 'uskalla' enää touhuta vai onko asenteenne 'antaa lapsen leikkiä'?

Meillä ei olla lähdettty komennuslinjalle kun ei ne sanat oikein ole tehonnut tähänkään asti. KOtona helpompi kontrolloida, mutta kauppakeskuksissa ihan mahdotonta... huhhuh, ei meillä ihan helpolla päästä näillä reissuilla- ja usein käydään :)
 
Minä komennan kotona että muuallakin. Korotan ääntäni ja sanon tiukasti EI. Eihän se vielä tehoa, ainakaan aina, mutta jos sitä ei ikinä opeta, eihän se sitä ikinä opikaan. Ja en usko että ne nyt niin kamalan epähygieenisiä ovat, ne puhdistetaan usein.
 
kyllä niissä altaissa ja reunoilla näkyy kakkaa, sitä itseään! Ihanina ruskeina pikkuläjinä... Ja siitä päätelleen hanat ym ovat myös näkymättömässä kakassa...

En minäkään ujostele kieltää julkisella paikalla, kyse on siitä että ei ole ollut mitään tehoa, ainankaan vielä. :eek:
 
Hei,
itse olen sitä mieltä että liiallinen ei-sanan käyttö aiheuttaa vain inflaatiota eikä se enää tehoa jos sitä joutuu joka paikassa hokemaan. Yleisissä hoitohuoneissa ei ole vielä tullut tilannetta että olisi pitänyt ei-sanaa käyttää meidän vauvan kohdalla. Yritän aina hankalissa tilanteissa saada lapsen huomion jonnekin muualle - ennen kuin pitäisi kieltää. Hoitohuoneissa mahdollisuuksien mukaan pesen pepun pelkästään peppupyyhkeillä ja annan vaipanvaihdon ajaksi lapselle jotain kivaa tutkittavaa käsiin jotta pysyy aloillaan. Jos on pitänyt pakon sanelemana pestä pylly, niin olen yrittänyt senkin hoitaa niin pikaiseen ettei kädet ehdi koskettelemaan joka paikkaan. Mutta silloinkin pestään sitten kädet erikseen kosteuspyyhkeellä hoitoalustan päällä.

Vaikka siis en "tomerasti kiellä" hoitohuoneessa, ei asenteeni siltikään ole lian ja kakan keskellä "antaa leikkiä" vaan yritän selviytyä tilanteesta niin että lapsen huomio on jossain lelussa, pussukassa, avaimessa, lompakossa yms vaipanvaihdon ajan.
 
Ilmeisesti mulla on ollut kiltti poika, vaikkakin sangen määrätietoinen, itsepäinen, kiukutteleva, jne.....

Meillä ei ole "EI" sana kokonut mitään inflaatiota, päin vastoin oikein hyvin sisäistetty. Noilla main näki pojasta, kun pettymys oli kova kun se "EI" kuului. Mutta ei mennyt minnekkään tai koskenut kiellettyä tavaraa. Meillä on opittu myös kotona ja vierailla jättämään kielletyt esineet rauhaan (esim lehtipinot, jne..). Toisto on se millä muksut oppivat. Ehkä poika oppii nopsasti, mutta tämän yhden esimerkin perusteella uskon, että alle 1v- ymmärtää ja osaa hirvittävän paljon.

Hoitohuoneista noin muuten. Mihinkään en halua yleensä koskea ja meillä käytettiin tuolloin sekä kertakäyttöisiä hoitoalustoja ja peppupyyhkeitä. Maailma ei ehkä pelastu, mutta mä kerään ne bakteerit mielummin muualta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Ilmeisesti mulla on ollut kiltti poika, vaikkakin sangen määrätietoinen, itsepäinen, kiukutteleva, jne.....

Meillä ei ole "EI" sana kokonut mitään inflaatiota, päin vastoin oikein hyvin sisäistetty. Noilla main näki pojasta, kun pettymys oli kova kun se "EI" kuului. Mutta ei mennyt minnekkään tai koskenut kiellettyä tavaraa. Meillä on opittu myös kotona ja vierailla jättämään kielletyt esineet rauhaan (esim lehtipinot, jne..). Toisto on se millä muksut oppivat. Ehkä poika oppii nopsasti, mutta tämän yhden esimerkin perusteella uskon, että alle 1v- ymmärtää ja osaa hirvittävän paljon.
Hoitohuoneista noin muuten. Mihinkään en halua yleensä koskea ja meillä käytettiin tuolloin sekä kertakäyttöisiä hoitoalustoja ja peppupyyhkeitä. Maailma ei ehkä pelastu, mutta mä kerään ne bakteerit mielummin muualta.
Hienoa, että teillä EI-sana tehoaa vaikka sitä käytettäisiin paljon. Ilmeisesti joillain lapsilla tuo toisto tosiaan tehoaa. Meillä on kuitenkin serkkuperheessä elävä esimerkki siitä kun lapsi vaan nauraa ja tekee entistä enemmän pahojaan kun on niin tottunut ei-sanaan, sitä käytetään liian paljon. Tästä taisi olla vastaavaa juttua jossain vauva-lehdessäkin. Meillä olen pyrkinyt tekemään niin että kotona on vain muutama todella kielletty asia joiden kohdalla ei-sanaa käytetään (ei tarvitse edes usein kieltää ) mutta muuten käytetään vaihtoehtoisia tapoja ja kiinnitetään lapsen huomio muualle.

 
Mä käytän hoitohuoneissa myös kertakäyttöistä alustaa, jonka heitän sitten menemään samantien. Muutenkin olen oppinut tietämään, missä on siistit ja tasokkaat lastenhoitohuoneet ja pyrin käymään niissä. Reissussa tosin joutuu käymään välillä aika inhottavissa loukoissa. :x
 
Meidän 11kk kammoaa niitä hoitohuoneita niin että se touhuamisen tarmo keskittyy äipän rinnuksissa roikkumiseen, auta armias kun kerran oli sellainen megasotku vaipassa ja vaipan ulkopuolellakin, tuli muuten sellaset huudot ettei jäänyt kellekkään epäselväks että siellä hoidettiin lasta kun yleensä ei-lapselliset tuuppaa valtaamaan nuo kyseiset huoneet, olenkin kehittänyt sellaisen supermulkaisun jos olen odottamassa lapsen kanssa sinne pääsyä ja joku tällainen valtaaja sieltä pois tulee! :LOL:
 
Täytyy myöntää, että vaikka en mitenkään erityisen pöpökammoinen olekkaan, niin minulla on aina mukana Libero-kertakäyttöalustoja, pyllypyyhkeet ja pieni pullo käsidesiä omille sormille. Noilla pärjää pitkälle, koska ei tarvitse koskea hanoihin tms. kun käy vaipan vaihtamassa. Tai jos joutuu vettä käyttämään, niin onpahan desinfinointiaine mukana :D
 
Öh. Taidan olla ketjun ainoa joka ei kammoa noita likaisia vessoja... :ashamed: Meillä siis vaihdetaan vaippa vessassa kuin vessassa. Yleensä laitan seisomaan pytyn kannen päälle ja siinä neiti tutkii nappulaa josta vedetään vessa. Pyllypyykillä sen verran tarkistan että jos on kovasti näkyvää likaa altaan reunalla, pyyhkäisen märällä enimmät pois ja kuivailen perään. Neiti touhuaa ja kaahii kaiken ympäriltään kielloista ja estelyistä huolimatta joten kun vaippa on paikallaan ja housut ylhäällä hoidamme viimeiseksi käsienpesun, joka on kaikkein mieleisin toimenpide.

Ja tuohon ei sanan käyttöön. Meillä esikolle meni hyvin perille, mitä ei tarkoittaa ja uskoi aina mukisematta, kakkonen uskoi kahden viikon kovistelun ja taistelun jälkeen että joku tavara oli ei. Nyt kolmonen kun kuulee ei sanan,niin neiti alkaa vaan nauramaan ja kiihdyttää vauhtia. Kyllä se on enemmän lapsen persoonasta kiinni kuinka tuohon ei sanaan reagoi. Ja voin vielä rehellisesti sanoa, että ensimmäinen kuuli kaikkein eniten ei sanaa, toisen kanssa jouduin jo keksimään korvaavaa tekemistä huomion toisaalle kiinnittämisessä ja nyt kolmosen kanssa sekään ei tahdo auttaa. Vaikka neidin vie muualle katsomaan mielenkiintoisia juttuja, pysyy se ei paikka niin mielenkiintoisena, että sinne neiti palaa toistamiseen heti kun mun silmän alta kerkiää. :headwall: Meillä siis käytetään kerran ei sanaa ja viedään pois paikalta, koska muuten neiti tekee siitä vaan leikin.
 
Joo, meillä on selainen menijä että oksat pois. POika on niin vahva, että minun on vaikea esim. irrottaa hänen otettaan hanasta (mikä on kaikista kivoin leikkikalu). Siis yksinkertaisesti omat käteni eivät riitä pitämään kaveria pakallaan. Tarvitsisin yhden lisäparin :) Joskus rauhallisella päällä ollessaan kiva tutkittava lelu tehoaa ja herra pysyy paikallaan, mutta ei usein, varsinkaan kun ollaan uudessa ja jännässä paikassa.

Tämän perusteella minun olisi syytä olla todella kova ja pitää poika kurissa, mutta ei se EI-sana ole vielä tehonnut. En käytä paljoa ja yritän olla tiukkana. Ei vaan puhe tehoa!
 

Yhteistyössä